«Μονόπρακτο» νοσηρής απαξίωσης των καλλιτεχνών από το Μαξίμου

«Μονόπρακτο» νοσηρής απαξίωσης των καλλιτεχνών από το Μαξίμου

Μία μακροσκελή, σχεδόν 20λεπτη αναφορά στους καλλιτέχνες γεμάτη υπαινικτικούς ισχυρισμούς, γενικεύσεις, δικαιολογίες, και πλήθος αναφορών σε «σύγχυση», «παρεξήγηση», «δεν έχουν καταλάβει» και «έχουν άδικο» επιφύλασσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος για τις τεράστιες κινητοποιήσεις που λαμβάνουν χώρα σε όλη την επικράτεια, δηλώνοντας ευθαρσώς και ξεκάθαρα πως η κυβέρνηση δεν πρόκειται να μετακινηθεί από τις θέσεις, ποντάροντας ακόμα και στον κοινωνικό αυτοματισμό για τις χιλιάδες των ανθρώπων του Πολιτισμού που διαμαρτύρονται.

Δείτε επίσης: Συνεχίζει να προκαλεί τους καλλιτέχνες η Μενδώνη: «Δεν κατάλαβαν το Προεδρικό Διάταγμα»

Την ώρα που οι καλλιτέχνες και πλήθος εργαζόμενων και σπουδαστών του Πολιτισμού βρίσκονται στις επάλξεις, θέατρα βρίσκονται υπό κατάληψη και οι καθηγητές του Εθνικού Θεάτρου παραιτήθηκαν από τις θέσεις τους διαμαρτυρόμενοι, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος εμφανίστηκε στην ενημέρωση πολιτικών συντακτών με έναν εξόχως προσβλητικό μονόλογο, επιχειρώντας με υπαινιγμούς να παρουσιάσει τους καλλιτέχνες ως υποκινούμενους, που μάλιστα δεν γνωρίζουν ούτε οι ίδιο για ποιους λόγους διαμαρτύρονται.

«Αντί λοιπόν για τις γενικές συζητήσεις και τα μακροσκελή κείμενα που διάφοροι διαβάζουν, επικαλούνται, κατηγορούν, να κάνουμε μία συζήτηση επί της ουσίας. Όσο αποφεύγουν αυτή τη συζήτηση επί της ουσίας, ή όσο δεν υπάρχει μία αποδόμηση αυτών των επιχειρημάτων που με πολύ μεγάλο σεβασμό στον καλλιτεχνικό κόσμο, στις ευαισθησίες του, στην προσφορά στον ελληνικό Πολιτισμό καταθέτουμε, ε δικαιούμαστε να πιστεύουμε ότι ενδεχομένως υπάρχουν και κάποια άλλα ελατήρια, που δεν θέλω να πιστέψω ότι εκφράζουν το σύνολο των καλλιτεχνών που διαμαρτύρονται. Πιστεύω ότι κυρίως πρόκειται περί σύγχυσης και παρεξήγησης που η κυβέρνηση χωρίς καμία διάθεση να κουνάει το δάχτυλο σε κανέναν ή καμιά διάθεση νικητών και χαμένων, είναι εδώ για να την κάνει» ήταν η κατάληξη της απάντησης του Γιάννη Οικονόμου στα ερωτήματα που του απηύθυνε το documentonews.gr, ζητώντας του εξηγήσεις για τον τρόπο που περιέγραψε την κατάσταση λίγο νωρίτερα.

Κατά τα όσα υποστήριξε ο εκπρόσωπος, το Μέγαρο Μαξίμου υποστηρίζει πως στις τάξεις των καλλιτεχνών υπάρχει σύγχυση για το τι πραγματικά ισχύει με το Προεδρικό Διάταγμα, πως δεν θίγει τα δικαιώματα των καλλιτεχνών και δεν αλλάζουν όσα ίσχυαν την τελευταία 20ετία, πως το αίτημα για απόσυρση όσων τους αφορούσαν ικανοποιήθηκε με την τροπολογία της κυβέρνησης, καθώς και πως δεν υποβιβάζονται οι απόφοιτοι τριετών δραματικών σχολών σε απόφοιτους Λυκείου. Αμέσως μετά από τα παραπάνω, επιδόθηκε σε μία νοσηρή επίκληση του κοινωνικού αυτοματισμού, επιχειρώντας να φέρει άλλους επαγγελματικούς κλάδους απέναντι στους καλλιτέχνες.

