Η ιστορία της εμβληματικής ηρωίδας του Παπαδιαμάντη μεταφέρεται στο σινεμά από την Εύα Νάθενα που πραγματοποιεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο της και δίνει την ευκαιρία στην Καρυοφυλλιά Καραμπέτη να δώσει μια σπουδαία ερμηνεία.
Φόνισσα (***)
Δραματική ελληνικής παραγωγής 2023 (97)
Σκηνοθεσία: Εύα Νάθενα Πρωταγωνιστούν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Πρωτόπαππα, Έλενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Στάθης Σταμουλακάτος, Δημήτρης Ήμελλος
Γύρω στα 1900, σε ένα απομονωμένο νησί της Ελλάδας, η χήρα Χαδούλα Φραγκογιαννού έχει το ταλέντο να ξεγεννά αλλά και να φροντίζει τους αρρώστους, χάρη στα γιατροσόφια και τα βότανα της. Παράλληλα όμως έχει και μια σκοτεινή φήμη να την συνοδεύει. Εκείνη που την οδηγεί στο να «λυτρώνει» τα άτυχα θηλυκά από την «κακιά τους μοίρα», λίγες μόλις μέρες μετά από τη γέννηση τους.
Η συνέπεια αλλά και η αποφασιστικότητα που επιδεικνύει η σκηνογράφος Εύα Νάθενα στην πρώτη σκηνοθετική δουλειά της δεν περνά απαρατήρητη. Με μια συγκινητική προσήλωση στο καδράρισμα του δράματος της Φραγκογιαννού αλλά και με γόνιμες ιδέες (έξοχη η δουλειά της Κατερίνας Μπέη στην σεναριακή μεταφορά του βιβλίου) στο χτίσιμο του δράματος, η ταινία κερδίζει το στοίχημα με το θεατή. Η τρίτη κινηματογραφική εκδοχή της «Φόνισσας» (προηγήθηκε αυτή του Κώστα Φέρρη το 1974 και της Στέλλας Αρκέντη το 2012) είναι ένα έργο με άρτια καλλιτεχνική επιμέλεια και στιβαρές ερμηνείες, που δεν κρύβει τις μεγαλεπήβολες φιλοδοξίες του. Με σιωπές που πυκνώνουν τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα, ένα δύσθυμο κλίμα που εντείνεται από τους ήχους ενός μονότονου μοιρολογιού (η μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου) και τις αυστηρές, μαυροντυμένες φιγούρες των σκληροτράχηλων γυναικών να γίνονται ένα με το βραχώδες, γκρίζο τοπίο, η δημιουργία της Νάθενα είναι πολλά περισσότερο από μια πιστή απόδοση του πνεύματος του Παπαδιαμάντη. Μπορεί το στόρι που πραγματεύεται να είναι οριακά ανεχτό αλλά ούτε το δράμα είναι επιτηδευμένο, ούτε η εικόνα σκληραίνει βίαια προκειμένου να λυγίσει τον θεατή. Όλα δίνονται με ένα λιτό αφηγηματικό ύφος που αναδεικνύει εύστοχο τον επίκαιρο πολιτικό χαρακτήρα και την μοντέρνα πτυχή μιας ιστορίας γραμμένης πριν από 120 χρόνια. Η έξαρση της βίας κατά των γυναικών στις μέρες μας μοιάζει με «φυσική» συνέχεια της ψυχολογικής και φυσικής κακοποίησης που υφίστανται οι ηρωίδες του Παπαδιαμάντη. Η τραγωδία της Φραγκογιαννού την οποία υποδύεται εκπληκτικά η Καραμπέτη δεν έγκειται μόνο στο απεχθές έγκλημα της παιδοκτονίας αλλά και στην συνειδητή κατάργηση της δικής της ύπαρξης.
Πεσμένα Φύλλα (Kuolleet Lehdet /Fallen Leaves) (***1/2)
Δραματική φινλανδικής παραγωγής 2023 (81)
Σκηνοθεσία: Ακι Καουρισμάκι Πρωταγωνιστούν: Αλμα Πόιστι, Γιούσι Βάτανεν, Αλίνα Τομνίκοφ
Ένας οικοδόμος και μια υπάλληλος σούπερ μάρκετ συναντιούνται τυχαία μια βραδιά σε ένα μπαρ. Οι ζωές τους παρότι αρχικά δεν δείχνουν να έχουν τίποτα κοινό, εν τέλει θα βρουν κάποια στοιχεία επαφής και ουσιαστικής επικοινωνίας.
