Το «Animal» της Σοφίας Εξάρχου που κέρδισε το Χρυσό Αλέξανδρο στο Φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πριν από λίγους μήνες, είναι το φιλμ που ξεχωρίζει αυτή τη βδομάδα.
Animal (***)
Δραματική ελληνικής παραγωγής 2023 (117)
Σκηνοθεσία: Σοφία Εξάρχου Πρωταγωνιστούν: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Φλομαρία Παπαδάκη, Αχιλλέας Χαρίσκος
Σε παρακμιακό ελληνικό ξενοδοχείο που φιλοξενεί ρώσους και βαλκάνιους τουρίστες μια ομάδα ανιματέρ λίγο πριν ξεκινήσει η τουριστική σεζόν, προετοιμάζουν τα μουσικοχορευτικά νούμερα τους με τα οποία θα ψυχαγωγήσουν τους πελάτες του ξενοδοχείου. Η ήρεμη και εμψυχωτική Κάλια που είναι η αρχηγός της ομάδας, νιώθει την πίεση να αυξάνεται μέρα με τη μέρα και τις έκρυθμες σχέσεις μεταξύ νέων και παλιών συνεργατών να ισορροπούν σε λεπτό σκοινί.
Είναι μόλις η δεύτερη φορά στην 31χρονη διαδρομή του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που ο Χρυσός Αλέξανδρος πηγαίνει σε ελληνικά χέρια, τριάντα χρόνια μετά από τη νίκη του Σωτήρη Γκορίτσα και το «Απ’ το χιόνι» το 1993. Με αιχμή του δόρατος μια συναρπαστικά ολοκληρωτική ερμηνεία από την Δήμητρα Βλαγκοπούλου στο ρόλο της δυναμικής Κάλιας, η νέα ταινία της Σοφίας Εξάρχου γίνεται μια στιβαρή αλληγορία για το «αθάνατο ελληνικό καλοκαίρι» και τις παρωχημένες φαντασιώσεις του.
Είναι η μόλις δεύτερη ταινία της Εξάρχου μετά από το «Park» (2016) με το οποίο είχε καταγράψει επιδέξια τη διάλυση των μεγαλείου που υποσχέθηκαν οι Ολυμπιακοί αγώνες του 2004. Εδώ τη θέση των εγκαταλελειμμένων ολυμπιακών ακίνητων παίρνουν τα παρακμιακά ξενοδοχεία μιας «λαμπερής» Ελλάδας, με τον τουρισμό να τοποθετείται σε περίοπτη θέση για την «ανάπτυξη και την ευημερία» της χώρας που ταυτίζεται με το πρότυπο του «ιδανικού προορισμού». Όμως τούτη η ευημερία, προφανώς σαθρής και άνευ υπόστασης, κρύβει κάτω από το χαλί τις απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης των εποχιακών εργατών του τουριστικού «παραδείσου».
Η Εξάρχου σκιτσάρει με μελαγχολικά χρώματα και υπόγεια ειρωνεία την αλληγορία της γύρω από το ελληνικό όνειρο που γίνεται εφιάλτης. Αρνείται να κάνει στείρο καταγγελτικό φιλμ το «Animal» της, πατώντας σε παρωχημένα σύμβολα (δεν θα δείτε ούτε σε ένα πλάνο το πρόσωπο κάποιου αφεντικού ή διευθυντή που ασκεί τη δύναμη της εξουσίας στους υπαλλήλους του) ή εύκολες λύσεις. Όλη η αφηγηματική δομή χτίζεται πάνω στα χλιαρά φλερτ ή τις «ανάλαφρες» περιπέτειες των ηρώων με την απατηλή λάμψη του ειδυλλιακού ελληνικού καλοκαιριού να σκεπάζει τα πάντα. Ή σχεδόν τα πάντα. Κι αυτό επειδή δεν καταφέρνει να καλύψει πλήρως το σκοτάδι και την εξαθλίωση που βιώνουν οι Κάλια και οι συνεργάτες τους στην προσπάθεια τους να είναι αρεστοί στους εύρωστους οικονομικά πελάτες τους από την Ρωσία και τα Βαλκάνια.
Χρυσός Αλέξανδρος στην Σοφία Εξάρχου και βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου, η οποία είχε κερδίσει και το αντίστοιχο βραβείο στο φεστιβάλ του Λοκάρνο.
Priscilla (*1/2)
Βιογραφική αμερικανικής παραγωγής 2023 (113)
Σκηνοθεσία: Σοφία Κόπολα Πρωταγωνιστούν: Κάλι Σπένι, Τζέικομπ Ελόρντι, Νταγκμάρα Ντομινιτσίκ
Στη Γερμανία του 1959 ο Έλβις Πρίσλεϊ υπηρετεί την στρατιωτική θητεία του, όταν γνωρίζει την 14χρονη μαθήτρια γυμνασίου Πρισίλα. Ανάμεσα τους δημιουργείται ισχυρός δεσμός που θα διατηρηθεί ακόμη κι όταν ο Έλβις επιστρέφει στις ΗΠΑ.
