Νέες ταινίες: Ελεύθερο ραδιόφωνο στη Ρουμανία του Τσαουσέσκου

Νέες ταινίες: Ελεύθερο ραδιόφωνο στη Ρουμανία του Τσαουσέσκου

Το στιβαρό δράμα «Ράδιο Μέτρονομ» μας συστήνει ένα νέο ρουμάνο δημιουργό, τον Αλεξάντρου Μπελκ, ο οποίος απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών το 2022.

Ράδιο Μέτρονομ (Metronom) (***)

Δραματική ρουμανικής παραγωγής 2022 (93)

Σκηνοθεσία: Aλεξάντρου Μπελκ Πρωταγωνιστούν: Μάρα Μπουγκάριν, Σερμπάν Λαζαρόβιτσι, Βλαντ Ιβάνοφ

Στο Βουκουρέστι του 1972 ένα πάρτι τελειόφοιτων μαθητών λυκείου διακόπτεται απότομα όταν εισβάλουν ξαφνικά οι άντρες της Σεκουριτάτε, της μυστικής αστυνομίας του Τσαουσέσκου και συλλαμβάνει τους παρευρισκόμενους. Στις ανακρίσεις που ακολουθούν αναζητούνται οι «ένοχοι» που έστειλαν γράμμα διαμαρτυρίας σε πειρατική ραδιοφωνική εκπομπή.

Στο βραβευμένο στις Κάνες «Ράδιο Μέτρονομ» παρουσιάζεται το θελκτικό πορτραίτο μια παρέας εφήβων που βρίσκονται στο κατώφλι της ενηλικίωσης και αγωνιούν να βρουν τη φωνή τους στη Ρουμανία του Τσαουσέσκου. Μακριά από τη στείρα καταγγελία ενός προσχηματικού σεναρίου, το έργο του νεοφερμένου Aλεξάντρου Μπελκ είναι γεμάτο με ευχάριστες εκπλήξεις κι απλώνεται σε αρκετά πεδία. Το ερωτικό στοιχείο συναντά μια καφκική παραβολή για το αμείλικτο και καταπιεστικό καθεστώς που μετατρέπει τους «ανθούς της ρουμανικής κοινωνίας» σε συμβιβασμένους καταδότες και εκτελεστικά όργανα. Η γραφή του Μπελκ, ελλειπτική και απρόβλεπτη, καθρεφτίζει με υπόγειο τρόπο τις μεθόδους καταστολής της στεντόρειας φρέσκιας φωνής των μαθητών και τη μετατροπή τους σε ψιθύρους συντήρησης και ηττοπάθειας. Ο σκηνοθέτης κυρίως εστιάζει στη ψυχολογική απειλή της βίας (δεν απουσιάζουν πάντως και τα στιγμιότυπα κτηνώδους συμπεριφοράς με πρωταγωνιστές τους άντρες της Σεκουριτάτε όπως μαρτυρά η σεκάνς με το τηλέφωνο στο ανακριτικό γραφείο) ως εργαλείο καταπίεσης. Με όπλα του μια νατουραλιστική απεικόνιση της πραγματικότητας και με οδηγό το φοβισμένο βλέμμα της φοβισμένης πρωταγωνίστριας Άννας, ο πρωτοεμφανιζόμενος Μπελκ παραδίδει ένα στιβαρό χρονικό ενηλικίωσης που βασίζεται σε αυθεντικά γεγονότα.

Το Βιβλίο των Θαυμάτων (Book of Wonders) (**1/2)

Δραματική γαλλικής παραγωγής 2023 (94)

Σκηνοθεσία: Λίζα Αζουέλος Πρωταγωνιστούν: Αλεξαντρά Λαμί, Μιριέλ Ρομπέν, Ουγκό Κεστέλ

Όταν ένα 12χρονο αγόρι ύστερα από τροχαίο πέφτει σε κώμα, η μητέρα του διαβάζει στο ημερολόγιο του τα πράγματα που ήθελε να ζήσει κι αποφασίζει να τα πραγματοποιήσει η ίδια με οποιοδήποτε τίμημα.

Η Λίζα Αζουέλος («Μια τυχαία συνάντηση», «Νταλιντά») διασκευάζει το ομότιτλο μπεστ σέλερ του Ζουλιέν Σαντρέλ και παραδίδει ένα γενναιόδωρο και συγκινητικό μάθημα ζωής που αποκτά τα χαρακτηριστικά μιας ιστορίας αυτογνωσίας και ενδυνάμωσης. Τούτο το ιδιότυπο «bucket list» διαθέτει τη γοητεία μιας αβίαστης και τρυφερής μεταμόρφωσης. Έκπληκτη η ηρωίδα μέσα από τις δοκιμασίες που ξεπερνά όχι μόνο ανακαλύπτει τις δυνάμεις της αλλά συνειδητοποιεί πως για πρώτη φορά μαθαίνει ποιος είναι πραγματικά ο γιος της.

