«Με εντολή Μαξίμου» έφυγε το ελικόπτερο του Κυριακού από την Ανοιξη «για να μην καεί»

«Με εντολή Μαξίμου» έφυγε το ελικόπτερο του Κυριακού από την Ανοιξη «για να μην καεί»

Βρισκόταν σε απαγορευμένη για ιδιωτικές πτήσεις περιοχή λόγω της επιχείρησης αεροπυρόσβεσης σε Αττική και βόρεια Εύβοια.

Παρασκευή 6 Αυγούστου 2021. Η Αττική και η βόρεια Εύβοια έχουν παραδοθεί στις φλόγες ενώ χιλιάδες πολίτες εγκαταλείπουν άρον άρον τις περιουσίες τους κατόπιν σχετικών οδηγιών της Πολιτικής Προστασίας. Την ίδια στιγµή που ο φυσικός πλούτος της χώρας αλλά και καλλιέργειες, σπίτια που φτιάχτηκαν µε κόπους µιας ζωής και τροµοκρατηµένα ζώα παραδίδονται απροστάτευτα στις φλόγες µε το επιχείρηµα ότι «οι περιουσίες ξαναγίνονται», γνωστός επιχειρηµατίας και πρωθυπουργικός φίλος, στη βίλα του οποίου έχει βρεθεί στο παρελθόν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, καταφέρνει να λάβει ειδική άδεια ώστε να απογειώσει το ελικόπτερό του από περιοχή στην οποία ρητώς απαγορευόταν να γίνονται πτήσεις ιδιωτικών αεροσκαφών. Ο κυβερνητικός ισχυρισµός περί περιουσιών που θα ξαναγίνουν φαίνεται ότι ισχύει για τους πληβείους αλλά όχι για τους µεγαλόσχηµους φίλους του Κυρ. Μητσοτάκη.

Το πρωινό της 6ης Αυγούστου η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) εκδίδει ΝΟΤΑΜ σύµφωνα µε την οποία «λόγω των έκτακτων συνθηκών που διαµορφώνονται από τις πυρκαγιές που βρίσκονται σε εξέλιξη, έχουν εκδοθεί και βρίσκονται σε ισχύ αγγελίες αποκλεισµού περιοχών για το σύνολο της πολιτικής αεροπορίας στις πληγείσες περιοχές, προκειµένου να διεξάγονται απρόσκοπτα επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης και επιτήρησης». Σε σχετική ανακοίνωση της ΥΠΑ αναφέρεται επιπλέον ότι «εφιστούµε την προσοχή σε όλους τους αεροναυτιλλόµενους, συµπεριλαµβανοµένων και των πτήσεων Drones, για πιστή τήρηση των περιορισµών. Σε αντίθετη περίπτωση και λαµβανοµένων υπόψη των έκτακτων συνθηκών, θα επιβληθούν οι κυρώσεις που προβλέπονται στις σχετικές διατάξεις του Αεροπορικού Κώδικα».

Παρά τον επιβληθέντα περιορισµό, λίγο πριν από τις 10.30 το πρωί της ίδιας ηµέρας ένα ελικόπτερο µε διακριτικά SX-HMK απογειώνεται από ελικοδρόµιο της Ανοιξης, η οποία βρίσκεται µέσα στην απαγορευµένη ζώνη, µε προορισµό το Πόρτο Χέλι. Το ελικόπτερο έχει λάβει ειδική άδεια απογείωσης, αφού από το σηµείο απαγορεύονται ρητά οι απογειώσεις αεροσκαφών, όπως και οι προσγειώσεις. Σύµφωνα µε πληροφορίες του Documento, το κέντρο ελέγχου δέχτηκε τηλεφώνηµα προκειµένου, παρά τη ΝΟΤΑΜ απαγόρευσης πτήσεων, να ανάψει το πράσινο φως για την απογείωση. Οι έντονες αντιδράσεις που κατά πληροφορίες υπήρξαν από την πλευρά των ελεγκτών κάµφθηκαν «µε εντολή Μαξίµου». Το ελικόπτερο που τελικά απογειώθηκε ανήκει, όπως αποδεικνύεται, στον όµιλο Ant1, δηλαδή στην οικογένεια του πρωθυπουργικού φίλου Θοδωρή Κυριακού, ο οποίος κατά το παρελθόν έχει διαθέσει τα εναέρια µέσα του στον Κυρ. Μητσοτάκη και στη σύζυγό του για τη µεταφορά τους από τα Χανιά στη βίλα του στο Πόρτο Χέλι.

