Μουσείο Ακρόπολης: Παρουσιάστηκε η έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ» – Καταιγισμός ερωτήσεων για τα Γλυπτά

Μουσείο Ακρόπολης: Παρουσιάστηκε η έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ» – Καταιγισμός ερωτήσεων για τα Γλυπτά
Τέσσερεις Εποχές. Γιάννης Τσαρούχης. 1968-1969. Ιδιωτική Συλλογή

Μπορεί η έκθεση να είναι εντυπωσιακή, αλλά όπως ήταν αναμενόμενο, τη συζήτηση μονοπώλησε το θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Η περιοδική έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την Αρχαιότητα έως Σήμερα» παρουσιάστηκε σήμερα στο Μουσείο της Ακρόπολης από τον γενικό διευθυντή του μουσείου κ. Νίκο Σταμπολίδη ο οποίος δέχτηκε πολλές ερωτήσεις σε σχέση με τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Τη συζήτηση μονοπώλησαν βεβαίως τα δανεικά εκθέματα από το Βρετανικό Μουσείο, καθώς η έκθεση συνέπεσε με το διπλωματικό επεισόδιο που προκλήθηκε μετά την απαράδεκτη ακύρωση από τον Βρετανό πρωθυπουργό Ρίσι Σούνακ της προγραμματισμένης συνάντησης με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Σε μία ευαίσθητη και αμφιλεγόμενη πάντως περίοδο για τις ελληνικές διεκδικήσεις (με τα δημοσιεύματα για δανεισμό να έχουν προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων και διαφορετικών σεναρίων) τα ερωτήματα παραμένουν σχετικά με το περιεχόμενο των συζητήσεων με το Βρετανικό Μουσείο.

«Τα Γλυπτά πρέπει να επιστραφούν – Εξαιρετικές οι σχέσεις με το Βρετανικό Μουσείο»

Ο κ. Σταμπολίδης πάντως υπερασπίστηκε τη θέση της επιστροφής και επανένωσης για τα Γλυπτά, τόνισε ότι οι σχέσεις με το Βρετανικό Μουσείο παραμένουν εξαιρετικές και επανέλαβε την άποψη ότι τα συγκεκριμένα εκθέματα από το Βρετανικό Μουσείο δεν ανοίγουν σε καμία περίπτωση τον δρόμο για δανειακή συμφωνία. Στο πλαίσιο της έκθεσης παρουσιάζονται συνολικά 8 αγγεία ως δάνειο μεταξύ των οποίων και η Υδρία του Μειδία, η οποία συγκέντρωσε όπως ήταν αναμενόμενο και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ο κ. Σταμπολίδης διευκρίνισε ότι θεωρούσε απαραίτητη την παρουσία αυτών των έργων επιδιώκοντας να παρουσιάζονται «αντιπροσωπευτικά και ουσιαστικά» εκθέματα.

«Περιμένουμε ότι στο τέλος τα Γλυπτά θα έρθουν πίσω στην Ελλάδα και θα επανενωθούν. Ο Παρθενώνας είναι το κοινό μας σύμβολο. Σύμβολο τελειότητας, γλυπτικής, αρχιτεκτονικής και φυσικά σύμβολο της Δημοκρατίας», τόνισε ο γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης και πρόσθεσε: «Το Μουσείο της Ακρόπολης και το Βρετανικό διατηρούν καλές σχέσεις μεταξύ τους. Άλλωστε, ο πολιτισμός δεν είναι μόνο τέχνη αλλά και σχέσεις των ανθρώπων». Σε ερώτηση εάν στα επίσημα εγκαίνια θα παρευρεθεί ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείο Τζορτζ Όσμπορν – τα βρετανικά ΜΜΕ έχουν αποκαλύψει μυστικές συναντήσεις με την Έλληνα πρωθυπουργό – απάντησε αρνητικά σύμφωνα με τη δική του ενημέρωση. Ο κ. Σταμπολίδης επανέλαβε τη θέση ότι «στρατηγική που ανακοινώνεται δεν είναι στρατηγική και ότι αύριο μπορεί να έχω κάποια άλλη ενημέρωση». Ήταν τόσες οι ερωτήσεις που δέχτηκε ο γενικός διευθυντής του μουσείου για τα Γλυπτά του Παρθενώνα που στο τέλος αναρωτήθηκε με χιούμορ «κανένας δεν έχει κάποια ερώτηση για την έκθεση»;

