«Καληνύχτα. ΜΗ370».
Με αυτές τις λέξεις γράφτηκε στον ασύρματο ο επίλογος της πτήσης MH370 αλλά ταυτόχρονα πυροδότησε το μεγαλύτερο μυστήριο των σύγχρονων αερομεταφορών. Δέκα χρόνια μετά την 8η Μαρτίου 2014, ο πιο ασφαλής τρόπος για να εκτεθεί κανείς είναι να πει με βεβαιότητα τι συνέβη εκείνο το μοιραίο βράδυ πάνω από τα στενά της Μαλάκα. Παρά μόνο εικασίες.
Η πτήση 370 των Μαλαισιανών αερογραμμών απογειώθηκε από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας με προορισμό το Πεκίνο. Ωστόσο, μία ώρα μετά την απογείωση «εξαφανίστηκε» μυστηριωδώς από τα ραντάρ, με 227 επιβάτες και 12μελές πλήρωμα βάζοντας ταυτόχρονα «βόμβα» στα θεμέλια των αερογραμμών. «Πώς είναι δυνατόν ένα αεροπλάνο να χαθεί;» Και όμως, 10 χρόνια μετά, το μυστήριο παραμένει. Και μία διαπίστωση: Κανένα αεροπλάνο δεν πρέπει ποτέ ξανά να «χαθεί». Τουλάχιστον κατά αυτόν τον τρόπο.
Ένα τεράστιο αεροσκάφος Boeing 777, με άνοιγμα φτερών όσο (σχεδόν) το πλάτος ενός ποδοσφαιρικού γηπέδου και μήκος σχεδόν όσα τα 2/3 του, απλά… εξαφανίστηκε. Εν αντιθέσει με την πτήση MH17, πάλι των Μαλασιανών αερογραμμών, που καταρρίφθηκε πάνω από την Ουκρανία τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου.
Ο Μπλέιν Γκίμπσον, ιδιώτης ερευνητής με σημαντική συμβολή στην υπόθεση της πτήσης 370, καθώς έχει εντοπίσει δεκάδες κομμάτια του αεροπλάνου, που συμμετείχε και στο πρόσφατο ντοκιμαντέρ του Netflix, μιλά ξανά στο Documento, τέσσερα χρόνια μετά.
Δείτε επίσης: MH370: Το μυστήριο παραμένει – «Οι Μαλαισιανές αρχές μας έβλεπαν ως απειλή» (Photos)
-Δέκα χρόνια συμπληρώνονται από το μεγαλύτερο μυστήριο των αερογραμμών. Ποια είναι τα τελευταία δεδομένα από τη Μαλαισία;
Η Ocean Infinity έκανε μια προσφορά “no find no fee” πριν από μερικά χρόνια. Δεν ξέρουμε τι θα συμβεί. Αναπτύσσουν τα νέα ρομποτικά πλοία. Είναι μια προσφορά χωρίς χρέωση, επομένως δεν υπάρχει κανένας λόγος για τη Μαλαισία να την απορρίψει. Νομίζω ότι είναι απλώς θέμα να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για το συμβόλαιο και να οριστικοποιηθεί η προσφορά προσπαθώντας να πείσουν τους αξιωματούχους της Μαλαισίας να την εγκρίνουν. Η Μαλαισία λέει ότι θέλει νέα αξιόπιστα αποδεικτικά στοιχεία για την τοποθεσία του αεροσκάφους προκειμένου να υπογράψει σύμβαση για νέα έρευνα. Υπάρχουν νέα αξιόπιστα στοιχεία. Και παλιά. Μια περιοχή δεν έχει ερευνηθεί. Και αυτή η απόδειξη είναι η ανάλυση του πανεπιστημίου της Δυτικής Αυστραλίας που ακολουθήθηκε μόνο εν μέρει κατά τη δεύτερη έρευνα και καθόλου στην πρώτη. Αυτή η περιοχή πρέπει να αναζητηθεί ευρύτερα, νέες πρέπει να αναζητηθούν.
