Η κυβέρνηση Μητσοτάκη που έχει κάνει επιστήμη το να υψώνει ταξικά τείχη και εμπόδια στις ζωές της πλειονότητας των Ελλήνων, δεν έχασε ευκαιρία μέσα στα τέσσερα χρόνια διακυβέρνησής της να καταρρακώσει τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και τους φορείς. Με αιχμή του δόρατος την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η κυβέρνηση της ΝΔ (2019-2023) μετέτρεψε σχολεία και πανεπιστήμια, σε πεδίο βολής των ιδιωτικών συμφερόντων, προώθησε θεσμικές ρυθμίσεις που υποβαθμίζουν τη δημόσια εκπαίδευση, δίνοντας παράλληλα εκεί χώρο σε ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς ομίλους και κολέγια για διείσδυση της επιχειρηματικής δράσης τους ενώ ενίσχυσε τις κοινωνικές ανισότητες.
Νέοι, φοιτητές αλλά και μαθητές, ο εκπαιδευτικός κόσμος, περιλαμβανομένων δασκάλων και καθηγητών, βρέθηκαν αντιμέτωποι, κατά τη διακυβέρνηση της ΝΔ, με μια από τις πιο ταξικές πολιτικές στην ιστορία της εκπαίδευσης μεταπολιτευτικά. Ακόμα και λίγο πριν από την προκήρυξη των εκλογών, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχείρησε να επιβάλλει μέσω νομοσχεδίων της συνθήκες «σιωπητηρίου» σε εκπαιδευτικούς χώρους, ώστε και μελλοντικά, οι αντιδράσεις σε αντιλαϊκές και αντιεκπαιδευτικές αποφάσεις που έρχονται να καταστέλλονται.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε αυτό το μήκος κύματος κινήθηκε ακόμα και ο νόμος για τη σχολική βία που ψηφίστηκε στη βουλή, αρχές Μαρτίου 2023 ( «Ζούµε Αρµονικά Μαζί – Σπάµε τη Σιωπή»: Ρυθµίσεις για την πρόληψη και αντιµετώπιση της βίας και του εκφοβισµού στα σχολεία και άλλες διατάξεις». Η ΝΔ περιέλαβε ρύθμιση (Β’ μέρος-άρθρο 4) που εντάσσει ουσιαστικά στην έννοια του ενδοσχολικού εκφοβισμού μορφές αγώνα των μαθητών για την διεκδίκηση αιτημάτων ως και τις καταλήψεις, υπό τον ευρύχωρο μανδύα του ο,τιδήποτε διαταράσσει την εκπαιδευτική διαδικασία…
Με το «καλημέρα» της κυβέρνησης της ΝΔ, η υπουργός Νίκη Κεραμέως διεμήνυσε με συνεντεύξεις της (Αύγουστος 2019-ΑΠΕ) την προώθηση διάταξης που καταργεί «τη στρέβλωση του ασύλου, την κατάχρησή του, τη μετατροπή του από άσυλο ιδεών σε άσυλο ανομίας και παραβατικότητας» και αποκαθιστά την πραγματική του έννοια, «καθώς έκνομες ενέργειες που κατέλυαν το άσυλο, όπως βιαιοπραγίες, εκφοβισμοί, παρεμπόδιση συνεδρίων (…)».
Έκτοτε η καταστολή και οι νομοθετικές παρεμβάσεις για την παιδεία πήγαιναν χέρι χέρι.
Από την πρώτη κιόλας χρονιά τα έργα και οι ημέρες της Νίκης Κεραμέως έγιναν αντικείμενο ανάλυσης στο δημόσιο βίο για την επιθετική νεοφιλελεύθερη πολιτική που ακολούθησε. Ως το τέλος του 2019 η κυβέρνηση είχε κιόλας αποφασίσει την εκκαθάριση από το χάρτη των πανελλαδικών σχολών που συνδέονται με ελεύθερη πρόσβαση και μικρό αριθμό υποψηφίων, δεν αποδέχεται την ίδρυση πάνω από τριάντα νέων πανεπιστημιακών Τμημάτων και καταργεί σχεδόν εξήντα προγράμματα σπουδών για αποφοίτους ΕΠΑΛ. Λίγο αργότερα, η κυβέρνηση της ΝΔ φέρνει τροπολογία του άρθρου 164 του Ν.4763/2020 αναγνωρίζει ισοτιμία προσόντων σε κατόχους πτυχίων ιδιωτικών κολεγίων με εκείνους σε δημόσια ΑΕΙ . Ουκ έστιν τέλος στις παρεμβάσεις, με αύξηση στον αριθμό μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων και της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, την αύξηση των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων, την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών κ.ά. Τον Νοέμβριο του 2020 στρώνεται ο δρόμος για την επιβολή πανεπιστημιακής αστυνομίας ενώ εν μέσω πανδημίας επιδιώκεται στα γυμνάσια και λύκεια η θεμελίωση της εφαρμογής ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, που απέτυχε εξαιτίας των αντιδράσεων των εκπαιδευτικών.
