Το μεσημέρι της Πέμπτης έγινε στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης η παρουσίαση της ελληνικής συμμετοχής στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Μπιενάλε στη Βενετία, παρουσία των δημιουργών και του υφυπουργού πολιτισμού, Χρίστου Δήμα.
Η έρευνα του έργου Ξηρόμερο/Dryland πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Margaroni Residency σε ανάθεση του Onassis Culture από τον δημιουργό διαμεσικών έργων και συνθέτη Θανάση Δεληγιάννη και τον δραματουργό και φιλόλογο Γιάννη Μιχαλόπουλο ως Onassis AiR Fellows, οι οποίοι συγκρότησαν την καλλιτεχνική ομάδα με την εικαστικό και κινηματογραφίστρια Έλια Καλογιάννη, τον φωτογράφο και ντοκιμαντερίστα Γιώργο Κυβερνήτη, τον ηχολήπτη και σχεδιαστή ήχου Κώστα Χαϊκάλη και τον εικαστικό και αρχιτέκτονα Φώτη Σαγώνα.
Η υλοποίηση του έργου και η έκθεσή του στην Βενετία έχει ως κύριο χρηματοδότη το Υπουργείο Πολιτισμού, ως Εθνικό Επίτροπο υπεύθυνο για την οργάνωση, παραγωγή, και προώθηση του έργου το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και επιμελητή του Ελληνικού Περιπτέρου τον Πάνο Γιαννικόπουλο.
Μιλώντας ο υφυπουργός πολιτισμού, Χρίστος Δήμας, υπογράμμισε την πρόθεση του υπουργείου να στηρίξει κάθε πρωτοβουλία που θα αναδείξει την ελληνική κληρονομιά εκτός συνόρων.
«Είναι τιμή του υπουργείου να συμμετέχει σε μια εθνική ομάδα, είναι τιμή μας να είμαστε μέρος μιας εθνικής αποστολής.
Από την πλευρά μας προφανώς στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις την εθνική συμμετοχή στη Biennale για την οποία είμαστε πολύ περήφανοι και προσωπικά είμαι βέβαιος πως θα πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα έτσι ώστε να αναδείξουμε τον ελληνικό πολιτισμό, τις παραδόσεις και φυσικά τους Έλληνες καλλιτέχνες».
Ξηρόμερο/Dryland : Γνωστό για τα πανηγύρια του, είναι μια ιστορική επαρχία της Αιτωλοακαρνανίας
Αφετηρία για την έρευνα των καλλιτεχνών υπήρξε η θρυλική τραγουδίστρια της παραδοσιακής μουσικής, Κική Μαργαρώνη, που συναντάμε, κυρίως, στη δεκαετία του ’70 μέχρι και το 2000 και εμφανιζόταν σε πανηγύρια με τον βιρτουόζο του κλαρίνου, Βαγγέλη Σούκα.
Πλέον έχει αποσυρθεί από το τραγούδι και επέλεξε να μην συμμετέχει στο πρότζεκτ. Παρόλα αυτά το Margaroni Resinency, που ξεκίνησε ως μια ιδιότυπη έρευνα και ένα residency, της χρωστάει τ΄ όνομα του.
Ξεκινώντας από τα πανηγύρια της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας το «Ξηρόμερο/ Dryland» διερευνά τις πολιτικές δυνατότητες του ήχου και της μουσικής, την επίδραση της τεχνολογίας στα αγροτικά τοπία και την πολιτιστική ποικιλομορφία.
Εστιάζοντας στην έλλειψη ή στο πλεόνασμα και πως αυτό επηρεάζει τον αγροτικό κόσμο της περιφέρειας το νερό μετατρέπεται σε πρίσμα, σε αφορμή για να συλλογιστούμε την εξάντληση των φυσικών πόρων αλλά και τις κοινωνικές συνδηλώσεις του.
Το έργο
Παρακολουθώντας την εμπειρία ενός πανηγυριού, η ελληνική εκπροσώπηση, κατασκευάζει ένα αγροτικό μηχάνημα άρδευσης το οποίο συντονίζει σε πραγματικό χρόνο τον ήχο, την κινούμενη εικόνα και το φωτιστικό περιβάλλον της εγκατάστασης.
