Το βιβλίο «Βιοπαιδαγωγική – Διαθεσιμότητα – Αξιολόγηση» του Σταμάτη Ν. Αλαχιώτη και της Ελένης Καρατζιά-Σταυλιώτη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πεδίο.
Σε αυτό το πραγματικά καινοτόμο βιβλίο εξετάζονται η βιοπαιδαγωγική και διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, καθώς και η αντίστοιχη αξιολογική διεργασία για την πρόοδο του μαθητή. Ως γνωστόν, η επιστημονική πρόοδος στο πεδίο της Βιολογίας της μάθησης και του εγκεφάλου ερμηνεύει πλέον ικανοποιητικά το πώς μαθαίνει το παιδί.
Διαπιστώνει ότι ιδιαίτερη σημασία γι’ αυτό έχει η ζεύξη της ολιστικής εγκεφαλικής διεργασίας της μάθησης και του παιδαγωγικο-εκπαιδευτικού συστήματος που θα συνάδει με την ολιστική λειτουργία του εγκεφάλου. Όπως αναφέρουν μάλιστα οι συγγραφείς του βιβλίου: «Μια τέτοια αρμονική σύζευξη αναμένεται να πολλαπλασιάσει το όφελος των μαθητών μέσω της καλλιέργειας της κριτικής και δημιουργικής τους σκέψης, της πρωτοβουλιακής και βιωματικής τους δράσης, πάντα με παρονομαστή την ανάπτυξη των χαρακτηριστικών του δημοκρατικού, ενεργού, υπεύθυνου και κριτικού αυριανού πολίτη, και πάντα στο πλαίσιο της ολιστικής προσφοράς και κατάκτησης της γνώσης, της αποτελεσματικότερης σφαιρικής προσέγγισης της μάθησης, που συμβάλλει επιτυχέστερα στην αντιμετώπιση των σύνθετων προβλημάτων της καθημερινής ζωής».
Στο πλαίσιο αυτό, κυρίαρχη θέση έχει η διαθεματική προσφορά και κατάκτηση της γνώσης. Η διαθεματικότητα, ως τρόπος σκέψης, ως μεθοδολογία και ως άξονας οργάνωσης της σχολικής γνώσης, είναι μια πρόκληση για την αντιμετώπιση της σημερινής, πολύπλοκης εποχής μας και ένα σημαντικό εργαλείο για τον εκπαιδευτικό, που του επιτρέπει να ξεδιπλώσει την πρωτοβουλιακή του δράση πάνω από τις γραμμές των ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ-Νέο Εκπαιδευτικό Υλικό και να γίνει αποτελεσματικότερος στο πεδίο της εκπαίδευσης και της παιδείας.
Η διαθεματική προσέγγιση υποστηρίζεται περισσότερο από τον Βιοπαιδαγωγισμό, τη νέα θεωρία μάθησης που ενισχύει σε βασικό επιστημονικό επίπεδο τη διαθεματικότητα και εκτείνει τον παιδαγωγικό εμπειρισμό προς τον παιδαγωγικό επιστημονισμό, λειτουργώντας ως συνεκτικό δίκτυο που συγκρατεί και ενώνει κλασικά στοιχεία της αποτελεσματικής μάθησης με σύγχρονες παιδαγωγικές-εκπαιδευτικές γνώσεις από τη Βιολογία της μάθησης, τη Νευρογενετική και τις Νευροεπιστήμες. Μια θεώρηση που συμβάλλει στη διαμόρφωση του πεδίου της Βιοπαιδαγωγικής.
Η βιοπαιδαγωγική και διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, καθώς και η αντίστοιχη αξιολογική διεργασία για την πρόοδο του μαθητή διατρέχουν όλο το βιβλίο. Μάλιστα, οι πολυπρισματικές συνεκτικές αναφορές σε ποικίλα σχετικά θέματα, ακόμα και σε παραδειγματικές εφαρμογές, καθιστούν αυτό καθαυτό το βιβλίο διαθεματικό. Το βιβλίο είναι χρήσιμο στον εκπαιδευτικό κάθε βαθμίδας, σχολικής και πανεπιστημιακής, αλλά και σε όποιον αναγνώστη θέλει να γνωρίζει πώς αναπτύσσεται, πώς μαθαίνει και πώς εκπαιδεύεται ο εγκέφαλος των παιδιών με στόχο την αρμονική ένταξή τους στην κοινωνία ως αυριανών ενεργών πολιτών, με ελεύθερα διαμορφωμένο το προσωπικό τους κοσμοείδωλο.
O Σταμάτης Ν. Αλαχιώτης είναι ομότιμος Καθηγητής Γενετικής. Έχει διατελέσει Πρόεδρος του Τμήματος Βιολογίας, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών και Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Διαθέτει πλούσιο ερευνητικό και ακαδημαϊκό έργο. Έχει γράψει επιστημονικά φοιτητικά συγγράμματα (Γενετική, Εξέλιξη και Βιοηθική), καθώς και πέντε βιβλία για το ευρύ κοινό (Από τους ωκεανούς στ’ αστέρια, Η πρόκληση των γονιδίων, και τα ακαδημαϊκά μυθιστορήματα Το φυλακισμένο χαμόγελο, Με λένε Κωσταντή-Αγά, …και οι “θεοί” λαθεύουν!).
Η Ελένη Καρατζιά-Σταυλιώτη είναι πρώην Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών, πρώην Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και πρώην Αναπληρώτρια Πρόεδρος του Τμήματος Ποιότητας της Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Έχει πλούσιο ερευνητικό και συγγραφικό έργο.