Ρήτρα αποζημιώσεων ύψους 3 εκατ. ευρώ προς την κοινοπραξία Alstom – ΤΟΜΗ υπεγράφη το 2021 από το υπουργείο Μεταφορών, ενώ το έργο βρισκόταν στον «αέρα», σύμφωνα με έγγραφο που αποκαλύπτει η «Εφ.Συν». Μάλιστα, οι κινήσεις του υπουργείου Μεταφορών φέρεται να έγιναν εν μέσω δικαστικής διαμάχης της ΕΡΓΟΣΕ με την ανάδοχη εταιρεία, υποστηρίζοντας ότι οι αιτήσεις περί αποζημιώσεως ήταν αόριστες!
Η κοινοπραξία Alstom – ΤΟΜΗ είχε αναλάβει να φέρει εις πέρας τη σύμβαση 717 για την ανακατασκευή της σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου. Στην υπουργική απόφαση καταγράφεται αποζημίωση ύψους 2.767.782,93 ευρώ στα οποία εν συνεχεία προστέθηκαν άλλα 560.000 ευρώ – με απόφαση της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ, όπως σημειώνει το δημοσίευμα. Εν ολίγοις, ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής αγνόησε τις παλαιότερες εισηγήσεις της ΕΡΓΟΣΕ και προχώρησε στην πληρωμή του ποσού.
Η σύμβαση 717 που εισήχθη επί κυβέρνησης Σαμαρά είχε «μπλοκαριστεί» δύο φορές από το Ελεγκτικό Συνέδριο και από την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου, με την Alstom να αρνείται την υπογραφή των μελετών του έργου. Τον Απρίλιο του 2019 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ απέστειλε ειδική πρόσκληση στην κοινοπραξία, καθιστώντας σαφές ότι εάν δεν βρισκόταν λύση τότε θα ξεκινούσε η διαδικασία έκπτωσής της από το έργο.
Τελικά, τον Ιούλιο του 2019 η εταιρεία βάζει την υπογραφή της στις μελέτες και ως εκ τούτου ανοίγει ο δρόμος για να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση 717-1 και να προχωρήσει το έργο, με τη ΝΔ να προχωρά την υπόθεση 18 μήνες αργότερα και συγκεκριμένα τον Μάιο του 2021.
Μεταξύ Απριλίου 2019 και Αυγούστου 2020 η Alstom – ΤΟΜΗ προχωρά σε 7 ενστάσεις ζητώντας αποζημιώσεις από τον ΟΣΕ λόγω αναμονής». Στις αρχές του 2021 το υπουργείο δέχεται 5 από τις 7 ενστάσεις και λαμβάνει απόφαση για να αποζημιώσει την κοινοπραξία με 2,7 εκατ. ευρώ. Το ερώτημα και το πρόβλημα που ανακύπτει είναι πως το Δημόσιο κατέβαλε αποζημιώσεις για μια χρονική περίοδο κατά την οποία η εταιρεία δεν ακολουθούσε τους όρους της σύμβασης (δεν υπέγραφε τις μελέτες) και που η ΕΡΓΟΣΕ είχε ξεκινήσει τη διαδικασία έκπτωσής της από το έργο. Παράλληλα, προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με το πώς γίνεται να υπογράφεται τελικά η συμπληρωματική σύμβαση με 18 μήνες καθυστέρηση, λίγους μήνες αφού εκδόθηκε η απόφαση αποζημίωσης;
Σύμφωνα με το έγγραφο που δημοσιεύει η «Eφ.Συν», από τον Μάιο του 2022, η Διεύθυνση Εργων της ΕΡΓΟΣΕ βάζει σειρά ενστάσεων και για τις αξιώσεις της εταιρείας σε αποζημιώσεις, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως δεν της προσκομίζει τις αντίστοιχες αποδείξεις.
Εν τέλει, η κοινοπραξία έλαβε κανονικά την αποζημίωσή της από το υπουργείο Μεταφορών, ενώ δέκα ημέρες μετά την υπουργική απόφαση για την αποζημίωση, το υπουργείο λαμβάνει απόφαση να αποζημιώσει επιπλέον με ποσό 564.347,6 ευρώ την κοινοπραξία για αντίστοιχες ενστάσεις που αφορούσαν την περίοδο του 2020. Συνολικά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έδωσε στην κοινοπραξία αποζημίωση ύψους 3,3 εκατ. ευρώ πριν καν υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση.
ΣΥΡΙΖΑ: Αποκαλύφθηκε ο πραγματικός ρόλος του Καραμανλή
«Την ώρα που η ανάδοχος εταιρεία δεν προχωρούσε ούτε βήμα το έργο για την τηλεδιοίκηση, ο κ. Καραμανλής αντί να τους πιέζει να ολοκληρώσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις, τους έδινε και αποζημίωση για να τους επιβραβεύσει. Σήμερα η Εφημερίδα των Συντακτών αποκαλύπτει ότι ο κ. Καραμανλής έκανε δώρο 3,3 εκ. ευρώ στην εργολάβο εταιρεία για αποζημιώσεις που ζητούσε, επειδή η προηγούμενη διοίκηση ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ επί ΣΥΡΙΖΑ είχε κινήσει διαδικασία έκπτωσής της, λόγω ασυνέπειάς της στην υλοποίηση του έργου», επεσήμανε ο ΣΥΡΙΖΑ σχολιάζοντας το δημοσίευμα.
«Όχι ότι δεν τον ξέραμε, αλλά σήμερα αποκαλύπτεται με τον πιο εμφατικό τρόπο ποιος ήταν ο πραγματικός ρόλος και οι προτεραιότητες του κ. Καραμανλή στο Υπουργείο Μεταφορών. Όχι η ολοκλήρωση των έργων ασφαλείας, αλλά η καθυστέρησή τους με δώρα εκατομμυρίων στους επενδυτές και στους εργολάβους. Όχι η ασφάλεια στον σιδηρόδρομο, αλλά η απαξίωση των δικλίδων ασφάλειας, με μείωση προσωπικού και αποδιάρθρωση υπηρεσιών για να ανοίξει το δρόμο σε ΣΔΙΤ», καταλήγει η αξιωματική αντιπολίτευση.