Μετά τη ΔΕΗ προς ιδιωτικοποίηση οι υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης στη Θεσσαλονίκη

Άμεση ενημέρωση ζητούν 35 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ -με πρωτοβουλία του Αλέξη Χαρίτση- για τη συμφωνία εμπιστευτικότητας που αφορά τη μεταβίβαση της λειτουργίας των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης από την ΕΥΑΘ ΑΕ στην ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ.

Στην Ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης προς τους υπουργούς Ανάπτυξης, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος, επισημαίνουν ότι σύμφωνα με Δελτίο Τύπου που δημοσίευσε η ΕΥΑΘ ΑΕ στις 16/9/2021, υπεγράφη συμφωνία εμπιστευτικότητας μεταξύ της ΕΥΑΘ ΑΕ και της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ για την ανταλλαγή στοιχείων μεταξύ των δύο πλευρών, με στόχο τη σταδιακή μεταβίβαση της λειτουργίας των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης από την ΕΥΑΘ στην ΕΤΒΑ. Μάλιστα, στο δελτίο τύπου σημειώνεται ότι η συμφωνία αυτή «αποτελεί το πρώτο βήμα συνεργασίας των δύο φορέων προκειμένου να περιέλθει στην κυριότητα της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. το σύνολο της λειτουργίας των υποδομών της ΒΙΠΕ-Θ.».

Κατά τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, η συμφωνία αυτή γεννά αρκετά ερωτήματα όσον αφορά την καταπάτηση του ιδρυτικού νόμου της ΕΥΑΘ ΑΕ (Ν.2937/2001) και τη δυνατότητα μεταβίβασης λειτουργίας των υποδομών της. «Στο άρθρο 18 του Ν.2937/2001 αναφέρεται ότι ¨η ΕΥΑΘ Α.Ε. απαγορεύεται να εκποιεί, να εκμισθώνει ή να παραχωρεί κατά χρήση ή να συνιστά οποιοδήποτε εμπράγματο δικαίωμα επί των ακινήτων πάγιων στοιχείων της που συνδέονται άρρηκτα με την άσκηση των σχετικών με την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης δραστηριοτήτων της, με την επιφύλαξη των διατάξεων του παρόντος νόμου¨. Επιπλέον, το άρθρο 20 του ίδιου νόμου, αναφέρει ότι η ΕΥΑΘ έχει το αποκλειστικό δικαίωμα παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης στις γεωγραφικές περιοχές που εκτείνεται η δραστηριότητά της, επομένως και στη Δυτική Θεσσαλονίκη και το δικαίωμα αυτό είναι αμεταβίβαστο και ανεκχώρητο, με διάρκεια 30 έτη» υπογραμμίζουν και προσθέτουν:

«Η μεταβίβαση της λειτουργίας ύδρευσης και αποχέτευσης της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης σημαίνει παραχώρηση δημόσιας περιουσίας και απεμπόληση του αποκλειστικού δικαιώματος λειτουργίας από την ΕΥΑΘ ΑΕ και το ελληνικό δημόσιο. Με την σχεδιαζόμενη μεταβίβαση η ΕΥΑΘ ΑΕ, μια εταιρεία με υψηλή τεχνογνωσία στον τομέα της ύδρευσης, της αποχέτευσης και της προστασίας των υδατικών πόρων και του περιβάλλοντος, και παράλληλα με μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση των προβλημάτων που προκύπτουν στα δίκτυα της αλλά και εξυπηρέτησης/ διαχείρισης ιδιωτών πελατών και επιχειρήσεων, μεταφέρει την αρμοδιότητα σε έναν ιδιωτικό φορέα κατά παράβαση νόμου».

Υποστηρίζουν δε ότι με τη μεταβίβαση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης στην περιοχή της ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης, η ΕΥΑΘ ΑΕ μετατρέπεται σε απλό πάροχο «χονδρικής» των υπηρεσιών ύδατος και το σύνολο των χρηστών των δικτύων της ΒΙΠΕ-Θ (περίπου 800 επιχειρήσεις) μεταφέρονται, με την εκχώρηση του «πελατολογίου» της ΕΥΑΘ ΑΕ, στη δικαιοδοσία της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ και για τις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης. «Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι η σχεδιαζόμενη μεταβίβαση δεν αποτελεί μια οικονομικά συμφέρουσα πρόταση για την ΕΥΑΘ ΑΕ, αντίθετα ευνοεί την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ» συμπεραίνουν και ζητούν να δοθούν στη δημοσιότητα τα ακριβή στοιχεία που πρόκειται να μεταβιβαστούν καθώς και οι ακριβείς όροι της συμφωνίας μεταβίβασης.

Τούτων δοθέντων, ρωτούν τους Άδωνη Γεωργιάδη, Μάκη Βορίδη και Κώστα Σκρέκα:

Τι ακριβώς προβλέπει η συμφωνία εμπιστευτικότητας που υπεγράφη από την ΕΥΑΘ ΑΕ και την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ; Υπάρχει οικονομικό αντίτιμο για τη μεταβίβαση; Ποια τμήματα των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης και συνοδές αυτών εγκαταστάσεις μεταβιβάζονται; Ποιες υποχρεώσεις αναλαμβάνει η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ τόσο έναντι της ΕΥΑΘ ΑΕ όσο και απέναντι στις εγκατεστημένες στη ΒΙΠΕ-Θ επιχειρήσεις; Πως εξασφαλίζεται ο έλεγχος της σωστής λειτουργίας όλου του δικτύου και της Μονάδας Κατεργασίας Αποβλήτων (ΜΚΑ) της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕΘ;

Σύμφωνα με ποιο θεσμικό πλαίσιο προχωρά η διαδικασία της σταδιακής μεταβίβασης της λειτουργίας των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης από την ΕΥΑΘ ΑΕ στην ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ; Δεν προκύπτει παραβίαση του ιδρυτικού νόμου της ΕΥΑΘ ΑΕ, Ν.2937/2001, για αποκλειστικό δικαίωμα παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης στις γεωγραφικές περιοχές που εκτείνεται η δραστηριότητά της;

Ετικέτες