 

Όπως φαίνεται τόσο από την εναέρια, όσο και από την επίγεια φωτογραφία, το ελικοδρόμιο που βρίσκεται στην Άνοιξη και από το οποίο απογειώθηκε το ελικόπτερο του ομίλου Αnt1 δεν είναι κοντά σε δασική έκταση και δεν κινδύνευε από φωτιά. Ωστόσο δόθηκε εντολή απογείωσής του απλώς για να ικανοποιηθεί η επιθυμία του ιδιοκτήτη…

Οι αποκαλυπτικές συνοµιλίες

Το Documentο επιβεβαίωσε τις πληροφορίες σύµφωνα µε τις οποίες το ελικόπτερο ανήκει στην οικογένεια Κυριακού (τα διακριτικά ΜΚ στο όνοµα του ελικοπτέρου είναι κατά πάσα πιθανότητα τα αρχικά του αποθανόντος δηµιουργού της µιντιακής αυτοκρατορίας Μίνωα Κυριακού) µέσω των καταγραµµένων επικοινωνιών του πιλότου µε το κέντρο ελέγχου. Από αυτές προκύπτει ότι ο κυβερνήτης του µικρού ελικοπτέρου απογειώνεται από την Ανοιξη στις 10.24 µε κατεύθυνση το Πόρτο Χέλι. Η συνοµιλία του µε το κέντρο ελέγχου στις 10.29 είναι αποκαλυπτική:

Κυβερνήτης: Καληµέρα. SX-HMK.

Κέντρο Ελέγχου: HMK καληµέρα. Προβείτε.

Κυβερνήτης: Απογειώθηκα πριν από πέντε λεπτά από την Ανοιξη, προσεγγίζω τον Χολαργό στα 2.000 πόδια, προορισµός µου είναι το Πόρτο Χέλι. Θα κλείσω τηλεφωνικά µ’ εσάς. Το επόµενο σηµείο Ελληνικό, στα 2.000 πόδια.

Ο πιλότος του ελικοπτέρου ιδιοκτησίας του οµίλου Ant1 ενηµερώνει ότι απογειώθηκε περίπου στις 10.24 από την απαγορευµένη ζώνη της Ανοιξης µε κατεύθυνση προς το Πόρτο Χέλι όπου βρίσκεται η βίλα της οικογένειας Κυριακού. Στις 10.36, περίπου δώδεκα λεπτά µετά την απογείωση και πέντε λεπτά µετά την πρώτη επικοινωνία, ο κυβερνήτης αναφέρει στο κέντρο: «Πληροφορίες για την πτήση SX-HMΚ, στο Ελληνικό, στα 2.000 πόδια. Συνεχίζουµε για το ανατολικό Αίγινας στο ίδιο ύψος».

Σύµφωνα µε ενηµέρωση που παρέχεται στο κέντρο ελέγχου λίγο αργότερα, ως ώρα άφιξης στο Πόρτο Χέλι αναφέρεται η 11.10. Στις 10.57 γίνεται η τελευταία επικοινωνία. Σε αυτήν το κέντρο ελέγχου ενηµερώνει τον κυβερνήτη του ελικοπτέρου να προσέχει αφού κοντά στο σηµείο προσγείωσης θα πετάει και κάποιο άλλο αεροσκάφος. Συγκεκριµένα, η ελέγκτρια αναφέρει: «HMK, αν µας ακούτε να έχετε υπ’ όψιν σας, κυκλοφορία θα εκκινήσει από τα όρια Κρανιδίου µε Πόρτο Χέλι, 8.05, 1.500 προς την Υδρα». Το κέντρο ενηµερώνει τον κυβερνήτη ότι κοντά στο σηµείο στο οποίο πρόκειται να προσγειωθεί γίνεται εκείνη την ώρα ακόµη µία πτήση. Η ώρα η οποία αναφέρεται, δηλαδή 8.05, είναι στην πραγµατικότητα 11.05 αφού στις επικοινωνίες αναφέρεται η λεγόµενη ώρα Γκρίνουιτς.

