Κρατικό χρήμα σε μη ειδησεογραφικά Μέσα από τον «γαλάζιο» περιφερειάρχη Ν. Φαρμάκη
Τη… δουλειά της ενημέρωσης έχουν αναλάβει με απευθείας αναθέσεις διάφοροι «επώνυμοι» επιχειρηματικοί κύκλοι της Πάτρας, οι οποίοι και κατά το παρελθόν μέσω διάφορων εταιρειών που εκπροσωπούν είχαν οικονομικές συναλλαγές με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕ). Αυτό αποκαλύπτεται από πληθώρα εγγράφων αναρτημένων στη Διαύγεια, από έρευνα στο διαδίκτυο αλλά και από την επίσημη ιστοσελίδα του ΕΣΡ με όλους τους ραδιοφωνικούς σταθμούς της χώρας, ενημερωτικούς και μη. Πολλοί επιχειρηματίες της ευρύτερης περιοχής που έμειναν… απέξω κάνουν λόγο για «προκλητική συμπεριφορά» των αρμοδίων στη διαδικασία της επιλογής από την ΠΔΕ και ζητούν από τον ίδιο τον περιφερειάρχη να απαντήσει δημόσια με ποια κριτήρια και υπό ποιες προϋποθέσεις δόθηκαν τα χρήματα με απευθείας αναθέσεις στις εν λόγω εταιρείες.
Αναθέσεις με… συγγένεια
Στις 11.3.2020 η Οικονομική Επιτροπή ΠΔΕ εγκρίνει την εξειδίκευση πίστωσης 59.203,80 ευρώ για τη διεξαγωγή καμπάνιας ενημέρωσης των πολιτών σχετικά με τους κανόνες υγιεινής που θα πρέπει να ακολουθούν λόγω νέου κορονοϊού. Η ΠΔΕ «σπάει» το ποσό σε τρία μέρη: • 9.920 ευρώ δίδονται για σχεδιασμό και παραγωγή βίντεο (TV spot) το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στον ιστότοπο της ΠΔΕ και των εμπλεκόμενων φορέων σε ενημερωτικές εκδηλώσεις, ενημερωτικά πόρταλ και social media. H δουλειά δίνεται με απευθείας ανάθεση στην Κλάδης Ν. και Σία ΟΕ.
• 24.749,16 ευρώ καταβάλλονται για δημιουργία και προσαρμογή μακετών σχετικά με καταχωρήσεις σε έντυπο ημερήσιο και περιοδικό Τύπο, δημιουργία και προσαρμογές banner για σάιτ και ηλεκτρονικό Τύπο, media plan για καταχωρήσεις σε έντυπο ημερήσιο και περιοδικό Τύπο. Δίνεται με απευθείας ανάθεση στην ΑΜΕΣΑ ΕΠΕ, ένας εκ των δύο διαχειριστών της οποίας –σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΜΗ– είναι ο γνωστός επιχειρηματίας Γεώργιος Καραγεωργόπουλος.
• 24.534,64 εκταμιεύονται για παραγωγή ραδιοφωνικού σποτ, εκπόνηση media plan ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών. Το ποσό δίνεται με απευθείας ανάθεση στη ΝΕΤ Μονοπρόσωπη ΕΠΕ, διαχειρίστρια της οποίας – σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΜΗ– είναι η κόρη του προηγούμενου επιχειρηματία!
Με βάση τις απαιτήσεις που αναφέρονται στα επίσημα έγγραφα της ΠΔΕ, τα διαφημιστικά ραδιοφωνικά σποτ έπρεπε να δοθούν σε ενημερωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς. Οπως, όμως αποκαλύπτεται από το σχετικό έγγραφο στη Διαύγεια αλλά και από την ιστοσελίδα του ΕΣΡ στην οποία έχουν αναρτηθεί όλοι οι ενημερωτικοί και μη ραδιοφωνικοί σταθμοί, διαφημιστικά σποτ δόθηκαν και σε μη ενημερωτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, όπως το Radio I.Π. Μεσολογγίου 92,0 και ο Kosmos FM 90.7.
