Η επίθεση του «Μαύρου Σεπτέμβρη» στους ολυμπιακούς αγώνες του Μονάχου και η ιστορική τηλεοπτική κάλυψη της από τους δημοσιογράφους και τους τεχνικούς του ABC είναι το θέμα της ταινίας «Πέντε Σεπτεμβρίου».
Πέντε Σεπτεμβρίου (5 September) (***)
Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2024 (118)
Σκηνοθεσία: Τιμ Φέλμπαουμ Πρωταγωνιστούν: Πίτερ Σάρσγκααρντ, Τζον Μαγκάρο, Μπεν Τσάπλιν, Λεονί Μπένες
Λίγο μετά από την έναρξη των θερινών ολυμπιακών αγώνων του Μονάχου, μέλη του «Μαύρου Σεπτέμβρη» εισβάλλουν στους χώρους του αθλητικού χωριού και σκοτώνουν δύο αθλητές του Ισραήλ ενώ πιάνουν ομήρους άλλους έντεκα. Οι αθλητικοί δημοσιογράφοι και τεχνικοί του αμερικανικού τηλεοπτικού καναλιού abc που βρίσκονται στο Μόναχο για την κάλυψη των αγώνων, καλούνται να πάρουν μια σειρά από δύσκολες αποφάσεις.
Ο Ελβετός Τιμ Φέλμπαουμ υπογράφει ένα αριστοτεχνικά δομημένο δημοσιογραφικό θρίλερ, το πρωτότυπο σενάριο του οποίου βασίζεται σε αυθεντικά γεγονότα. Η κάλυψη των κρίσιμων στιγμών που ακολούθησαν της επίθεσης του «Μαύρου Σεπτέμβρη» στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις του Μονάχου το 1972, θα μείνει στην ιστορία ως η πρώτη live μετάδοση ενός γεγονότος μείζονος πολιτικής σημασίας. Ο τρόπος που οι έμπειροι αθλητικοί δημοσιογράφοι μετατρέπονται σε πολιτικούς ρεπόρτερ χάρη στη συνδρομή και καθοδήγηση των έμπειρων σκηνοθετών και τεχνικών που εργάζονταν στο στούντιο της abc στην 20η ολυμπιάδα, προσφέρει ένα απαράμιλλο θέαμα που φέρνει στο νου μας τα κορυφαία δημοσιογραφικά θρίλερ «Spotlight», «Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου», «Post» και «Καληνύχτα και καλή τύχη».
Ο Φέλμπαουμ (που ήταν υποψήφιος στην πρόσφατη οσκαρική τελετή για το σενάριο που έγραψε μαζί με τους Μόριτζ Μπάιντερ και Άλεξ Ντέιβις- νικητής στην κατηγορία ο Σον Μπέικερ με το «Anora») προβαίνει σε μια συναρπαστική αποτύπωση των μηχανισμών που ώθησαν τα στελέχη του αμερικανικού καναλιού στην ιστορική ζωντανή μετάδοση των τραγικών γεγονότων που παρακολούθησαν με κομμένη την ανάσα 900 εκατομμύρια τηλεθεατές. Χωρίς εύκολες λύσεις και κλισέ μελοδραματισμούς (ούτε σε ένα πλάνο δεν βλέπουμε από κοντά κάποιον όμηρο ή τρομοκράτη) η αποστασιοποιημένη κάμερα ζουμάρει αποκλειστικά στα στιγμιότυπα έντασης και αγωνίας που κυριαρχούν μπροστά και πίσω από τις κάμερες. Ταυτόχρονα παρουσιάζεται με αφτιασίδωτο ρεαλισμό ολόκληρο το πλαίσιο μιας εποχής με σαφή προβλήματα (ρατσισμός, διακρίσεις κ.α.) αλλά και έναν ακαταμάχητο ρομαντισμό ενισχυμένο με την ειλικρινή πίστη πάνω στις αρχές και την λειτουργία της αυθεντικής δημοσιογραφίας.
Mickey 17 (**1/2)
Φαντασίας αμερικανο-νοτιοκορεατικής συμπαραγωγής 2025 (137)
Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν-χο Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Πάτινσον, Ναόμι Aκι, Στίβεν Γιουν, Τόνι Κολέτ, Μαρκ Ράφαλο
Στη Γη του 2054 δύο κομπιναδόροι για να γλυτώσουν από την εκδικητική μανία μαφιόζου αναγκάζονται να πάρουν μέρος σε διαστημικό πρόγραμμα ζάμπλουτου πολιτικού που επιδιώκει να βρει πλανήτη κατάλληλο για την φιλοξενία ανθρώπων.
