Η ταινία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου «Υπάρχω» με θέμα τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη αναμένεται να γεμίσει τις αίθουσες και να προκαλέσει .
Κριτική: Κωνσταντίνος Καϊμάκης
Υπάρχω (***)
Βιογραφική ελληνικής παραγωγής 2024 (118)
Σκηνοθεσία: Γιώργος Τσεμπερόπουλος Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Μάστορας, Κλέλια Ρένεση, Ασημένια Βουλιώτη, Αγορίτσα Οικονόμου, Δημήτρης Καπουράνης
Η ζωή του Καζαντζίδη από τα πρώτα φτωχικά χρόνια στη Νέα Ιωνία, μέχρι την εποχή της απόλυτης καταξίωσης στα 60ς όπου οι δίσκοι του έσπασαν όλα τα ρεκόρ πωλήσεων στην Ελλάδα και κατάφερε να αλλάξει το status quo στις αμοιβές των μουσικών από τις δισκογραφικές εταιρείες.
Τον Στέλιο Καζαντζίδη στην ταινία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου («Ξαφνικός έρωτας», «Άντε γεια», «Ο εχθρός μου») υποδύεται ο Χρήστος Μάστορας που σε αρκετά σημεία καταφέρνει να είναι φτυστός ο τραγουδιστής. Η στρωτή αφήγηση του Τσεμπερόπουλου συνοδεύει τις πιο κομβικές στιγμές από την πορεία του Καζαντζίδη όπως τις επέλεξε για το άλμπουμ της ζωής του η σεναριογράφος Κατερίνα Μπέη («Ευτυχία»). Σε αρκετά στιγμιότυπα ο άνθρωπος «κερδίζει» τον καλλιτέχνη λόγω της προβληματικής συμπεριφοράς του με τα ξεσπάσματα βίας, την αρρωστημένη εμμονή με την μητέρα του Γεσθημανή ή τις κρίσεις ζήλιας απέναντι στην Μαρινέλλα. Το αφήγημα της ζωής του Καζαντζίδη δίνεται με τη μορφή των διηγήσεων σε συνέντευξη που δίνει σε μεγάλη ηλικία και αποτραβηγμένος από όλα. Το ενδιαφέρον εντοπίζεται στις σχέσεις του με σπουδαία μουσικά ονόματα (Μανώλης Χιώτης, Άκης Πάνου, Χρήστος Νικολόπουλος) και κυρίως στους δύο μεγάλους έρωτες της ζωής του. Είναι ευχάριστη έκπληξη λοιπόν το φιλμ ακόμη και για θεατές που δεν «ακούνε» Καζαντζίδη καθώς παρουσιάζει αντιπροσωπευτικές εικόνες μιας αλλοτινής Ελλάδας όπου η φυγή με την φτώχια ισοδυναμούσε με την μουσική επιτυχία ενώ ειδικής σημασίας είναι το κεφάλαιο της σύγκρουσης του Καζαντζίδη όχι μόνο με τα αφεντικά των δισκογραφικών εταιρειών αλλά και με τους νονούς της νύχτας.
Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς (The Seed of the Sacred Fig) (***)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (158)
Σκηνοθεσία: Μοχάμαντ Ρασούλοφ Πρωταγωνιστούν: Σοχέιλα Γκολεστάνι, Μισάγκ Ζαρέχ, Μάχσα Ροστάμι, Νιουσά Ακσί, Αμινέ Αράνι
Ένας δικαστικός στο Ιράν αναλαμβάνει καθήκοντα ανακριτή αλλά η πρώτη μέρα στο νέο του πόστο έχει την ατυχία να συμπέσει με επεισόδια στο κέντρο της Τεχεράνης που οδηγούν στις φυλακές ή τα νοσοκομεία δεκάδες πολίτες που πέφτουν θύματα της ανεξέλεγκτης αστυνομικής βίας.
Η σύζευξη φιξιόν-πραγματικότητας (η απεικόνιση της αστυνομικής θηριωδίας στην Τεχεράνη προέρχεται από αυθεντικά ντοκουμέντα) χρησιμεύει στον Ρασούλοφ προκειμένου να φτιάξει ένα φιλμ που εντυπωσιάζει με το ρεαλισμό του. Το καταγγελτικό – σαφέστατα κατά του καθεστώτος- δράμα του Ρασούλοφ περνά χωρίς δυσκολία στο εσωτερικό μιας οικογένειας ιδεολογικά χωρισμένης στα δύο (ο δικαστικός πατέρας είναι υπέρ του καθεστώτος σε αντίθεση με τη μεγάλη κόρη του) και μετατρέπεται σε κοινωνικό θρίλερ υψηλών όχι μόνο απαιτήσεων αλλά και επιδόσεων.
