Νάσος Ηλιόπουλος: Εργαλείο διαφθοράς η ΑΑ∆Ε του Πιτσιλή

Νάσος Ηλιόπουλος: Εργαλείο διαφθοράς η ΑΑ∆Ε του Πιτσιλή
(ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Στην αυγή του νέου έτους ο Νάσος Ηλιόπουλος µιλά στο Documento για την απροσχηµάτιστα διακριτή µεταχείριση µελών της οικογένειας Γλύξµπουργκ, τον θεσµικό ρατσισµό και για την ανάγκη να προκύψει στη χώρα µας ένα αντίστοιχο εγχείρηµα του Νέου Λαϊκού Μετώπου, για το οποίο «οι προϋποθέσεις δυστυχώς απουσιάζουν». Ο εκπρόσωπος Τύπου και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Αριστεράς αφήνει ανοιχτό να προτείνει το κόµµα του τον διαχωρισµό εκκλησίας – κράτους κατά τη συνταγµατική αναθεώρηση, ενώ… περιγράφει ως «τσιφλίκι του Πιτσιλή» την ΑΑ∆Ε, η οποία –όπως τονίζει– έχει µετατραπεί σε «εργαλείο διαφθοράς». Παράλληλα, παίρνει ξεκάθαρη θέση για τη διένεξη που έχει ξεσπάσει στους κόλπους της Αριστεράς για τον Στέλιο Καζαντζίδη µε αφορµή την ταινία «Υπάρχω».

Μέλη της οικογένειας Γλύξµπουργκ απέκτησαν σε λίγες ώρες την ελληνική ιθαγένεια. Είναι τόσο εύκολη διαδικασία και για τους µετανάστες που πληρούν τα κριτήρια;

Υπάρχουν δύο επίπεδα στη συγκεκριµένη ιστορία. Το πρώτο είναι η προσπάθεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη να συγκρατήσει ένα κοινό της ακροδεξιάς. Προφανώς αυτό εµπεριέχει µεγάλες ποσότητες ιστορικής αναθεώρησης, ένα από τα αγαπηµένα αθλήµατα του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Το δεύτερο είναι το πολύ πρακτικό ερώτηµα του ποιος είναι Ελληνας πολίτης. Θα αναφερθώ σε ένα µήνυµα που έλαβα αυτές τις ηµέρες από έναν νέο άνθρωπο µεταναστευτικής καταγωγής. Χαρακτηριστικά µού αναφέρει ότι είναι 29 χρόνων, έχει τελειώσει εδώ το σχολείο, έχει σπουδάσει σε ΙΕΚ, εργάζεται κανονικά και ακόµη είναι µε άδεια παραµονής που πρέπει να ανανεώνει κάθε δύο χρόνια. Αυτή η τεράστια αδικία στο σύστηµα πολιτογράφησης πρέπει να ακυρωθεί. Η Ν∆ από την πρώτη στιγµή έβαλε σηµαντικά εµπόδια, όπως τα εισοδηµατικά κριτήρια. Ως Νέα Αριστερά πιστεύουµε ότι η σύγκρουση µε την κυβερνητική πολιτική του θεσµικού ρατσισµού είναι κρίσιµη για τη δηµοκρατία µας και αφορά τη ζωή χιλιάδων πολιτών.

Με δεδοµένο ότι ο Χρήστος Ράµµος απέσυρε την υποψηφιότητά του για την Προεδρία της ∆ηµοκρατίας, υπό ποιες προϋποθέσεις η Νέα Αριστερά θα στήριζε µια προοδευτική υποψηφιότητα απέναντι στην πρόταση Μητσοτάκη;

Το θέµα της Προεδρίας της ∆ηµοκρατίας αφορά κεντρικά το ζήτηµα του κράτους δικαίου. Υπό αυτή την έννοια χρειάζεται µια υποψηφιότητα που να υπηρετεί συµβολικά και ουσιαστικά µια διαφορετική αντίληψη από την καθεστωτική και αυταρχική της κυβέρνησης. ∆υστυχώς, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ λειτούργησαν µικροκοµµατικά στη συγκεκριµένη περίπτωση και χάθηκε µια σηµαντική ευκαιρία. Αυτό που µπορώ να πω είναι ότι η Νέα Αριστερά δεν θα αναζητήσει συναινέσεις µε την κυβέρνηση.

