Ας κάνουμε μια παύση και ας σκεφτούμε πόσα τρόφιμα χρειαζόμαστε πραγματικά όταν ψωνίζουμε, καθώς η σπατάλη τροφίμων αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά προβλήματα με οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις. Οι περισσότεροι δεν αντιλαμβανόμαστε πόσα τρόφιμα καταλήγουν στο σκουπιδοντενεκέ του σπιτιού κάθε εβδομάδα, από φαγητό που είτε έχει χαλάσει, είτε έχει περισσέψει.
Η σπατάλη τροφίμων ευθύνεται για το 8% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Μαζί με κάθε γραμμάριο τροφής που πετιέται, πετιούνται πολύτιμοι φυσικοί πόροι που χρησιμοποιήθηκαν «άσκοπα». Απόβλητα τροφίμων εντοπίζονται σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2022 στην Ελλάδα παρήχθησαν 2,05 εκ. τόνοι αποβλήτων τροφίμων, εκ των οποίων αφορούν το 18% στην παραγωγή, το 18% στη μεταποίηση, το 7% στο λιανεμπόριο, το 11% στην εστίαση και το 45% στα νοικοκυριά.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ΑΒ Βασιλόπουλος, φροντίζοντας το περιβάλλον για εμάς και τις επόμενες γενιές, ηγείται μιας κοινής προσπάθειας με το WWF Ελλάς για μείωση της σπατάλης τροφίμων σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα, από το αγρόκτημα μέχρι το πιάτο μας, με στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες. Δημιούργησαν από κοινού μια εσωτερική ομάδα εργασίας που ασχολείται με την ανάπτυξη εσωτερικού σχεδίου δράσης για τον περιορισμό των αποβλήτων τροφίμων.
Λένε πως «αν δεν μετρήσεις, δεν μπορείς να μειώσεις τα απόβλητα», γι’ αυτό η εταιρεία συνεργάστηκε και με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, με σκοπό την εκτίμηση των ποσοτήτων αποβλήτων τροφίμων που παράγονται από τις λειτουργίες, τους προμηθευτές και πελάτες.
Συγκεκριμένα, αναπτύχθηκε εκτεταμένος διάλογος με πάνω από 20 προμηθευτές της ΑΒ, ώστε να εντοπιστούν ποιοτικές διαστάσεις της απώλειας τροφίμων και να κατανοηθούν οι λόγοι παραγωγής αποβλήτων τροφίμων και δημιουργήθηκε ενημερωτικό workshop στο οποίο συμμετείχαν περισσότερα από 120 ανώτερα στελέχη της ΑΒ από όλα τα τμήματα που σχετίζονται με την προμήθεια, τη συντήρηση και τη διακίνηση τροφίμων.
Η εταιρεία έκανε πράξη τη δέσμευσή της για μείωση του δικού της περιβαλλοντικού αποτυπώματος και ήδη το 2022 παρήχθησαν 7,5 χιλιάδες τόνοι αποβλήτων τροφίμων στις λειτουργίες της ΑΒ, 7% λιγότερο σε σχέση με τα επίπεδα του έτους βάσης 2019.
Όσο για εμάς τους καταναλωτές, με μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά μας μπορούμε να μειώσουμε το αποτύπωμα στο νοικοκυριό μας, κάτι που σημαίνει και εξοικονόμηση χρημάτων. Για αυτό το λόγο η ΑΒ δημιούργησε ενημερωτικό φυλλάδιο με απλές, πρακτικές και κατανοητές συμβουλές σχετικά με τους τρόπους που μπορεί να μειωθεί η σπατάλη τροφίμων στα νοικοκυριά.
Κοινωνικά οφέλη «πράσινης» συμπεριφοράς
Η μείωση της σπατάλης τροφίμων και η υιοθέτηση μιας «πράσινης» συμπεριφοράς δεν συμβάλλει μόνο στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά έχει και κοινωνικά οφέλη. Για παράδειγμα η αύξηση των δωρεών κοντόληκτων τροφίμων αποτελεί μία λύση για τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η συνεργασία της ΑΒ Βασιλόπουλος με το WWF Ελλάς με δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας αποκτά άλλη βαρύτητα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις άλλες πρωτοβουλίες της ΑΒ προς την κατεύθυνση της μείωσης του food waste, όπως η αύξηση των δωρεών κοντόληκτων τροφίμων μέσω του προγράμματος Τρόφιμα Αγάπης, της πρώτης συμμαχίας για τη μείωση τροφίμων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα το 2022 να δωριστούν πάνω από 9,1 εκατομμύρια γεύματα μέσω του προγράμματος, για πάνω από 123.000 συνανθρώπους μας.