Η πλευρά Κυριακού υποστηρίζει πάντως ότι δόθηκε άδεια ειδικού σκοπού κατόπιν εισήγησης των εργαζοµένων στο ελικοδρόµιο της Ανοιξης και των πιλότων, σύµφωνα µε την οποία το αεροσκάφος έπρεπε να αποµακρυνθεί για λόγους ασφαλείας αφού στο σηµείο υπάρχουν εύφλεκτα υλικά. Το Documento µετέβη ωστόσο στο ελικοδρόµιο, το οποίο βρίσκεται στη συµβολή των οδών Ροδοδάφνης και Αγ. Αθανασίου και όπως διαπίστωσε είναι αποµακρυσµένο από δασική περιοχή και βρισκόταν αρκετά µακριά από τη φωτιά. Οπως σχολίασαν παράλληλα τεχνικοί, στο σηµείο εκείνο δεν υπάρχουν καύσιµα υλικά, ενώ για την τροφοδοσία των ελικοπτέρων µεταβαίνει βυτιοφόρο. ∆εδοµένων των παραπάνω γεννώνται ερωτήµατα αναφορικά µε το αν πράγµατι το ελικόπτερο µετακινήθηκε για λόγους ασφαλείας ή προκειµένου να απελευθερωθεί από το σηµείο της φωτιάς ώστε να µπορεί να χρησιµοποιηθεί τις επόµενες ηµέρες.

Το ελικόπτερο με τα διακριτικά SX-HMK το οποίο απογειώθηκε από αποκλεισμένη περιοχή είναι το ένα από τα δύο του ομίλου Αnt1 που έχουν χρησιμοποιηθεί κατά το παρελθόν ως αεροταξί του Κυριάκου Μητσοτάκη και της συζύγου του.

Ενταση στο κέντρο ελέγχου

Πριν από την πτήση του ελικοπτέρου είχε προηγηθεί πάντως ένταση στο κέντρο ελέγχου, το οποίο απαγόρευε σε άλλα αεροσκάφη όχι απλώς να προσγειώνονται ή να απογειώνονται από την αποκλεισµένη ζώνη, αλλά δεν επέτρεπε καν να την προσεγγίζουν. Από τις επικοινωνίες της ηµέρας εκείνης προκύπτει σαφώς ότι η ΝΟΤΑΜ απαγόρευσης εναέριας κυκλοφορίας ήταν σε ισχύ πολύ πριν από την απογείωση του ελικοπτέρου της οικογένειας Κυριακού. Συγκεκριµένα, στις 10.01, δηλαδή 23 λεπτά προτού απογειωθεί το ελικόπτερο του καναλάρχη, ένα άλλο ιδιωτικό ελικόπτερο κινείται προς Πεντέλη για να παραλάβει δύο άτοµα, σύµφωνα µε όσα ακούγεται να λέει ο κυβερνήτης του. Σε επικοινωνία µε το κέντρο ελέγχου και αφού πρώτα ενηµερώνει για τη διαδροµή που πρόκειται να ακολουθήσει, ο πιλότος ρωτάει αν µπορεί να κινηθεί προς Τατόι.

Κυβερνήτης: Το Τατόι λειτουργεί;

Κέντρο Ελέγχου: Θα σας ενηµερώσω. Τι ώρα υπολογίζετε να βρίσκεστε στην Πεντέλη;

Κυβερνήτης: Σε δύο λεπτά.

Κέντρο Ελέγχου: Ελήφθη. Ενα λεπτό να σας ενηµερώσω για το Τατόι.