Ο Μπονγκ Τζουν-χο 6 χρόνια μετά από το θρίαμβο των «Παράσιτων» προβαίνει σε ακόμη ένα σαρδόνιο σχόλιο για την κατάντια της ανθρωπότητας. Αυτή τη φορά όμως δεν υπάρχει η διαύγεια με την οποία ο νοτιοκορεάτης έδενε το δράμα με την κωμωδία του. Παρότι η έμπνευση που μπολιάζει το αλληγορικό σενάριο του με καυστικές πολιτικές ιδέες (στο στάχαστρο ο καπιταλισμός) και ψυχαναλυτικά σύμβολα, έχει κατά διαστήματα αποτελέσματα, το «Mickey 17» είναι περισσότερο μια γουστόζικη φάρσα παρά μια στιβαρή κινηματογραφική πρόταση.
Ενημέρωση Γονέων (Armand) (**)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (117)
Σκηνοθεσία: Χάφντελ Ούλμαν Τόντελ Πρωταγωνιστούν: Ρενάτε Ράινσβε, Ελεν Ντόριτ Πέτερσεν, Εντρε Χελεστβέιτ, Βέρα Βέλιοβιτς
Ο εξάχρονος Αρμάντ κατηγορείται για ανάρμοστη συμπεριφορά με σεξιστικά υπονοούμενα απέναντι σε συμμαθητή του. Οι γονείς των δύο παιδιών συναντιούνται με τους δασκάλους του σχολείου για να αποφασίσουν τι θα κάνουν.
Αν και πρώτη ταινία του νορβηγού Χάφντελ Ούλμαν Τόντελ, εγγονού του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και της Λιβ Ούλμαν, οι ιδέες του παρουσιάζουν ενδιαφέρον ακολουθώντας την υφή ενός όχι συμβατικού έργου καταγγελίας που επιρρίπτει σωστά το περισσότερο βάρος στην διαπαιδαγώγηση των παιδιών, στην γονική πλευρά. Όμως ο σκηνοθέτης στην προσπάθεια του να εντυπωσιάσει το θεατή προβαίνει σε ένα ναρκισσιστικό αφηγηματικό δρόμο και σε μια σκοπίμως ομιχλώδη ίντριγκα που από ένα σημείο και έπειτα γίνεται αρκετά μονοδιάστατη.
Κρέας (**1/2)
Δραματική ελληνικής παραγωγής 2024 (104)
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Νάκος Πρωταγωνιστούν: Ακύλλας Καραζήσης, Κώστας Νικούλι, Μαρία Καλλιμάνη, Ναταλία Σουίφτ
Ο Τάκης, κρεοπώλης σε χωριό της ελληνικής επαρχίας, ετοιμάζεται για τα εγκαίνια του νέου του χασάπικου, όταν διαπληκτίζεται άσχημα με τον γείτονα του με τον οποίο έχει μακρόχρονες κτηματικές διαφορές.
Ευπρεπέστατο σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον Δημήτρη Νάκο με θέμα τη συγκάλυψη ενός φόνου στην ελληνική επαρχία. Στο σενάριο του φιλμ που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Τορόντο, χωράνε τα μυστικά και ψέματα ενός τόπου παραδομένου στα στερεότυπα, τις προλήψεις και την απύθμενη βία. Τίποτα που να μην έχουμε ξαναδεί αλλά η προσεγμένη δουλειά σε όλα σχεδόν τα επίπεδα (αφήγηση, ερμηνείες, φωτογραφία, μουσική κλπ) προσφέρει ένα ελκυστικό θέαμα.
In the Lost Lands (*)
Περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2025 (114)
Σκηνοθεσία: Πολ Γ. Σ. Αντερσον Πρωταγωνιστούν: Ντέιβ Μπαουτίστα, Μίλα Γιόβοβιτς, Άρλι Τζόβερ
Ερωτευμένη βασίλισσα, αναθέτει σε μια μάγισσα να της φέρει από τις Χαμένες Χώρες, το μαγικό αντικείμενο που θα της χαρίσει την υπέρτατη ευτυχία.
Μια αποκαλυπτική sci-fi ταινία δράσης που οφείλει την πρώτη ύλη της στην καλπάζουσα φαντασία του Τζορτζ Μάρτιν («The game of thrones»). Όμως ο σκηνοθέτης πέρα από μερικές θεαματικές σκηνές μάχης με εντυπωσιακές χορογραφίες βίας, δεν προσπαθεί να μας βάλει πιο βαθιά στην ψυχή της ιστορίας, που θα μπορούσε να είναι ένα διαφορετικό ερωτικό παραμύθι αντί μιας ανούσιας περιπέτειας με καταιγιστική δράση. Καλοδεχούμενη η συνάντηση της έμπειρης πλέον στο είδος Μίλα Γιόβοβιτς και του μαρβελικού θηρίου Ντέιβ Μπαουτίστα.