Η Σοφία Κόπολα («Χαμένοι στη μετάφραση», «Αυτόχειρες παρθένοι», «Μαρία Αντουανέτα») βασίζεται στα απομνημονεύματα της Πρισίλα και εστιάζει στις προσωπικές στιγμές των δύο ερωτευμένων καθώς και στα πιασάρικα στιγμιότυπα που ο Έλβις μεταμορφώνεται σε προβληματικό αντράκι. Επίπεδο και βαρετό το φιλμ ακολουθεί μια μονότονη συρραφή επεισοδίων που στοχεύουν να αποτυπώσουν – χωρίς έμπνευση ή ρεαλισμό- τη μεταμόρφωση του κοριτσιού σε δυναμική γυναίκα. Μέτριες οι ερμηνείες με τον Τζέικομπ Ελόρντι ως Έλβις να είναι πιο πειστικός από την άχρωμη Κάλι Σπένι.
Σιδερένια Γροθιά (The Iron Claw) (**1/2)
Βιογραφική αμερικανικής παραγωγής 2023 (132)
Σκηνοθεσία: Σον Ντέρκιν Πρωταγωνιστούν: Ζακ Εφρον, Τζέρεμι Αλεν Γουάιτ, Λίλι Τζέιμς, Χολτ Μακάλανι
Η πραγματική περιπέτεια των αδελφών Φον Εριχ, που έγραψαν τη δική τους ιστορία στη Βίβλο της αμερικανικής επαγγελματικής πάλης των ’80ς.
Μεγάλη εμπορική επιτυχία στις ΗΠΑ για την ενδιαφέρουσα ματιά του Σον Ντέρκιν («Μάρθα, Μάρσι, Μέι, Μαρλίν», «Η παγίδα») πάνω στη ζωή των Φον Έριχ. Χάρη στην στιβαρή αφήγηση του ο αμερικανός σκηνοθέτης βρίσκει απρόσμενα ίχνη ανθρωπιάς και λυρισμού ακόμη και στις πιο σκληρές σκηνές του φιλμ (δεν ξέρουμε τι ήταν χειρότερο για τα άτυχα αγόρια: o αδίστακτος πατέρας τον οποίο υποδύεται ο Χολτ Μακάλανι του «Mindhunter» ή το ξύλο που έτρωγαν από τους αντιπάλους τους;). Μάλλον η κορυφαία ερμηνεία του αγνώριστου Ζακ Έφρον.
Λατρεύω να σε Μισώ (Anyone but You) (*)
Αισθηματική κομεντί αμερικανικής παραγωγής 2023 (103)
Σκηνοθεσία: Γουίλ Γκλουκ Πρωταγωνιστούν: Σίντνεϊ Σουίνι, Γκλεν Πάουελ, Αλεξάντρα Σιπ, Ντέρμοτ Μαλρόνι
Η Μπι και ο Μπεν μοιάζουν απόλυτα ταιριαστοί όταν πρωτοσυναντιούνται αλλά μετά από ένα απογοητευτικό φινάλε, οι δρόμοι τους χωρίζουν. Ώσπου ξαναβρίσκονται σε άβολες συνθήκες – δύο αγαπημένα της πρόσωπα παντρεύονται- και αναγκάζονται να το «παίξουν» συμφιλιωμένοι!
Προσπαθώντας να πιάσει κλίμακες παραδοσιακής rom com, o Γουίλ Γκλουκ («Annie», «Πίτερ Ράμπιτ») υπογράφει μια οριακά υποφερτή κωμωδία που χαρίζει δυο τρεις σκηνές γέλιου αλλά πέραν τούτων το… χάος: ανούσιες σκηνές, παρωχημένα αστεία, αντιπαθέστατοι χαρακτήρες. Αρκετά ισορροπημένη πάντως η ερμηνεία της ανερχόμενης Σίντνεϊ Σουίνι του «Euphoria» η οποία αποδεικνύει ότι έχει τα φόντα για μια πλούσια και πετυχημένη καριέρα. Ίσως η Σουίνι είναι ο πιο σημαντικός λόγος για να δει κάποιος το φιλμ.
Η Αφρίν στον καιρό της πλημμύρας (Mighty Afrin: in the time of floods) (***)
Ντοκιμαντέρ διεθνούς συμπαραγωγής 2023 (92)
Σκηνοθεσία- διεύθυνση φωτογραφίας: Άγγελος Ράλλης Μοντάζ: Nadia Ben Rachid, Άγγελος Ράλλης
Ο ποταμός Βραχμαπούτρα στα σύνορα Μπαγκλαντές – Ινδίας φουσκώνει ξανά και καταπίνει τα πάντα στο διάβα του. Όταν το σπίτι της βουλιάζει από τις πλημμύρες, η 12χρονη Αφρίν πηγαίνει με την ξύλινη βάρκα της στη μητρόπολη Ντάκα για να βρει τον πατέρα της.
Με στραμμένο το βλέμμα προς την παγκόσμια ανησυχία για την κλιματική αλλαγή που οδηγεί όλο και πιο συχνά σε ακραία φυσικά φαινόμενα, ο Άγγελος Ράλλης βρίσκει την ευκαιρία να κινηματογραφήσει παράλληλα μια συναρπαστική ιστορία ενηλικίωσης, έχοντας στο επίκεντρο της κάμερας του την υπέροχη πρωταγωνίστρια του. Η Αφρίν με την πηγαία γοητεία και την αφοπλιστική ανθρωπιά της, αιχμαλωτίζει τον φακό με ότι κι αν κάνει.