Η συζήτηση γίνεται προφανώς λίγο µετά την έκδοση της ΝΟΤΑΜ. Την ίδια ώρα εξάλλου στην περιοχή πετούν ακόµη και πολεµικά ελικόπτερα τύπου Chinook. Τρία λεπτά µετά την πρώτη επικοινωνία, δηλαδή στις 10.04, κι ενώ το ελικόπτερο έχει πια προσγειωθεί στην Πεντέλη, ο κυβερνήτης του ενηµερώνει το κέντρο ελέγχου. Ο διάλογος που ακολουθεί αποκαλύπτει την ένταση που επικρατούσε την ώρα εκείνη, αφού η ελέγκτρια προσπαθεί να αποσαφηνίσει αν η διαδροµή που ακολούθησε και που επρόκειτο να ακολουθήσει στην πορεία το ελικόπτερο είναι εκτός της απαγορευµένης ζώνης.

Κέντρο Ελέγχου: Το Τατόι µε ενηµερώνει ότι δεν µπορεί να σας εξυπηρετήσει αυτήν τη στιγµή για προσγείωση στην Πεντέλη και σίγουρα όχι για τη διαδροµή που αναφέρετε λόγω της αεροπυρόσβεσης που γίνεται.

Κυβερνήτης: Ναι, ναι. ∆εν επηρεάζουµε καθόλου. Είµαστε ακριβώς στον Σταυρό τώρα. Θα είµαστε στο έδαφος σε 30 δευτερόλεπτα.

Κέντρο Ελέγχου: Ναι, αλλά δεν το εγκρίνει το Τατόι σας λέω.

Κυβερνήτης: Είµαστε ακριβώς πάνω από την περιοχή τώρα. Μόλις προσγειωθήκαµε.

Κέντρο Ελέγχου: Τι εννοείτε µόλις προσγειωθήκατε; Η θέση σας ποια είναι;

Κυβερνήτης: Είµαστε ακριβώς δίπλα στον Σταυρό. ∆εν είµαστε στον κύκλο Τατοΐου. ∆εν επηρεάζουµε.

Κέντρο Ελέγχου: Συγγνώµη, είστε στην Πεντέλη; Πού είστε ακριβώς;

Κυβερνήτης: Στα σύνορα Σταυρού – Πεντέλης. Είµαστε δίπλα στον Σταυρό. Ενα µίλι από τον Σταυρό. Είµαστε στο έδαφος τώρα. Θα σας καλέσουµε πάλι σε 5΄ απογειούµενοι προς Ελ. Βενιζέλος. ∆εν επηρεάζουµε καθόλου το Τατόι.

Κέντρο Ελέγχου: ∆εν θα φύγετε προς το νταµάρι όπως γράφετε. Θα πάτε νότια να ξέρετε. Σας παρακαλώ πάρα πολύ να µην κινηθείτε βορειότερα από την περιοχή όπου κινείστε. ∆ηλαδή θα πρέπει να δείξουµε έναν σεβασµό στους ανθρώπους που παλεύουν εκεί.

Ο πιλότος του µικρού ελικοπτέρου κινείται, όπως γίνεται αντιληπτό, στα σύνορα Πεντέλης – Αγίας Παρασκευής, αλλά έξω από την αποκλεισµένη περιοχή. Από την επικοινωνία του ωστόσο µε το κέντρο ελέγχου προκύπτει ότι στην περιοχή την οποία ελέγχει το κέντρο του Τατοΐου δεν γίνονται διελεύσεις, αλλά κυρίως δεν δίδεται άδεια προσγείωσης ή απογείωσης. Η ελέγκτρια το επισηµαίνει στον κυβερνήτη του ελικοπτέρου σε υψηλούς τόνους, υπογραµµίζοντάς του την ανάγκη να γίνει σεβαστό το έργο των ανθρώπων που την ίδια ώρα επιχειρούν στα πύρινα µέτωπα.

