«Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε καθαρές λύσεις και απαντήσεις έτσι ώστε η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα στις παραστατικές τέχνες», επανέλαβε για άλλη μια φορά ο πρωθυπουργός προσπαθώντας να απαντήσει στη θύελλα αντιδράσεων του καλλιτεχνικού κόσμου σχετικά με το περιβόητο ΠΔ 85/2022, ενώ προσπάθησε να λειτουργήσει “πυροσβεστικά” ενόψει και της επικείμενης 48ωρης απεργίας του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και της ΠΟΘΑ (ομοσπονδίας θεάματος ακροάματος) στις 1 και 2 Φλεβάρη, “διαβεβαιώνοντας” ότι «το ΠΔ δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο».
Διαβάστε επίσης – ΣΥΡΙΖΑ: Σε προεκλογικό πανικό ο Μητσοτάκης, παίρνει πίσω το ΠΔ για τους καλλιτέχνες, σε προεκλογικό πανικό
Ως προς το Προεδρικό Διάταγμα δήλωσε θα δρομολογήσει «νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο από το προεδρικό διάταγμα ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στις προθέσεις μας είναι η στήριξη και αναβάθμιση και όχι η υποβάθμιση του κλάδου».
Εταξε δε «δημόσιες πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών ως το 2025» όταν διαλύει και υποβαθμίζει τα εργασιακά δικαιώματα και τις σπουδές στις υπάρχουσες δραματικές σχολές σήμερα…
Η ανάρτηση του Κ. Μητσοτάκη
Στη χώρα μας συμβαίνει το εξής παράδοξο: Ενώ είμαστε υπερήφανοι για την σπουδαία και μακραίωνη ιστορία μας στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική, εδώ, στη γη των Μουσών, δεν έχουμε, δεν είχαμε ποτέ, σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου στις παραστατικές τέχνες.
Η Ελλάδα διαθέτει βέβαια υψηλού επιπέδου κρατικές σχολές, τις Δραματικές Σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, τη Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Διαθέτει επίσης ιστορικές, υψηλού επιπέδου, ιδιωτικές σχολές όπως για παράδειγμα το Ωδείον Αθηνών, η Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και πολλές άλλες.
Όμως, μέχρι σήμερα, οι σπουδές στις παραστατικές τέχνες υπήρξαν ασύνδετες από το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Υπάρχουν βέβαια πανεπιστημιακά τμήματα Θεατρικών και Μουσικών Σπουδών, αλλά έχουν διαφορετική κατεύθυνση.
Αυτή η απουσία σύνδεσης προκάλεσε μέσα στα χρόνια στρεβλώσεις και αβεβαιότητα στους σπουδαστές, αποφοίτους και επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών ως προς τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους δικαιώματα και αποτελούν πηγή των αντιδράσεων πολλών καλλιτεχνών με αφορμή και το πρόσφατο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 που ρυθμίζει τα προσόντα όλων των κλάδων για προσλήψεις σε θέσεις διοικητικού -και όχι καλλιτεχνικού- χαρακτήρα στο δημόσιο.
Ακούσαμε τις διαμαρτυρίες των καλλιτεχνών με προσοχή, συνομιλήσαμε, διαβουλευτήκαμε. Και θέλω να είμαι ξεκάθαρος: Το ΠΔ 85/2022 δεν προκάλεσε αυτή τη διαχρονική παθογένεια, επανέφερε όμως με ένταση το θέμα στον δημόσιο διάλογο.
Αυτή η Κυβέρνηση, όπως εξάλλου έπραξε και σε πολλά άλλα θέματα, δεν θα μετακυλήσει το πρόβλημα στην επόμενη. Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε καθαρές λύσεις και απαντήσεις έτσι ώστε η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα στις παραστατικές τέχνες.
