Ναυάγιο στην Πύλο: «Οι πραγματικοί ένοχοι δεν ήταν στο πλοίο» – Ο Διεθνής Τύπος για τη δίκη των 9 Αιγυπτίων

Ναυάγιο στην Πύλο: «Οι πραγματικοί ένοχοι δεν ήταν στο πλοίο» – Ο Διεθνής Τύπος για τη δίκη των 9 Αιγυπτίων

Ξεκίνησε το πρωί της Τρίτης 21 Μαΐου στην Καλαμάτα η δίκη των 9 Αιγυπτίων που κατηγορούνται για το πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου τον Ιούνιο του 2023, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 82 άνθρωποι, ενώ πιστεύεται ότι ο αριθμός των θυμάτων ξεπερνά τα 550, καθώς το αλιευτικό Adriana πιστεύεται ότι μετέφερε έως και 750 άτομα.

Εκτενή ρεπορτάζ για την τραγωδία της Πύλου φιλοξενούν δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου. «Εννέα άνδρες πρόκειται να δικαστούν στην Ελλάδα» αναφέρει το BBC «αφού κατηγορούνται ότι προκάλεσαν το χειρότερο ναυάγιο μεταναστών στη Μεσόγειο Θάλασσα εδώ και μια δεκαετία».

Το κατηγορητήριο που έχει περιέλθει σε γνώση του BBC δείχνει ότι οι κατηγορούμενοι διώκονται βάσει στοιχείων που έχουν ήδη αντικρουστεί από τουλάχιστον έξι επιζώντες που μας είπαν ότι η ακτοφυλακή είχε προκαλέσει την ανατροπή της βάρκας τους και στη συνέχεια τους πίεσαν να πλαισιώσουν τους Αιγύπτιους.

Ομάδες ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της Διεθνούς Αμνηστίας και του Παρατηρητηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, δήλωσαν ότι έχουν έντονες επιφυλάξεις για την ακεραιότητα της ελληνικής έρευνας και αποδεικτικών στοιχείων και ρωτούν εάν οι κατηγορούμενοι θα τύχουν δίκαιης δίκης.

Η ελληνική ακτοφυλακή διαψεύδει συνεχώς τις ενέργειές της που προκάλεσαν την τραγωδία και οι Αρχές έχουν απορρίψει όλους τους ισχυρισμούς περί αδικοπραγίας ή συγκάλυψης.

Η ελληνική ακτοφυλακή παρακολουθούσε το σκάφος για τουλάχιστον επτά ώρες πριν συμβεί το ναυάγιο χωρίς να κάνει τίποτα και μάλιστα αργότερα ισχυρίστηκε ότι δεν επιχείρησε διάσωση επειδή το πλοίο ταξίδευε με ασφάλεια με «σταθερή ταχύτητα» και σε «σταθερή πορεία» προς την Ιταλία και ότι οι επιβάτες δεν κινδύνευαν.

Ωστόσο, έρευνα του BBC έθεσε σοβαρές αμφιβολίες για αυτούς τους ισχυρισμούς. Όταν το διεθνές μέσο διαβίβασε τις καταγγελίες στον πρωθυπουργό της Ελλάδας τον περασμένο Νοέμβριο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι ερευνώνται, αλλά ότι η ενοχή ανήκει στους λαθρέμπορους.

«Η ακτοφυλακή μας έχει σώσει δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους στη θάλασσα και πρέπει να είμαστε ευγνώμονες για τη δουλειά που κάνουν», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το κατηγορητήριο που εξασφάλισε το BBC αποκαλύπτει ότι οι Έλληνες εισαγγελείς κατηγορούν τους εννέα Αιγύπτιους ότι προκάλεσαν την καταστροφή μαζί με τον πλοίαρχο σε ένα εξαιρετικά γεμάτο πλοίο, το οποίο γνώριζαν ότι αποτελούσε προφανή κίνδυνο για τη ζωή.

Όπως αναφέρει: «Το αλιευτικό σκάφος δεν ήταν αξιόπλοο, καθώς ήταν παλιό και κακοσυντηρημένο και δεν ήταν κατάλληλο να μεταφέρει τόσο μεγάλο αριθμό ανθρώπων, ειδικά για μια τόσο τεράστια απόσταση ενώ δεν υπήρχαν σωσίβια».

Η εισαγγελία λέει ότι καθένας από τους κατηγορούμενους με τη σειρά του διευθυνε το σκάφος και όλοι γνώριζαν ότι ο σοβαρός συνωστισμός τόσο στο κατάστρωμα όσο και στο αμπάρι επηρέαζε άσχημα τη σταθερότητα του πλοίου.

Guardian: Ελλιπής η έρευνα για το ρόλο της ακτοφυλακής

Οι επιζώντες του ναυαγίου «δεν είναι πραγματικοί λαθρέμποροι», λέει η υπεράσπιση, ενώ η έρευνα για το ρόλο της ακτοφυλακής είναι ελλιπής, αναφέρει από την πλευρά του το δημοσίευμα του βρετανικού Guardian.