«Λένε διάφοροι να καταργηθεί στο σύνολο του το ΠΔ. Το ΠΔ όμως δεν αφορά μόνο καλλιτεχνες, αφορά και γιατρούς, μηχανικούς κλπ. Από που και ως που να καταργηθεί; Εάν καταργηθεί το ΠΔ για τους καλλιτέχνες όπως δεσμεύτηκε ο κ. Τσίπρας αυτό θα επηρεάσει το σύνολο των προσλήψεων στο Δημόσιο. Θα παγώσουν όλες οι προγραμματισμένες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ για όλους τους κλάδους» υποστήριξε ο  Γιάννης Οικονόμου, παρότι είναι γνωστό πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, αφού ενδεχόμενη κατάργηση των διατάξεων για τους καλλιτέχνες θα επηρεάσει μόνον τις δικές τους προσλήψεις.

Ακόμα πιο προκλητικά, κατά τη διάρκεια του μακροσκελούς μονολόγου του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αναρωτήθηκε -σχεδόν θεατρικά- «Πως θα αρνηθείς σε έναν που σπουδάζει πχ λογιστική σε δημόσιο ή ιδιωτικο ΙΕΚ να τον αναβαθμίσεις, εάν κάνεις το ίδιο για έναν που σπουδάζει σε καλλιτεχνική σχολή δημόσια ή ιδιωτική», ποντάρωντας στις όποιες αντιδράσεις πολιτών προκαλέσουν τέτοιες αναφορές.

Αφού επί 16 και πλέον λεπτά περιέγραφε την κατάσταση στον χώρο των καλλιτεχνών και του Πολιτισμού σχεδόν ως ρόδινη και τις κινητοποιήσεις κενές περιεχομένου, το documentonews.gr ρώτησε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο εάν αναγνωρίζει η κυβέρνηση τα αιτήματα των διαμαρτυρόμενων, και εάν θεωρεί πως οι κινητοποιήσεις τους είναι υποκινούμενες.

«Δεν ξέρω αν υπάρχει σύγχυση ότι αυτό το προεδρικό διάταγμα άλλαζε κάτι σε ότι αφορούσε τις προσλήψεις τους για κατεξοχήν καλλιτεχνικά επαγγέλματα. Αν υπάρχει αυτή η σύγχυση κάνουν λάθος, απλά κάνουν λάθος! Ο τρόπος με τον οποίον προσλαμβάνονται στις κρατικές ορχήστρες, στα κρατικά θέατρα, στα ΔΗΠΕΘΕ δεν έχει καμία σχέση με διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. ΕΠίσης, δεν έχει καμία σχέση ο τρόπος με τον οποίο αμείβονται. Δεν ξέρω αν το γνωρίζουν ή αν επιμένουν να μην το γνωρίζουν. Ή αν δεν έχει γίνει εκτεταμένη συζήτηση στους κόλπους τους για όλο αυτό» ανέφερε ο Γ. Οικονόμου, χτίζοντας επί της ουσίας για την κυβέρνηση ένα αφήγημα που θέλει τις δεκάδες χιλιάδες διαμαρτυρόμενων καλλιτεχνών ως ανίδεους και… μπερδεμένους σχετικά με τις κυβερνητικές αποφάσεις.

