Νέες ταινίες: Αμερικανικός εμφύλιος από το μέλλον

Νέες ταινίες: Αμερικανικός εμφύλιος από το μέλλον
CW_36710.ARW

Ο Άλεξ Γκάρλαντ με το νέο του φιλμ «Εμφύλιος πόλεμος» περιγράφει εικόνες Αποκάλυψης από το πολύ κοντινό μέλλον των ΗΠΑ.

Εμφύλιος πόλεμος (Civil war) (**1/2)

Περιπέτεια αμερικανοβρετανικής συμπαραγωγής 2024 (109)

Σκηνοθεσία: Αλεξ Γκάρλαντ Πρωταγωνιστούν: Κίρστεν Ντανστ, Βάγκνερ Μόουρα, Κέιλι Σπέινι, Νικ Οφερμαν, Τζέσι Πλέμονς

Στο κοντινό μέλλον και σε μια Αμερική που πλήττεται από εμφύλιο πόλεμο, μία ομάδα φωτορεπόρτερ και δημοσιογράφων προσπαθεί να φτάσει στην Ουάσιγκτον για να πάρει συνέντευξη από τον αμερικανό πρόεδρο.

Στην τέταρτη σκηνοθετική δουλειά του ο πάλαι ποτέ συγγραφέας της «Παραλίας» Αλεξ Γκάρλαντ σκιτσάρει μια δυστοπική sci fi περιπέτεια που διαθέτει τα στοιχεία ενός αγωνιώδους και κατά διαστήματα συναρπαστικού road movie, έχοντας στο κέντρο της προβληματικής του την επόμενη μέρα της Αμερικής. Ο Γκάρλαντ περιγράφει ένα κράτος σε παρακμή και με σοβαρά ζητήματα δημοκρατίας. Χωρίς να καταγράφει τα αίτια του εμφυλίου μεταξύ Δύσης και Ανατολής, αρκείται στην απεικόνιση μιας χώρας που βράζει.

Μέσα στο εσχατολογικό σκηνικό ο Γκάρλαντ αναζητά την ελπίδα στην αποστολή της δημοσιογραφίας, βάζοντας σε ρόλο πρωταγωνίστριας την Κίρστεν Ντανστ που ως πολεμική φωτορεπόρτερ καταγράφει τα γεγονότα όσο πιο αντικειμενικά μπορεί. Η ωμή απεικόνιση της πραγματικότητας εντάσσεται στο παραπάνω πλαίσιο και είναι ίσως, σύμφωνα με το σενάριο, ο μόνος τρόπος για να ξανακερδίσει η δημοσιογραφία τη χαμένη της αξιοπιστία. Βέβαια για να συμβεί αυτό, μερικά πράγματα θα αποδοθούν όπως ακριβώς είναι: ξεκάθαρα αλλά και τρομακτικά. Πιο τρομακτικά ίσως κι από τα βίαια επεισόδια που εκτυλίσσονται στα αστικά πεδία των μαχών.

Η περιπλάνηση των ηρώων στην «ειδυλλιακή» ενδοχώρα, είναι αποκαλυπτική για είναι το πρόσωπο της σημερινής Αμερικής. Η μαζική οπλοκατοχή, το τυφλό θρησκευτικό συναίσθημα («God bless America»), η αδιαφορία που μετατρέπεται σε αναλγησία, η έλλειψη παιδείας και το χάσμα των τάξεων, ο ρατσισμός και η ξενοφοβία (εξαιρετικό το επεισόδιο με τον Τζέσι Πλέμονς) και κυρίως η ιδεολογική πόλωση, είναι μερικές από τις αιχμηρές βινιέτες που χρησιμοποιεί ο Γκάρλαντ στο πολιτικό-κοινωνικό σχόλιο του. Σχόλιο που ολοκληρώνεται πάντως άτσαλα με το σχηματικό φινάλε.

Η αρπαγή (Le Ravissement) (**1/2)

Δραματική γαλλικής παραγωγής 2023 (97)

Σκηνοθεσία: Ιρίς Καλτενμπάκ Πρωταγωνιστούν: Χαφσιά Χερζί, Αλέξις Μανέντι, Νίνα Μερίς

Η Λίντια χωρίζει με τον φίλο της όταν μαθαίνει την απιστία του. Το ίδιο βράδυ γνωρίζει τον Μίλος και κοιμάται μαζί του. Ένα χρόνο μετά κι ενώ οι Λίντια- Μίλος έχουν χαθεί, η κοπέλα εμφανίζεται μπροστά του με ένα μωρό.