Μουφάσα: Ο Βασιλιάς Των Λιονταριών (Mufasa: The Lion King) (**)
Animation αμερικανικής παραγωγής 2024 (118)
Σκηνοθεσία: Μπάρι Τζένκινς Με τις φωνές των: Aαρον Πιέρ, Κέλβιν Χάρισον Τζούνιορ, Σεθ Ρόγκεν, Μπίλι Άιχνερ, Τίφανι Μπουν, Ντόναλντ Γκλόβερ, Μαντς Μίκελσεν
Ένα μικρό λιονταράκι χάνει τους γονείς του ύστερα από ξαφνική πλημμύρα με ορμητικά νερά που το οδηγούν σε μια άγνωστη περιοχή. Εκεί χάρη στη βοήθεια του μικρού Τάκα θα σωθεί την τελευταία στιγμή από τα δόντια κροκόδειλων και θα βρει μια νέα οικογένεια για να το φροντίσει.
Ο Μπάρι Τζένκινς («Moonlight», «Αν η οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει») αναλαμβάνει να αφηγηθεί την ιστορία του Μουφάσα, του πατέρα του Σίμπα στο κλασικό πλέον animation «Ο βασιλιάς των λιονταριών». Απλόχερο θέαμα, ενίοτε συναρπαστική αφήγηση που ζωηρεύει από τα ψηφιακά εφέ του live action αλλά και μια προσεχτικά επιμελής φροντίδα στις πιο διφορούμενες σκηνές όπου το σκότος απειλεί να επισκιάσει τη ντισνεϊκή χρυσόσκονη της μονοδιάστατης περιπέτειας.
Αξιαγάπητη (Loveable) (**1/2)
Αισθηματική νορβηγικής παραγωγής 2024 Σκηνοθεσία: Λίλια Ινγκολφσντότιρ Πρωταγωνιστούν: Χέλγκα Γκούρεν, Οντγιρ Τούνε
Η χωρισμένη Μαρία γνωρίζει τον αντισυμβατικό Σίγκμουντ τον ερωτεύεται παράφορα και γίνονται ζευγάρι. Λίγα χρόνια όμως μετά από το γάμο τους τα πρώτα σύννεφα εμφανίζονται στη σχέση τους.
Στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της η νορβηγίδα Λίλια Ινγκολφσντότιρ (υπογράφει και το σενάριο) υπογράφει ένα ασυνήθιστο συζυγικό δράμα που μοιράζει καλά το παιχνίδι των εντυπώσεων ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές και ισορροπεί ικανοποιητικά μεταξύ της αβίαστης συγκίνησης και του ειρωνικού χιούμορ που λειτουργεί ως καταλύτης προκειμένου να εκτονωθεί η ψυχολογική ένταση κάποιων φορτισμένων σκηνών. Δυνατή η ερμηνεία της Χέλγκα Γκούρεν στο ρόλο της αυτοκαταστροφικής Μαρίας.
Ωρολογιακός Μηχανισμός (Unrest) (**1/2)
Δραματική ελβετικής παραγωγής 2022 (93)
Σκηνοθεσία: Σιρίλ Σόιμπλιν Πρωταγωνιστούν: Κλάρα Γκοστίνσκι, Αλεξέι Ευστράτοφ, Μόνικα Στάλντερ, Eλιό Τιεμάρ
Σε χωριό της Ελβετίας των τελών του 19ου αιώνα οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν την καθημερινή λειτουργία των εργατών μιας ωρολογοποιίας, την ίδια ώρα που ένας αινιγματικός ρώσος ταξιδιώτης φτάνει εκεί για να βρει τον σκοπό στη ζωής του.
Το ιστορικό γίγνεσθαι συναντά την μυθοπλαστική φαντασία σε ένα άκρως ευρηματικό φιλμ που όμως αγκυλώνεται στις σχολαστικές λεπτομέρειες μιας αλληγορίας που θέλει να δέσει υποδειγματικά την πολιτική μελέτη (η παρουσία του ταξιδιώτη, χαρτογράφου αλλά και εκπρόσωπο του αναρχοκομμουνισμού Πιοτρ Κροπότκιν) με το κοινωνικό δράμα, χωρίς να έχει τα εφόδια για κάτι τέτοιο. Πολλές σκηνές χάνονται στην ρουτίνα αν και το εγκεφαλικό χιούμορ πασχίζει να τους δώσει το φιλί της ζωής.
Διαβάστε επίσης
Εμφανίζουν σαν μυστικό τον αξιωματικό συνεργάτη του ναρκεμπόρου – Τα ερωτήματα που προκύπτουν
Ζυμώσεις στον ΣΥΡΙΖΑ – Κινήσεις ανασυγκρότησης με ανοιχτή την πόρτα του διαλόγου