Κάρμεν (Carmen) (*1/2)

Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (117)

Σκηνοθεσία: Μπενζαμέν Μιλεπιέ Πρωταγωνιστούν: Μελίσα Μπαρμπέρα, Πολ Μεσκάλ, Ρόσι ντε Πάλμα

Η τσιγγάνα Κάρμεν προσπαθεί να ξεφύγει από τα μεξικάνικα καρτέλ και βρίσκει απρόσμενο σύμμαχο της ένα συνοριοφύλακα με σκοτεινό παρελθόν.

 

Ο χορογράφος του «Μαύρου κύκνου» Μπενζαμέν Μιλεπιέ μεταφέρει το μύθο της Κάρμεν στο Μεξικό σε ένα ντελιριακό και ανοικονόμητο θέαμα που καταργεί κάθε έννοια ρεαλισμού και φυσικότητας. Το στυλ που επιστρατεύει ο Μιλεπιέ αφορά κυρίως στα ομολογουμένως εντυπωσιακά μουσικοχορευτικά νούμερα αλλά δεν κάνει το παραμικρό για να δώσει μια αίσθηση αληθοφάνειας στο τραβηγμένο στόρι του. Οι καλύτερες σκηνές του φιλμ πάντως είναι εκείνες που εμφανίζεται η μούσα του Αλμοδόβαρ Ρόσι ντε Πάλμα.

Οι αναλώσιμοι 4 (The expendables) (1/2)

Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2023 (104)

Σκηνοθεσία: Σκοτ Βο Πρωταγωνιστούν: Σιλβέστερ Σταλόνε, Ντολφ Λούντγκρεν, Τζέισον Στέιθαμ, Αντι Γκαρσία, Μέγκαν Φοξ

Η γνωστή ζόρικη ομάδα πρακτόρων που διευθύνει ο χαρακτήρας του Σταλόνε αναλαμβάνει να εντοπίσει τρομοκράτες που έχουν στα χέρια τους πυρηνικά όπλα που απειλούν να προκαλέσουν διεθνές διπλωματικό επεισόδιο.

Η τέταρτη περιπέτεια των «Αναλώσιμων» έχουν δύο-τρεις ενδιαφέρουσες πινελιές (ο ηγετικός χαρακτήρας της Μέγκαν Φοξ, τα γυρίσματα στη Θεσσαλονίκη, η ανατροπή στην αρχή με το θάνατο ενός βασικού χαρακτήρα) αλλά πάσχει σε όλα τα υπόλοιπα. Επίπεδη σκηνοθεσία χωρίς σασπένς, ατελείωτη σοβαροφάνεια, ατάκες που δοκιμάζουν τις αντοχές μας. Κυρίως όμως εκείνο που κάνει το φιλμ ίσως το χειρότερο της σειράς είναι πως απουσιάζει ο αυτοσαρκασμός που έκανε τις προηγούμενες ταινίες να είναι έστω ανεκτές.

Μάβκα: Το Ξωτικό του Δάσους (Mavka: The Forest Song) (**)

Animation ουκρανικής παραγωγής 2023 (99)

Η Μάβκα είναι ένα αθώο και καλοσυνάτο ξωτικό που έχει την ύψιστη τιμή να αποτελεί την επιλεγμένη προστάτιδα του ιερού δάσους και της καρδιάς του που είναι η ίδια η Πηγή της Ζωής. Κι ενώ τα άλλα πλάσματα την προειδοποιούν να μείνει μακριά από τους «κακούς» ανθρώπους, εκείνη γοητεύεται από το χωριατόπαιδο Λούκας.

Ουκρανικό κινούμενο σχέδιο με θέμα μια ιστορία αγάπης αλλά και την σχέση ανθρώπου- φύσης που δένει αποτελεσματικά έναν λαϊκό ουκρανικό μύθο με την χολιγουντιανή τεχνοτροπία. Αφήγηση που ρέει με άνεση και χωρίς προβλήματα, χιούμορ ενταγμένο πετυχημένα στη δράση και κάποια θεαματικά εφέ κάνουν τη «Μάβκα» αρκετά συμπαθή παρότι το σενάριο από ένα σημείο και μετά γίνεται τελείως προβλέψιμο.

Ετικέτες

Documento Newsletter