Νέα «λίστα Πέτσα» με τα απογευματινά χειρουργεία

Νέα «λίστα Πέτσα» με τα απογευματινά χειρουργεία

Αχρείαστη καμπάνια από το υπουργείο Υγείας με ευρωπαϊκά κονδύλια προς όφελος αποκλειστικά των ιδιωτικών κλινικών και ενώ το ΕΣΥ «ασθενεί»

Ευρωπαϊκά κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης μοιράζει στα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το υπουργείο Υγείας για διαφημιστική καμπάνια σχετικά με τα απογευματινά χειρουργεία, αντί να ενισχύσει το ΕΣΥ με υποδομές, αναλώσιμα και βεβαίως με προσωπικό ώστε να αντιμετωπίσει την κατάρρευση της δημόσιας υγείας.

Τα χρήματα που θα δοθούν για τις διαφημίσεις προέρχονται από το κονδύλι των 54 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης για τις «Οργανωτικές και λοιπές παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της διενέργειας των εκκρεμών επεμβάσεων της λίστας χειρουργείων». Μέσω του προγράμματος αυτού θα δοθεί ζεστό χρήμα στις ιδιωτικές κλινικές, οι οποίες θα μπορούν να πραγματοποιούν τα δήθεν δωρεάν απογευματινά χειρουργεία που διατυμπάνιζε η κυβέρνηση με υπερδιπλάσιες επιβαρύνσεις από αυτές που θα ίσχυαν στο ΕΣΥ.

Οι καθόλου δωρεάν επεμβάσεις

Μέρος μάλιστα των εκατομμυρίων ευρώ θα δοθεί με απόφαση του υπουργείου Υγείας στα ΜΜΕ και τα κοινωνικά δίκτυα για διαφημίσεις που επί της ουσίας δεν θα προσφέρουν τίποτα στους ασθενείς, αφού δεν πρόκειται για κάποια εκστρατεία εμβολιασμού ή προληπτικών εξετάσεων για την οποία θα ήταν αναγκαία η μαζική ενημέρωση.

Επειδή όμως στη διαφήμιση, όπως και στην πολιτική, παίζουν μεγάλο ρόλο οι λεπτομέρειες, ας δούμε πώς το υπουργείο Υγείας διαχειρίζεται τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης ως ιδίους πόρους.

Τον Νοέμβριο του 2024 αποφασίστηκε η χρηματοδότηση του επίμαχου προγράμματος από το Ταμείο Ανάκαμψης συνολικού ύψους 54.164.640 ευρώ, αποτελούμενου από οκτώ υποέργα. Βασικός στόχος του είναι η πραγματοποίηση δωρεάν απογευματινών χειρουργείων και μόνο ο προϋπολογισμός της εν λόγω δράσης ανέρχεται στα 11,16 εκατ. ευρώ. Ετσι, αμέσως μετά την απόφαση ένταξης δόθηκε το έναυσμα για 37.000 δωρεάν απογευματινά χειρουργεία. Στην πραγματικότητα όμως το πρόγραμμα αυτό αποτελεί «δωράκι» στους κλινικάρχες, καθώς τα απογευματινά χειρουργεία θα γίνονται κατά βάση στις ιδιωτικές κλινικές, οι οποίες θα αμείβονται με συντελεστή 2,09, κάτι που σημαίνει ότι οι επιβαρύνσεις θα είναι υπερδιπλάσιες σε σύγκριση με αυτές στο ΕΣΥ, όπως είχε εφαρμοστεί και κατά την πανδημία.

«Λεφτά υπάρχουν» για διαφήμιση

Η προκλητικότητα όμως δεν σταματά εκεί. Ενα από τα υποέργα του χρηματοδοτούμενου προγράμματος από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι το υποέργο 7, το οποίο στοχεύει στην «Προβολή (των οργανωτικών μεταρρυθμίσεων) σε Μέσα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, Τύπος, διαδίκτυο) και μέσα κοινωνικής δικτύωσης». Κι εδώ προκύπτουν εύλογα ερωτήματα.

Οι οργανωτικές αυτές μεταρρυθμίσεις αφορούν την εσωτερική λειτουργία των νοσοκομείων και όχι άμεσα τους ασθενείς. Γιατί θα πρέπει να ενημερωθούν οι πολίτες από τα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εφόσον δεν υπάρχει εκστρατεία εμβολιασμού ή προληπτικών εξετάσεων;

Αλλωστε, η πλειονότητα των πολιτών είναι εγγεγραμμένη στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες του ΕΟΔΥ κι έτσι η ενημέρωση για οποιαδήποτε νέα παροχή του υπουργείου Υγείας –εν προκειμένω τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία– μπορεί να γίνει μαζικά και γρήγορα, αφού ο ΕΟΔΥ έχει την απαραίτητη τεχνογνωσία και την υλικοτεχνική υποδομή.

Εντύπωση προκαλεί ότι δεν δίνεται καμία αναλυτική περιγραφή για το υποέργο 7, με αποτέλεσμα οι στόχοι του να είναι απολύτως ασαφείς.

Και αν υποθέσουμε ότι τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία είναι η απόδειξη της δήθεν κυβερνητικής αντιμετώπισης των κοινωνικών ανισοτήτων στην υγεία, γιατί αυτή η καμπάνια να υλοποιηθεί ως ένα κοινωνικό μήνυμα; Αλλωστε τα τηλεοπτικά κανάλια μεταδίδουν δεκάδες τέτοια σποτ και μάλιστα… τις περισσότερες φορές δωρεάν.

Είναι προφανές ότι το πρόγραμμα προβολής είναι προσχηματικό και πως στοχεύει στην επικοινωνιακή και όχι στην ουσιαστική αναβάθμιση του ΕΣΥ με κύριο γνώμονα τις ανάγκες των πολιτών. Ουσιαστικά η κυβέρνηση, μέσω του υπουργείου Υγείας, απορροφά σημαντικό κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης προκειμένου να μοιράσει –κατά την προσφιλή πρακτική της– χρήματα στα ΜΜΕ, δημιουργώντας έτσι βάσιμες υπόνοιες (ποιος ξεχνά τις περίφημες λίστες Πέτσα;) ότι πρόκειται για ακόμα μία προσπάθεια χειραγώγησης των ΜΜΕ.

Διαβάστε επίσης:

#Δοξιάδης: «Ξέρουμε αν κρατάει τον τίτλο;» – To Twitter σχολιάζει την παραίτηση δύο ημέρες μετά την ορκωμοσία

Παραιτήθηκε ο Αρίστος Δοξιάδης από υφυπουργός Ανάπτυξης – Όλο το παρασκήνιο

Ετικέτες

Documento Newsletter