Το Υπουργείο Πολιτισμού είχε ήδη από το 2021 ξεκινήσει, σε συνεργασία με τις κρατικές μας σχολές, την απαραίτητη προεργασία. Και σήμερα κάνουμε το επόμενο βήμα, ικανοποιώντας ένα δίκαιο αίτημα δεκαετιών:
Σχεδιάζουμε άμεσα τον οδικό χάρτη με τον οποίο η χώρα μας θα αποκτήσει ως το 2025 δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες. Επίσης προχωράμε με τη διαβάθμιση της ωδειακής εκπαίδευσης, της ραχοκοκαλιάς της μουσικής παιδείας στην Ελλάδα, καθώς η ωδειακή παιδεία στη χώρα μας διέπεται ακόμα από Βασιλικό Διάταγμα του 1957.
Δημιουργούμε τρεις διυπουργικές Ομάδες Εργασίας, μία για το θέατρο και τη δραματική τέχνη, μία για τον χορό και μία για τη μουσική, με τη συμμετοχή μεταξύ άλλων των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού, φορέων όπως η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, των διευθυντών των κρατικών σχολών μας, με τη συμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών και από τις τρεις μορφές παραστατικών τεχνών, και φυσικά, σε εκτενή και τακτική διαβούλευση με τα αντιπροσωπευτικά κλαδικά και σπουδαστικά σωματεία.
Είναι η πρώτη φορά που μία Κυβέρνηση προχωρά σε μία τέτοια κίνηση, αποδεικνύοντας με πράξεις, και όχι με ευχολόγια την αποφασιστικότητά μας να βρεθεί λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών.
Ως προς το Προεδρικό Διάταγμα που έχει προκαλέσει ανησυχία και αναστάτωση μεταξύ των καλλιτεχνών, θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι το ΠΔ δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο. Η Κυβέρνηση δεσμεύεται ότι το ΠΔ δεν θίγει ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και μισθολογικά δικαιώματα των καλλιτεχνών, ούτε επιφέρει οποιαδήποτε μεταβολή στη νομική και οικονομική αντιμετώπισή τους. Κάνουμε όμως ένα βήμα παραπάνω για να λήξει αυτή η παρεξήγηση. Δρομολογούμε νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο από το προεδρικό διάταγμα ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στις προθέσεις μας είναι η στήριξη και αναβάθμιση και όχι η υποβάθμιση του κλάδου.
Για αυτό, προχωράμε άμεσα και σε μία ακόμα κίνηση: Ξεκαθαρίζουμε το μισθολογικό τοπίο για τους καλλιτέχνες ώστε να είναι σαφές σε όλους ότι εξαιρούνται από το ΑΣΕΠ και πληρώνονται με άλλον τρόπο. Προκειμένου λοιπόν να διορθωθούν αστοχίες και λάθη που παρατηρήθηκαν διαχρονικά σε ΟΤΑ, επεκτείνουμε νομοθετικά στους δήμους την υποχρέωση για τη χρήση ειδικού και όχι του ενιαίου μισθολογίου, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες μας να προσλαμβάνονται και να αμείβονται με δίκαιο τρόπο που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της φύσης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος.
Αυτή είναι η δέσμευση της Κυβέρνησής μας:
1) Δημόσιες πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών ως το 2025
2) Άμεση νομοθέτηση για δίκαιη αμοιβή καλλιτεχνών σε όλο το δημόσιο
3) Προστασία και διασφάλιση ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και μισθολογικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών
Είναι ένα σύνθετο έργο που θα αναβαθμίσει και θα μεταρρυθμίσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και τον πολιτιστικό κλάδο. Είναι ένα έργο που ξεκινάει σήμερα και θα ολοκληρωθεί στην επόμενη τετραετία της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
Πανκαλλιτεχνική 48ωρη απεργία
Από τη μεριά του, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) προχωρά σε 48ωρη προειδοποιητική πανελλαδική απεργία την Τετάρτη 1 και την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023 αλλά και σε νέες κινητοποιήσεις, λόγω των καταγγελιών τους ότι το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 εξισώνει τα διπλώματα των δραματικών σχολών με τα απολυτήρια Λυκείου.
Ειδικότερα, κεντρικό αίτημα του ΣΕΗ στη 48ωρη απεργία είναι η απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022 και η υπαγωγή όλων των καλλιτεχνών στη μισθολογική βαθμίδα ΤΕ.
«Ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσουμε το υπέρτατο όπλο μας, αυτό της απεργίας, και να σταματήσουμε τα πάντα για δύο ολόκληρες μέρες, προσπαθώντας αυτή τη φορά να μας ακούσουν. Ας σπάσουμε τον φόβο και την οικονομική επισφάλεια που είμαστε 2 χρόνια τώρα και ας στηρίξουμε με τη στάση μας τους φοιτητές των δραματικών σχολών που είναι 40 μέρες μπροστά στον αγώνα αυτό» αναφέρει στην ανακοίνωσή του το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.
Παράλληλα, προκηρύσσει μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 2/2/2023 στην πλατεία Συντάγματος, ενώ το Σάββατο 28/1/2023 διοργανώνει συνέντευξη Τύπου- ανοιχτή εκδήλωση προς ενημέρωση όλου του κλάδου και των ΜΜΕ για τις θέσεις του ΣΕΗ και την κατάσταση στις καλλιτεχνικές σπουδές.
Η ανακοίνωση του ΣΕΗ για τη 48ωρη απεργία:
«Έχουν περάσει 40 ημέρες από την έκδοση του ΠΔ 85/2022, 40 μέρες που σύσσωμος ο καλλιτεχνικός κόσμος είναι στους δρόμους και με πλήθος δημόσιων δράσεων και τοποθετήσεων δηλώνει με κάθε δυνατό τρόπο την αντίθεσή του σε αυτό το κατάπτυστο νομοθέτημα.
40 μέρες που η Κυβέρνηση δεν κάνει βήμα πίσω και επιδίδεται σε σειρά ψεμάτων και ισχυρισμών που αντιβαίνουν ακόμα και στην κοινή λογική, την ίδια ώρα που οι Υπουργοί και Υφυπουργοί της ”αναγνωρίζουν το πρόβλημα” σε δημόσιες δηλώσεις τους.
Πώς είναι δυνατόν να λένε πως το ΠΔ δεν αλλάζει τίποτα, όταν προτίθενται να κατεβάσουν νομοθετική ρύθμιση για τα μισθολογικά των καλλιτεχνών στο Δημόσιο; Πώς είναι δυνατόν να λένε πως το ΠΔ απλώς ”φωτογραφίζει μια υπάρχουσα κατάσταση” (δηλώσεις κ. Συρίγου), όταν το ΠΔ αγνοεί ακόμα και το ΤΕ που είχαν οι απόφοιτοι έως το 2003, ενώ μόλις λίγες μέρες μετά την έκδοσή του εκδόθηκε εγκύκλιος που αναφέρει πως οι μουσικοί υπάγονται στο καθεστώς του ν. 4325/15 (που τους έδινε το ΤΕ) και όχι στο πεδίο εφαρμογής του ΠΔ; Πώς είναι δυνατόν το ΠΔ να αφορά ”λίγους εργαζόμενους” (δηλώσεις κ. Γιατρομανωλάκη) και παράλληλα να μην εξηγούν την ανάγκη να παραμείνει ως έχει αυτό το νομοθέτημα και να μην αποσύρεται (αφού αφορά τόσο λίγους); Πώς είναι δυνατόν σκόπιμα να μπλέκουν τις 8 ακαδημαϊκές βαθμίδες με τα 4 μισθολογικά κλιμάκια του Δημοσίου που εκ των πραγμάτων δεν συμπίπτουν;
Είναι τόσο άσχετοι και ανεύθυνοι; Σε καμία περίπτωση.
Οι διαφημίσεις ιδιωτικών κολεγίων που σε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια χορηγούν τίτλο Bachelor στην Υποκριτική και οι οποίες κατέκλυσαν τα ΜΚΔ λίγες μόλις μέρες μετά το ΠΔ, η σπουδή της Κυβέρνησης να νομοθετήσει προς τα κάτω τα επαγγελματικά μας δικαιώματα μεσούσης της δίκης στο ΣτΕ (για τους ηθοποιούς – διδάσκοντες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση), η κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων από τα Λύκεια, η όλη στάση την περίοδο της πανδημίας αποδεικνύουν περίτρανα την αντίληψή τους για τον Πολιτισμό και τη διάθεσή τους να μας υποβιβάσουν, χαρίζοντας δικαιώματα στα κολέγια.