Στις ιδρυτικές θέσεις της Νέας Αριστεράς υπάρχει ο διαχωρισµός εκκλησίας – κράτους. Προτίθεστε να τον προτείνετε κατά τη διαδικασία της συνταγµατικής αναθεώρησης;

Το ζήτηµα της συνταγµατικής αναθεώρησης θα αποτελέσει µια κεντρική µάχη για εµάς. Ας µην ξεχνάµε ότι η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να αναθεωρήσει κρίσιµα άρθρα, όπως το 16 που αφορά τη δηµόσια εκπαίδευση και το 24 που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος. Αναθεώρηση του άρθρου 16 θα φέρει αργά ή γρήγορα δίδακτρα και στα δηµόσια ΑΕΙ και άρα νέους ταξικούς φραγµούς• αναθεώρηση του άρθρου 24 θα φέρει ακόµη µεγαλύτερη λεηλασία του περιβάλλοντος, σε συνθήκες µάλιστα κλιµατικής κρίσης. Αρα εδώ προκύπτει η ανάγκη για ένα µαχητικό κίνηµα ανατροπής αυτών των σχεδιασµών, όπως συνέβη µε το εκπαιδευτικό κίνηµα το 2006-07, που κατάφερε να ακυρώσει την τότε συναίνεση Ν∆ – ΠΑΣΟΚ. Ο διαχωρισµός εκκλησίας – κράτους, µαζί µε άλλα ζητήµατα κατοχύρωσης κοινωνικών δικαιωµάτων και δηµοκρατικών θεσµικών τοµών, θα είναι στον πυρήνα των δικών µας προτάσεων.

Θα µπορούσε να προκύψει στην Ελλάδα ένας σχηµατισµός ανάλογος του Νέου Λαϊκού Μετώπου;

Η ανάγκη προφανώς υπάρχει, οι προϋποθέσεις δυστυχώς όµως απουσιάζουν. Το κλειδί εδώ είναι η ανασυγκρότηση µιας ισχυρής, µαχητικής Αριστεράς, ενάντια σε λογικές συναίνεσης. Υπάρχουν δυνάµεις στην Αριστερά που αρνούνται ακόµη και την ελάχιστη κοινή δράση, ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει να κοιτάει προς το κέντρο και τον «µεσαίο χώρο», ενώ το ΠΑΣΟΚ υπηρετεί καθαρά µια στρατηγική συναινετικού δικοµµατισµού. Ταυτόχρονα απουσιάζει η προγραµµατική συζήτηση. Ας γίνουµε συγκεκριµένοι: όλοι µιλάνε για την ανάγκη αναγέννησης του ΕΣΥ. Το ερώτηµα εδώ είναι µε τι πόρους θα γίνει αυτό; Εµείς λέµε ξεκάθαρα µε αύξηση της φορολογίας επί των κερδών και συνολική αναδιάρθρωση των ελεγκτικών µηχανισµών, καθώς και µε µείωση των εξοπλιστικών δαπανών. Αν δεν αυξηθεί η φορολογία στα κέρδη και στον κρυµµένο πλούτο, αν η ΑΑ∆Ε που σήµερα είναι τσιφλίκι του κ. Πιτσιλή και εργαλείο διαφθοράς δεν αλλάξει δοµικά, αν δεν πούµε ένα µεγάλο όχι στη στροφή στην «πολεµική οικονοµία», τότε δεν µπορούµε να στηρίξουµε το κοινωνικό κράτος. Η Νέα Αριστερά θα συνεχίσει προγραµµατικά και µαχητικά να υποστηρίζει την ανάγκη κοινής δράσης και διαλόγου της Αριστεράς και της δηµιουργίας αντινεοφιλελεύθερων µετώπων.

Με αφορµή την αντιπαράθεση που έχει πυροδοτήσει στα social media η ταινία «Υπάρχω», µε τις απόψεις να διίστανται για τον µεγάλο τραγουδιστή ακόµη και εντός του προοδευτικού χώρου, τι ήταν για εσάς ο Στέλιος Καζαντζίδης;

Τα ζητήµατα του πολιτισµού φέρουν ουσιαστικό πολιτικό αποτύπωµα. Μέσα από το λαϊκό τραγούδι µπορούν να εκφραστούν τα όνειρα και οι µαταιώσεις, οι ελπίδες και οι φόβοι ενός λαού. Αυτό έκανε ο Στέλιος Καζαντζίδης µε τρόπο µοναδικό. Στη σηµερινή εποχή, που τα πάντα έχουν µετατραπεί σε επεξεργασία δεδοµένων και ισολογισµών, η παράδοση του λαϊκού τραγουδιού φαίνεται παράταιρη. Το τραγούδι, η τέχνη δεν επεξεργάζονται δεδοµένα, εκφράζουν συναισθήµατα, αφηγούνται ιστορίες. Το συναίσθηµα, η αφήγηση, το να γράψουµε ξανά και να διηγηθούµε µια διαφορετική ιστορία αποτελούν ζωτικής σηµασίας πράξεις σύγκρουσης και δηµιουργίας. ∆ηµιουργίας δεσµών αλληλεγγύης, ανθρωπιάς και σύγκρουσης µε την κυριαρχία της συλλογικής κατάθλιψης που ακυρώνει κάθε έννοια µέλλοντος. ∆υστυχώς, πολλές φορές ακόµη και η Αριστερά υποτιµά τη σηµασία και την αξία που έχουν ο πολιτισµός και η λαϊκή τέχνη.

Διαβάστε επίσης

Καιρός: Θεοφάνια με τον υδράργυρο στους 18 βαθμούς – Πώς θα κυλήσει η εβδομάδα

Ο Καβάφης και η πόλη

Documento Newsletter