Νέες ταινίες: Η φαντασμαγορική «Emilia Perez» του τολμηρού Ζακ Οντιάρ

Νέες ταινίες: Η φαντασμαγορική «Emilia Perez» του τολμηρού Ζακ Οντιάρ

Το όνομα της Emilia Perez από την ομότιτλη νέα ταινία του Ζακ Οντιάρ είναι προορισμένο να μείνει κλασικό στις τάξεις των σινεφίλ.

Emilia Perez (***1/2)

Γκανγκστερικό μιούζικαλ διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (145)

Σκηνοθεσία: Ζακ Οντιάρ Πρωταγωνιστούν: Ζόι Σαλντάνα, Κάρλα Σοφία Γκασκόν, Σελίνα Γκόμεζ, Εντγκαρ Ραμίρες, Αντριάνα Παθ

Αρχηγός μεξικάνικου καρτέλ παίρνει την μεγάλη απόφαση να αλλάξει ζωή αλλά και πρόσωπο. Έκπληκτη η δικηγόρος Ρίτα Μόρο Κάστρο ακούει τον γνωστό για τις βίαιες μεθόδους του Μανίτας Ντελ Μόντε να της ανακοινώνει ότι επιθυμεί να μεταμορφωθεί σε γυναίκα.

Στη δέκατη ταινία του ο Ζακ Οντιάρ συνεχίζει να μας εκπλήσσει ευχάριστα όχι μόνο για το γεγονός ότι μεταφέρεται με άνεση από το ένα κινηματογραφικό είδος στο άλλο αλλά κυρίως επειδή στα 72 του χρόνια συνεχίζει να είναι ένας ανήσυχος και οραματιστής δημιουργός. Ένας κινηματογραφιστής που τολμάει να πάει κόντρα στο ρεύμα όπως αποδεικνύει και με τη νέα του δουλειά, όπου επιλέγει τη φόρμα του μιούζικαλ για να αφηγηθεί την γκανγκστερική, δυσοίωνη ιστορία της «Emilia Perez». Το αιματοβαμμένο, σαδιστικό πλαίσιο ενός κόσμου που βρίσκεται σε φρενήρη πορεία προς την καταστροφή, χρησιμοποιούνται από τον Οντιάρ όχι τόσο για να μελετήσει τα χαρακτηριστικά και τις δομές της «πιο επικίνδυνης χώρας στον πλανήτη», όσο για να αναπτύξει ένα ιδιότυπο σκεπτικό για τη λυτρωτική δύναμη της αναγέννησης.

Η αναζήτηση (ή μήπως αλλαγή;) ταυτότητας και το ζήτημα της συγχώρεσης δένουν εξαίσια με το θέμα της αδιέξοδης, τυφλής βίας που έχει βυθίσει ολόκληρη χώρα στην αναλγησία και την παραίτηση από τις βασικές αρχές – η Ρίτα έχει βαρεθεί να βοηθά εγκληματίες να την βγάζουν καθαρή- της ζωής. Η επιλογή του Οντιάρ να τα δέσει όλα αυτά σε ένα διαφορετικό μιούζικαλ όπου τολμά να αντιμετωπίσει παγιωμένες δομές και αδιαμφισβήτητες αλήθειες (η πολιτική ορθότητα στο στόχαστρο του σκηνοθέτη) δικαιώνεται πέρα ως πέρα, όπως φαίνεται και στις κορυφαίες σκηνές του φιλμ, που είναι τα μουσικοχορευτικά σκετς (υπέροχη η σκηνή όπου η Σαλντάνα δίνει την ηλεκτρισμένη παράσταση της στην εκδήλωση για τους διεφθαρμένους πολιτικούς). Δύο βραβεία φέτος στο φεστιβάλ των Κανών: της Επιτροπής και της Γυναικείας Ερμηνείας που μοιράστηκαν οι συναρπαστικές Ζόι Σαλντάνα, Κάρλα Σοφία Γκασκόν και Σελίνα Γκόμεζ.

Παρθενόπη (Parthenope) (**1/2)

Δραματική ιταλικής παραγωγής 2024 (136)

Σκηνοθεσία: Πάολο Σορεντίνο Πρωταγωνιστούν: Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, Ντάριο Αϊτα, Γκάρι Ολντμαν, Στεφανία Σαντρέλι

Η όμορφη Παρθενόπη που ζει τη Νάπολη των 70ς και σπουδάζει ανθρωπολογία αναζητά τις απαντήσεις στα ερωτήματα της ύπαρξης όταν ένα τραγικό συμβάν την βγάζει από την αρχικούς στόχους της ζωής της που έχει σχεδιάσει.