«Επαναλαμβάνω και πάλι, δεν βάζουμε κανέναν απέναντί μας. Είπα και σήμερα και δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση το κάνει, συγκεκριμένα πράγματα. Αμφισβητεί κανείς ότι αυτά που λέμε είναι αλήθεια; Αμφισβητεί κανείς ότι δεν έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίον κάποιος προσλαμβάνεται σε μια κρατική ορχήστρα ή αμείβεται σε μια κρατική σκηνή, ή σε ένα ΔΗΠΕΘΕ; Υποβαθμίζεται κάπως; Αμφισβητεί κανείς; Αυτό από που προκύπτει; Αμφισβητεί κανείς ότι δεν μπορεί από τη μία στιγμή στην άλλη, ότι μία ιδιωτική ή δημόσια σχολή μεταλυκειακής εκπαίδευσης να γίνει ΑΕΙ, όπως ορισμένοι εμφανίζονται να ζητούν; Και πως θα το αρνηθείς αυτό στα υπόλοιπα ΙΕΚ, για παράδειγμα, αν το κάνεις μόνο για εκεί; Λέμε κάτι ψέματα; Κάτι υπερβολικό; Προβάλλουμε κανεναν; Υποβιβάζουμε κάποιον; Εάν υπάρχουν συγκεκριμένα επιχειρήματα που μπορούν να μας τεθούν προς την κατεύθυνση αυτή να τα ακούσουμε. Αλλά δεν υπάρχουν» ανέφερε σε άλλο σημείο των δηλώσεών του, συνεχίζοντας την μονομερή περιγραφή της πραγματικότητας και το ποντάρισμα στον κοινωνικό αυτοματισμό.

«Ή είμαστε ψεύτες, ή είναι χειραγωγούμενοι»

Μάλιστα, ακόμα πιο αυταρχικά, όταν κλήθηκε να εξηγήσει εάν η κυβέρνηση πιστεύει πως είναι υποκινούμενοι και τι εννοεί όταν μιλάει για «ελατήρια» πίσω από τις κινητοποιήσεις τους, ο Γ. Οικονόμου επιδόθηκε στην περιγραφή της «μοναδικής αλήθειας» της κυβέρνησης.

«Δεν μίλησα για πολιτικά ελατήρια ούτε κομματικά ελατήρια, ούτε υποκίνηση. Λέω ότι εδώ τρία πράγματα ισχύουνε: Ή υπάρχει μία σύγχυση και δεν έχουν εξηγηθεί καλά αυτά τα πράγματα, οπότε είμαστε εδώ να τα εξηγήσουμε. Σήμερα έκανα μία προσπάθεια πολύ συγκεκριμένη. Ή λέμε ψέματα, να βγει κάποιος να μας πει ότι αυτά που λέτε είναι ψέματα, δεν είναι έτσι. Ή υπάρχουν άλλα ελατήρια για τη συνεχιζόμενη αυτή ένταση. Δεν ξέρω τι είναι. Ούτε πιστεύω ότι είναι αυτή η πιθανότερη αιτία» ανέφερε σε νέο ερώτημα για τη στάση της κυβέρνησης, επιμένοντας στις «κατηγορίες» της σύγχυσης, και περιγράφοντας «τρία πράματα» που κατά την κυβέρνηση μπορεί να συμβαίνουν.

«Ή λέμε ψέματα, να έρθει κάποιος να μας πει ότι λέμε ψέματα, μη τα επαναλαμβάνω. Ή δεν έχουν γίνει πλήρως κατανοητά αυτά που λέμε, ότι για παράδειγμα αυτός ο διαγωνισμός δεν αφορούσε καλλιτεχνικές ειδικότητες. Δεν είχε να κάνει με τι εκπαίδευση είχε πάρει ο καθένας, αφορούσε διοικητικές θέσεις. Και ότι δεν μπορεί μέσα σε μια νύχτα, τριετείς ή διετείς σχολές ιδιωτικές ή κρατικές, ανεξαρτήτως της ποιότητας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης που κάνουνε, δεν το κρίνουμε αυτό για όνομα του θεού, να γίνουν ανώτατες σχολές. Δεν γίνεται αυτό, πως θα γίνει; Αν κάτι επ’ αυτού είναι παράλογο, αν είναι ψέματα, αν υποβαθμίζεται σε σχέση με το παρελθόν να έρθουν να μας πουν με συγκεκριμένα στοιχεία τι ήτανε. Αν λοιπόν τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει, προφανώς κάτι άλλο υπάρχει. Τώρα, το ότι υπάρχει προσπάθεια χειραγώγησης από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης αυτό είναι χωρίς αμφιβολία, έτσι; Αλλά εγώ δεν θέλω να δεχτώ ότι οι καλλιτέχνες στον τόπο μας είναι χειραγωγούμενο, για όνομα του θεού» ήταν η νοσηρή και προσβλητικά υπαινικτική περιγραφή των «τριών ενδεχομένων» που κατά την κυβέρνηση ισχύουν.

