Η «ανάσα» από την… προθυμία του Βλαντίμιρ Πούτιν να αυξήσει τις ροές φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, η οποία έφερε προσώρας πτώση της τιμής του φυσικού αερίου, δεν ακουμπά την Ελλάδα. Παρότι η κυβέρνηση πλέει ανέμελη με το σκεπτικό ότι ο Ελληνας καταναλωτής αντέχει, οι προβλέψεις δεικνύουν ότι ο πληθωρισμός θα κλείσει σε ποσοστό πάνω από 3% τον Οκτώβριο.
Από την άλλη, η κυβερνητική αποτυχία στη διαχείριση της πανδημίας φέρνει πιο κοντά το ενδεχόμενο καραντίνας, έστω και τοπικής, και άρα νέων μέτρων στήριξης. Την ίδια ώρα ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) με το σχέδιο πρότασης για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας στην ουσία προαναγγέλλει νέα μνημονιακή εποχή για την Ελλάδα, που έχει το μεγαλύτερο χρέος στην ευρωζώνη. Στο εγγύς μέλλον, το 2022, συνεχίζει να υφίσταται η απαίτηση των μνημονιακών υποχρεώσεων για ελλείμματα 0,3%, που σημαίνει λιτότητα εν μέσω ακρίβειας.
Μακρόπνοη ακρίβεια
Η κυβέρνηση μιλά για την ακρίβεια ως παροδικό φαινόμενο, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να έχει διατυπώσει την άποψη ότι ο Ελληνας καταναλωτής αντέχει. Απαντες έχουν καταλήξει στην πρόβλεψη-εκτίμηση ότι η ακρίβεια θα μας συνοδεύει τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2022, ενώ ακόμη κι αν –στη λιγότερο πιθανή περίπτωση– ευοδωθεί το σενάριο της μικρής διάρκει ας, δεν πρόκειται να «ξεμπλέξουμε» πριν από τον Απρίλιο.
Ομως τα μαύρα χαμπέρια δεν σταματούν εδώ. Στον χώρο της βιομηχανίας επικρατεί ο κανόνας «ό,τι παράγεται μεταφέρεται»! Τα στοιχεία που δημοσίευσε προσφάτως η Eurostat για τα μέσα μεταφοράς (κυρίως αυτοκίνητα) για τον μήνα Σεπτέμβριο δείχνουν τη μέση ετήσια αύξηση των καυσίμων στην ΕΕ στο 22,9%. Αν κάτι συνιστά μαύρη τρύπα της ελληνικής οικονομίας, είναι οι εισαγωγές σε σχέση με τις εξαγωγές. Καθώς λοιπόν η Ελλάδα είναι εισαγωγική χώρα, το 57% των εισαγωγών έρχεται από την Ευρώπη. Την Ευρώπη των αυξημένων τιμών στις τιμές παραγωγού. Την Ευρώπη του αυξημένου κόστους στη βιομηχανοποίηση προϊόντων λόγω της χρησιμοποίησης φυσικού αερίου. Τελικά, την Ευρώπη του υψηλού μεταφορικού κόστους λόγω της αύξησης της τιμής των καυσίμων.
Το μεταφορικό κόστος
Αν λοιπόν πάρουμε τον κανόνα «ό,τι παράγεται μεταφέρεται» και τον εφαρμόσουμε στο «από πού μεταφέρεται τι», τότε η εφιαλτική εκδοχή της ακρίβειας μετατρέπεται σε τρομακτική. Αν σ’ αυτή την τρομακτική εκδοχή προσθέσουμε ότι τα προϊόντα θα εισάγονται ακριβότερα από τώρα και μέχρι –ας είμαστε αισιόδοξοι– τον Απρίλιο μόνο, εύκολα διαπιστώνουμε ότι δεν ισχύει η παροδικότητα στην ακρίβεια των εισαγόμενων προϊόντων.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία (ΕΛΣΤΑΤ – Αύγουστος 2021), το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2021 ανήλθε σε 14,61 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 20,4% σε σχέση με το 2020. Η συνολική αξία των εισαγωγών το διάστημα Ιανουαρίου –Αυγούστου 2021 ανήλθε στα 39,54 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 23,8%. Οπως καταλαβαίνουμε εύκολα, όλα αυτά τα εισαγόμενα προϊόντα φέρουν τις ανατιμήσεις που ίσχυαν κατά τον χρόνο παρασκευής τους και της αντίστοιχης μεταφοράς τους.
Αυτός είναι ο λόγος που ο πληθωρισμός (τιμάριθμος) τον Σεπτέμβριο κλείδωσε στο 2,2% και αναμένεται να ξεπεράσει το 3% τον Οκτώβριο. Το ζήτημα της παροδικότητας έχει απαντηθεί αρνητικά. Οι μόνοι που το υποστηρίζουν είναι οι υπουργοί της κυβέρνησης και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Αλλά, όπως έχουν δηλώσει, δεν βιάζονται να λάβουν μέτρα, γιατί η αγορά κατά τη νεοφιλελεύθερη ιδεοληψία αυτορρυθμίζεται. Τα 500 εκατ. ευρώ ως μέτρα στήριξης δεν επαρκούν. Είναι γελοίο να υποστηρίζεται ότι η κρατική επιδότηση των έως 18 ευρώ μπορεί να αντισταθμίσει τις αυξήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος που είναι φουσκωμένοι από 50 έως 100% χωρίς ακόμη να έχει έρθει ο χειμώνας!