Οι Richard Godfrey, Dr. Hannes Coetzee και Simon Maskell είναι πρωτοπόροι σε μια νέα μέθοδο που έχουν χρησιμοποιήσει για να δώσει μια περιοχή εντός της οποίας πιστεύουν ότι συνετρίβη η MH370. Δεν την έχουν ψάξει ακόμα. Αλλά πρέπει να είναι. Επομένως, υπάρχει κάθε λόγος να πάνε, η περιοχή είναι γεωγραφικό πλάτος 29 μοίρες Νότια και γεωγραφικό μήκος 100 μοίρες Ανατολικά. Είναι εντός της ανάλυσης που έχει κάνει το πανεπιστήμιο της Δυτικής Αυστραλίας ήταν αυτό που καθοδήγησε εμένα και την αναζήτησή μου για τα συντρίμμια που ξεβράστηκαν.
Πιστεύω ότι το αεροσκάφος βρίσκεται στην περιοχή που υπέδειξε το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αυστραλίας που βρίσκεται σε γεωγραφικό πλάτος 28-33 Νότιο, πάντα το πίστευα αυτό. Και δυστυχώς δεν έχει ψαχτεί αρκετά. Οι περισσότερες περιοχές δεν έχουν ερευνηθεί. Είναι μια ακριβής τοποθεσία. Αυτή η περιοχή πρέπει να αναζητηθεί πρώτα. Για να δείτε αν το αεροπλάνο είναι εκεί, και να δουν φυσικά αν λειτουργεί η νέα τεχνολογία tracking. Αν δεν είναι εκεί, απλώς πρέπει να συνεχίσουν στην υπόλοιπη περιοχή που έχει υποδείξει το πανεπιστήμιο της δυτικής Αυστραλίας μέχρι να βρεθεί το αεροπλάνο.
-Τι συνέβη τελικά εκείνο το μοιραίο βράδυ;
Δεν ξέρουμε τα πάντα για το τι συνέβη με την πτήση. Ξέρουμε περισσότερα από ό,τι πριν. Τα συντρίμμια αποδεικνύουν ότι η MH370 συνετρίβη στον νοτιοανατολικό Ινδικό Ωκεανό πιθανότατα 28-33 μοίρες Νότιο Γεωγραφικό πλάτος. Ότι επρόκειτο για σύγκρουση υψηλής ταχύτητας, δεν ήταν ελεγχόμενη πτώση. Το αεροπλάνο έσπασε σε εκατοντάδες χιλιάδες κομμάτια όταν χτύπησε στο νερό. Συνεπώς, όλη η παραφιλολογία, για ελεγχόμενη πτώση και ότι το αεροπλάνο είναι βυθισμένο για να αποκρύψουν τα στοιχεία, όχι δεν ισχύει. Δεν ξέρουμε ποιος πετούσε το αεροπλάνο ή γιατί. Η πιο πιθανή εκδοχή είναι πως ήταν ο πιλότος γιατί ήταν ο πιλότος. Δεν υπήρχε τίποτα στο παρασκήνιο που να δείχνει ότι θα το έκανε αυτό. Πρέπει να βρούμε το αεροπλάνο για να μάθουμε. Βασικά έχουμε τα αποδεικτικά στοιχεία του ραντάρ, τα στοιχεία του δορυφόρου, τα πιο σημαντικά στοιχεία για τα συντρίμμια. Ωκεανογραφική ανάλυση.
Τα συντρίμμια που βρήκαμε εγώ και άλλοι ιδιώτες. Έχουν βρεθεί 43 κομμάτια της MH370. Και καταγραμμένα. Βρήκα και μάζεψα από ντόπιους 22 από αυτά τα κομμάτια. Υπάρχουν, λοιπόν, άλλα 21 που βρέθηκαν από άλλα άτομα, εντελώς άσχετα με εμένα σε 6 διαφορετικές χώρες. Και όλα αυτά τα συντρίμμια «δείχνουν» ένα σημείο συντριβής στον νοτιοανατολικό Ινδικό Ωκεανό περίπου χίλια μίλια δυτικά της ακτής της Αυστραλίας που και πρόσκρουση υψηλής ταχύτητας.
