Νέες ταινίες: Ο Βιμ Βέντερς υμνεί την ομορφιά της ζωής, του Τόκιο και του σινεμά του Γιασουτζίρο Όζου

Νέες ταινίες: Ο Βιμ Βέντερς υμνεί την ομορφιά της ζωής, του Τόκιο και του σινεμά του Γιασουτζίρο Όζου

Η μεγάλη επιστροφή του Βιμ Βέντερς είναι το βραβευμένο στις Κάνες φιλμ «Υπέροχες μέρες» που είναι επίσης υποψήφιο για το φετινό όσκαρ στην κατηγορία του κορυφαίου διεθνούς φιλμ.

Υπέροχες μέρες (Perfect Days) (***1/2)

Δραματική ιαπωνογερμανικής συμπαραγωγής 2023 (123)

Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς Πρωταγωνιστούν: Κότζι Γιακούσο, Αρίσα Νακάνο, Τόκιο Εμότο

Καθαριστής στις δημόσιες τουαλέτες του Τόκιο, τηρεί ευλαβικά το αυστηρό πρόγραμμα του που περιλαμβάνει διάβασμα, μπάνιο στο συνοικιακό χαμάμ, φαγητό στην αγαπημένη του καντίνα και μουσική -κλασική ροκ έως σόουλ- στις παλιές κασέτες του (που τώρα έχουν γίνει της μόδας και «κοστίζουν ακριβά» όπως τον ενημερώνει ο νεαρός βοηθός του) και φυσικά τη φροντίδα των φυτών του στο λιτό διαμέρισμα του. Το απρόοπτο φυσικά χτυπάει την πόρτα του, όταν δεν το περιμένει.

Η νέα ταινία του Βιμ Βέντερς είναι ένας ύμνος στην μαγεία της ζωής κι έφυγε από την Κρουαζέτ τον περασμένο Μάιο με το βραβείο του κορυφαίου ηθοποιού, χάρη στην συγκινητική ερμηνεία του σπουδαίου Κότζι Γιακούσο. Με το απέραντα τρυφερό και αφοπλιστικά ανθρώπινο φιλμ «Υπέροχες μέρες» που τον έφερε ξανά υποψήφιο για τον Χρυσό Φοίνικα, ο Βέντερς θυμίζει τον παλιό, καλό εαυτό του.

Η λιτή, φαινομενικά στεγνή από δραματουργία και υπόγειας έντασης περιπλάνηση του ήρωα στο σημερινό Τόκυο, αφορά μια ιστορία σοφίας και παρατήρησης. Μία από τις αγαπημένες συνήθειες του μελαγχολικού καθαριστή που έχει αδυναμία στον Φόκνερ (αφοπλιστικός πέρα ως πέρα ο Κότζι Γιακούσο) είναι να βγάζει φωτογραφίες τα δέντρα του Τόκυο. Είναι μια προσπάθεια να «αιχμαλωτιστεί» η ομορφιά της φύσης και ταυτόχρονα να τονιστεί η αξία της απλότητας στη ζωή. Στη μοντέρνα, ρηχή καθημερινότητα της ιλιγγιώδους ταχύτητας και των εφήμερων απολαύσεων, ο στοχαστής Βέντερς αντιπαραθέτει την μυσταγωγία της τελετουργίας.

Κάποιοι ίσως θεωρήσουν τις συνήθειες του καλοσυνάτου «κύριο Χιραγιάμα» ένδειξη ρουτίνας. Γελιούνται, καθώς η ρουτίνα του ήρωα αποτελεί ίσως το νόημα της ίδιας της ζωής. Η ανεπαίσθητη συρραφή των μικρών στιγμιοτύπων αλλά και των μεγάλων ανατροπών είναι η γόνιμη δύναμη του μυστηρίου που αποκαλείται ζωή. Για να ξεδιαλυθεί το μυστήριο αυτό μερικές φορές, μάς λέει ο Βέντερς που υμνεί με το έργο του τον «μέντορα» του Γιασουτζίρο Όζου και το τοτέμ του «Tokyo story», χρειάζεται απλώς να σταματήσουμε και να αφουγκραστούμε στην ομορφιά που υπάρχει γύρω μας.

Εκεί που το Κακό Παραμονεύει (Cuando Acecha la Maldad/ When Evil Lurks) (**1/2)

Τρόμου αργεντινο-αμερικανικής συμπαραγωγής 2023 (99)

Σκηνοθεσία: Νταμιάν Ρούγκνα Πρωταγωνιστούν: Ιεζεκείλ Ροντρίγκεζ, Ντεμιάν Σαλομόν, Λουίς Ζιεμπρόβσκι, Σίλβια Σαμπατάρ

Σε απομονωμένο χωριό της Αργεντινής οι ντόπιοι τρομοκρατούνται από την ύπαρξη μιας σατανικής οντότητας.
Φημισμένη ταινία καθαρόαιμου τρόμου που έχει κάνει πλούσια καριέρα στα διεθνή φεστιβάλ προβάλλοντας μια ιστορία πυκνού συμβολισμού (όχι πάντα εύστοχου) γύρω από την αλόγιστη ανθρώπινη επέμβαση πάνω στη φύση. Με έμφαση στο σαδιστικό κομμάτι μιας υπέρμετρα βίαιης εικόνας που οδηγεί το σπλάτερ σε άλλο επίπεδο- κάποιες αιματοβαμμένες εικόνες θα σας στείλουν αδιάβαστους- ο ταλαντούχος σκηνοθέτης δεν μπορεί να τιθασεύσει την ανεξέλεγκτη και γκροτέσκα γραφή του, η οποία από ένα σημείο και μετά αποσκοπεί στο να σοκάρει το θεατή.