Εξάλλου, µόλις τρία λεπτά µετά την παραπάνω επικοινωνία, δηλαδή στις 10.07, η ίδια ελέγκτρια µιλάει µε τον κυβερνήτη ενός Chinook το οποίο κινείται στην περιοχή και κατευθύνεται στη βόρεια Εύβοια. Ο πιλότος αναφέρει: «Σχηµατισµός καγκουρό, δύο ελικόπτερα Chinook. Αυτήν τη στιγµή βρισκόµαστε βόρεια του αεροδροµίου των Μεγάρων στα 2.500 πόδια. Θα συνεχίσουµε προς Ερυθρές, Υλίκη, Μαλεσίνα για συµµετοχή µας στην κατάσβεση της φωτιάς στη βόρεια Εύβοια».

Είναι προφανές ότι η ευρύτερη περιοχή είναι αποκλεισµένη ακριβώς επειδή κινούνται σε αυτήν πυροσβεστικά αλλά και πολεµικά πτητικά µέσα τα οποία επιχειρούν στα πύρινα µέτωπα της Εύβοιας και της Αττικής. Αυτό ωστόσο δεν επηρεάζει στο ελάχιστο το ελικόπτερο του οµίλου Ant1, το οποίο απογειώνεται µε ειδική κυβερνητική άδεια από απαγορευµένη ζώνη. Είναι άλλωστε σηµαντικό ότι η επικοινωνία του κέντρου ελέγχου µε το µικρό ελικόπτερο, που νωρίτερα είχε προσγειωθεί στα σύνορα Πεντέλης – Αγίας Παρασκευής και στο οποίο απαγορεύτηκε η διέλευση από την αποκλεισµένη περιοχή, συνεχίζεται τουλάχιστον µέχρι τις 10.29. Μέχρι την ώρα δηλαδή που απογειώνεται το ελικόπτερο του Θοδ. Κυριακού από την Ανοιξη, η οποία βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το µεγάλο πύρινο µέτωπο του Αγ. Στεφάνου.

Φίλοι από τα παλιά

Σύµφωνα µε τις πληροφορίες του Documento, το ελικόπτερο του Κυριακού έλαβε άδεια απογείωσης, παρότι το κέντρο ελέγχου ήταν αρχικά κατηγορηµατικά αρνητικό, κατόπιν παρέµβασης του Μεγάρου Μαξίµου. Το γεγονός θα έκανε ίσως περισσότερη εντύπωση αν δεν ήταν γνωστές οι φιλικές σχέσεις που διατηρούν οι οικογένειες Κυριακού και Μητσοτάκη. Αλλωστε µόλις πριν από τρία χρόνια, όπως και τότε είχε αποκαλύψει το Documento, ένα άλλο ελικόπτερο του οµίλου Ant1 µε διακριτικά SX-HKM είχε πραγµατοποιήσει τρεις πτήσεις από το Πόρτο Χέλι στα Χανιά και πίσω, προκειµένου να µεταφέρει τον Κυρ. Μητσοτάκη και τη σύζυγό του στη βίλα των Κυριακού στο Πόρτο Χέλι για ένα βράδυ. Το ελικόπτερο του οµίλου Ant1, όπως αποκάλυπταν τα σχέδια πτήσης που είχε φέρει στο φως το Documento, είχε προσγειωθεί στα Χανιά στις 12 Αυγούστου 2018 προκειµένου να παραλάβει τη Μαρέβα Μητσοτάκη, ενώ αργότερα την ίδια ηµέρα είχε παραλάβει από το ίδιο σηµείο και τον σηµερινό πρωθυπουργό. Κυριάκος και Μαρέβα Μητσοτάκη επέστρεψαν στην Κρήτη µε το ίδιο ελικόπτερο την εποµένη.