Έχουμε επίσης τα στοιχεία του κινητού τηλεφώνου του συγκυβερνήτη. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο συγκυβερνήτης προσπαθούσε να κάνει μια κλήση. Σημαίνει απλώς ότι το τηλέφωνο ήταν ανοιχτό. Και αυτό είναι πρόσθετο στοιχείο, μαζί με τα στίγματα από τα ραντάρ, που αποδεικνύει ότι το αεροπλάνο γύρισε και πέταξε πάνω από τη Μαλαϊκή χερσόνησο.
Το τελευταίο στίγμα του κινητού ήταν στην Penang. Το οποίο βρίσκεται στη Μαλαισία στο στενά της Μαλάκα. Και αυτό ήταν πριν το αεροπλάνο στρίψει βορειοδυτικά και μετά κάνει άλλη μια στροφή νότια. Γνωρίζουμε από τα συντρίμμια ότι το αεροπλάνο έκανε την άλλη στροφή νότια. Και πέταξε πολύ νότια. Ως γεωγραφικό πλάτος 28-33 Νότιο και κάποιοι λένε 36. Αυτά είναι όλα τα στοιχεία που έχουμε. Ξέρουμε λοιπόν τι συνέβη και πού. Δεν ξέρουμε ποιος, πώς και γιατί. Πρέπει να βρούμε τα συντρίμμια του αεροπλάνου για να μάθουμε.
-Υπάρχει συγκάλυψη στην υπόθεση;
Σίγουρα υπάρχει συγκάλυψη. Και πολλή παραπληροφόρηση για το τι συνέβη στην MH370. Δεν έγινε από την παρούσα κυβέρνηση της Μαλαισίας.
Η σημερινή κυβέρνηση ελπίζω να υπογράψει το συμβόλαιο (με το Ocean Infinity) και να συνεχιστεί η αναζήτηση. Ωστόσο, υπάρχουν ξεκάθαρα κάποια στοιχεία, κάποια παραπληροφόρηση που προέρχεται από ορισμένες ομάδες στη Μαλαισία, όχι από την τρέχουσα κυβέρνηση. Μερικοί στη Ρωσία, άλλοι σε άλλα μέρη του κόσμου που σκόρπισαν πολλή παραπληροφόρηση. Μερικοί από αυτούς είναι άνθρωποι που δεν θέλουν να βρεθεί ποτέ το αεροπλάνο και κάποιοι από αυτούς είναι άνθρωποι που δεν θέλουν να βρεθεί εκτός και αν είναι εκεί που λένε ότι εκείνοι πως βρίσκεται. Και κάποιοι προωθούν διαφορετικές τις δικές τους ατζέντες. Αλλά υπάρχουν πολλά ψέματα που διαδίδονται τριγύρω.
-Έχει αλλάξει κάτι όλα αυτά τα χρόνια ώστε να μην έχουμε νέες MH370;
Θα μπορούσε να συμβεί ξανά. Τα μέτρα που θέλει η ICΑO, η Διεθνής Αεροπορική Αρχή, να εφαρμόζονται, για να αποφευχθεί μία ακόμα MH370, δυστυχώς δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί. Θα πρέπει να υπάρχει παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο, δορυφορική παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο όλων των αεροσκαφών. Δεν θα πρέπει να μπορεί κανείς να το απενεργοποιήσεις. Αυτό δεν έχει γίνει ακόμη. Δυστυχώς. Μπορεί ακόμα να κανείς να απενεργοποιήσει έναν αναμεταδότη και να είναι μη ορατό. Και αν οι δορυφόροι δεν παρακολουθούν ένα συγκεκριμένο αεροσκάφος, εξαφανίζεται όπως έκανε η MH370. Ακόμα, θα πρέπει να έχουν μαύρα κουτιά με μεγαλύτερη μπαταρία πιο δυνατό στίγμα. Πιστεύω ότι θα πρέπει να έχουν κουτιά που μπορούν να επιπλέουν. Αν το μαύρο κουτί από την MH370 είχε επιπλεύσει, μάλλον θα το είχα βρει σε κάποια παραλία στη Μαδαγασκάρη.