 

Ταξίδι στον χρόνο της ανθρωπότητας με Ρούμπενς και Μποτιτσέλι

Μετά το τέλος της παρουσίασης οι δημοσιογράφοι είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τα αριστουργήματα που φιλοξενεί η περιοδική έκθεση και την ξενάγηση του κ. Σταμπολίδη ο οποίος περιέγραψε τα έργα με εκπληκτικές λεπτομέρειες. Στην πρώτη αίθουσα δεσπόζει το αριστούργημα του Ρούμπενς από το μουσείο Πράδο της Μαδρίτης, το οποίο απεικονίζει τον Κρόνο – Χρόνο να καταβροχθίζει το παιδί του. Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να θαυμάσει το έργο του Ζωγράφου του Μειδία σε ένα αγγείο από το Βρετανικό Μουσείο, την προσωποποιημένη Ζωγραφική του Bourdon από ιδιωτική Συλλογή της Ρώμης, το χάλκινο αγαλμάτιο του Ύπνου από το Kunsthistorisches Museum της Βιέννης, τα Ψηφιδωτά της Θάλασσας και του Ωκεανού από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, την Αλληγορία της θείας Μετάληψης από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, τον Έρωτα και την Ψυχή από τα Musei Capitolini της Ρώμης, τις Ώρες Εποχές από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, μαζί με τις εποχές του Γιάννη Τσαρούχη από ιδιωτική Συλλογή, την Αλληγορία της Συκοφαντίας του Απελλή, κ.ά. Η έκθεση έλκεται από τον μύθο, τα συναισθήματα, το αίνιγμα, την ποίηση και τους θεσμούς και συνδέει διαφορετικές εικαστικές τέχνες, εποχές και υλικά. Παρουσιάζονται νομίσματα, κεραμικά και πήλινα όστρακα, αγγεία, ανάγλυφα, αγάλματα, χειρόγραφα και βιβλία, τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής.

Ο Κρόνος καταβροχθίζει τον γιο του / Saturn Devouring his Son, Peter Paul Rubens, 1636 – 1638, Museo Nacional del Prado

Η πρώτη ενότητα έχει αναφορά στον χρόνο και η δεύτερη στα στοιχεία της φύσης. Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζονται οι θεότητες ως προσωποποιημένες έννοιες και στην τέταρτη η ανθρώπινα φύση με την ομορφιά και το σκοτάδι που εμπεριέχει. Η πέμπτη ενότητα παρουσιάζει τους θεσμούς και η έκτη αφορά τις αλληγορίες, μια ενότητα με πολλαπλά νοήματα και συμβολισμούς και κεντρική μορφή τη Χίμαιρα.

Η έκθεση αποτελεί μία τετραλογία με 165 έργα από την αρχαιότητα, το Βυζάντιο, την Αναγέννηση και τη νεότερη τέχνη. Τα περισσότερα εκθέματα παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό και περιλαμβάνουν σπουδαίες δημιουργίες των Ρούμπενς, Μποτιτσέλι, Μπελίνι κ.ά. Τα έργα προέρχονται από το Πράδο, το Kunsthistorisches Museum της Βιέννης, τη Gallerie dell’Accademia της Βενετίας, το Βρετανικό Μουσείο και τα αρχαιολογικά μουσεία της Νάπολης, της Ρώμης και της Ελλάδας (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Χριστιανικό και Βυζαντινό Μουσείο).

Στην παρουσίαση ο κ. Σταμπολίδης περιέγραψε το νόημα της έκθεσης: «Χαρακτηριστικά ανθρωποκεντρικός ο ελληνικός πολιτισμός δεν αποδίδει μόνον τους θεούς του κατ’ εικόνα και ομοίωση των ανθρώπων αλλά προσωποποιεί και την ίδια τη φύση, τον χρόνο, τις έννοιες, τις ιδέες και τους θεσμούς, τον ψυχισμό του, τα συναισθήματα και τις τέχνες».

Documento Newsletter