Σχεδόν μια εβδομάδα έχει περάσει από την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και ακόμη δεν έχει ληφθεί κάποια οριστική απόφαση. Αυτό διότι Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία και Βουλγαρία μπλοκάρουν την απόφαση ζητώντας από τις Βρυξέλλες περισσότερα ανταλλάγματα.
Το 6ο πακέτο των ευρωπαϊκών κυρώσεων προς την Μόσχα θα περιλαμβάνει τον αποκλεισμό του ρωσικού πετρελαίου εντός έξι μηνών και των ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων έως το τέλος της χρονιάς, ενώ τα τάνκερ των εφοπλιστών που μεταφέρουν την ρωσική ενέργεια θα μείνουν αλώβητα έπειτα από σφοδρή αντίδραση της Αθήνας.
Διαβάστε επίσης: «Παζαρεύουν» την σκληρότητα των μέτρων για το ρωσικό εμπάργκο οι Ευρωπαίοι Ηγέτες
Το παρασκήνιο
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αμβλύνει τις «γωνίες» επισκέφτηκε την Βουδαπέστη και τον Ούγγρο πρωθυπουργό Βίκτορ Ορμπάν, όπου συζήτησαν τους όρους με τους οποίους η Ουγγαρία θα στήριζε το εμπάργκο, παίρνοντας πίσω το βέτο που έχει θέσει.
Η φον ντερ Λάιεν παρουσίασε την νέα πρόταση της Κομισιόν προς την Βουδαπέστη, η οποία περιλάμβανε επέκταση της εξαίρεσης για την αγορά του πετρελαίου κατά δύο χρόνια, φτάνοντας τα τέλη του 2024. Ο Ούγγρος πρωθυπουργός απέρριψε αυτή τη πρόταση, με τον ίδιο να ζητάει από την Ευρωπαϊκή Ένωση εξαίρεση από το εμπάργκο για τουλάχιστον 5 χρόνια, κάτι το οποίο οι Βρυξέλλες δεν θέλουν ούτε να ακούσουν.
Ως αποτέλεσμα, η Γερμανίδα πολιτικός γύρισε με άδεια χέρια στις Βρυξέλλες. Έτσι, αν δεν αποσυρθεί το ουγγρικό βέτο τότε δεν θα επιβληθεί εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αφού κάθε απόφαση της Ε.Ε. απαιτεί την ύπαρξη ομοφωνίας.
Το σλοβάκικο πρόβλημα
Την ίδια στιγμή, Σλοβακία, Βουλγαρία και Τσεχία πιέζουν για παρόμοιες εξαιρέσεις αλλά για μικρότερο χρονικό διάστημα. Πιο συγκεκριμένα, η περίπτωση της Σλοβακίας είναι ιδιαίτερη, μιας και εξαρτάται κατά 100% από το ρωσικό πετρέλαιο και το μοναδικό διυλιστήριο της χώρας, το Slovnaft, έχει δυνατότητα επεξεργασίας μόνο ενός βαρέως ειδικού τύπου ρωσικού πετρελαίου.
Μια ανασκευή του συγκεκριμένου διυλιστηρίου, σύμφωνα με την Μπρατισλάβα, απαιτεί τουλάχιστον 4-6 χρόνια και επενδύσεις ύψους 250 εκατομμύρια ευρώ.