– Υπάρχει ελπίδα να βρεθεί ποτέ η αλήθεια;
Υπάρχει ελπίδα. Ότι θα τα καταφέρουμε. Στη ζωή μου όχι. Για παράδειγμα, νομίζω ότι αν η Μαλαισία συνεχίσει την έρευνα νομίζω ότι θα το βρούμε. Και όταν το βρουν θα είναι σε θέση να καταλάβουν τι συνέβη.
Τα μαύρα κουτιά, το Flight Data Recorder, τα δεδομένα τους μπορούν ίσως να ανακτηθούν. Τα συντρίμμια θα πουν πολλά για το πώς συνετρίβη το αεροπλάνο και ποιος το πετούσε. Και το φορτίο είναι επίσης σημαντικό. Επειδή υπάρχουν κάποια ερωτήματα σχετικά με το τι υπήρχε οτιδήποτε στο αεροπλάνο που μπορεί να ήταν αιτία για την εξαφάνισή του ή για κάποιον που θέλει να το κουκουλώσει. Μπορούμε να ανακτήσουμε το φορτίο.
Όλα τα συντρίμμια πήγαν στην Αφρική. Κανένα δεν έφτασε στην Αυστραλία. Αν το αεροπλάνο είχε συντριβεί σε γεωγραφικό πλάτος κοντά στο ’40, τα συντρίμμια θα είχαν πάει ανατολικά στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Όχι δυτικά προς την Αφρική.
-Θέλουν κάποιοι να μείνει για πάντα ένα μυστήριο άλυτο;
Κάποιοι δε θέλουν να μαθευτεί η αλήθεια. Κάποιοι που θα ντροπιαστούν με τι τελικά έχει συμβεί. Και κάποιοι που θέλουν να πουλήσουν βιβλία δεν θέλουν να βρεθεί το αεροσκάφος εκτός αν είναι εκεί που λένε αυτοί.
Υπάρχουν κάποιες φανταστικές ιστορίες. Ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε από τις ΗΠΑ στη νότια Κινεζική θάλασσα. Είναι φαντασία. Καταρρίπτεται από όλα τα στοιχεία. Μία άλλη θεωρία λέει ότι πέταξε στο Καζακστάν και θάφτηκε στην άμμο. Αυτό δεν συνέβη. Καταρρίπτεται. Αυτά δεν είναι θεωρίες, είναι φαντασίες.
Άλλη μία θεωρία λέει ότι ο πιλότος το έριξε. Είναι μία θεωρία. Αλλά δεν αποδεικνύεται. Δεν το ξέρουμε. Πολλοί το πιστεύουν. Πρέπει να βρούμε το αεροπλάνο για να μάθουμε.
– Δεχτήκατε και προσωπικές απειλές όλα αυτά τα χρόνια.
Δέχτηκα απειλές από ανθρώπους της Μαφίας στη Μαγαδασκάρη. Έλεγαν ότι δε θα φύγω από τη Μαγαδασκάρη ζωντανός. Όταν είχα στα χέρια μου το πιο πρόσφατο κομμάτι από τα συντρίμμια, έγινε διάρρηξη στο ξενοδοχείο μου. Πιστεύω πως προσπαθούσαν να έρθουν σε εμένα και να πάρουν το κομμάτι.
Μάλιστα, ο επίτιμος σύμβουλος της Μαλαισίας που ήταν υπεύθυνος για την παράδοση των συντριμμιών δολοφονήθηκε πριν προλάβει να το πάρει (σημείωση συντάκτη: O Houssenaly Zahid Raza δολοφονήθηκε στις 24 Αυγούστου του 2017 πυροδοτώντας νέο γύρο ερωτημάτων γύρω από τη χαμένη πτήση).
