«Μονομάχος ΙΙ»: Η αρένα βάφεται ξανά κόκκινη

«Μονομάχος ΙΙ»: Η αρένα βάφεται ξανά κόκκινη
Ο Πολ Μεσκάλ πρωταγωνιστεί στον ρόλο του Λούσιου

O «Μονομάχος ΙΙ» του Ρίντλεϊ Σκοτ είναι από τα πιο αναμενόμενα πρότζεκτ της φετινής κινηματογραφικής χρονιάς και αποτελεί τη συνέχεια της προ 25ετίας θρυλικής ταινίας που κατέκτησε πέντε Οσκαρ

2000. Το πρώτο πλάνο της ταινίας «Ο μονομάχος» μάς μεταφέρει στο 180 μ.Χ., εποχή που η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, στην οποία ανήκε το ένα τέταρτο του τότε παγκόσμιου πληθυσμού, βρίσκεται στην κορύφωση της δόξας της. Τα χιονισμένα δάση της άγριας Γερμανίας είναι το τελευταίο «οχυρό» που πρέπει να κατακτήσει ο καίσαρας Μάρκος Αυρήλιος (Ρίτσαρντ Χάρις) προκειμένου να εδραιώσει την ειρήνη αλλά και την ισχύ του στα εδάφη της αυτοκρατορίας του. Η συνέχεια είναι δοσμένη μέσα από την τραγική ιστορία του Μάξιμου, του δημοφιλούς αρχιστρατήγου των Ρωμαίων λεγεωνάριων, ο οποίος βρίσκεται στη δίνη του κυκλώνα όταν ο διεφθαρμένος γιος του αυτοκράτορα, ο Κόμοδος (Γιοακίν Φίνιξ) τον σκοτώνει και αρπάζει την εξουσία.

2023. Η είδηση ότι ο Ρίντλεϊ Σκοτ ετοιμάζει το θεαματικό και πανάκριβο (σχεδόν 250 εκατ. δολάρια μπάτζετ) σίκουελ της ταινίας χαιρετίστηκε με ένθερμους διαδικτυακούς πανηγυρισμούς. Η ιστορία συνεχίζεται 20 σχεδόν χρόνια μετά το τέλος του αρχικού φιλμ. Μπορεί ο Μάξιμος του Ράσελ Κρόου να είναι απών, αλλά κάποιοι χαρακτήρες από εκείνη την ταινία αναλαμβάνουν να υπηρετήσουν τη νέα ίντριγκα. Κεντρικός χαρακτήρας αυτής είναι ο Λούσιους (ο Πολ Μεσκάλ του «Aftersun»), ο οποίος ήταν μάρτυρας του θανάτου του Μάξιμου από τον σαδιστή θείο του Κόμοδο και ζει πλέον ειρηνικά με την οικογένειά του στη Νουμιδία. Ομως ο ερχομός στην περιοχή του αδίστακτου στρατηγού Μάρκους Ακάσιους θα μετατρέψει τον Λούσιους σε σκλάβο. Ο τελευταίος θα αναζητήσει την προσωπική του εκδίκηση και θα κάνει τα πάντα για να επιστρέψει και πάλι η δημοκρατία στον βασανισμένο λαό της «αιώνιας πόλης». Θα φορέσει ακόμη και την πανοπλία του μονομάχου στην τρομακτική αρένα του Κολοσσαίου, το οποίο τούτη τη φορά θυμίζει παγίδα θανάτου από την οποία κανείς δεν βγαίνει ζωντανός.

Πριν από λίγες μέρες δόθηκε στη δημοσιότητα το επίσημο τρέιλερ που δίχασε πάντως το κοινό λόγω της άστοχης χρήσης του αταίριαστου με το υπόλοιπο κλίμα της ταινίας τραγουδιού «No church in the wild» των Jay-Z και Kanye West. Ενα από τα πιο ήπια σχόλια που γράφτηκαν στο διαδίκτυο για την επιλογή αυτή, αφορούσε τη σύγκριση της μυσταγωγικής μουσικής που υπέγραψε ο Χανς Ζίμερ για το φιλμ του 2000 με το «φασαριόζικο χιτ» των Τζέι Ζι και Κάνιε. Κάποιο άλλο σχόλιο εξέφραζε την απορία αν ο Ρίντλεϊ Σκοτ είχε ακούσει το εν λόγω κομμάτι και κυρίως αν είχε συμφωνήσει για να μπει ως μουσικό χαλί στο επίσημο τρέιλερ της ταινίας του.

Παιχνίδια εξουσίας

Φυσικά δεν μπορούμε να ξέρουμε τι ισχύει από όλα αυτά. Ομως για ένα πράγμα είμαστε βέβαιοι. Ο περφεξιονιστής και ιστοριοδίφης σκηνοθέτης, που παραμένει εντυπωσιακά παραγωγικός ακόμη και στα 87 του, θα μας παραδώσει και πάλι ένα συνεπές αφηγηματικά και επικό θέαμα γύρω από τα παιχνίδια εξουσίας, ίντριγκας και εκδίκησης που υφαίνονταν στην αρχαία Ρώμη.