Τo σκηνοθετικό ντεμπούτο της Καλτενμπάκ (βραβείο σεναρίου στην Εβδομάδα Κριτικής των Καννών αλλά και καλύτερης ταινίας στο πρόσφατο Γαλλόφωνο Φεστιβάλ της Ελλάδας) είναι ένα σκοτεινό κοινωνικό θρίλερ για την απουσία επικοινωνίας που οδηγεί στην απόγνωση. Παρότι το στόρι δεν βοηθά το χαρακτήρα της να είναι πάντα πειστικός στα όσα πράττει, η Χαφσιά Χερζί ως Λίντια κλέβει την παράσταση καταφέρνοντας με μαεστρία να αποδώσει το εύθραυστο ψυχολογικό προφίλ μιας γυναίκας που βρίσκεται σε μόνιμη σύγχυση.

Αμπιγκέιλ (Abigail) (**)

Τρόμου ιρλανδοαμερικανικής συμπαραγωγής 2024 (90)

Σκηνοθεσία: Ματ Μπετινέλι-Ολπιν, Τάιλερ Γκίλετ Πρωταγωνιστούν: Μελίσα Μπαρέρα, Νταν Στίβενς, Αλίσα Γουιρ, Τζιανκάρλο Εσπόζιτο

Μια χούφτα επίδοξων εγκληματιών απάγουν την δωδεκάχρονη κόρη ενός μαφιόζου, απαιτώντας λύτρα αξίας 50 εκατομμυρίων δολαρίων. Όμως δεν συνειδητοποιούν πόσο θανάσιμο λάθος έχουν κάνει.

Τo σκηνοθετικό δίδυμο του πρόσφατου «Scream VI» αλλά και του «Είσαι έτοιμος;» κατασκευάζει μια διασκεδαστικότατη σπλατεριά που ισορροπεί επιδέξια μεταξύ του νοσηρού θεάματος (απίθανες οι σκηνές με τα λουτρά αίματος) και του κατάμαυρου χιούμορ. Κυρίως το φιλμ αξίζει την προσοχή μας όχι μόνο για την έξυπνη χρήση-αποδόμηση των κλισέ του βαμπιρικού μύθου αλλά και για τον τρόπο που η μουσική της «Λίμνης των κύκνων» σηματοδοτεί την έλευση του Κακού!

Σπίθα στη Θάλασσα (Zeevonk) (**)

Δραματική ολλανδοβελγικής συμπαραγωγής 2023 (98)

Σκηνοθεσία: Ντομίν Χέιγκε Πρωταγωνιστούν: Σάαρ Ροζίερς, Χίλντε ντε Μπέρντεμεκερ, Βαλεντίν Ντένενς

Ένας Δανός ψαράς πνίγεται υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, σε ναυάγιο στη Βόρεια Θάλασσα. Η έφηβη κόρη του που τον λάτρευε, δεν μπορεί να δεχτεί το χαμό του.
Τρυφερό σκηνοθετικό ντεμπούτο που βραβεύτηκε μάλιστα στο περσινό φεστιβάλ Βερολίνου, γύρω από το δίπολο απώλεια-ενηλικίωση, όπως αναδύεται μέσα από το οργισμένο βλέμμα της καταπληκτικής πρωταγωνίστριας. Το σενάριο αποφεύγει τους μελοδραματικούς σκοπέλους (η αθωότητα και το πείσμα της ηρωίδας αναδύονται χωρίς δυσκολία) αλλά όχι και την προβλέψιμη από ένα σημείο πλοκή, που στρέφεται κάπως αδέξια προς το πεδίο της αλληγορίας και του παραμυθιού, προκειμένου να διατυπωθεί μια διαφορετική ματιά πάνω στη διαχείριση του πένθους από το νεαρό κορίτσι.

Το περασμένο καλοκαίρι (L’été dernier) (**1/2)

Δραματική γαλλορβηγικής συμπαραγωγής 2023 (104)

Σκηνοθεσία: Κατρίν Μπρεγιά Πρωταγωνιστούν: Λεά Ντρουκέρ, Σαμουέλ Κιρσέρ, Ολιβιέ Ραμπουρντέν

Μια πετυχημένη μεγαλοδικηγόρος που αναλαμβάνει κυρίως υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων τα φτιάχνει με τον έφηβο γιο του άντρα της από τον πρώτο του γάμο.

Το προ πενταετίας δανέζικο ερωτικό δράμα «Η βασίλισσα της καρδιάς» διασκευάζεται από την Κατρίν Μπρεγιά («Η ερωμένη») με έμφαση στα ψυχολογικά χαρακτηριστικά μιας παθιασμένης ερωτικής ιστορίας, που όμως δεν διαθέτει ούτε την σκηνοθετική αρτιότητα, ούτε την πολιτική διαύγει του πρωτότυπου φιλμ. Αυτό πάντως δεν εμπόδισε του εκλέκτορες των βραβείων Σεζάρ να προτείνουν για 4 βραβεία την ταινία: διασκευασμένου σεναρίου, σκηνοθεσίας, πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού για τον νεαρό Κιρσέρ και φυσικά Α γυναικείου ρόλου για την άψογη Ντρουκέρ που έχασε το βραβείο από την Σάντρα Ουλέρ της «Ανατομίας μιας πτώσης».

Documento Newsletter