Νέα Εποχή στις Ωκεανογραφικές και Θαλάσσιες Έρευνες, με Ελληνική συμμετοχή

Νέα Εποχή στις Ωκεανογραφικές και Θαλάσσιες Έρευνες, με Ελληνική συμμετοχή

Στο κέντρο κάθε ιστορίας υπάρχει πάντα ο ανθρώπινος παράγοντας. Πίσω από κάθε έργο, από κάθε βήμα της επιστήμης, υπάρχουν οι ερευνητές, εκείνοι που καταθέτουν την ψυχή τους και την γνώση τους, για να προχωρήσουμε ως κοινωνία και αγορά, ένα βήμα ακόμα πιο μπροστά.

Η τεχνολογική αυτή ευκαιρία, χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του προγράμματος Horizon 2020 και την Κορεατική κυβέρνηση, και αφορά στον σχεδιασμό και ανάπτυξη ενός συστήματος Μη επανδρωμένων σκαφών, επιφανείας και βυθού, με δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ τους, τα οποία σκάφη, θα μπορούν να τροφοδοτούνται ενεργειακά από κυψέλες υδρογόνου, εκτός από τις μπαταρίες λιθίου που σήμερα στην πιλοτική εφαρμογή έχουν ήδη εγκατασταθεί και λειτουργούν.

Στο Διεθνές αυτό project, υπό την επωνυμία Enduruns, συντονίστρια εταιρεία είναι η διακεκριμένη σε θέματα έρευνας, τεχνολογίας και σύνθετων εφαρμογών, Ελληνική εταιρεία ALTUS, COMMERCIAL AND MANUFACTURING SA.

Ο ανθρώπινος παράγοντας αντιπροσωπεύεται στο πρόσωπο ενός εξαιρετικού ερευνητή, με την ιδιότητα του «Επιστημονικού Υπεύθυνου» του έργου, ο οποίος δεν είναι άλλος από τον Ελληνικής καταγωγής Καθηγητή της Σχολής Μεταλλουργίας και Υλικών του Πανεπιστημίου του Birmingham, ο κ. Μαγιορκίνο Παπαηλία, που μας κάνει υπερήφανους σε Διεθνές επίπεδο, και διαπρέπει εκτός των στενών γεωγραφικών ορίων της Χώρας μας, και ο οποίος είχε τον απόλυτο συντονισμό όλων των τεχνικών εργασιών κατά την φάση υλοποίησης του έργου.

Η απόλυτη εξειδίκευσή του σε υλικά και μη καταστροφικούς ελέγχους, τον καθιστά σημείο επιστημονικής αναφοράς σε Διεθνές επίπεδο. Για τον λόγο αυτό, ο κ. Παπαηλίας Μαγιορκινός θα είναι εκτός των άλλων και ο επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας για την αξιολόγηση των «δημοσιεύσεων» του Διεθνούς Συνεδρίου Συγκολλήσεων – IIW/EWF, που θα γίνει στην Ρόδο από τις 07-12 Ιουλίου 2024.

 Τρία (3) χρόνια σκληρής δουλειάς από τους 16 βασικούς εταίρους της κοινοπραξίας ENDURUNS, για τον σχεδιασμό και ανάπτυξη ενός ηλεκτρικού αυτόνομου μη επανδρωμένου σκάφους επιφανείας USV (Unmanned Surface Vehicle), σε συνδυασμό με ένα μη επανδρωμένο βαθυσκάφος AUV (Autonomous Under water Vehicle), με στόχο την χρησιμοποίηση του βαθυσκάφους AUV σε εργασίες επιθεώρησης, και όχι μόνο, στον βυθό της θάλασσας.

Οι κατασκευάστριες και εταιρείες σχεδιασμού: GRAAL TECH, COMEX, ENGITEC, SPACEAPPS, ON AIR, METBALTIC, VALSTYBES IMONE KLAIPEDOS VALSTYBINIO JURU UOSTO DIREKCIJA, HYSYTECH, ZGROUP, THE UNIVERSITY OF BIRMINGHAM, UNIVERSIDAD DE CASTILLA, SCIENTIFIC RESEARCH DEMOKRITOS, CONSIGLIO NAZIONALE DELLE RICERCHE (CNR) και TUCO, παρουσίασαν στην πόλη Klaipeda της Λιθουανίας, την τελική εφαρμογή πλεύσης και επικοινωνίας του συστήματος των δύο σκαφών, από τις 16-19 Ιουλίου 2023.

Ως Φορέας Επιθεώρησης των κατασκευαστικών στοιχείων και των 2 σκαφών καθώς και των βοηθητικών υποδομών, η SWISS APPROVAL, η οποία χρησιμοποίησε εξελιγμένες μεθόδους ελέγχου προηγμένης τεχνολογίας, όπως υψηλής ανάλυσης Θερμογραφία, Phased Array για τα μεταλλικά μέρη, κλπ., καθώς διέθετε την δυνατότητα εφαρμογής και άλλων μεθόδων ελέγχου, αναλόγως του υλικού και είδους της επιθεώρησης.