Ένα τέλος και μια αρχή (The End We Start From) (**)

Δράμα φαντασίας βρετανικής παραγωγής 2024 (103)

Σκηνοθεσία: Μαχάλια Μπέλο Πρωταγωνιστούν: Τζόντι Κόμερ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Κάθριν Γουότερστον

Ακραία φυσικά φαινόμενα με ατελείωτη βροχή και ισχυρές καταιγίδες καταστρέφουν το Λονδίνο αναγκάζοντας τους κατοίκους του να τραπούν σε φυγή. Μια γυναίκα που κουβαλά το νεογέννητο βρέφος της πασχίζει να βρει διέξοδο σωτηρίας αλλά κάτι τέτοιο φαντάζει σχεδόν αδύνατο.

Με μοχλό το προφίλ μιας όχι και τόσο τυπικής ταινίας καταστροφής, επιχειρεί στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της η Μαχάλια Μπέλο να μιλήσει για το ένστικτο επιβίωσης αλλά και τη δύναμη της μητρότητας, προσφέροντας στην ικανότατη Τζόντι Κόμερ ένα δυναμικό ρόλο. Όμως το σενάριο της Άλις Μπιρχ («Normal People») δεν προσφέρει στο περιβαλλοντικό θρίλερ τις δραματουργικές κορυφώσεις που κρύβονται πίσω από κάθε απρόσμενη περιπέτεια της ηρωίδας, παρότι ο ρεαλισμός βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο και οι σκηνές καταστροφής έχουν την απαιτούμενη αληθοφάνεια.

Το Χέρι της Θείας Δίκης (Red Right Hand) (*1/2)

Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2024 (112)

Σκηνοθεσία: Εσομ Νελμς, Ιαν Νελμς Πρωταγωνιστούν: Ορλάντο Μπλουμ, Αντι ΜακΝτάουελ, Μπράιαν Γκέραχτι, Κένεθ Μίλερ

Ο Κας έχει αφιερώσει τη ζωή του στη φροντίδα της ορφανής ανιψιάς του Σαβάνα. Όταν όμως η σκληρή αφεντικίνα του τοπικής Μαφίας, με την οποία έχει παρελθόν, ζητάει τη συνδρομή του για τρεις επικίνδυνες δουλειές, ο Κας συνειδητοποιεί ότι δεν έχει περιθώριο να της αρνηθεί.

Τυπική περιπέτεια για παρανόμους που θέλουν να αλλάξουν κεφάλαιο στη ζωή τους αλλά το παρελθόν τους ακολουθεί. Καμιά σεναριακή πρωτοτυπία, χαρακτήρες απόλυτα μονοδιάστατοι και γκροτέσκα βία σε αρκετές σκηνές. Όλο το ενδιαφέρον στο φιλμ εξαντλείται στις σκηνές που οι Ορλάντο Μπλουμ (αγνώριστος με το μυώδες και γεμάτο τατουάζ κορμί) και Αντι ΜακΝτάουελ (ο ρόλος κακιάς της πάει πολύ) έχουν τους ηλεκτρισμένους διαλόγους τους πριν οδηγηθούμε φυσικά στο αιματοβαμμένο φινάλε.

H μητέρα του σταθμού (**1/2)

Ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής 2023 (80)

Σκηνοθεσία- σενάριο: Κωστούλα Τωμαδάκη Φωτογραφία: Κατερίνα Μαραγκουδάκη Μοντάζ: Στέλιος Τατάκης

Στην μετεμφυλιακή Ελλάδα δεκάδες γυναίκες, κυρίως από χωριά της βόρειας Ελλάδας, αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν στη Γερμανία αναζητώντας μια καλύτερη ζωή.

Χωρίς να διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας η ταινία τεκμηρίωσης της Τωμαδάκη διακρίνεται για την συνέπεια και την ειλικρίνεια, με την οποία η κάμερα της αντιμετωπίζει τις συγκλονιστικές ζωές αυτών των «αόρατων γυναικών». Φυσικά είναι η δύναμη της κεντρικής ιδέας που αρκεί από μόνη της να προσδώσει στο φιλμ τεράστιο ενδιαφέρον, ενώ πολλές από τις αφηγήσεις των γυναικών που έζησαν πολλαπλό ρατσισμό στο πετσί τους (λόγω καταγωγής, φύλου, ταξικής θέσης και αμορφωσιάς) κρατούν την αγωνία του θεατή στο κόκκινο.

Documento Newsletter