Ας μην μας κοροϊδεύουν λοιπόν.
40 μέρες τώρα έχουμε εξαντλήσει κάθε θεσμικό μέσο ενημερώνοντας όλους τους πολιτικούς αρχηγούς και συναντώντας όλους τους αρμόδιους Υπουργούς, φτάνοντας μέχρι και το Μέγαρο Μαξίμου. Παράλληλα, οι κρατικές σχολές τελούν υπό κατάληψη, ενώ όλοι οι σπουδαστές – ιδιωτικών και δημόσιων δραματικών σχολών – πραγματοποιούν πλήθος παρεμβάσεων.
Την ίδια στιγμή η ένωση ιδιοκτητών δραματικών σχολών έχει ήδη καταθέσει δική της αίτηση ακύρωσης ενώπιον του ΣτΕ, θεατρικοί παραγωγοί έχουν εκδώσει ψήφισμα αντίθεσης στο ΠΔ, όπως ψήφισμα έχει εκδώσει και το ΔΣ και ο καλλιτεχνικός δ/ντης του Εθνικού Θεάτρου, αλλά και το ΔΣ του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας.
Είναι όλοι αυτοί – και μαζί τους όλοι εμείς – ”παραπληροφορημένοι” ή ”κομματικά υποκινούμενοι” όπως γραφικά υποστηρίζει η Κυβέρνηση;
Δεν λυγίζουμε. Αντιθέτως, σήμερα ανακοινώνουμε την κλιμάκωση των δράσεων μας.
Με ομόφωνη απόφαση του ΔΣ του ΣΕΗ, προκηρύσσουμε:
48ωρη προειδοποιητική Πανελλαδική Απεργία την Τετάρτη 1/2/2023 και την Πέμπτη 2/2/2023 με ταυτόχρονη Γενική Συνέλευση των Ηθοποιών την Τετάρτη 1/2/2023 και μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 2/2/2023 στην πλατεία Συντάγματος.
Μέχρι τότε ανακοινώνουμε:
Την συνάντηση των εκπροσώπων των καλλιτεχνικών σωματείων με την ΠτΔ κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου, Πέμπτη 26/1/2023 και ώρα 10.30
Τη συμμετοχή μας στην κινητοποίηση που έχουν ανακοινώσει οι Δραματικές σχολές, παράλληλα με την συνάντηση με την ΠτΔ, με συγκέντρωση στο ΥΠΠΟΑ στις 26/1 στις 10.00 στην Αθήνα και στις 17:00 στο άγαλμα Βενιζέλου στην Θεσσαλονίκη
Τη διοργάνωση Συνέντευξης Τύπου – Ανοιχτής Εκδήλωσης προς ενημέρωση όλου του κλάδου και των ΜΜΕ για τις θέσεις του ΣΕΗ και την κατάσταση στις καλλιτεχνικές σπουδές το Σάββατο 28/1/2023.
Κατά πλειοψηφία, το ΔΣ του ΣΕΗ επίσης ανακοινώνει τη συμμετοχή του στην ξεχωριστή αίτηση ακύρωσης που θα καταθέσει η ΠΟΘΑ ενώπιον του ΣτΕ εναντίον αυτού του ΠΔ.
Στο πλαίσιο όλων αυτών των αγωνιστικών δράσεων:
Υποκλινόμαστε στην γενναία απόφαση των καθηγητών του Εθνικού να παραιτηθούν σε περίπτωση που δεν τροποποιηθεί – αποσυρθεί το ΠΔ ως τις 8/2. Η αυτοθυσία τους μας συγκινεί, μας υπενθυμίζει πως δεν είναι όλα σάπια σε αυτήν την κοινωνία και είμαστε δίπλα τους.
