Επικοινωνιακά κόλπα για την ακρίβεια, με την κυβέρνηση Μητσοτάκη να παρεμβαίνει υπέρ των ισχυρών καθώς τα νοικοκυριά στενάζουν.
Το να μιλάς για την αμετροέπεια του Αδωνη Γεωργιάδη είναι περιττό και χωρίς ουσία. Αυτή η περσόνα της κυβέρνησης όμως έχει και θεσμικό ρόλο. Είναι υπουργός Ανάπτυξης και ως τέτοιος δεν γίνεται να αμολά «σαπουνόφουσκες». Το επικοινωνιακό περιτύλιγμα της κυβέρνησης στον τομέα ευθύνης του ονομάζεται «καλάθι του νοικοκυριού». Για τον ίδιο είναι το αποκούμπι του φτωχού Ελληνα καταναλωτή που βάλλεται από τις διεθνείς συνθήκες. Μάλιστα παρομοιάζει την Ελλάδα με καράβι που το χτυπούν τα κύματα και η στοργική κυβέρνηση Μητσοτάκη φτιάχνει ένα υπόστεγο προστασίας των ευάλωτων νοικοκυριών. Το να γελάσεις με τέτοιες αναφορές μάλλον αποτελεί «υπερήφανη πώληση» για τον πωλητή νανογιλέκων, αφού θα έπρεπε να κλαις για όλα όσα πράττει η «επιτελική» κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τη ΓΣΕΒΕΕ, με το «καλάθι του νοικοκυριού» η κυβέρνηση δίνει τη μάχη των εντυπώσεων, προβάλλει δηλαδή ότι δήθεν παρεμβαίνει στην αγορά.
Στρατηγική υπέρ των μεγάλων
Ομως προκύπτει κι άλλο ένα ζήτημα, που βρίσκεται στον πυρήνα της διακυβέρνησης Μητσοτάκη. Στην πράξη το «καλάθι του νοικοκυριού» αφορά μόνο τους μεγάλους παίκτες. Σύμφωνα με τη ΓΣΕΒΕΕ το μέτρο μετατοπίζει την αγοραστική κίνηση προς τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Για να καταλάβουμε τι συμβαίνει: όλες τις συζητήσεις για τη συμπερίληψη συγκεκριμένων προϊόντων στο καλάθι ο Αδ. Γεωργιάδης τις διεξήγαγε με εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ (Μασούτης, Metro, Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος).
Το τι προσπαθεί να πράξει ο προστάτης της κερδοφορίας των μεγάλων και καταστροφέας των μικρών επιχειρήσεων Αδ. Γεωργιάδης, που βρίσκεται σε προφανή συμπόρευση με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, το αναδεικνύει ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, ο οποίος έχει αναλύσει ότι η συγκεκριμένη λίστα προϊόντων είναι ανεπαρκής καθώς ένα νοικοκυριό έχει ανάγκη από περισσότερα προϊόντα και εκτίμησε ότι οι αλυσίδες τροφίμων θα προωθήσουν κατά κύριο λόγο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο το κέρδος τους.
Μηδενικοί έλεγχοι στο επιχειρείν της χώρας
Ομως στο παραλήρημα του Αδ. Γεωργιάδη προστέθηκαν οι έλεγχοι που κάνει η κυβέρνηση στην αγορά. «Μες στο τελευταίο εξάμηνο έχουν γίνει 3.900 έλεγχοι» ανέφερε σε εκπομπή, χωρίς βέβαια ουδείς εκ των δημοσιογράφων να αντιτάξει το παραμικρό. Αραγε δεν έπρεπε να διευκρινίσει αν πρόκειται για ελέγχους στο σύνολο του επιχειρείν της χώρας ή αν αφορούν τον κλάδο του λιανεμπορίου; Ας χρησιμοποιήσουμε απλές πράξεις για να καταλάβουμε ότι το σχετικό επιχείρημα είναι γελοίο. Αν διαιρέσουμε τους 3.900 ελέγχους με τους έξι μήνες, τότε διαπιστώνουμε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη ελέγχει την αισχροκέρδεια στην αγορά διεξάγοντας 650 ελέγχους ανά μήνα. Ας πάρουμε το μικρότερο μέγεθος, που δεν είναι το σύνολο του ελληνικού επιχειρείν αλλά το εμπόριο (χονδρικό και λιανικό).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ στο εμπόριο λειτουργούν περίπου 220.000 επιχειρήσεις. Αρα η κυβέρνηση Μητσοτάκη ελέγχει το 0,29% των επιχειρήσεων μηνιαίως! Οπως εύκολα συνάγεται, η κυβέρνηση Μητσοτάκη θέλει περί τους 388 μήνες για να ελέγξει το σύνολο του εμπορίου (λιανικό & χονδρικό) για φαινόμενα αισχροκέρδειας. Αν το αναγάγουμε σε έτη, τότε ο Αδ. Γεωργιάδης χρειάζεται 28 έτη για να διαπιστώσει τα φαινόμενα αισχροκέρδειας. Ο Αδ. Γεωργιάδης μπορεί να γελάει με την αμετροέπειά του που γίνεται πιστευτή. Εμείς δεν μπορούμε παρά να κλαίμε που ο αμετροεπής αντιπρόεδρος της ΝΔ κατέχει τη θέση του υπουργού Ανάπτυξης της κυβέρνησης Μητσοτάκη.