Δέχτηκα απειλές. Μου έλεγαν ότι θα έρθουν σε εμένα πριν μπω στην επόμενη πτήση μου. Ακόμα, με είχαν κατηγορήσει πως είμαι πράκτορας της Ρωσίας, των ΗΠΑ και της Κίνας. Πραγματική δολοφονία χαρακτήρα. Όλο αυτό με ανάγκασε να απέχω.
Όσον αφορά τις απειλές και τη δολοφονία χαρακτήρα εναντίον μου, δεν επικεντρώνομαι σε αυτό γιατί δεν αφορά προσωπικά εμένα. Πρόκειται για την αναζήτηση απαντήσεων και αλήθειας για τις οικογένειες της MH370 και για το κοινό που χρησιμοποιεί τα αεροπλάνα. Όλοι πρέπει να ξέρουμε, όταν μπαίνουμε σε ένα αεροπλάνο, ότι δεν πρόκειται απλώς να εξαφανιστούμε. Πρέπει να λύσουμε αυτό το μυστήριο για να μην ξανασυμβεί και να σταματήσουμε αυτή την τρελά σενάρια και τις εικασίες για το τι συνέβη.
Οι απαντήσεις βρίσκονται στον πάτο του ωκεανού.
Τι συνέβη στις 8 Μαρτίου 2014
Το ημερολόγιο δείχνει 8 Μαρτίου του 2014. Η πτήση MH370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών, ένα υπερσύγχρονο Boeing 777-200R, μόλις έχει απογειωθεί από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας με προορισμό το Πεκίνο. Η πλειονότητα των συνολικά 239 επιβαινόντων είναι Κινέζοι. Αρκετοί ήταν από τη Μαλαισία ενώ οι υπόλοιποι από Ινδονησία, Αυστραλία, Ινδία και άλλες χώρες.
Μεταξύ των επιβαινόντων ήταν και δέκα παιδιά. Στο πιλοτήριο βρίσκονται ο κυβερνήτης Ζαχαρί Αχμάντ Σαχ, 53 χρόνων, για τον οποίο έχουν γραφτεί αναρίθμητα δημοσιεύματα με αιχμές για την προσωπική του ζωή, και ο Φαρούκ Χαμίντ, 27 ετών. Αρκετά λεπτά αργότερα βρίσκεται πάνω από τη Νότια Θάλασσα της Κίνας με κατεύθυνση προς Βιετνάμ. Αφού αποχαιρετά τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας της Κουάλα Λουμπούρ ξεκινά το μυστήριο, καθώς το αεροσκάφος κάνει απότομη στροφή νοτιοδυτικά. Πέταξε πάνω από τη Μαλαϊκή Χερσόνησο και γύρω από τη νήσο Πενάνγκ. Εν συνεχεία διατήρησε βορειοδυτική κατεύθυνση προς τη θάλασσα Ανταμάν στον Ινδικό ωκεανό έως ότου εξαφανίστηκε από τα ραντάρ έπειτα από περίπου επτά ώρες πτήσης.
Τα στοιχεία από τους δορυφόρους δείχνουν ότι η πορεία του αεροσκάφους ήταν έντονα πτωτική, κάτι που μεταφράζεται σε μη ομαλή προσγείωση και σε βίαιη πρόσκρουση στο νερό. Κοντολογίς, τα μέχρι τώρα στοιχεία, ενδείξεις και αποδείξεις είναι ότι το αεροπλάνο κατέπεσε.
Διαβάστε επίσης:
Υπόθεση Ασημακοπούλου: Έρευνα της Αρχής Προστασίας Δεδομένων για τα e-mail σε απόδημους
Τι έκρυψαν κάτω από τα μπάζα στα Τέμπη;
Μαρία Καρυστιανού: Μόνη της και όλοι τους…
Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Οι φοιτητές της Ευρώπης γκρεμίζουν τον μύθο Μητσοτάκη
Ασημακοπούλου: Επιμένει στην… κοροϊδία για το πώς ήρθαν στα χέρια της οι λίστες των μέιλ
Φωτογραφίες: AP, University of West Australia, Blaine Gibson