Σε μια περίοδο έντονης παραπληροφόρησης όσον αφορά τα ζητήματα που έχουν ανακύψει γύρω από το ασφαλιστικό, επικρατεί μεγάλη σύγχυση στους συνταξιούχους για το θέμα των αναδρομικών, την οποία εκμεταλλεύονται ορισμένοι επιτήδειοι και κερδοσκοπούν εις βάρος τους.
Στην ουσία μιλάμε για τέσσερις μεγάλες ομάδες συνταξιούχων που εφόσον ικανοποιηθούν στο σύνολό τους αναμένεται να δημιουργήσουν πολύ σοβαρό «πονοκέφαλο» στην κυβέρνηση:
01
Αρχικά το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επιχείρησε να θολώσει τα νερά δηλώνοντας πως μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ «…δεν φαίνεται να προκύπτουν αναδρομικά». Προσπάθησαν λοιπόν οι υπουργοί να πείσουν τους συνταξιούχους πως αναδρομικά υπάρχουν για κύριες συντάξεις μόνο από τη δημοσίευση των αποφάσεων του ανώτατου δικαστηρίου και μετά, δηλαδή από 4.10.2019. Στην περίπτωση αυτή και για όσους έχουν ήδη καταθέσει αίτηση συνταξιοδότησης ένα τμήμα της σύνταξης αναμένεται να υπολογιστεί με τα παλιά ποσοστά αναπλήρωσης (αναδρομικά μέχρι 4 Οκτωβρίου) και το υπόλοιπο με τα νέα ποσοστά –πιο ευνοϊκά σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο– που θα έρθουν προς ψήφιση στη Βουλή στις αρχές του 2020.Το γεγονός αυτό αναμένεται να δημιουργήσει αλαλούμ στα πληροφοριακά συστήματα του ΕΦΚΑ, τα οποία θα πρέπει να προσαρμοστούν από τώρα προκειμένου να είναι σε θέση να εκδώσουν κατά ορθό τρόπο τις δεκάδες χιλιάδες εκκρεμείς κύριες συντάξεις που έχουν κατατεθεί μέχρι σήμερα. Η δαπάνη για την κυβέρνηση αναμένεται να προσδιοριστεί ανάλογα με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης και θα πρέπει κανονικά να τη συμπεριλάβει στον προϋπολογισμό που είναι προς ψήφιση στη Βουλή.
02
Παρόμοια είναι η κατάσταση για 465.000 συνταξιούχους επικουρικών συντάξεων λόγω της αντισυνταγματικότητας που εντόπισε το ΣτΕ στον επανυπολογισμό των επικουρικών συντάξεων με βάση το άρθρο 96 του ν. 4387/2016 που αφορούσε συντάξεις οι οποίες στο άθροισμά τους (κύριες και επικουρικές) ξεπερνούσαν τα 1.300 ευρώ. Μεσοσταθμικά αναμένεται να υπάρξει αύξηση λίγο πάνω από τα 50 ευρώ για κάθε συνταξιούχο, η οποία και θα προσδιοριστεί με ακρίβεια με βάση τον συντελεστή αναπλήρωσης που θα διατυπώσει το υπουργείο στο νέο νομοσχέδιο.
03
Μια τρίτη κατηγορία αφορά συνταξιούχους που είδαν τις συντάξεις τους να περικόπτονται με βάση τις διατάξεις των νόμων 4051/2012 και 4093/2012. Τις είχαν θεσπίσει οι κ. Κουτρουμάνης και κ. Βρούτσης αντίστοιχα και κρίθηκαν αντισυνταγματικές με βάση τις αποφάσεις του ΣτΕ το 2015 (Ολ. ΣτΕ 2287-2290/2015). Αφορούν κυρίως όσους είχαν άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης άνω των 1.000 ευρώ και είχαν υψηλότερες επικουρικές από τον μέσο όρο.
04
Η τελευταία κατηγορία αφορά την περίφημη εισφορά αλληλεγγύης, που από το 2017 κρίθηκε αντισυνταγματική με απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δικαιούχοι είναι συνταξιούχοι του Γενικού Λογιστηρίου, δηλαδή κυρίως δημόσιοι υπάλληλοι και εργαζόμενοι στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφαλείας.
Τις τελευταίες ημέρες δικηγορικά γραφεία, λογιστές και λοιποί «ειδικοί» βομβαρδίζουν τις συνταξιουχικές ενώσεις αλλά και μεμονωμένα τους συνταξιούχους με υποδείγματα αγωγών, παραθέτοντας μάλιστα και αριθμούς των τραπεζικών λογαριασμών τους, ζητώντας ποσά από 40 έως και 100 ευρώ κατ’ άτομο. Η ουσία όμως δεν είναι εκεί. Η παραπληροφόρηση και η ανασφάλεια είναι ευθύνη 100% του αρμόδιου υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, που αρνείται να ξεκαθαρίσει το τοπίο.
Και εξηγούμαστε: Θα μπορούσε ο αρμόδιος υπουργός να ζητήσει, όπως ο νόμος του δίνει τη σχετική δυνατότητα, γνωμοδότηση από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και να διευκρινιστούν τα «γκρίζα» ζητήματα των αποφάσεων του ΣτΕ. Ακόμη περισσότερο, αν ο υπουργός δεν θέλει να πάρει την ευθύνη, θα μπορούσε με τη διαδικασία της «πρότυπης δίκης» να ζητήσει από το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της χώρας να τοποθετηθεί και να διευκρινίσει τα ζητήματα αυτά.
Ήδη πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύτηκε η υπ’ αριθ. 15769/2019 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών επί αγωγής κατά του ΕΦΚΑ. Με την αγωγή ο ενάγων, συνταξιούχος του ΕΤΑΑ-ΤΑΝ, ζητούσε να του καταβληθούν –και δικαιώθηκε– τα ποσά που αντιστοιχούν στις μνημονιακές περικοπές οι οποίες έγιναν στη σύνταξή του, βάσει του άρθρου 6 του ν. 4051/2012 και του άρθρου 1 παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.5 περ. 1 του ν. 4093/2012, κατά το χρονικό διάστημα από 1.7.2015 έως 31.3.2018. Η έκδοση αυτής της απόφασης, όπως και των υπ’ αριθ. 15023/2019 και 15650/2019 τινάζει στον αέρα την επιχειρηματολογία των υπουργών περί μη ύπαρξης αναδρομικών και τους εκθέτει ανεπανόρθωτα.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων είναι υποχρεωμένη να πράξει. Αναμένουμε…