Εάν καταθέσει στην υπόθεση Παπαντωνίου ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής της Thales THEC (Thales Engineering and Consulting) Μισέλ Ζοσράν, τότε ενδέχεται να περάσουν το κατώφλι τού ανακριτή και να ακουσθούν ισχυρά ονόματα πέρα του πρώην υπουργού Εθνικής Άμυνας, υποστηρίζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ νομικές πηγές της Γαλλίας, οι οποίες είναι σε θέση να έχουν πρόσβαση στους 80 φακέλους διαφθοράς που εξετάζουν από το 2005 οι υπηρεσίες καταπολέμησης οικονομικού εγκλήματος της DNIF (Division nationale des investigations financiers) στο Παρίσι.
Ο Μισέλ Ζοσράν θεωρείται ο άνθρωπος που επισκέφθηκε πολλές φορές την Αθήνα και γνωρίζει με λεπτομέρειες τι μεσολάβησε την περίοδο 2002-2003 για να καρποφορήσει η σύμβαση (010Β.03) εκσυγχρονισμού των ελληνικών φρεγατών, πού και με ποιους τρόπους δόθηκαν (αν αποδειχθεί) μίζες, αλλά κυρίως ποιοι συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις. Αυτός άλλωστε είναι ο λόγος για τον οποίο ζητήθηκε επίσημα η δικαστική συνδρομή της Γαλλίας από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, ώστε να καταθέσει είτε αυτοπροσώπως είτε ενόρκως ο Μισέλ Ζοσράν στο πλαίσιο της διαλεύκανσης της υπόθεσης Παπαντωνίου.
Το ενδιαφέρον εστιάζεται στο αν ο Μισέλ Ζοσράν μπορεί να θεμελιώσει αν ο Γιάννος Παπαντωνίου λειτούργησε μόνος του. Πολύ ενδιαφέρον έχουν οι αναφορές του Μισέλ Ζοσράν στο συμβόλαιο που έχασε η Thales για το σύστημα ασφαλείας των ολυμπιακών αγώνων C-4I, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου πήρε η αμερικανική SAIK.
Άλλωστε όλες οι ένορκες αναφορές του Ζοσράν για την Thales αποτέλεσαν τη βάση πάνω στην οποία κινήθηκαν και κινούνται οι ανακριτικές έρευνες των Γάλλων δικαστών Ρενό Βαν Ρουιμπέκ (Renaud Van Ruymbecke) και Ξαβιέ Σιμεονί (Xaviere Simeoni ) σε πολλές υποθέσεις, κατά τις οποίες απαγγέλθηκαν συγκεκριμένες κατηγορίες για παράβαση ή μη συμμόρφωση με τον «Κώδικα ηθικής» της Thales, μεταξύ αυτών και της υπόθεσης που αφορά εξοπλιστικά προγράμματα στην Ελλάδα.
Οι δύο Γάλλοι δικαστικοί αξιωματούχοι είναι οι ίδιοι εξάλλου που έχουν χειριστεί την πολύκροτη υπόθεση των φρεγατών της Ταϊβάν που ταρακούνησε το πολιτικό τοπίο στη Γαλλία την 10ετία του ’90 και συνδέθηκε με τη δημόσια εταιρεία Thomson-CSF, η οποία στη συνέχεια ιδιωτικοποιήθηκε και μετονομάστηκε σε Thales, αλλά και την υπόθεση «Secoia», στην οποία και πάλι θυγατρική του Ομίλου της Thales βρέθηκε στο εδώλιο για «traffic d’influence» (Διεθνική ‘Ασκηση επιρροής) ως ηθικός αυτουργός πίσω από δωροδοκίες για να αναλάβει η εταιρεία τη δημιουργία ενός εργοστασίου καταστροφής χημικών όπλων στο στρατιωτικό πεδίο του Mailly (συμβόλαιο 120 εκατομμυρίων), όπου ένα πρώην στέλεχος της Γαλλικής Επιτροπής Εξοπλισμών (DGA), ο Λοράν Κολέ-Μπιγιόν και ένας επιχειρηματίας, ο Ζεράρ Μπερτινετί, καρπώθηκαν μια προμήθεια της τάξεως του 1,35%. Η Έρευνα που κατέληξε στις δικαστικές αίθουσες έγινε με μαρτυρίες του ίδιου του Μισέλ Ζοσράν για μίζες.
«Φοβάμαι για τη ζωή μου»
Οι υποθέσεις περί «διαφθοράς» του Ομίλου Thales, για τις οποίες έχει καταθέσει ενόρκως ο Μισέλ Ζοσράν σε πολλές περιπτώσεις, ξεπερνούν όπως ισχυρίζεται ο ίδιος κάθε φαντασία. Κατηγόρησε τον Όμιλο για απάτες σε ευρωπαϊκές επιδοτήσεις, για ύποπτα συμβόλαια με τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA) και για υπεξαιρέσεις στο πλαίσιο των προγραμμάτων βοηθείας στην ανάπτυξη της Καμπότζης και του Τόγκο, για τρόπους που βρήκε ο Όμιλος ώστε να ξεπερασθεί το στρατιωτικό εμπάργκο στον Σαντάμ Χουσεΐν και ισχυρίστηκε ότι το ιρακινό καθεστώς τη δεκαετία του ‘90 μέσω της THEC κατάφερε να προμηθευτεί με χημικά όπλα.