Στους βασικούς ρόλους, εκτός του πρωταγωνιστή Πολ Μεσκάλ, συναντάμε τον περιζήτητο αυτή την εποχή Πέδρο Πασκάλ («The last of us», «Narcos») που υποδύεται τον Μάρκους Ακάσιους και την αγέραστη Δανέζα σταρ Κόνι Νίλσεν που κρατά ξανά τον ρόλο της Λουσίλα, της μητέρας του Λούσιους. Το αυτοκρατορικό τυραννικό δίδυμο των Γκέτα και Καρακάλα ερμηνεύουν αντίστοιχα ο Τζόζεφ Κουίν («Stranger things») και ο Φρεντ Χέτσινγκερ («The white lotus») ενώ ο Ντένζελ Ουάσινγκτον υποδύεται τον Μάκρινους, πρώην σκλάβο με μυστηριώδες παρελθόν που καθοδηγεί τον Μεσκάλ στην εκδίκησή του. Στους υπόλοιπους ρόλους συναντάμε ακόμη τους Λάιορ Ραζ, Λι Τσαρλς, Ματ Λούκας αλλά και τον Ντέρεκ Τζάκομπι που είχε παίξει τον συγκλητικό και στο πρώτο φιλμ. Ακόμη ένας βασικός συντελεστής του πρώτου φιλμ που συμμετέχει και στη νέα ταινία είναι ο διευθυντής φωτογραφίας Τζον Μάθισον που χάρη στην ταινία του 2000 είχε αποσπάσει την πρώτη του οσκαρική υποψηφιότητα αλλά έχασε το βραβείο από τον Πίτερ Πάου του «Τίγρης και δράκος». Ο Μάθισον για να επιτύχει ιδανικά την πλούσια και πειστική αναβίωση της αρχαίας Ρώμης στο νέο φιλμ χρησιμοποίησε έντονες αποχρώσεις του κόκκινου, του χρυσού και του καφέ. Στα σκηνικά της ταινίας το βαθύ κόκκινο χρώμα αντιπροσωπεύει τη βία και τη δύναμη, ενώ η επιλογή του χρυσού συμβολίζει τον πλούτο και την εξουσία της Ρώμης. Η ταινία επίσης δίνει έμφαση στη λεπτομέρεια όσον αφορά τα κοστούμια, την αρχιτεκτονική και την πολιτιστική αναπαράσταση, προκειμένου να δοθεί στους θεατές η αίσθηση μεγαλείου της «αιώνιας πόλης».

Ο Ρίντλεϊ Σκοτ επιστρέφει στο πεδίον δόξης της θρυλικής περιπέτειας που κέρδισε πέντε βραβεία Oσκαρ το 2001 και έσκισε στα ταμεία

Η δημιουργία

Ο υποψήφιος για 4 Οσκαρ αλλά ποτέ κάτοχος του βραβείου Ρίντλεϊ Σκοτ σκεφτόταν για χρόνια τη συνέχεια του «Μονομάχου», όμως οι επαγγελματικές υποχρεώσεις δεν το ευνοούσαν. Ακόμη και στο νέο φιλμ (για το οποίο δεν θα είχε πρόβλημα να έβαζε σε κάποιες σκηνές τον Ράσελ Κρόου αν εκείνος έλεγε το OK όπως έχει παραδεχτεί σε συνεντεύξεις του) αρχικά παραλίγο να περιοριστεί μόνο στα χρέη του παραγωγού λόγω του φόρτου εργασίας που είχε για την τηλεοπτική σειρά της HBO «Raised by wolves». Ομως στο τέλος βρέθηκε η χρυσή τομή με τους παραγωγούς της Paramount Γουόλτερ Παρκς και Λόρι ΜακΝτόναλντ και ο Σκοτ επέστρεψε στο σκηνοθετικό τιμόνι. Το σενάριο που όπως προείπαμε αναφέρεται σε γεγονότα που τοποθετούνται χρονικά 20-25 χρόνια μετά το πρώτο φιλμ, υπογράφει ο Πίτερ Γκρεγκ του «The town» αλλά και του «Top gun: Maverick» (για το οποίο μάλιστα βρέθηκε στην οσκαρική κούρσα πριν από τρία χρόνια), σε συνεργασία με τους Ντέιβιντ Σκάρπα και Ντέιβιντ Φραντζόνι, ο οποίος κέρδισε το δικό του Οσκαρ με το σενάριο του πρώτου «Μονομάχου».

Και το νέο φιλμ εμβαθύνει σε ζητήματα εξουσίας και πίστης, ανάμεσα στο μεγαλείο και τη βία της αρχαίας Ρώμης, κυρίαρχα μοτίβα και στην ταινία του 2000. Ταυτόχρονα όμως η νέα πλοκή βάζει τον ήρωα (ο οποίος πορεύεται με βάση το πνευματικό κληροδότημα του Μάξιμου περί δικαιοσύνης και τιμής) απέναντι σε περίπλοκα ηθικά διλήμματα, καθώς και στην αναζήτηση του αληθινού εαυτού του. Τα οικογενειακά μυστικά που θα ανακαλύψει στην αιματοβαμμένη διαδρομή του ο Λούσιους θα του δείξουν το πραγματικό κόστος της εξουσίας και θα τον κάνουν να αμφισβητήσει αρκετές από τις δικές του βεβαιότητες.


INFO
Το φιλμ «Μονομάχος ΙΙ» αναμένεται να βγει στις αίθουσες στις 22 Νοεμβρίου του 2024 σε διανομή Feelgood

Documento Newsletter