«Εννέα άνδρες που κατηγορούνται ότι προκάλεσαν ένα από τα φονικότερα ναυάγια που έχουν σημειωθεί στη Μεσόγειο είναι «αποδιοπομπαίοι τράγοι» που δεν θα έπρεπε ποτέ να είχαν διωχθεί», δήλωσαν οι συνήγοροι υπεράσπισης, πριν από την πολυαναμενόμενη δίκη τους στην Ελλάδα.

Οι Αιγύπτιοι κρατούμενοι από την τραγωδία της 14ης Ιουνίου 2023, θα εμφανιστούν στο δικαστήριο της Καλαμάτας την Τρίτη 22/5.

Οι εικόνες των επιβατών που ήταν στοιβαγμένοι στο υπερβολικά γεμάτο πλοίο με προορισμό την Ιταλία έκαναν τον γύρο του κόσμου, προκαλώντας ερωτηματικά για το αν η ελληνική ακτοφυλακή – που ειδοποιήθηκε για πρώτη φορά για το πλοίο αφού παρουσίασε πρόβλημα στη μηχανή του περίπου 15 ώρες πριν ανατραπεί – θα μπορούσε να είχε κάνει περισσότερα για να αποτρέψει την καταστροφή.

Τα θύματα, που είχαν επιβιβαστεί στο σκάφος στη Λιβύη ήταν από το Πακιστάν, τη Συρία, την Αίγυπτο και την Παλαιστίνη. Οι γυναίκες και τα παιδιά είχαν κλειδωθεί στο αμπάρι της βάρκας. Το πλοίο βυθίστηκε σε μια από τις βαθύτερες περιοχές της Μεσογείου. Μέχρι σήμερα έχουν ανασυρθεί μόνο 82 πτώματα.

Σχεδόν ένα χρόνο μετά, οι εννέα κατηγορούμενοι, ηλικίας μεταξύ 20 και 40 ετών που κατηγορούνται για λαθρεμπόριο μεταναστών, συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, διακινδύνευση ανθρώπινων ζωών και πρόκληση ναυαγίου – αντιμετωπίζουν κατηγορίες που, αν καταδικαστούν, επισύρουν πολλαπλές ποινές ισόβιας κάθειρξης. Όλοι έχουν αρνηθεί ότι εμπλέκονται στην επιχείρηση λαθρεμπορίας.

Οι συνήγοροι υπεράσπισης έχουν ήδη διαμηνύσει ότι όταν η δίκη ξεκινήσει την Τρίτη, θα προσπαθήσουν να απορριφθεί η υπόθεση, υποστηρίζοντας ότι, καθώς το ναυάγιο συνέβη σε διεθνή ύδατα, τα ελληνικά δικαστήρια δεν έχουν δικαιοδοσία να το δικάσουν.

Η Βίκυ Αγγελίδου, δικηγόρος που εκπροσωπεί δύο από τους άνδρες, δήλωσε ότι τα στοιχεία των μαρτύρων κατηγορίας δεν ήταν απλώς ανεπαρκή, αλλά «δεν στέκονταν».

«Οι μάρτυρες εξαναγκάστηκαν να δώσουν κατάθεση υπό πίεση. Δεν υπάρχει η παραμικρή απόδειξη εναντίον των κατηγορουμένων και αυτό γιατί ήταν πελάτες που πλήρωναν όπως και οι υπόλοιποι. Οι πραγματικοί λαθρέμποροι δεν μπαίνουν ποτέ σε πλοίο. Μιλάμε για μεγάλες επιχειρήσεις. Είναι επαγγελματίες».

Η Νατάσα Νταϊλιάνη, επίσης δικηγόρος υπεράσπισης, δήλωσε ότι είναι σαφές ότι οι ύποπτοι ήταν «αποδιοπομπαίοι τράγοι για να καλύψουν τις ευθύνες της (ελληνικής) ακτοφυλακής. Πρέπει να υπάρξει μια δίκαιη δίκη και να αναζητηθούν οι πραγματικές αιτίες», πρόσθεσε η ίδια.

Τι απαντά η ακτοφυλακή

Αξιωματούχοι της ελληνικής κυβέρνησης επιμένουν ότι οι αρχές δεν ήταν σε θέση να αναλάβουν δράση νωρίτερα, επειδή το πλοίο βρισκόταν σε διεθνή ύδατα, ανέφερε ο Guardian.

Ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη παράλληλη έρευνα για τη συμπεριφορά της ελληνικής ακτοφυλακής, οι αξιωματούχοι της ναυτιλίας έχουν αποκρούσει τους ισχυρισμούς ότι σκόπιμα δεν παρενέβησαν από φόβο μήπως μια μεγάλη ομάδα αιτούντων άσυλο βγει στην ξηρά.

Όπως ισχυρίστηκαν, ενώ ένα σκάφος είχε αποσταλεί στην περιοχή, τα μέλη του πληρώματος του χτυπημένου σκάφους απέρριψαν τις προσφορές βοήθειας, λέγοντας: «Καμία βοήθεια … Πάμε στην Ιταλία».

