Με το βασισμένο σε μια συγκλονιστική αλλά αληθινή πέρα ως πέρα ιστορία «Αγόρι του Θεού», ο 85χρονος Μάρκο Μπελόκιο βάλλει κατά της Καθολικής εκκλησίας και του Πάπα.
Το αγόρι του Θεού (Rapito) (***)
Δραματική εποχής ιταλικής παραγωγής 2023 (144)
Σκηνοθεσία: Μάρκο Μπελόκιο Πρωταγωνιστούν: Πάολο Πιερομπόν, Ενέα Σάλα, Λεονάρντο Μαλτέζε, Φίλιπο Τίμι, Φαμπρίτσιο Γκιφούνι
Το 1858, στην Μπολόνια που βρίσκεται υπό την εξουσία του Πάπα Πίου ΙΧ, κλιμάκιο της καθολικής εκκλησίας εισβάλει στο σπίτι της εβραϊκής οικογένεια των Μορτάρα και αρπάζει τον εξάχρονο Εντγκάρντο μπροστά στα μάτια των έκπληκτων γονιών του. Ο λόγος είναι πως ο Εντγκάρντο παρότι είναι εβραϊκής καταγωγής, φαίνεται να έχει βαπτιστεί χριστιανός, κάτι που δίνει το δικαίωμα στο Βατικανό να τον πάρει από την οικογένεια του προκειμένου να του δώσει χριστιανική ανατροφή.
Με το φιλμ που ήταν πέρυσι υποψήφιο για το Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες ο Μπελόκιο επιστρέφει στα χριστιανικά εδάφη του φιλμ «Αίμα από το αίμα μου» και της κριτικής του στον καθολικισμό. Όμως ενώ σε εκείνη τη δημιουργία του 2015 η κεντρική ιδέα στηριζόταν στο σπάσιμο του χρόνου σε δύο εποχές (17ος αιώνας και σύγχρονη εποχή) καθώς και στο πάντρεμα της πραγματικότητας με τη φαντασία, στο «Αγόρι του Θεού» η πραγματική ιστορία του μικρού εβραίου που απάγεται από την Καθολική εκκλησία με τις ευλογίες του Πάπα, παρουσιάζεται σαν ένα θρίλερ.
Ένα πυκνογραμμένο, στιβαρό και επιδέξιο θρίλερ καταγγελίας που δίνει μεν βαρύτητα στο προσωπικό δράμα αλλά έχει και πολιτικές προεκτάσεις. Ο 85χρονος Μπελόκιο με σταθερά βήματα και επιστράτευση τολμηρών συμβόλων, πετυχαίνει να δώσει έμφαση στην ιστορική έρευνα και την καταγραφή των πολιτικοκοινωνικών συνθηκών στην ιστορία του άτυχου αγοριού, την οποία μάλιστα ήθελε να κάνει ταινία και ο Σπίλμπεργκ πριν από μερικά χρόνια.
Χωρίς υπερβολές στη γραφή και με την κάμερα επικεντρωμένη στη γεμάτη απορίες αθώα φατσούλα του Εντγκάρντο, ο σκηνοθέτης αναζητά ψύχραιμα και χωρίς υπερβολές τις ρίζες του αντισημιτισμού, ανοίγοντας τον προβληματισμό του και σε άλλα ιστορικά επίπεδα. Η περίφημη απαγωγή που πήρε διεθνείς διαστάσεις αποκαλύπτοντας την αδίστακτη ηγεμονία του Πάπα Πίου ΙΧ, συνδέθηκε με εξεγέρσεις που οδήγησαν στον περιορισμό της παπικής εξουσίας και δημιούργησαν τις συνθήκες ενοποίησης του σημερινού ιταλικού κράτους.
Αδέσποτα κορμιά (**1/2)
Ντοκιμαντέρ διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (109)
Σκηνοθεσία- σενάριο: Ελίνα Ψύκου Φωτογραφία: Νικόλας Καρανικόλας Μοντάζ: Νίκος Βαβούρης
Οι ιστορίες τριών γυναικών στη σημερινή Ευρώπη χρησιμεύουν για την ανάπτυξη ενός ευρύτερου προβληματισμού πάνω στη σχέση ζωής και θανάτου, με έμφαση στην άμβλωση, την εξωσωματική γονιμοποίηση και την ευθανασία.
Η ιδέα για το πρώτο ντοκιμαντέρ της Ψύκου («Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», «Ο Γιος της Σοφίας»), γεννήθηκε όταν έπεσε στην αντίληψη της μια είδηση που σχετιζόταν με τις απαγορευμένες αμβλώσεις στην Μάλτα.
