Ένα πλατύ μέτωπο αυτοδιοικητικών, επιστημόνων και κατοίκων του ευρύτερου Πειραιά προσέφυγε εκ νέου στο ΣτΕ κατά του Προεδρικού Διατάγματος, με το οποίο η κυβέρνηση επιχείρησε να εγκρίνει το Master Plan της ΟΛΠ/Cosco.
Την ισχυρά τεκμηριωμένη προσφυγή υπογράφουν ο Δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης, η Επίτιμη Έφορος Αρχαιοτήτων Μαρία Βλαζάκη-Ανδρεαδάκη, η Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Δέσποινα Κουτσούμπα, ο τ. Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, οι σύμβουλοι της Περιφέρειας Αττικής Κατερίνα Λογοθέτη και Βασιλική Λάσκαρη, ο επικεφαλής του «Πειραιάς για Όλους» Νίκος Μπελαβίλας μαζί με τους υπόλοιπους δεκαέξι δημοτικούς και κοινοτικούς συμβούλους της παράταξης, κάτοικοι της Πειραϊκής και άλλοι δώδεκα ενεργοί πολίτες της Σαλαμίνας και της Αίγινας. Ανάλογη προσφυγή κατατέθηκε και από τον Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας.
Το ΠΔ 19.01.2023 (ΦΕΚ Δ/32/25.1.2023) για την «Έγκριση Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan) λιμένα Πειραιά» αποτυπώνει την επαναλαμβανόμενη επιδίωξη της κυβέρνησης να προσφέρει στην Cosco το ελευθέρας για να παραβιάζει κατάφωρα και να παραβαίνει προκλητικά τις ρήτρες, τις δεσμεύσεις αλλά και την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία για το περιβάλλον στο λιμάνι του Πειραιά.
Όπως συμβαίνει από το 2019, απέναντι στην κυβέρνηση της ΝΔ και τα τεχνάσματά της βρίσκεται το σύνολο των πειραϊκών δήμων, ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά, το Εργατικό Κέντρο Πειραιά, οι κινήσεις πολιτών. Στις κινητοποιήσεις των φορέων και στις επάλληλες δικαστικές αποφάσεις προσκρούει κάθε εγχείρημα και διακόπτεται η πορεία των έργων.
Αυτή τη φορά, το χειρότερο και πιο εξοργιστικό όλων είναι ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), η οποία απορρίφθηκε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και εναντίον της οποίας στρέφεται η προσφυγή. Με βάση τον νόμο οι επενδυτές υποχρεούνται από τις κοινοτικές οδηγίες να εξετάσουν εναλλακτικά σενάρια. Αντί για αυτό, σε ότι αφορά π.χ το κρίσιμο έργο της κρουαζιέρας, η ΣΜΠΕ αναφέρει: «Μακροπρόθεσμα θα πρέπει να γίνει επεξεργασία εναλλακτικών μοντέλων για την λειτουργία της κρουαζιέρας, σύμφωνα με τις ανάγκες και την στρατηγική του ομίλου της COSCO». Η εταιρεία δηλαδή εμφανίζει ως μοναδικό «περιβαλλοντικό» κριτήριο της ανάπτυξής της τις οικονομικές ανάγκες και τη στρατηγική της, αγνοώντας τα κρίσιμα: το φυσικό και το αστικό περιβάλλον και τις επιπτώσεις από τη λειτουργία του λιμανιού στους κατοίκους και στην ίδια την πόλη. Αυτή είναι η αντίληψη της εταιρείας ΟΛΠ/Cosco για το περιβάλλον και για την πόλη που την φιλοξενεί.
«Όσο αυτό δεν αλλάζει, τα πράγματα θα δυσκολεύουν. Ας το καταλάβουν. Μετά από τέσσερα χρόνια με ακραίες αυθαιρεσίες, τις οποίες ούτε καν θα διανοούνταν στη Σαγκάη ή στο Αμβούργο, είναι ώρα να το σκεφτούν σοβαρά» σημείωσε ο Νίκος Μπελαβίλας για τη στάση της Cosco σε ανάρτηση του με αφορμή την κατάθεση της προσφυγής στο ΣτΕ.