Η ώσμωση των τριών παραπάνω βασικών συνισταμένων, του ανθρώπινου παράγοντα αφενός, της Ευρω-Κορεατικής χρηματοδότησης αφετέρου, και τέλος, της σκληρής δουλειάς16  προηγμένων εταιρειών με εξαιρετική τεχνική και κατασκευαστική επάρκεια, οδήγησε σε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα, που σηματοδοτεί την Νέα Εποχή στις Θαλάσσιες έρευνες.

Το πρωτότυπο Μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας USV έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί ως μητρικό σκάφος υποστήριξης για το υβριδικό βαθυσκάφος AUV, το οποίο εξέρχεται από κρύπτη με ειδικό μηχανισμό που βρίσκεται στο πρυμναίο τμήμα του USV, κατά την έναρξη μιας αποστολής. Το σκάφος επιφανείας κινείται με ηλεκτρική ενέργεια, καθώς οι μπαταρίες λιθίου φορτίζονται από τα φωτοβολταϊκά πάνελ και τις κυψέλες υδρογόνου.

Με τη βοήθεια του ακουστικού μόντεμ που βρίσκεται εντός των σκαφών, το USV αλληλοεπιδρά με το βαθυσκάφος με αποστολή και λήψη δεδομένων. Μέσω του δορυφορικού συστήματος που διαθέτει το σκάφος, πραγματοποιείται ο τηλεχειρισμός του από το απομακρυσμένο κέντρο διοίκησης και συντονισμού, καθώς επίσης μπορεί να αποστέλλει σε πραγματικό χρόνο εικόνες, μετρήσεις και παραμέτρους της αποστολής που επιχειρεί.

Η κατασκευή του σκάφους επιφανείας αποτελείται από υαλονήματα fiberglass και είναι εξαιρετικά ανθεκτική για δυσμενείς συνθήκες θάλασσας και αέρα. Έχει 9 μέτρα μήκος και 2 μέτρα πλάτος. Το μικτό βάρος είναι 4,5 τόνοι και το απόβαρο 3 τόνοι. Διαθέτει δύο τιμόνια, ενώ η πρόωσή πραγματοποιείται με δύο ηλεκτρικές προπέλες που βρίσκονται εμπρός από τα τιμόνια.

Tο πρωτότυπο μη επανδρωμένο βαθυσκάφος AUV έχει το υδροδυναμικό σχήμα της τορπίλης, και έχει τη δυνατότητα να εξέρχεται και να εισέρχεται στο μητρικό σκάφος USV. Μπορεί να καταδύεται έως τα 6.000 μέτρα βάθος, εφόσον η κατασκευή του αποτελείται από τιτάνιο, ενώ η τρέχουσα κατασκευή με αλουμίνιο, ενδείκνυται για βάθη έως 1000 μέτρα. H SWISS APPROVAL, επιθεώρησε την ακεραιότητα και συνοχή του αλουμινίου κατασκευής, με την σύγχρονη μέθοδο Υπερήχων Phased Array, και επεξεργάστηκε το σήμα των υπερήχων με ειδικό λογισμικό εφαρμογής, που διέθετε την δυνατότητα απεικόνισης TFM (Total Focusing Method).

Οι δυνατότητες του βαθυσκάφους AUV στο θαλάσσιο βυθό είναι πολλαπλές, και περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, όπως χαρτογράφηση βυθού υψηλής ανάλυσης, γεωλογικές και γεωφυσικές έρευνες, επιθεώρηση υποβρύχιων κατασκευών, που ιδιαίτερα ενδιαφέρει τον Φορέα Επιθεώρησης Swiss Approval, επιτήρηση και ανάλυση χημικών συστατικών κ.α. Οι ενεργειακές ανάγκες του βαθυσκάφους, καλύπτονται από κυψέλες καυσίμου υδρογόνου και μπαταριών λιθίου.

Οι μπαταρίες λιθίου μπορούν επίσης να επαναφορτίζονται αυτόματα όταν βρίσκεται εντός του μητρικού σκάφους επιφανείας USV. Το βαθυσκάφος έχει 6 μέτρα μήκος και 60 cm διάμετρο. Το βάρος του εκτός νερού είναι 900 kgr. Η πρόωση πραγματοποιείται με 4 ηλεκτροκίνητες προπέλες. Δύο πτερύγια που διαθέτει στο πρυμναίο τμήμα, βοηθούν στην αλλαγή βαθών στη θάλασσα με ελάχιστη χρήση ενέργειας.

Η ενέργεια που παρέχεται στα δύο ειδικά θαλάσσια οχήματα USV και AUV είναι απόλυτα φιλική προς το περιβάλλον και συμβάλει στην προστασία του πλανήτη. Μέσω ειδικών ρυθμίσεων που αποστέλλονται από το απομακρυσμένο κέντρο συντονισμού, τα δύο θαλάσσια οχήματα έχουν τη δυνατότητα να μειώνουν στο ελάχιστο την κατανάλωση ενέργειας, συμβάλλοντας σημαντικά στην εξοικονόμηση της, χωρίς να επηρεάζεται η αποστολή.

Το Project ENDURUNS σηματοδοτεί το μέλλον των ερευνών στους ωκεανούς και τις θάλασσες του πλανήτη και φανερώνει παράλληλα τη διεθνή τάση της ναυτιλίας στην αναζήτηση χρήσης φιλικών προς το περιβάλλον και ταυτόχρονα οικονομικών πηγών ενέργειας.

 

Documento Newsletter