Νέες ταινίες: Ο ματαιόδοξος «Ναπολέοντας» του Ρίντλεϊ Σκοτ

Νέες ταινίες: Ο ματαιόδοξος «Ναπολέοντας» του Ρίντλεϊ Σκοτ
Photo Courtesy of Sony Pictures/Apple Original Films

Με το νέο του φιλμ «Ναπολέων» ο Ρίντλεϊ Σκοτ δεν κρύβει τη φιλοδοξία του να φτιάξει μια διαφορετική και πειραγμένη βιογραφία, που απομυθοποιεί χωρίς έλεος τον γάλλο στρατηλάτη.

Ναπολέων (Napoleon) (**1/2)

Επική βιογραφία αμερικανοβρετανικής συμπαραγωγής 2023 (159)

Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ

Πρωταγωνιστούν: Γιόακιν Φίνιξ, Βανέσα Κέρμπι, Ταχάρ Ραχίμ, Ρούπερτ Έβερετ

Η ιστορία του Ναπολέοντα Βοναπάρτη μέσα από τα στρατιωτικά κατορθώματά του αλλά και την έντονη, γεμάτη διακυμάνσεις, σχέση του με την Ζοσεφίν ντε Μποαρνέ.

Υπερφίαλος, συμπλεγματικός, ματαιόδοξος και απρόσμενα ρηχός, ο Ναπολέων του Ρίντλεϊ Σκοτ απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί ως ιδιοφυής ή μεγαλοπρεπής. Είναι εμφανής η προσπάθεια του κορυφαίου βρετανού σκηνοθέτη να προσδώσει στη βιογραφία του Ναπολέοντα, τα χαρακτηριστικά ενός πειραγμένου biopic με ιστορική μεν ακρίβεια στα κύρια γεγονότα (η Μαρία Αντουανέτα στην γκιλοτίνα, ο Ροβεσπιέρος και η «βασιλεία του τρόμου», οι ανίερες συμμαχίες με ρώσους και αυστριακούς, το λυσσαλέο μίσος για τους Άγγλους, η εγκαθίδρυση της βασιλείας κ.α.) αλλά και εμφανείς προθέσεις αποδόμησης του κεντρικού χαρακτήρα καθώς και των αξιών του πολέμου.

Η αντιηρωική τάση του σκεπτικιστή Σκοτ τονίζεται κι από την απόφαση του να προσδώσει στο πορτρέτο του Ναπολέοντα τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά ενός κομπλεξικού και ματαιόδοξου στρατάρχη ο οποίος γεμάτος έπαρση από τη δύναμη που του χαρίζει η επιτυχία του στα πολεμικά πεδία αρχίζει να εμφανίζει τάσεις μεγαλομανίας και αλαζονείας. Όμως όταν ο κατακτητής βρίσκεται απέναντι από την χειραφετημένη Ζοζεφίν (αμήχανος ο Φίνιξ με το ρόλο του σε αντίθεση με την Κέρμπι που δίνει ρεσιτάλ) αιχμαλωτίζεται από την γοητεία της και καθηλώνεται από τον καυστικό λόγο της. Φυσικά και από τα ερωτικά θέλγητρα της (οι σκηνές σεξ επίσης διακωμωδούνται χωρίς έλεος από τον αδίστακτο Σκοτ) με τη σχέση τους να περνά από πολλές διακυμάνσεις.

Κι ενώ η Ζοζεφίν είναι ξεκάθαρο πως έχει το πάνω χέρι στη σχέση (ένα εύστοχο και επίκαιρο σχόλιο για τη γυναικεία ενδυνάμωση), η βαθιά φυλετική ανισότητα της συντηρητικής πατριαρχίας εντείνει το χάσμα μεταξύ τους που πηγάζει από την ανάγκη της πρώην αριστοκράτισσας να έχει κι άλλους εραστές καθώς κι από την αδυναμία της να χαρίσει έναν απόγονο στον Βοναπάρτη ο οποίος θα τον διαδεχτεί στο γαλλικό θρόνο.

Σε επίπεδο θεάματος δεν υπάρχει φυσικά καμιά ένσταση: o Σκοτ όχι μόνο επιμένει παραδοσιακά (ελάχιστη η χρήση των ψηφιακών εφέ στις συναρπαστικές μάχες σε Άουστερλιτς και Βατερλό) αλλά κυριολεκτικά μεγαλουργεί καθηλώνει το βλέμμα του θεατή.

Κόκκινος ουρανός (Roter Himmel) (***)

Δραματική γερμανικής παραγωγής 2023 (102)

Σκηνοθεσία: Κρίστιαν Πέτζολντ

Πρωταγωνιστούν: Τόμας Σούμπερτ, Πάουλα Μπέερ, Ενο Τρεμπς

Τέσσερις νέοι μαζεύονται σε ένα μικρό εξοχικό σπίτι που βρίσκεται δίπλα στη Βαλτική θάλασσα. Οι μέρες τους γεμάτες αθώα φλερτ και μικρές αντιζηλίες περνούν χωρίς ιδιαίτερες συγκινήσεις ώσπου το δάσος της περιοχής αρπάζει φωτιά.