Δηλώνουμε την απερίφραστη στήριξή μας στις καταλήψεις των δημόσιων δραματικών σχολών και των καλλιτεχνικών σχολείων, αλλά και σε κάθε δράση που έχουν κάνει / θα κάνουν οι σπουδαστές των καλλιτεχνικών σχολών και σχολείων.
Χαιρετίζουμε το ψήφισμα των φοιτητών του ΑΠΘ με το οποίο δηλώνουν τη στήριξή τους στις καλλιτεχνικές κινητοποιήσεις και καλούν τους ακαδημαϊκούς να αναλάβουν δράση για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Τεχνών που όλοι οι καλλιτέχνες ζητάμε.
Έχουμε εξαντλήσει κάθε μέσο. Η Κυβέρνηση σε αποδρομή αγοράζει πολιτικό χρόνο με ευχολόγια και επιτροπούλες, που και πάλι φαίνεται πως δεν θα καλέσει τους εκπροσώπους των εργαζομένων αλλά τις αγαπημένες της “προσωπικότητες εγνωσμένου κύρους”.
Ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσουμε το υπέρτατο όπλο μας, αυτό της απεργίας, και να σταματήσουμε τα πάντα για δύο ολόκληρες μέρες προσπαθώντας αυτή τη φορά να μας ακούσουν. Ας σπάσουμε τον φόβο και την οικονομική επισφάλεια που είμαστε 2 χρόνια τώρα και ας στηρίξουμε με τη στάση μας τους φοιτητές των δραματικών σχολών που είναι 40 μέρες μπροστά στον αγώνα αυτό.
Καλούμε την ΠΟΘΑ και όλα τα καλλιτεχνικά σωματεία, αλλά και την ΟΛΜΕ και την ΔΟΕ, να καλέσουν και εκείνοι με τη σειρά τους απεργία και να συμμετέχουν σε όλες τις κινητοποιήσεις.
Απαιτούμε:
Απόσυρση του ΠΔ 85/2022 και υπαγωγή όλων των καλλιτεχνών στη μισθολογική βαθμίδα ΤΕ
Ίδρυση Δημόσιου και Δωρεάν Πανεπιστημίου Παραστατικών Τεχνών
Μέχρι την ίδρυσή του, οριστική λύση στο ζήτημα των διπλωμάτων μας από το 2003 έως τότε
Συλλογικές συμβάσεις στο ελεύθερο θέατρο, τον οπτικοακουστικό τομέα και τα ΔΗΠΕΘΕ
Γενναία αύξηση των επιχορηγήσεων του θεάτρου
Τετάρτη 1 και Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023 – Κανένα γύρισμα, καμία παράσταση, καμία πρόβα, κανένα μάθημα, καμία μεταγλώττιση!»
Απεργία και από τους μουσικούς
Στην 48ωρη απεργία στις 1 και 2 Φλεβάρη στο θέαμα – ακρόαμα, συμμετέχει ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος (ΠΜΣ).
Όπως αναφέρει ο ΠΜΣ, «το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει μεγάλες και σημαντικές κινητοποιήσεις καλλιτεχνών και σπουδαστών Καλλιτεχνικών Σχολών με αφορμή το απαράδεκτο Π.Δ. 85/22. Οι κινητοποιήσεις έθεσαν στο επίκεντρο της συζήτησης των καλλιτεχνών αλλά και της κοινωνίας γενικότερα, την ανάγκη μιας
Ενιαίας Δημόσιας Δωρεάν Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης που να ξεκινά από τα πρώτα παιδικά χρόνια και να καταλήγει στην Πανεπιστημιακή βαθμίδα.
Είναι ανάγκη η διεκδίκησή μας να κλιμακωθεί.
Συμμετέχουμε στη 48ωρη Απεργία Τετάρτη 1 και Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου που κήρυξε στο Θέαμα-Ακρόαμα η Ομοσπονδία Θεάματος-Ακροάματος. Αντίστοιχα την Πέμπτη σε ώρα και τόπο που θα ανακοινωθεί, θα υπάρχει το Απεργιακό συλλαλητήριο.