Οι ομάδες που υποστηρίζουν τα δικαιώματα των επιζώντων και των μεταναστών αμφισβητούν την εκδοχή αυτή. Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο, η υπηρεσία συνόρων της ΕΕ, η Frontex, η οποία είχε εντοπίσει το σκάφος από αέρος πριν από την ακτοφυλακή, αναφέρθηκε σε παράβαση καθήκοντος, λέγοντας ότι οι ελληνικές αρχές δεν απάντησαν στις επακόλουθες κλήσεις και στις προσφορές της για βοήθεια.

Σε μήνυση που κατέθεσαν τον Σεπτέμβριο, οι επιζώντες όχι μόνο κατηγόρησαν τις ελληνικές αρχές ότι σκόπιμα δεν παρενέβησαν για τη διάσωση των επιβαινόντων, αλλά ισχυρίστηκαν ότι μια καταδικασμένη προσπάθεια ρυμούλκησης προκάλεσε τη βύθιση του σκάφους.

Al Jazeera: «Συστηματική ποινικοποίηση των μεταναστών στην Ελλάδα»

Εννέα Αιγύπτιοι που κατηγορούνται για το ναυάγιο της Πύλου, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 550 ανθρώποι, θα δικαστούν στην Ελλάδα από την Τρίτη 21/5.

Οι κατηγορούμενοι φέρονται ως μέλη εγκληματικής οργάνωσης, που διευκόλυναν την παράνομη είσοδο στην Ελλάδα και προκάλεσαν εκ προθέσεως το ναυάγιο.

Όμως, όλοι τους δήλωσαν ότι δεν ήταν λαθρέμποροι ή υπεύθυνοι για το ναυάγιο, ισχυριζόμενοι αντ’ αυτού ότι απλώς προσπαθούσαν να φτάσουν στην Ευρώπη όπως οι άλλοι που επέβαιναν στο πλοίο.

Οργανώσεις όπως η Διεθνής Αμνηστία και το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχουν χαρακτηρίσει τη δίκη βιαστική και ακατάλληλη.

«Οι κατηγορούμενοι συνελήφθησαν άδικα και κατηγορήθηκαν για αδικήματα λαθρεμπορίας με βάση περιορισμένα και αμφισβητήσιμα στοιχεία», δήλωσε μιλώντας στο Al Jazeera η Μάριον Μπουσετέλ, μέλος του Νομικού Κέντρου Λέσβου, που υπερασπίζεται τους κατηγορούμενους.

Η ομάδα χαρακτήρισε τη δίκη ως περίπτωση «συστηματικής ποινικοποίησης των μεταναστών στην Ελλάδα».

Η δικογραφία

Οι κατηγορίες της εισαγγελίας βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε μαρτυρίες εννέα επιζώντων. Σύμφωνα με τους δικηγόρους υπεράσπισης, αυτές οι μαρτυρίες φαίνεται να είναι «ευρέως αντιγραφές μεταξύ τους».

«Αυτές οι μαρτυρίες όχι μόνο μοιάζουν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ τους αλλά ελήφθησαν και υπό αμφισβητούμενες συνθήκες, ενώ οι επιζώντες κρατήθηκαν σε αποθήκη στην Καλαμάτα, αμέσως μετά τη διάσωσή τους από το φονικό ναυάγιο. Όλα αυτά τα στοιχεία εγείρουν σοβαρή ανησυχία για την αξιοπιστία και ακόμη και την αυθεντικότητά τους», δήλωσε η Μπουσετέλ.

Το Νομικό Κέντρο Λέσβου υποστηρίζει ότι η έρευνα θα έπρεπε να περιλαμβάνει επίσης επικοινωνίες από το σκάφος της Ελληνικής Ακτοφυλακής, δεδομένα από κοντινά αεροπλάνα και την εξέταση των κινητών τηλεφώνων που κατάσχεσε η ακτοφυλακή από τους επιζώντες.

Το αίτημα της υπεράσπισης να συμπεριληφθούν περαιτέρω στοιχεία στην υπόθεση απορρίφθηκε από τον ανακριτή και η δικογραφία έκλεισε μετά από έξι μήνες.

Δείτε επίσης:

Κέιτ Μπλάνσετ: Στις Κάννες με φόρεμα που παραπέμπει στη σημαία της Παλαιστίνης – Την αποθεώνουν στο διαδίκτυο (Video)

Καλαμάτα: Συμπλοκές, τραυματισμοί και προσαγωγές πριν την έναρξη της δίκης για το ναυάγιο στην Πύλο (Videos)

Καιρός: Πότε «φεύγει» η αφρικανική σκόνη – Σε ποιες περιοχές αναμένονται 35άρια (LIVE)

Νάπολη: Μπαράζ σεισμικών δονήσεων – Βγήκαν στους δρόμους οι κάτοικοι (Video)

Τζούλιαν Ασάνζ: Ο πρωθυπουργός της Αυστραλίας καλεί να τερματιστεί η φυλάκιση του ιδρυτή του Wikileaks

Documento Newsletter