Η ενδελεχής έρευνα, η προσωπική ματιά της σκηνοθέτριας που παρά την ξεκάθαρη θέση της πάνω στα ζητήματα του φιλμ δίνει και ελεύθερο βήμα στην αντίθετη άποψη, η αντισυμβατική χρήση βασικών αφηγηματικών μέσων (μουσική, χιούμορ κ.α.) προσφέρουν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ, που όμως δεν έχει ομοιογένεια. Το κομμάτι της υποβοηθούμενης αυτοκτονίας συγκλονίζει, ενώ εκείνο της τεχνητής γονιμοποίησης είναι το πιο αδύναμο.
Η Χίμαιρα (La Chimera) (**1/2)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2023 (133)
Σκηνοθεσία: Αλίτσε Ρορβάκερ Πρωταγωνιστούν: Τζος Ο’ Κόνορ, Κάρολ Ντουάρτε, Βιντζέντζο Νεμολάτο, Αλμπα Ρορβάχερ, Ισαμπέλα Ροσελίνι
Ένας άγγλος αρχαιολόγος μαζί με τους ιταλούς τυμβωρύχους συνεργάτες του αναζητά σπάνιους ετρουσκικούς θησαυρούς στην Ταρκυνία.
Άλλη μια ατμοσφαιρική αλλά άνιση αλληγορία για την συνύπαρξη δύο ξένων κόσμων που συνθέτουν το πορτρέτο της σημερινής Ιταλίας, από την σκηνοθέτρια των «Θαυμάτων» και του «Ευτυχισμένου Λαζάρου». Αίσθηση προκαλεί η απόφαση της Αλίτσεν Ρορβάκερ να φτιάξει ένα παλιομοδίτικο παραμύθι που θυμίζει Φελίνι (με μια προσθήκη δράματος αλά Παζολίνι) και διαθέτει γόνιμες πολιτικές ιδέες, όμως η γκροτέσκα αντίληψη της πραγματικότητας και οι γραφικοί δεύτεροι ρόλοι αποδυναμώνουν αισθητά την αρχικά θετική εκτίμηση.
Αγώνας για τη Δόξα (Race for Glory) (**)
Περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (114)
Σκηνοθεσία: Στέφανο Μορντίνι Πρωταγωνιστούν: Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Φόλκερ Μπρουχ, Ντάνιελ Μπρουλ
Το παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλλυ 1983 θέλει λίγες στροφές ακόμη πριν την ολοκλήρωση του και η ιταλική Lancia με τη γερμανική Audi βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής τόσο στην κατηγορία των οδηγών ταχύτητας όσο και σε εκείνη των κατασκευαστών.
Στη συνέχεια των πρόσφατων μηχανοκίνητων ταινιών «Rush» και «Ford v Ferrari» η, κατά διαστήματα μόνο, συναρπαστική ταινία του Στέφανο Μορντίνι γύρω από την κούρσα των «Χιλίων λιμνών» αναδεικνύει το θεαματικό στοιχείο του αθλήματος – αρκετοί αγώνες δίνονται ως ένα κράμα φιξιόν και αυθεντικών πλάνων- παράλληλα με τις ψυχολογικές εντάσεις που προκύπτουν από τον ανταγωνισμό αλλά και τη διαφορά κοσμοαντίληψης των βασικών πρωταγωνιστών. Αποτελεσματικός o Ρικάρντο Σκαμάρτσιο ως Τσέζαρε Φιόριο (ο διευθυντής αγώνων της Lancia) και διασκεδαστικά τα γεμάτα κλισέ στιγμιότυπα από τον αγώνα στην Ελλάδα.
Γκοτζίλα x Κονγκ: Η Νέα Αυτοκρατορία (Godzilla vs. Kong: The New Empire) (**)
Περιπέτεια φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2024 (115)
Σκηνοθεσία: Ανταμ Γουίνγκαρντ Πρωταγωνιστούν: Ρεμπέκα Χολ, Μπράιαν Ταϊρί Χένρι, Νταν Στίβενς, Κέιλι Χοτλ, Αλεξ Φερνς, Φάλα Τσεν
Οι πανίσχυροι Κονγκ και Γκοτζίλα έρχονται αντιμέτωποι με μία νέα απειλή που αναδύεται από τα βάθη της Γης και οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε αφανισμό ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Οι αρχαίοι… τιτάνες, Γκοτζίλα και Κονγκ, επιστρέφουν με μια τρομερή οπτικά δημιουργία που διαθέτει σαρωτικά εφέ τα οποία δεν αφήνουν τίποτα όρθιο (το Κάιρο και το Ρίο στις πόλεις που διαλύονται από το μένος των τεράτων) αλλά και ένα στόρι που σε επίπεδο πλοκής δεν προσφέρει κάποια φρέσκια ιδέα. Ίχνη από «Πλανήτη των πιθήκων» και… «Gravity» θα εντοπίσουν οι πιο σινεφίλ, στη συνέχεια της ταινίας του 2021 «Γκοτζίλα vs Κονγκ» που ακολουθεί πιστά την αρχική συνταγή.