Μάχη για τη διάσωση 7 ιστορικών αεροσκαφών της Ολυμπιακής που η Ελληνικό Α.Ε. τα βλέπει «σκουπίδια»

Ως «σκουπίδια» περιέγραψαν οι συνήγοροι της Ελληνικόν Α.Ε. τα επτά αεροσκάφη [Boeing 747 (1), Boeing 737 (2), Cessna 411 (1), Cessna 340 (1), Piper Navajo PA31 (1), Hellenic Bac One Eleven (1)] που ανήκουν στο Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής (ΠΟΛΚΕΟΑ) και βρίσκονται στον χώρο του πρώην αεροδρομίου, κατά τη διάρκεια της εκδίκασης της υπόθεσης την Τετάρτη στο Ειρηνοδικείο Αθηνών.

Η Ελληνικόν Α.Ε. έχοντας στο πλάι της το Ελληνικό Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ, σε μια κατάμεστη αίθουσα από πρώην εργαζομένους της Ολυμπιακής Αεροπορίας, ζητούσαν να πλειστηριαστούν τα ιστορικά αεροσκάφη που το ΠΟΛΚΕΟΑ προσπαθεί να διασώσει με σκοπό να δημιουργηθεί το πρώτο Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα και να στεγαστούν εκεί μαζί με άλλα 23.000 εκθέματα.

Μαζί με τα επτά αεροσκάφη στον χώρο του πρώην αεροδρομίου βρίσκονται και άλλα αντικείμενα τα οποία η Ελληνικόν Α.Ε. ζητούσε αρχικά να εκποιηθούν και αυτά, ωστόσο εμφανιζόμενοι στο δικαστήριο οι συνήγοροι αναφέρθηκαν μόνο στα αεροσκάφη και ζητούσαν να καθοριστεί το συντομότερο δυνατόν ημερομηνία πλειστηριασμού καθώς όπως υποστήριξαν μέσω του συνηγόρου που εκπροσωπεί το ΤΑΙΠΕΔ «αυτή είναι η τελευταία εκκρεμότητα για να περάσουν οι μετοχές της Ελληνικόν Α.Ε. στον επενδυτή, που είναι προγραμματισμένο για τις 30 Ιουνίου αλλά εκκρεμεί αυτό το αγκάθι».

«Μας εγκαλούν ότι παραιτηθήκαμε από τα υπόλοιπα σκουπίδια, είναι δικαίωμά μας. Δεν παραιτηθήκαμε, περιοριστήκαμε στα αεροσκάφη για να μην έχουμε να ασχολούμαστε με τη μεταλλική σκουριασμένη σκάλα», είπαν χαρακτηριστικά οι συνήγοροι που εκπροσωπούν την Ελληνικόν Α.Ε.

«Δεν είναι σαβούρα, είναι ιστορικά αεροσκάφη. Το έγγραφο της Ελληνικόν Α.Ε. δεν αναφέρει καν ότι ο επενδυτής είναι η Lamda και είναι πραγματικά θλιβερό για έγγραφο Δημοσίου, ο επενδυτής να αναφέρεται με κεφαλαίο γράμμα σαν να είναι θεότητα», σημείωσε ο δικηγόρος του ΠΟΛΚΕΟΑ Κώστας Παπαδάκης και τόνισε πως η «αιτούμενη εκποίηση είναι αντισυνταγματική διότι κατοχυρώνεται από τον νόμο η διατήρηση κινητών αντικειμένων με πολιτιστική συνεισφορά».

Ο δικηγόρος διευκρίνισε ότι η χωροθέτηση του Μουσείου έχει αποφασιστεί και ότι το αίτημα από την πλευρά του ΠΟΛΚΕΟΑ είναι να μεταφερθούν τα αεροσκάφη 1970μ. από το σημείο που βρίσκονται και να ρυμουλκηθούν εκεί που βρίσκονται τα διατηρητέα κτίρια. «Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν έχει Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο είναι στους καταστατικούς σκοπούς του ΠΟΛΚΕΟΑ και γι’ αυτό η Ολυμπιακή του έδωσε τα αεροσκάφη. Η εκποίηση των αεροσκαφών υπονομεύει τη δημιουργία του Μουσείου και θα μετατρέψει ιστορικά αεροσκάφη σε παλιοσίδερα», κατέληξε ο Κ. Παπαδάκης και εξήγησε ότι η μεταφορά των αεροσκαφών εκτός του αεροδρομίου κοστίζει 300.000 ευρώ, ενώ η ρυμούλκηση λίγο παραπάνω από 37.000 ευρώ.

