Οσμή αδιαφάνειας και πιθανών εξυπηρετήσεων σε φίλα προσκείμενα στην κυβέρνηση Μητσοτάκη ΜΜΕ αναδύεται πίσω από την σκανδαλώδη διαφημιστική καμπάνια των 11 εκατ. ευρώ την οποία έχει αναλάβει η διαφημιστική εταιρεία Initiative κάτι που δείχνει ότι το σκάνδαλο ήταν τελικά μεγαλύτερο από ότι φάνηκε αρχικά.
Μετά τις χθεσινές αποκαλύψεις του documentonews.gr για παροχή διαφήμισης σε άγνωστες σελίδες μηδαμινής επισκεψιμότητας, καθώς επίσης και ότι στελέχη της εταιρείας έχουν στενή σχέση με το Μαξίμου νέα δεδομένα εγείρουν ακόμη περισσότερα ερωτήματα για την διαφημιστική καμπάνια των 11 εκατ. ευρώ.
Καταρχήν η απευθείας ανάθεση στην Initiative, του μοιράσματος των διαφημιστικών κονδυλίων 11 εκατ. ευρώ είναι κάτι που θα απαγορευόταν διά ροπάλου εάν δεν είχε ψηφιστεί προηγουμένως η σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της κυβέρνησης. Όπως είχε γράψει από την πρώτη στιγμή το documentonews.gr για να γίνει ανάθεση χωρίς καν την πρόσκληση ενδιαφέροντος σε εταιρείες, σημαίνει πως η συγκεκριμένη εταιρεία πρέπει να έχει χαρακτηριστικά και παροχή υπηρεσιών που την καθιστούν μοναδική. Διαφορετικά η ανάθεση και οι δαπάνες είναι παράνομα. Και υπόλογοι ποινικά, υποστηρίζουν νομικοί, είναι τόσο ο Γραμματέας και ανιψιός του Πρωθυπουργού με την πρωτοβουλία, όσο και η εταιρεία.
Εδώ όμως δημιουργείται ένα ακόμη μεγάλο ζήτημα που εκθέτει τόσο την εταιρεία όσο και την κυβέρνηση. Τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να δοθούν απευθείας από την κυβέρνηση στα ΜΜΕ. Όπως είχε γίνει για παράδειγμα την περίοδο που στην επικαιρότητα βρισκόταν η Συμφωνία των Πρεσπών. Η τότε κυβέρνηση και ειδικότερα ο τότε υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος ανέλαβε τη δημιουργία και διανομή του διαφημιστικού υλικού το οποίο δόθηκε απευθείας στα ΜΜΕ προκειμένου η ελληνική κοινωνία να ενημερωθεί για ένα τόσο σημαντικό γεγονός. Δεν επελέγη καμία εταιρεία αλλά το ίδιο το κράτος διένειμε τα κονδύλια αυτά.
Στην παρούσα περίπτωση ωστόσο δεν συνέβη το ίδιο. Αντί να διανείμει τα κονδύλια απευθείας η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία να το πράξει. Ο λόγος είχε να κάνει με το γεγονός πως η εταιρεία δεν υποχρεούται να δημοσιοποιήσει στη Διαύγεια τα ποσά που λαμβάνει κάθε ΜΜΕ, όπως θα έπρεπε να πράξει αντίστοιχα εάν τη διανομή αναλάμβανε κάποιο υπουργείο ή γραμματεία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Επομένως η Initiative και κατ επέκταση η κυβέρνηση δεν ελέγχεται για το αν η διανομή των κονδυλίων έγινε με όρους διαφημιστικής αγοράς (επισκεψιμότητα, τηλεθέαση, κτλ) ή με κριτήριο το κατά πόσο αρεστό είναι Μέσο στην κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ακόμη και εν μέσω πανδημίας η κυβέρνηση χρησιμοποιεί κρατικό χρήμα προκειμένου να εξυπηρετήσει φίλα προσκείμενα ΜΜΕ κατά το δοκούν πέρα από κάθε έννοια διαφάνειας και σεβασμό προς τα ΜΜΕ.
Η υπερβολική αμοιβή
Ωστόσο εκτός από την οσμή αδιαφάνειας που αναδύεται τίθεται και ένα ακόμη ζήτημα που έχει να κάνει με την αμοιβή της Initiative. Σύμφωνα με τη σύμβαση η εταιρεία θα λάβει ως αμοιβή το 3% επί του συνολικού ποσού που θα διανείμει. Αυτό πρακτικά σημαίνει ένα ποσό που ανέρχεται σε 330.000 και πλέον ευρώ. Πρόκειται σύμφωνα με τα δεδομένα της αγοράς για μία ιδιαίτερα υψηλή αμοιβή η οποία δεν δικαιολογείται. Εάν θέλει η κυβέρνηση να το διαπιστώσει ας απευθύνει ένα ερώτημα σε μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες να δει τι απάντηση θα λάβει. Κανονικά βέβαια σε μια τέτοια περίπτωση και με τόσα «σκοτεινά» σημεία θα έπρεπε ήδη η Δικαιοσύνη να παρέμβει. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.