Ο Μισέλ Ζοσράν, ο οποίος λέει ότι φοβάται για τη ζωή του και γι’ αυτό ζει πλέον στη Μεγάλη Βρετανία, έχει υποστηρίξει ότι ήταν σε θέση να γνωρίζει και πιο ευαίσθητα θέματα. Μίλησε στους δικαστικούς εκπροσώπους για τη λεγόμενη αγορά «Miksa» που αφορούσε στην εποπτεία των συνόρων της Σαουδικής Αραβίας. Η Thales δραστηριοποιήθηκε πάνω από 15 χρόνια για να κλείσει ένα συμβόλαιο με το Ριάντ που αξιολογήθηκε στα 7 δισεκατομμύρια ευρώ. Πίσω από αυτές τις διαπραγματεύσεις είχαν ασκηθεί μεγάλες πολιτικές πιέσεις από τον Ζακ Σιράκ για να απομακρυνθεί με βίαιο τρόπο ο τότε υπουργός Εσωτερικών και μετέπειτα Πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί και ο περίγυρος του από τις διαπραγματεύσεις, καθώς το Ελυζέ έλεγχε πληροφορίες ότι πίσω από αυτό το συμβόλαιο υπήρχε ένα μεγάλο κύκλωμα με στόχους να καρπωθεί μίζες και προμήθειες.
Ο Μισέλ Ζοσράν ήταν ένας από αυτούς που έβγαλε στη «φόρα» μάλιστα το γεγονός ότι υπήρξαν «μυστικοί λογαριασμοί» στην καταγραμμένη ως ιδιωτική τράπεζα των τραπεζών, την Clearstream, με έδρα το Λουξεμβούργο και με αποκαλύψεις για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος από ύποπτες υποθέσεις, κυρίως εμπόρων όπλων, γεγονός που οδήγησε να αλλάξει έδρα και να μεταφερθεί στη Γερμανία.
Για τον δικηγόρο του Μισέλ Ζοσράν, τον μετρ Φρανσουά Λαστέλ, ο πελάτης του «γνωρίζει πολύ περισσότερα πράγματα. Γι’ αυτό το λόγο, υποστηρίζει θέλησε η Thales να τον απομακρύνει από τον Όμιλο. Και έβγαλε από το συρτάρι ένα θέμα που αφορούσε το τραμ για να τον εξουδετερώσει και να μη μιλήσει».
Από την πλευρά του, ο Μισέλ Ζοσράν -σύμφωνα με τη δικογραφία της υπόθεσης της Νίκαιας για τις μίζες στο δημοτικό σύμβουλο Ντομινίκ Μονλό- σημειώνει ότι «όταν έθεσαν υπόψη τής υψηλής ηγεσίας του Ομίλου Thales στοιχεία σε περίπου 100 υποθέσεις καταγραμμένες σε 80 φακέλους που ανακάλυψα ο ίδιος, πήρα την ακόλουθη απάντηση: Θυμηθείτε την υπόθεση με τις φρεγάτες της Ταϊβάν, όταν ο φάκελος παίρνει τέτοιες διαστάσεις δεν έχουμε επιλογή: Τιμούμε τις υποχρεώσεις μας».
Η υπόθεση της Νότιας Αφρικής
Χαρακτηριστική για το πώς δρούσε η εταιρεία εξοπλιστικών προγραμμάτων και ηλεκτρονικών εφαρμογών Thales για να εξασφαλίζει συμβόλαια είναι και η υπόθεση διαφθοράς στη Νότια Αφρική. Δύο θυγατρικές του Ομίλου βρέθηκαν να δίνουν ένα νέο χτύπημα στην εικόνα της εταιρείας στη δίκη διαφθοράς το 2006 που θα κάνει μεγάλο «θόρυβο» στη χώρα. Βασικός κατηγορούμενος ήταν ο πολύ δημοφιλής πρώην αντιπρόεδρος Ζακόμπ Ζουμά, τον οποίο καθαίρεσε από τη θέση του ο Πρόεδρος Τάμπο Μπέκι. Ήταν ύποπτος ότι πήρε κάτω από το τραπέζι χρήματα από τον γαλλικό όμιλο με ανταλλαγή να μην μιλήσει για τους τρόπους που προχώρησαν συμβόλαια ναυτικών εξοπλιστικών προγραμμάτων με την Thales to 1999. Στη δίκη θα προκύψουν μίζες από 160 χιλιάδες ευρώ (1,3 εκατ. rands) σε συγκεκριμένους αξιωματούχους. Σύμφωνα με τη γαλλική L’Expansion, στη δικογραφία αναφέρθηκε και το όνομα του Μισέλ Ζοσράν.