Το ποτιστικό που βρίσκεται στο κέντρο ενός περιπτέρου 250 τ.μ., ορίζει κυκλικά το περιβάλλον της εγκατάστασης.
Το έργο μεταφέρει επίσης τον χώρο συνάντησης της κοινότητας -την πλατεία, τη δημόσια συγκέντρωση- από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Καθώς το σύστημα ποτίσματος τίθεται σε κίνηση, δημιουργεί έναν ρυθμό, οριοθετεί τον χρόνο όπως ένα ρολόι ή μια κασέτα που ξετυλίγεται, παρακινώντας τα σώματα των επισκεπτών να ακολουθήσουν διαδρομές και να αλλάξουν τρόπους θέασης.
Παρατηρώντας τις έμφυλες σχέσεις στο πανηγύρι, εξετάζονται οι δυνατότητες παρουσίασης του εαυτού, οι διαφορετικές εκδοχές της θηλυκότητας και της αποκάλυψης ή απόκρυψης του γυναικείου σώματος, αλλά και η αμφισημία της χειρονομίας του υποκειμένου που αποσύρεται επιλέγοντας την απουσία και τον αποκλεισμό του από τη γιορτή.
Το Ξηρόμερο/Dryland επιχειρεί συσχετίσεις μεταξύ της εμπλαισιωμένης γεωγραφικά εμπειρίας με την παγκόσμια συνθήκη, μία μετατόπιση μεταξύ κυρίαρχου και περιθωριοποιημένου πολιτιστικού αντικειμένου, που φαίνεται να δημιουργεί τον ενδιάμεσο χώρο συγκρότησης νέων νοημάτων.
Συνδέεται με τις γεωργικές εργασίες, παράγεται από -αλλά και παράγει- την εσωτερική χρονικότητα της κοινότητας με το πότισμα και τις αγροτικές ευθύνες. Βοηθά την κάθε κοινότητα να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού της.
Ταυτόχρονα, όμως, αντίθετες έννοιες συνυφαίνονται: οι θεατές μετατρέπονται σε συμμετέχοντες, από τη σκηνή βρισκόμαστε εκτός σκηνής, από την επιτελεστική δράση στην καθημερινή δραστηριότητα.
Αυτή η αδιάκοπη αλληλεπίδραση μεταξύ «παράστασης» και πραγματικότητας μεταφέρεται στο έργο.
Το Ξηρόμερο/Dryland αξιοποιεί αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του ελληνικού περιπτέρου για να αναδείξει συσχετίσεις με τις γεωργικές αποθήκες και τη θρησκευτική αρχιτεκτονική που αποτελούν συνήθως το φόντο των πανηγυριών.
INFO
H 60ή Μπιενάλε Βενετίας θα διεξαχθεί από τις 20/4 ως τις 24/11/2024 υπό τον τίτλο «Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere»και σε επιμέλεια του Βραζιλιάνου καλλιτεχνικού διευθυντή του Μουσείου Τέχνης του Σάο Πάολο, Adriano Pedrosa.
Εθνικός Επίτροπος | Οργάνωση:
ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα
Επικεφαλής Παραγωγής Ελληνικού Περιπτέρου, ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Γιάννης Αρβανίτης
Επικεφαλής Επικοινωνίας & Γραφείου Τύπου Ελληνικού Περιπτέρου, ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Μαρία Τσολάκη: venice.press@emst.gr
Οργάνωση & Παραγωγή έκθεσης: Γεώργιος Ευσταθουλίδης – Constructivist Exhibitions, Αντωνία Χαντζή
ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Καλλιτεχνική Διευθύντρια: Κατερίνα Γρέγου
Διοικητική & Οικονομική Διευθύντρια: Αθηνά Ιωάννου
Διαβάστε επίσης:
Νέες ταινίες: Η ευχάριστη έκπληξη από τον σκηνοθέτη-ηθοποιό Μάικλ Κίτον
Αργύρης Ξάφης: «Επιλογή και ευθύνη μας να μην ξεχαστεί κανείς»
Η Ζιλιέτ Μπινός νέα πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου