Με ποιο δικαίωμα ο Μητσοτάκης «δανείζει» εκθέματα του Μουσείου Ακρόπολης;

Με ποιο δικαίωμα ο Μητσοτάκης «δανείζει» εκθέματα του Μουσείου Ακρόπολης;

Η κυβέρνηση ρίχνει ξανά στη φαρέτρα των επικοινωνιακών πυροτεχνημάτων την επιστροφή του θραύσματος Fagan από το Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Με την ψαλίδα να κλείνει όλο και περισσότερο και την πανωλεθρία στις φοιτητικές εκλογές ο Κυριάκος Μητσοτάκης προσπαθεί τα σηκώσει τα πεσμένα της Νέας Δημοκρατίας εργαλειοποιώντας το επονομαζόμενο «θραύσμα Fagan», το τμήμα της πλάκας που ανήκει στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα και που αναπαριστά το πόδι της Αρτέμιδας, θεάς του κυνηγιού, καθισμένης σε θρόνο.

Η Κυβέρνηση της Περιφέρειας της Σικελίας, με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, έδωσε τη συγκατάθεσή της για την «αποδέσμευση» του αντικειμένου, δηλαδή την τεχνική πράξη που ήταν απαραίτητη για την επιστροφή του θραύσματος στην Αθήνα.

Να θυμίσουμε πως το αρχαιολογικό εύρημα, κατέληξε στις αρχές του 19ου αιώνα στα χέρια του Άγγλου προξένου Ρόμπερτ Fagan, χωρίς ποτέ να δοθούν εξηγήσεις για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες το απέκτησε. Μετά, το θάνατο του η σύζυγος του φρόντισε να το πουλήσει στο Βασιλικό Μουσείο του Πανεπιστημίου του Παλέρμο, σημερινός διάδοχος του οποίου είναι το Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο «Αντονίνο Σαλίνας». Αυτή είναι η διαδρομή του θραύσματος και καλό είναι να την γνωρίζουμε για να μην νιώθουμε και υποχρεωμένοι χτυπώντας παλαμάκια, όπως η υπουργός Πολιτισμού… στην ουσία τα κλεμμένα μας δανείζουν.

Τον Αύγουστο του 2019, ο Πρωθυπουργός είχε κάνει την εξής δήλωση στον βρετανικό Observer απευθυνόμενος στον Βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον: «Ως πρώτο βήμα δάνεισέ μου τα γλυπτά για μια συγκεκριμένη περίοδο χρόνου και θα σου στείλω πολύ σημαντικά τεχνουργήματα που δεν έχουν φύγει ποτέ από την Ελλάδα για να εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο».

Τότε, αρκετοί έκαναν λόγο για μια ακόμη γκάφα του Μητσοτάκη μέσα στις πολλές που μας έχει συνηθίσει. Στην ουσία είναι σαν να παραχωρούσε το δικαίωμα επιστροφής των μαρμάρων μπλοκάροντας την διαδικασία. Για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα έχουν γίνει αγώνες και η διευθέτηση του ζητήματος με διαδικασία αμοιβαίας ανταλλαγής είναι κάτι που δεν προωθεί τα συμφέροντα της χώρας μας. Πάγια θέση της Ελλάδας σε αυτό το ζήτημα είναι πως τα γλυπτά του Παρθενώνα έχουν κλαπεί και παρανόμως εξαχθεί από τη χώρα και, επομένως, πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα, προκειμένου να αποδοθεί δικαιοσύνη και να επανενωθούν τα επιμέρους τμήματα το κορυφαίου μνημείου του κλασικού κόσμου.

Οι πληροφορίες λένε πως βάσει της συμφωνίας, από τον περασμένο Φεβρουάριο εκτίθεται στο Παλέρμο ένα σημαντικό ακέφαλο άγαλμα της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο της Ακρόπολης, που χρονολογείται περί τα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ καθώς κι ένας γεωμετρικός αμφορέας του πρώτου μισού του 8ου αιώνα π.Χ., επίσης από το Μουσείο της Ακρόπολης. Η Λίνα Μενδώνη υποστήριξε πως ο επαναπατρισμός στην Αθήνα του θραύσματος Fagan, δείχνει τον ξεκάθαρο και ηθικό δρόμο για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα. Μόνο που δεν μας ξεκαθάρισε η υπουργός τους όρους αυτής της συμφωνίας. Η αρχή μιας τέτοιας δοσοληψίας ανοίγει τον δρόμο για ένα διαρκές αλισβερίσι, που φέρνει την χώρα μας σε δεινή θέση και όλα αυτά με την υπογραφή της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Αν δούμε με την προσοχή που της αρμόζει τη συμφωνία δεν έχουμε να κάνουμε με οριστική επιστροφή του θραύσματος Fagan και σίγουρα δεν μιλάμε για γενναιοδωρία της Κυβέρνησης της Περιφέρειας της Σικελίας. Μας επιστρέφουν κάτι δικό μας που είναι προϊόν κλοπής και τους «δανείζουμε» δύο σημαντικά εκθέματα από το Μουσείο της Ακρόπολης και αυτό είναι μόνο η αρχή…

Για ποιον θρίαμβο κάνει λόγο η κυβέρνηση και το υπουργείο Πολιτισμού; Ποια είναι η επιτυχία που πρέπει να μας γεμίσει υπερηφάνεια και με ποιο δικαίωμα ο Μητσοτάκης ξεπουλάει μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς;

Documento Newsletter