Όπως γίνεται ξεκάθαρο από τις αναφορές του κυβερνητικού εκπροσώπου που διήρκησαν επιπλέον των 20 λεπτών, η κυβερνητική προσπάθεια εστιάζει στο αφήγημα του Μάκη Βορίδη περί «ιδεολογικής ηγεμονίας της αριστεράς» στις τάξεις των καλλιτεχνών, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να έχει αναλάβει να εξαπολύσει υπαινιγμούς και υπονοούμενα για υποκίνηση των καλλιτεχνών από την αξιωματική αντιπολίτευση.

«“Εάν το αίτημα είναι με ένα άρθρο και νόμο η εκπαίδευση σε ΙΕΚ να γίνει πανεπιστημιακή, αυτό δεν μπορεί να γίνει. Έχουν άδικο. Δεν μπορεί μία σχολή τριετούς φοίτησης με καθηγητές χωρίς διδακτορικό να γίνει ανώτατη από μία στιγμή στην άλλη» ήταν μία ακόμα τέτοια αναφορά του Γ. Οικονόμου, που όπως προκύπτει από τη στάση του, διαμηνύει την απροθυμία της κυβέρνησης να προσεγγίσει τους καλλιτέχνες. Άλλωστε, ακόμα και όταν ερωτήθηκε εάν η Λίνα Μενδώνη ή ο ίδιος ο πρωθυπουργός προτίθενται να συναντηθούν μαζί τους, απέφυγε να δώσει απάντηση στο ερώτημα.

Προς επίρρωσην της απαξιωτικής στάσης της κυβέρνησης απέναντι στις κινητοποιήσεις, και η απάντηση που επεφύλαξε για τις παραιτήσεις των 40 και πλέον καθηγητών του Εθνικού Θεάτρου. Μετά την χυδαία απαξίωση που επιχειρήθηκε με γαλάζιο non paper, που ούτε λίγο ούτε πολύ παρουσίαζε ως «τσάμπα μάγκες» τους ανθρώπους που παραιτήθηκαν, επειδή οι συμβάσεις τους βρίσκονταν κοντά στη λήξη αλλά θα ανανεώνονταν όπως συμβαίνει εδώ και χρόνια, ο Γ. Οικονόμου ουσιαστικά ομολόγησε πως ήταν η ίδια η κυβέρνηση το κέντρο και αυτής της νοσηρής επίθεσης.

Συγκεκριμένα, ο εκπρόσωπος χαρακτήρισε τις παραιτήσεις ως  «δυσάρεστη εξέλιξη που οδηγεί σε περιττή ένταση», αποδίδοντας και αυτήν στη «σύγχυση», καταλήγοντας σε έκκληση προς τους πολίτες «μπείτε στο Διαύγεια, δείτε τις συμβάσεις τους και βγάλτε συμπεράσματα», κρυπτόμενος πίσω από το γεγονός της τυπικής λήξης κάποιων συμβάσεων και αποκρύπτοντας πως ήταν ξεκάθαρο πως αυτές θα ανανεώνονταν.

Διαβάστε επίσης: Αναγνωστοπούλου σε Μενδώνη: Μαύρη σελίδα για τον πολιτισμό η παραίτηση των καθηγητών του Εθνικού Θεάτρου λόγω της αδιαλλαξίας σας

Υποβάθμιση πτυχίων: Παραιτήθηκαν οι 41 διδάσκοντες της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου

«Τελεσίγραφο» καθηγητών Εθνικού Θεάτρου στην κυβέρνηση: «Θα υποβάλλουμε την παραίτησή μας»

Documento Newsletter