Στη νέα του ταινία ο ναπολιτάνος Πάολο Σορεντίνο χρίζει για πρώτη φορά στην καριέρα του μια γυναίκα πρωταγωνίστρια και μιλά για την βασανιστική ομορφιά σε σχέση με το πέρασμα του χρόνου. Όλα αυτά είναι βέβαια πρόσχημα για τον δημιουργό της «Τέλειας ομορφιάς» ώστε να συνεχίσει να υμνεί την αγαπημένη του γενέτειρα, τη Νάπολη, συνδυάζοντας ευρηματικά τον αρχαίο μύθο της με την πολύπλοκη σχέση αγάπης- μίσους που έχουν οι ναπολιτάνοι με την πόλη τους.

Κονκλάβιο (Conclave) (***)

Δραματικό θρίλερ αμερικανοβρετανικής συμπαραγωγής 2024 (120)

Σκηνοθεσία: Έντουαρντ Μπέργκερ Πρωταγωνιστούν: Ρέιφ Φάινς, Στάνλι Τούτσι, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Τζον Λίθγκοου

Ο Πάπας πεθαίνει και οι καρδινάλιοι κλείνονται στο κονκλάβιο μέχρι να βγει λευκός καπνός από το Βατικανό. Ο καρδινάλιος Λόρενς που επιμελείται της διαδικασίας καλείται να τηρήσει με ακρίβεια και πειθαρχία το πρωτόκολλο αλλά κάποιες ανίερες συμμαχίες έχουν αρχίσει να σχηματίζονται.

Το όμοτιτλο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Χάρις χρησιμεύει στον Έντουαρντ Μπέργκερ (όσκαρ ξένης ταινίας για το «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο») προκειμένου να αφηγηθεί ένα πυκνογραμμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ συνομωσίας που λαμβάνει τα χαρακτηριστικά μιας υποδειγματικής σπουδής χαρακτήρων. Εξέχουσα η ερμηνεία του Φάινς που ακούγεται ήδη δυνατά για τα επικείμενα όσκαρ στο φιλμ που αποτελεί κόλαφο για τα σκάνδαλα του Βατικανού.

Terrifier 3 (**)

Τρόμου αμερικανικής παραγωγής 2014 (125)

Σκηνοθεσία: Ντάμιεν Λεόνε Πρωταγωνιστούν: Ντέιβιντ Χάουαρντ Θόρντον, Λόρεν Λαβέρα, Έλιοτ Φούλαμ, Μάργκαρετ Αν Φλόρενς, Μπράις Τζόνσον, Αντονέλα Ρόουζ

Έχουν περάσει πέντε χρόνια από τη νύχτα που η Σιένα και ο αδερφός της Τζόναθαν κατάφεραν να γλυτώσουν από τη δολοφονική μανία του Αρτ του Κλόουν, ο οποίος θεωρείται νεκρός. Όμως η Σιένα έχει λόγους για να πιστεύει ότι ο Αρτ ίσως να είναι ακόμη ζωντανός.

Το 2016 το άσημο b- movie «Terrifier» βγήκε στις αίθουσες χωρίς να το προσέξει κανείς. Με τα χρόνια όμως απέκτησε φήμη στις τάξεις των θιασώτων του σπλάτερ λόγω της σαδιστικής βίας του. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει κι εδώ, με την αύρα των Χριστουγέννων να προσφέρει ακόμη περισσότερη έμπνευση στο σκηνοθέτη. Σε αρκετές σκηνές πάντως το γκορ στοιχείο δένει κατάλληλα με ένα μακάβριο χιούμορ, στις σκηνές που ο Αρτ βασανίζει τα ανυπεράσπιστα θύματα του.

Red:One (*1/2)

Φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2024 (124)

Σκηνοθεσία: Τζέικ Κάσνταν Πρωταγωνιστούν: Τζέι Κέι Σίμονς, Ντουέιν Τζόνσον, Κρις Έβανς, Λούσι Λιου

Ο Άγιος Βασίλης είναι όχι μόνο αληθινός αλλά και υπερδραστήριος χάρη στην επιχείρηση που έχει στήσει στο Βόρειο Πόλο. Όμως γίνεται στόχος συμμορίας που βρίσκει τον τρόπο να τον απαγάγει, αναγκάζοντας τον υπεύθυνο ασφαλείας του να συνεργαστεί με χάκερ προκειμένου να τον απελευθερώσει.

Κράμα χριστουγεννιάτικης κωμωδίας και σπιντάτης περιπέτειας, το φιλμ του Τζέικ Κάσνταν στοχεύει αποκλειστικά στη ψυχαγωγία του θεατή αλλά δεν τα καταφέρνει και τόσο καλά. Ο σκηνοθέτης του «Jumanji: Η επόμενη πίστα» προσπαθώντας να συνδέσει την φαντασμαγορική αίσθηση με το κλίμα των Χριστουγέννων, προβαίνει σε ένα έντονο φαρσικό ύφος από το οποί δεν λείπουν οι χοντροκομμένοι συμβολισμοί: το πολυτελές έλκηθρο μοιάζει με πόρσε, ενώ ο… σφίχτης Άγιος Βασίλης του Τζέι Κέι Σίμονς απέχει αρκετά από την εικόνα που έχουν τα παιδιά για εκείνον!

Documento Newsletter