Ο γερμανός σκηνοθέτης Κρίστιαν Πέτζολντ («Barbara», «Phoenix», «Transit») τρία χρόνια μετά από την οριακά μεταφυσική «Νύμφη του νερού» επιστρέφει ξανά στα λημέρια ενός ανάλαφρου ρομάντζου, που δίνει έμφαση στο στοιχείο του εγκλεισμού και της σύγκρουσης των χαρακτήρων.

Η ανάλυση των συνθηκών που θα γεννήσουν τις νέες σχέσεις (ο εκκολαπτόμενος συγγραφέας μοιάζει ανίκανος να ανταποκριθεί στα ερωτικά καλέσματα της όμορφης συγκατοίκου), ταυτίζονται πάντως σε μεγάλο βαθμό με την επικείμενη φυσική καταστροφή της πυρκαγιάς, προσθέτοντας στοιχεία οικολογικού θρίλερ στη συμβολική διάσταση του σεναρίου.

Ο Δρόμος της Εξιλέωσης (Desperation Road) (**)

Περιπετειώδες δράμα αμερικανικής παραγωγής 2023 (115)

Σκηνοθεσία: Ναντίν Κρόκερ

Πρωταγωνιστούν: Γκάρετ Χέντλαντ, Γουίλα Φιτζέραλντ, Ράιαν Χερστ, Μελ Γκίμπσον

Ο Ράσελ αποφυλακίζεται θεωρώντας πως έχει εξοφλήσει το χρέος του απέναντι στην κοινωνία. Όμως τα δύο αδέλφια του άντρα που σκοτώθηκε εξαιτίας του Ράσελ, έχουν αντίθετη άποψη. Την ίδια ώρα μια νεαρή μητέρα με την ανήλικη κόρη της, βρίσκεται τυχαία στο δρόμο των τριών αντρών.

Με μια ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα που αντλεί ένταση από το χώρο του νουάρ, η δημιουργία της Κρόκερ πασχίζει να ξεφύγει από τα τετριμμένα κι ως εν βαθμό τα καταφέρνει. Το κράμα θρίλερ και δράματος που αφηγείται είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Μάικλ Φάρις Σμιθ κι έχει σχετικό ενδιαφέρον, παρότι από ένα σημείο και μετά (όταν γίνεται η ανατροπή) ξέρεις καλά την τελική κατεύθυνση της.

Ευχή (Wish) (**)

Animation αμερικανικής παραγωγής 2023 (87)

Σκηνοθεσία: Κρις Μπακ, Φον Βερασανθόρν

Με τις φωνές των Αριάνα ΝτεΜπόουζ, Κρις Πάιν, Αλαν Τάντικ και στα ελληνικά Ερασμία Μαρκίδη, Χρήστος Θάνου, Ανδρέας Ευαγγελάτος

Η νεαρή ιδεαλίστρια Ασα που ζει στο μαγικό βασίλειο των Ρόζας κάνει μια ευχή τόσο δυνατή που γίνεται αντιληπτή από μια κοσμική δύναμη, η οποία αποφασίζει να την πραγματοποιήσει.

Η νέα ταινία της Ντίσνεϊ, χορταστική, ολοζώντανη και πολύχρωμη είναι γεμάτη από αυτοναφορές (αμέτρητοι οι κλασικοί ντισνεϊκοί χαρακτήρες που μνημονεύονται) που συνθέτουν ένα ποτ πουρί από παλιά μιούζικαλ κινουμένων σχεδίων. Το θέμα του έργου είναι μεν η επίκληση της μαγείας και της φαντασίας σε ότι κι αν κάνουμε, αλλά η αχίλλειος πτέρνα του σεναρίου είναι η απουσία μιας ισχυρής κεντρικής ιδέας που θα μπορούσε να στηρίξει την ιστορία της Άσα.

Με τα μάτια της Νταλβά (Dalva) (***)

Δραματική γαλλοβελγικής συμπαραγωγής 2023 (95)

Σκηνοθεσία: Εμανουέλ Νικό

Πρωταγωνιστούν: Αλέξις Μανέντι, Ζέλντα Σαμσόν, Φαντά Γκιρασί

Η 12χρονη Νταλβά που ζει μόνη με τον πατέρα της αποκόπτεται βίαια από εκείνον και μπαίνει σε ένα ειδικό κέντρο υποδοχής για εφήβους με προβληματικές οικογένειες.

Παρά την οδυνηρή καταγραφή μιας υπόθεσης παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης, το φιλμ της πρωτοεμφανιζόμενης Εμανουέλ Νικό δεν γίνεται ποτέ βαρύ ή δύσθυμο. Η συγκλονιστική ερμηνεία της νεαρής πρωταγωνίστριας κυριολεκτικά καθηλώνει την κάμερα, ενώ η στιβαρή ματιά της σκηνοθέτριας πάνω στο θέμα μια επώδυνης, πρόωρης ενηλικίωσης αφήνει στην άκρη το δραματικό χαρακτήρα της ιστορίας, προκειμένου να αφηγηθεί με τρυφερότητα και ειλικρίνεια το ισχυρό δέσιμο γονιού- παιδιού ακόμη και σε συνθήκες αντίξοες ή οριακές καταστάσεις.

Ετικέτες

Documento Newsletter