Μικρές Καταδίκες της Thales
Πάντως είναι αξιοσημείωτο ότι τις περισσότερες υποθέσεις που έφθασαν σε δίκη η Thales καταδικαζόταν με ελεγχόμενα οικονομικά πρόστιμα αντίστοιχα με τις μίζες.
Για παράδειγμα, στην υπόθεση χρηματισμού για το τραμ στη Νίκαια, υπόθεση η οποία αποτέλεσε και την αφορμή να ξεκινήσουν πολλές έρευνες για τυχόν διεθνείς «μίζες» της Thales, μεταξύ αυτών και η υπόθεση στην Ελλάδα, κατοχυρώθηκε ένα πρόστιμο 600 χιλιάδων ευρώ που συνοδεύτηκε με στέρηση της συμμετοχής του Ομίλου σε δημόσιες δημοπρασίες στην πόλη για δύο χρόνια. Ενώ ο Μισέλ Ζοσράν για την ίδια υπόθεση καταδικάσθηκε σε 18 μήνες φυλακή, εκ των οποίων οι 12 με αναστολή, ο δημοτικός σύμβουλος Ντομινίκ Μολρό καταδικάσθηκε σε 4 χρόνια φυλακή, τα δύο με αναστολή.
Στην ίδια δίκη, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ενόχλησε την τοπική κοινωνία το γεγονός ότι ο μεσάζων που έφερε σε επαφή τον δημοτικό σύμβουλο με την THEC, ο οποίος καταγγέλθηκε από το γαλλικό σοσιαλιστικό κόμμα ότι «ήταν μέλος της μασονικής Μεγάλης στοάς των Παρισίων», αθωώθηκε…
Η δυναμική παρουσία της Thales στην Ελλάδα
Η Thales Hellas διατηρεί πάντως θετική εικόνα στην Ελλάδα, καθώς δραστηριοποιείται πάνω από τριάντα χρόνια στη χώρα και έχει αναπτύξει συνεργασία σε πολλούς τομείς, κυρίως σε εξοπλιστικά προγράμματα. Είναι ένας από τους μεγάλους «παίχτες», κυρίως στον τομέα των εξοπλισμών. Άλλωστε όπως προκύπτει από τις ίδιες τις ανακοινώσεις της γαλλικής πρεσβείας, πάντοτε όποιος ξεκινούσε τη θητεία του ως επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και επενδύσεων ΓΔΑΕΕ, το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να επισκεφθεί την έδρα του Ομίλου Thales.
Η συνεργασία στην Ελλάδα με την Thales σε στρατιωτικό επίπεδο αφορά τα Mirage 2000 και 2000-5 επανδρωμένα με ηλεκτρονικά συστήματα άμυνας και επικοινωνίας, αλλά και στον τομέα της χερσαίας συνεργασίας η Thales παρείχε στον στρατό ασύρματα συστήματα PR4G, ραντάρ επιτήρησης και συστήματα optronics.
Το σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας Thales λειτουργεί από το 2000 για να διαχειριστεί όλες τις κινήσεις εναέριας κυκλοφορίας στον ελληνικό εναέριο χώρο. Το 2015, η Thales επελέγη για να αναβαθμίσει αυτό το σύστημα ATM σε σύμβαση που περιλαμβάνει αντικατάσταση υλικού, καθώς και την προμήθεια και ενσωμάτωση του συστήματος παρακολούθησης πολλαπλών αισθητήρων (MSTS) και άλλων βελτιώσεων.
Από τη δεκαετία του 1990, η Thales έχει προμηθεύσει πολυάριθμα συστήματα στις ελληνικές αρχές πολιτικής αεροπορίας, συμπεριλαμβανομένων των πρωταρχικών ραντάρ, των ραντάρ δευτεροβάθμιας παρακολούθησης, των συστημάτων επικοινωνίας και πλοήγησης (navaids).
Ακόμη η Thales δραστηριοποιείται στην Ελλάδα στον τομέα των μεταφορών. Το 2014, η Thales κέρδισε σύμβαση για την προμήθεια σηματοδοτικών και τηλεπικοινωνιακών συστημάτων για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Κιάτου και Ροδοδάφνης. Τα συστήματα σηματοδότησης Thales ETCS Level 1 εξοπλίζουν επίσης τη σιδηροδρομική γραμμή από την Αθήνα στον Προμαχώνα (βουλγαρικά σύνορα). Επιπλέον, η Thales παρείχε το σύστημα πληροφοριών επιβατών και το σύστημα επιτήρησης τρένων για τη γραμμή 1 του μετρό της Αθήνας. Σήμερα ο γαλλικός κολοσσός στον τομέα της αεροναυτιλίας, του διαστήματος και των επικοινωνιών δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 30 χώρες, απασχολεί 55.000 εργαζόμενους και ο ετήσιος τζίρος ξεπερνά τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