Ο Άκι Καουρισμάκι συνεχίζει να πορεύεται στο δρόμο του αφοπλιστικού ουμανισμού, με το χαρακτηριστικό μινιμαλιστικό στυλ του να προσφέρει κάποιες αξέχαστες σεκάνς τρυφερότητας, μελαγχολίας αλλά και λυτρωτικού χιούμορ. Με τη σαρδόνια ματιά του να σχολιάζει τις συνθήκες ζωής των δύο εκπροσώπων της εργατικής τάξης, ο σκηνοθέτης από τη Φινλανδία κατασκευάζει ένα εξαίσιο ρομάντζο που δεν μπορεί να νικηθεί ακόμη κι όταν η μοίρα παίζει τα δικά της παιχνίδια. Βραβείο επιτροπής στις Κάνες.
Σιωπηλή Οργή (Silent Night) (*1/2)
Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2023 (104)
Σκηνοθεσία: Τζον Γου Πρωταγωνιστούν: Τζόελ Κίναμαν, Καταλίνα Σαντίνο Μορένο, Κιντ Κάντι
Ένας πατέρας βλέπει τον 7χρονο γιο του να πέφτει νεκρός ύστερα από ανταλλαγή πυρών μεταξύ μελών αντίπαλων συμμοριών, ενώ κι ο ίδιος χάνει τη φωνή του εξαιτίας μιας σφαίρας. Τσακισμένος από το πένθος αδυνατεί να συνέλθει, οπότε βάζει σε εφαρμογή ένα σχέδιο εκδίκησης.
Επιστροφή στις αγγλόφωνες παραγωγές για τον 77χρονο πλέον Τζον Γου, είκοσι χρόνια μετά από το «Paycheck» με τους Μπεν Άφλεκ και Ούμα Θέρμαν. Ο πάλαι ποτέ θιασώτης της καταιγιστικής περιπέτειας (το «Face off» με τους Κέιτζ- Τραβόλτα ήταν στα καλύτερα φιλμ του 1997 για τα Cahiers du cinema), θυμίζει κάτι από τον παλιό εαυτό του αν και το στυλιζαρισμένο και υπέρ το δέον βίαιο θέαμα που υπογράφει, καταργεί κάθε έννοια αληθοφάνειας, με αποκορύφωμα τη μεταμόρφωση του φιλήσυχου οικογενειάρχη σε ασταμάτητη και ανίκητη μηχανή θανάτου.
Callas – Paris, 1958 (-)
Ντοκιμαντέρ διεθνούς συμπαραγωγής 2023 (90)
Σκηνοθεσία- παραγωγή: Τομ Βολφ Εμφανίζονται: Μαρία Κάλλας, Ζαν Κοκτό, Τσάρλι Τσάπλιν, Μπριζίτ Μπαρντό, Ρενέ Κοτί
Στις 19 Δεκεμβρίου 1958 η Μαρία Κάλλας, η σημαντικότερη τραγουδίστρια της όπερας στον 20ό αιώνα, έκανε το ντεμπούτο της στη φημισμένη Όπερα του Παρισιού.
Το 2021 σε ένα υπόγειο της Αθήνας ο Τομ Βόλφ έκανε μια απίστευτη ανακάλυψη: βρήκε τις αυθεντικές μπομπίνες ταινιών του ιστορικού ντεμπούτο της Μαρίας Κάλλας στο Παρίσι. Μετά από διετείς εργασίες αποκατάστασης του φιλμ, παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό την έγχρωμη παράσταση της Μαρίας Κάλλας δίνοντας του την ευκαιρία να βιώσει
Παιχνίδια θανάτου (All fun and games) (*)
Τρόμου αμερικανικής παραγωγής 2023 (76)
Σκηνοθεσία: Ερεν Σελεμπόγλου, Αρι Κόστα Πρωταγωνιστούν: Έισα Μπάτερφιλντ, Νατάλια Ντάιερ
Παρέα εφήβων που δεν έχει τι να κάνει, αποφασίζει να πραγματοποιήσει σεάνς που θα έχει ως αποτέλεσμα τον δαιμονισμό ενός εξ’ αυτών. Για να σώσουν τον άτυχο Μάρκους, τα αδέρφια και οι φίλοι του θα πρέπει να πάρουν μέρος σε μια σειρά δαιμονικών παιχνιδιών.
Λάθος τάιμινγκ για ένα μέτριο θρίλερ τρόμου καθώς η πλοκή του θυμίζει έντονα το αυστραλέζικο «Μίλα μου» που προβάλλεται με μεγάλη επιτυχία αυτή την εποχή στις ελληνικές αίθουσες. Θεωρητικά το σενάριο επιχειρεί να μιλήσει μέσω της αιματοβαμμένης πλοκής για κάποια ψυχολογικά τραύματα που απειλούν την ενότητα της οικογένειας. Οι ανερχόμενοι Έισα Μπάτερφιλντ («Sex Education») και Νατάλια Ντάιερ («Stranger Things») πρέπει ή να αλλάξουν ατζέντη ή να είναι πιο προσεκτικοί στις επόμενες επιλογές τους.