Παράλληλα, βροχή έπεσαν οι καταγγελίες της αντιπολίτευσης και ιδιαίτερα του ΣΥΡΙΖΑ για απευθείας αναθέσεις με αφορμή την τηλεκπαίδευση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση κατά την περίοδο του λοκντάουν λόγω του κορονοϊού- από απευθείας αναθέσεις για την καμπάνια «Μαθαίνουμε Ασφαλείς» μέχρι αυτές για την παραγωγή βιντεομαθημάτων και το πρόγραμμα παροχής κομπιούτερ.
Τον Ιούλιο του 2021, μετά τις πανελλαδικές εξετάσεις, είχε διαφανεί ότι πλέον καταρρέει σαν χάρτινος πύργος όπως έγραφε το Documento, η επιχειρηματολογία των «επιτελών» της κυβέρνησης Μητσοτάκη περί δήθεν αναβάθμισης των πανεπιστημίων με το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ. Οπως αναφερόταν με βάση αναλύσεις, «οι “κόφτες” που τέθηκαν με το μοντέλο Κεραμέως – Μητσοτάκη για την ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) ενισχύουν τις εκπαιδευτικές ανισότητες και πρακτικά οδηγούν στις παραδοξότητες που σκιαγραφούνται από υποψηφίους. Γίνεται πλέον πιο φανερή η ύπαρξη ρεκόρ κενών θέσεων στα ΑΕΙ, ενώ χιλιάδες μαθητές οδηγούνται συντονισμένα σε ΙΕΚ παντός τύπου και σε ιδιωτικά κολέγια (…)».
Το ίδιο έγινε και το 2022, καθώς εκείνη και την προηγούμενη χρονιά έμειναν περίπου 25.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ ενώ «από τους συνολικά 99.305 υποψήφιους, 61.682 υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στην ΑΣΠΑΙΤΕ. Εκτός έμειναν 37.623».
Στον πανεπιστημιακό χώρο, οι αντιδράσεις τόσο των φοιτητών όσο και των πανεπιστημιακών δασκάλων και στην πλειονότητά τους των πρυτανικών αρχών οδήγησαν να μην εφαρμοστεί η είσοδος του σώματος της πανεπιστημιακής αστυνομίας μέσα στις σχολές.
Η περασμένη χρονιά “έκλεισε” με την τραγική είδηση για τον φοιτητή που έπεσε από ανοιχτό παράθυρο ορόφου του ΑΠΘ στην προσπάθειά του να βρει μια θέση σε υπερπλήρη πανεπιστημιακή αίθουσα. Σκιαγράφησε με τον πιο δραματικό τρόπο την αντιεκπαιδευτική πολιτική της ΝΔ. Είναι η πολιτική που, όπως χαρακτηριστικά έγραφε το documentonews.gr, «σπάει ρεκόρ “αριστείας” στην αδιαφορία με κομμένα κονδύλια για βελτίωση υποδομών και για μόνιμες προσλήψεις με λίγους πανεπιστημιακούς να αντιστοιχούν σε πάμπολλους φοιτητές ανά πανεπιστημιακό μάθημα. Και δίνει προτεραιότητα στην επιβολή όρων αγοράς στα ΑΕΙ με ενίσχυση μηχανισμών καταστολής».
Διαβάστε επίσης:
Νέες αντιεκπαιδευτικές αλχημείες Κεραμέως – Μοριοδότηση αντί αμοιβών
Κραυγή αγωνίας από την Ελληνική Κοινότητα Σικελίας – Κωφεύουν Κεραμέως και Μητσοτάκης