Χρήματα για να διαφημίσουν τα μέτρα πρόληψης της ΠΔΕ κατά της πανδημίας φέρονται να λαμβάνουν μεταξύ άλλων και οι ιστοσελίδες ilianews.gr και ksiromeronews.gr. Μια απλή έρευνα στο διαδίκτυο αποδεικνύει ότι είτε δεν υπάρχουν είτε έχουν σταματήσει να λειτουργούν! Μάλιστα στο σχετικό έγγραφο της ΠΔΕ αναφέρεται ξεκάθαρα ότι επιλέγονται ιστοσελίδες με μεγάλη επισκεψιμότητα! Με ποια κριτήρια και από ποιους επιλέχθηκαν οι ανωτέρω ιστοσελίδες και ποιος έλαβε την αμοιβή για την προβολή των banners για την προστασία από Covid-19;
Σε εταιρείες επωνύμων
Οι ανωτέρω απευθείας αναθέσεις έρχονται ως συνέχεια ακόμη δύο που δόθηκαν ξανά σε επώνυμους επιχειρηματίες της Πάτρας, όπως είχε αποκαλύψει το apokalypseis.com.
Στις 31.3.2020 η Οικονομική Επιτροπή του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας εγκρίνει πίστωση ποσού 49.600 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ –χρήματα της έκτακτης επιχορήγησης του υπουργείου Εσωτερικών– για τη συμμετοχή της ΠΔΕ στην καμπάνια «Μένουμε Σπίτι» λόγω της πανδημίας. Τα χρήματα αφορούν: α) 24.800 ευρώ για δημιουργία και συντήρηση διαδικτυακής πλατφόρμας με αντικείμενο την ενημέρωση, την ψυχαγωγία κ.λπ. των πολιτών που μένουν στο σπίτι λόγω των περιοριστικών μέτρων και β) 24.800 ευρώ για τηλεφωνική και ψυχοκοινωνική υποστήριξη κ.λπ.
Την επόμενη (!) ημέρα, 1.4.2020, ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας με απόφασή του αναρτημένη στη Διαύγεια (ΑΔΑ: ΩΨΥΑ7Λ6-ΚΓ2), στην οποία αναφέρεται: «…έπειτα από έρευνα αγοράς προσκομίστηκε μία προσφορά από την εταιρεία DYNACOMB AEBE με συνολικό κόστος 24.800 ευρώ συν ΦΠΑ», ανέθεσε στην εν λόγω εταιρεία, συμφερόντων του γενικού γραμματέα του Επιμελητηρίου Αχαΐας, το ένα σκέλος της καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι».
Στις 2.4.2020 ο περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης, με αντίστοιχη απόφασή του (ΑΔΑ: ΩΧΤ57Λ6-3Ω7) και με το ίδιο ακριβώς αιτιολογικό περί έρευνας αγοράς και μόνο μίας προσφοράς, ανέθεσε στην εταιρεία δημοσκοπήσεων Data Research & Consulting AE, οικονομικών συμφερόντων του εκδότη της εφημερίδας «Πελοπόννησος» της Πάτρας, το έτερο σκέλος της καμπάνιας αντί 24.800 ευρώ.
Για τις δύο τελευταίες απευθείας αναθέσεις ο κ. Φαρμάκης έπειτα από σχετική ερώτηση είχε αναφέρει μεταξύ άλλων ότι τα πάντα έγιναν νόμιμα, υπογραμμίζοντας: «Στις πρωτόγνωρες συνθήκες έκτακτης ανάγκης που ζούμε, πολιτικά και ηθικά ανήθικο θα ήταν να μην αξιοποιήσουμε χρήματα που προορίζονται για τη στήριξη των πολιτών της δυτικής Ελλάδας ακριβώς για τον σκοπό που προορίζονται, επιδιώκοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στο συντομότερο χρονικό διάστημα και μάλιστα προς όφελος της τοπικής επιχειρηματικότητας και τοπικών παραγωγικών φορέων».