Σε κάθε περίπτωση, όπως επισηµαίνουν καλά πληροφορηµένες πηγές, από την περίοδο του πρώτου lockdown τον χειµώνα και την άνοιξη του 2020 πολλοί µεγαλόσχηµοι επιχειρηµατίες κατάφερναν, ενώ απαγορεύονταν οι µετακινήσεις για όλους τους πολίτες, να λαµβάνουν ειδική άδεια προκειµένου να ταξιδεύουν µε το ελικόπτερό τους σε άλλες περιοχές της χώρας, συνήθως χρησιµοποιώντας ως επιχείρηµα ότι µετακινούνται για… επιχειρηµατική δραστηριότητα. Τα δύο µέτρα και δύο σταθµά φαίνεται ότι έχουν µετατραπεί σε κανόνα επί των ηµερών της «επιτελικής» κυβέρνησης του Κυρ. Μητσοτάκη.

Οι φίλοι του Κυριάκου να σωθούν,  οι άλλοι ας καούν!

Από την 1η Αυγούστου καμία δασική πυρκαγιά δεν έχει κατασβηστεί με τη χρήση των μέσων κατάσβεσης που διαθέτει η χώρα. Οι φωτιές είτε συναντούν θάλασσα για να σβήσουν είτε δεν έχουν κάτι άλλο να κάψουν. Η πολιτική απάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για όσα έχουν οδηγήσει στην καταστροφή είναι ότι η κυβέρνησή του έχει πετύχει επειδή δεν χάθηκαν ανθρώπινες ζωές. Οι περιουσίες ξαναγίνονται, είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός για να πείσει ότι η καταστροφή είναι αποδεκτή. Οταν όμως ο Κυρ. Μητσοτάκης μιλάει για τις κατεστραμμένες περιουσίες προφανώς δεν εννοεί αυτές των φίλων του, αλλά των απλών και άγνωστων σε αυτόν πολιτών. Σήμερα το Documento αποκαλύπτει ότι σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις το «επιτελικό κράτος» δεν άφησε να καούν (κατά το πυροσβεστικό δόγμα του) περιουσίες φίλων και χορηγών του Κυρ. Μητσοτάκη. Αποδεικνύεται μάλιστα ότι έδρασε κατ’ εξαίρεση.

Η πρώτη αφορά τον καναλάρχη Θοδωρή Κυριακού, ο οποίος με ειδική άδεια (και παρεμβάσεις Μαξίμου, όπως λένε οι πληροφορίες) απογείωσε το ελικόπτερό του από την Ανοιξη όταν απαγορευόταν οποιαδήποτε πτήση λόγω εναέριας πυρόσβεσης και ενώ αυτό δεν κινδύνευε στην πραγματικότητα. Την ίδια ώρα άλλο ελικόπτερο που ήταν στην περιοχή έλαβε εντολή –και σωστά– να προσγειωθεί. Δηλαδή το «επιτελικό κράτος» Μητσοτάκη θέλησε να εξαλείψει τον φόβο του καναλάρχη, ο οποίος πέρα από πολιτικός χορηγός μέσω του καναλιού του έχει διατελέσει και προσωπικός αερομεταφορέας του πρωθυπουργικού ζεύγους, μεταφέροντάς το με το ελικόπτερό του από τα Χανιά στη βίλα του στο Πόρτο Χέλι.

Στη δεύτερη περίπτωση εμφανίζεται σε φωτογραφίες πυροσβεστικό όχημα σε ρόλο ιδιωτικής πυροσβεστικής φύλαξης στη βίλα της επιχειρηματικής οικογένειας Λύκου. Η οικογένεια έχει στενές σχέσεις με τον Κυρ. Μητσοτάκη. Ο σημερινός πρωθυπουργός διετέλεσε μέλος διοικητικού συμβουλίου εταιρείας της οικογένειας Λύκου, ενώ όσο ήταν επικεφαλής θυγατρικής εταιρείας της Εθνικής Τράπεζας φρόντισε για την πώληση των μετοχών της θυγατρικής στην εταιρεία του Λύκου. Το δόγμα «γαία πυρί μιχθήτω» προφανώς δεν αφορά τους πρωθυπουργικούς φίλους. Τώρα αν έχει ο ίδιος την ευθύνη ή οι μηχανισμοί του πρέπει να το απαντήσει.

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter