Μια τρυφερή και ανθρώπινη ταινία από την Ισπανία

Μια τρυφερή και ανθρώπινη ταινία από την Ισπανία

Το βραβευμένο στην Μπερλινάλε «20.000 είδη μελισσών» είναι ένα συγκινητικό δράμα με πρωταγωνιστή ένα μπερδεμένο παιδί.

20.000 Είδη Μελισσών (20.000 Species of Bees/ 20.000 especies de abejas) (***1/2)

Δράμα ισπανικής παραγωγής 2023 (128)

Σκηνοθεσία: Εστιμπαλίζ Ουρεσόλα Σολαγκούρεν Πρωταγωνιστούν: Σοφία Οτέρο, Πατρίσια Λοπέζ Αρναΐζ, Ανέ Γκαμπαρέν

Η Ανέ και ο Γκόρκα, βλέπουν τη σχέση τους να περνά κρίση. Σε μια προσπάθεια να αποφορτίσουν την καθημερινή ένταση, η Ανέ πηγαίνει με τα 3 παιδιά τους για διακοπές στο πατρικό της που βρίσκεται σε χωριό στη χώρα των Βάσκων. Εκεί θα βρεθεί ξανά με τη μητέρα, την αδελφή αλλά και την μοναχική θεία της. Ο Αϊτόρ, ο μικρός γιος της Ανέ, που νιώθει μπερδεμένος με το φύλο του και νιώθει καλύτερα όταν κάποιοι τον περνούν για κορίτσι, θα βρει στη θεία το κατάλληλο πρόσωπο για να εκμυστηρευτεί όσα τον βασανίζουν.

Στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της στις ταινίες μεγάλου μήκους η Εστιμπαλίζ Ουρεσόλα Σολαγκούρεν σχεδιάζει θαυμάσια ένα ρευστό περιβάλλον όπου οι ανεπαίσθητες λεπτομέρειες του (οι σχέσεις των μελών της φαμίλιας, το μάζεμα του μελιού, το μπάνιο στην πισίνα κλπ) δηλώνουν περισσότερα από όσα δείχνουν. Η ένταση στην εισαγωγική σεκάνς όπου η οικογένεια χωρίζεται για τις διακοπές δίνει το στίγμα μιας ιστορίας που θα αναπτυχθεί σε ανάλογο τεταμένο κλίμα. Κι ενώ περιμένουμε την κορύφωση του ρεαλιστικού ανθρωποκεντρικού δράματος με βασικό πρόσωπο τη δυναμική Ανέ, η αφήγηση χαλαρώνει απρόσμενα και φλερτάρει με τον λυρισμό (εξαίσια η παραβολή για την λειτουργία της κυψέλης) καθώς η κάμερα χαμηλώνει για να επικεντρωθεί στο γλυκό μουτράκι του μακρομάλλη Αϊτόρ. Το οκτάχρονο αγόρι που νοιώθει καλύτερα ως κορίτσι (ακόμη κι αν τον πειράζουν τα αδέλφια του, φωνάζοντας τον… Κοκό) προσπαθεί να βγάλει άκρη με τις μπερδεμένες αλλαγές που συντελούνται στον τρυφερό εσωτερικό κόσμο του. Παρότι ο περίγυρος αντιμετωπίζει επιπόλαια τη συμπεριφορά του ως ένα «καπρίτσιο καλομαθημένου παιδιού», η μητέρα του βρίσκεται συνεχώς δίπλα του. Όμως τα δικά της προβλήματα και η αγωνία του επικείμενου διαζυγίου, μοιάζουν να την καταβάλλουν και η λύση για το ταλαιπωρημένο αγόρι (καταπληκτική στο ρόλο της η μικρή Σοφία Οτέρο απέσπασε το βραβείο ερμηνείας στο φεστιβάλ Βερολίνου) έρχεται μέσα από τις κουβέντες με τη θεία αλλά και τη γιαγιά του. Οι δύο γυναίκες με το μεστό αλλά γεμάτο σοφία λόγο τους θα υπογραμμίσουν τη σημασία της πίστης και της βεβαιότητας στην αναζήτηση της πραγματικής ταυτότητας, δίνοντας ταυτόχρονα στο αγόρι την απάντηση στην βασανιστική ερώτηση του «γιατί είμαι έτσι;».

To σύνδρομο των πρώην εραστών (Le Syndrome des Amours Passees) (**1/2)

Κωμωδία γαλλικής παραγωγής 2023 (89)

Σκηνοθεσία: Aν Σιρό, Ραφαέλ Μπαλμπονί Πρωταγωνιστούν: Λουσί Ντεμπέ, Λαζάρ Γκουσό, Φλοράνς Λουαρέ-Κέιλ

Ο Ρεμί και η Σαντρά θέλουν να ολοκληρώσουν την ευτυχισμένη ζωή τους με τη γέννηση ενός παιδιού αλλά όλες οι προσπάθειες τους (παρότι δεν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας) αποβαίνουν άκαρπες. Ώσπου ο γιατρός τους βρίσκει μια πρωτοποριακή ιατρική λύση που έχει ανακαλυφθεί πρόσφατα και ονομάζεται «Σύνδρομο των πρώην εραστών».

Το να ξεμπλοκάρουν ψυχολογικά οι Ρεμί και Σαντρά είναι ο στόχος σύμφωνα με τον γιατρό τους αλλά για να συμβεί αυτό θα πρέπει να κάνουν έρωτα για μια ακόμη φορά με όλους τους πρώην εραστές τους! Κι εδώ ξεκινά η κατά διαστήματα ξεκαρδιστική κωμωδία των Σιρό- Μπαλμπονί: η ανισορροπία μεταξύ των εμπειριών (3 μόλις ερωμένες ο σχεσάκιας Ρεμί, σε αντίθεση με τους 20 και βάλε της έμπειρης Σαντρά) προσφέρει την μαγιά για να ξετυλιχτεί ένα σουρεαλιστικό θέαμα που όχι μόνο βγάζει αρκετό γέλιο αλλά απομυθοποιεί πλήρως το ρομαντικό στοιχείο του έρωτα!
Τρειλερ

Clicquot: Η γυναίκα πίσω από τον μύθο (Veuve Clicquot) (**1/2)

Βιογραφική γαλλικής παραγωγής 2023 (90)

Σκηνοθεσία: Τόμας Νάπερ Πρωταγωνιστούν: Χέιλι Μπένετ, Τομ Στάριτζ, Σαμ Ράιλι, Λίο Σάτερ, Νατάσσα Ο’ Κιφ, Μπεν Μάιλς

Το 1798 οι αμπελώνες του Μπερζί που θεωρούνται οι καλύτεροι στην Καμπανία «γεννούν» τα φημισμένα κρασιά του Φρανσουά και της Μπαρμπ Κλικό. Όταν ο πρώτος πεθαίνει, η χήρα Κλικό παρά τις προτροπές του πεθερού της να πουλήσει τα αμπέλια, αποφασίζει όχι μόνο να τα κρατήσει αλλά και να τα καλλιεργήσει μόνη της.

Αν και φλερτάρει με τον ακαδημαϊσμό και την αγιογραφία, η διανθισμένη με συνεχή φλας μπακ βιογραφία της δημιουργού των φημισμένων σαμπανιών Veuve Clicquot, καταφέρνει να διατηρήσει το ενδιαφέρον χάρη στη δύναμη της πραγματικής ιστορίας – η πρωτοποριακή σοδειά «Κομήτης» που εμπνεύστηκε η Κλικό στις αρχές του 19ου αιώνα, θεωρείται μια από τις σπουδαιότερες στην ιστορία της οινοποίησης- αλλά και την αυταπάρνηση με την οποία σχεδιάζει το πορτρέτο της αποφασισμένης ηρωίδας της η αμερικανίδα Χέιλι Μπένετ («Shallow»).

Οι σταυρωμένοι εραστές (Chikamatsu Monogatari) (****)

Δραματική ιαπωνικής παραγωγής 1954 (110)

Σκηνοθεσία: Κένζι Μιζογκούτσι Πρωταγωνιστούν: Καζούο Χασεγκάουα, Εϊτάρο Σιντό, Σακάε Οζάουα

Στο Κιότο του 17ου αιώνα η νεαρή Οσάν, κόρη ενός ξεπεσμένου αριστοκράτη, παντρεύεται έναν μεγαλύτερο της εύπορο άντρα. Η σχέση της Οσάν με έναν φτωχό υπάλληλο του συζύγου της, πυροδοτεί μια σειρά ακραίων αντιδράσεων.

Άλλο ένα αριστούργημα από τον Μιζογκούτσι ο οποίος προσεγγίζει το δράμα των ηρώων του στην φεουδαρχική Ιαπωνία (το σενάριο αποτελεί μεταφορά ενός μυθιστορήματος του Τσικαμάτσου Μονζαέμον) με τα στοιχεία μιας ανεπιτήδευτης ματιάς. Η αφήγηση του κορυφαίου ιάπωνα δημιουργού, συνδέει με εικαστική μεγαλοπρέπεια το θέατρο Καμπούκι και το ιδεόγραμμα του καταραμένου έρωτα. Η αξεπέραστη σφραγίδα του Μιζογκούτσι στους «Σταυρωμένους εραστές» αγγίζει επίπεδα υψηλής τέχνης και αποκαλύπτει την ισχύ του αγνού έρωτα που υπερβαίνει όλα τα εμπόδια.

Μικρή ιστορία για ένα φόνο (A short film about killing) (****1/2)

Δραματική πολωνικής παραγωγής 1988 (84)

Σκηνοθεσία: Κριστόφ Κισλόφσκι Πρωταγωνιστούν: Μίροσλαβ Μπάκα, Κριστόφ Γκλόμπις, Γιαν Τεσάρ

Ένας νεαρός σκοτώνει χωρίς λόγο έναν ταξιτζή στην Πολωνία των 80ς και καταδικάζεται σε θάνατο παρά τις προσπάθειες του δικηγόρου του να τον σώσει.
Στον σπονδυλωτό «Δεκάλογο» του Κισλόφσκι που ήταν μια παραγγελιά της πολωνικής τηλεόρασης, το επεισόδιο που παραπέμπει στην εντολή «Ου φονεύσεις», αποτελεί τη σοκαριστική καταγραφή απουσίας ενσυναίσθησης σε μια κοινωνία που έχει χάσει τις ουμανιστικές της αξίες. Ο στοχασμός περί ηθικής παρότι δείχνει να συνδέεται με τη χριστιανική σκέψη, στην πραγματικότητα πηγαίνει πολύ πιο βαθιά από τις επιφανειακές βιβλικές επιταγές. Τα ηθικά διλήμματα που θέτει ο Κισλόφσκι σε τούτη την κορυφαία στιγμή της παγκόσμιας τηλεοπτικής ιστορίας, στην ουσία αντανακλούν την υπαρξιακή και νοηματική αγωνία του σύγχρονου ανθρώπου.

Documento Newsletter