Υπέρ της Ελληνικόν Α.Ε. κατέθεσε ο γενικός διευθυντής της εταιρίας, ο οποίος αναφέρθηκε σε «παρατημένα αεροσκάφη» που «καταλαμβάνουν 21 στρέμματα» σε αντίθεση με την πραγματικότητα που είναι ότι οι κατειλημμένοι χώροι στο πρώην αεροδρόμιο είναι περί τα 5,7 στρέμματα.

Στο δικαστήριο βρέθηκε στο πλευρό του ΠΟΛΚΕΟΑ ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης που σημείωσε ότι «το έννομο συμφέρον μας ως Δήμος είναι να προοριστεί η έκταση αυτή για τη δημιουργία μουσείου και να πάνε εκεί τα εκθέματα. Είναι ζωτικής σημασίας για τον δήμο μας».

Παράλληλα υπέρ της δημιουργίας του μουσείου τάχθηκε το Σωματείο Φίλων Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας, η Ένωση Συνταξιούχων Ολυμπιακής, η Ένωση Συνταξιούχων Χειριστών Ιπταµένων Μηχανικών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΣΧΙΜΠΑ) που χαρακτήρισε «μείζον ζήτημα» τη διατήρηση της ιστορικότητας των αεροσκαφών και σημείωσε: «Από τη σημερινή παραίτηση της Ελληνικόν Α.Ε. από όλα τα άλλα αντικείμενα, πλην των αεροσκαφών, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η Ελληνικόν Α.Ε. αναιρεί τον ίδιο τον σκοπό της αίτησής της. Υποτίθεται ότι θέλουν την απομάκρυνση των αντικειμένων αλλά συμφωνούν να μείνουν τα υπόλοιπα εκεί! Η καλύτερη λύση είναι η ρυμούλκηση προκειμένου να αναδειχθεί η πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής του πρώην αερολιμένα».

Όλοι οι παραπάνω τόνισαν την ιστορικότητα των αεροσκαφών και τη σημαντικότητα της διατήρησης τους κάνοντας λόγο για ενδεχόμενη «πολιτιστική καταστροφή» αλλά και «ασέβεια και προς την ιστορία της Ολυμπιακής».

Αξίζει να σημειωθεί πως τα Boeing 737, 727 και 747, με γνωμοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού, έχουν κηρυχθεί μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ στα 23.000 εκθέματα της περιόδου 1930 – 2000 συμπεριλαμβάνεται η συλλογή των Αριστοτέλη και Αλέξανδρου Ωνάση.

«Έξι είναι τα Boeing 747 σε όλο τον κόσμο και το ένα το έχουμε εμείς, είναι το αεροσκάφος του Αριστοτέλη Ωνάση. Πρόκειται για αεροναυπηγικό θαύμα της δεκαετίας του ’60», κατέθεσε ο πρόεδρος του ΠΟΛΚΕΟΑ, Βασίλης Τσατσαράγκος και υπογράμμισε ότι «η αξία των αεροσκαφών είναι πάνω από ένα εκατομμύριο». Ο ίδιος κατέθεσε ότι «το Μουσείο είναι χωροθετημένο. Μας ζητήθηκε να τα μεταβιβάσουμε (σ.σ. τα αεροσκάφη) άνευ όρων στον Λάτση. Μπορούμε να τα μεταβιβάσουμε στο υπουργείο Πολιτισμού αλλά όχι στον Λάτση».

Ως μάρτυρας κατέθεσε και ένας εργαζόμενος στο υπουργείο Πολιτισμού και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Αρχαιολόγων που ασχολήθηκαν με το Ελληνικό, ο οποίος είπε ότι «τα αεροσκάφη κρίνονται ως μνημεία και δεν είναι σκουπίδια». Η κατάθεσή του, προκάλεσε την αντίδραση του δικηγόρου του ΤΑΙΠΕΔ, με τον πρόεδρο του δικαστηρίου να παρεμβαίνει λέγοντας ότι ο μάρτυρας αποτελεί αποδεικτικό μέσο για την αξία των αεροσκαφών. Ο ίδιος στην κατάθεσή του γνωστοποίησε ότι «η Πολιτεία έχει συνομολογήσει στη δημιουργία Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό».

Ένας πρώην κυβερνήτης της Ολυμπιακής που έχει αναλάβει την εκτίμηση του κόστους των αεροσκαφών έκανε λόγο για «τεράστια αξία, ως μουσειακά εκθέματα» και μιλώντας για την μεταφορά τους εκτός αεροδρομίου την χαρακτήρισε «αδύνατη» καθώς «είναι εγκληματικό περιβαλλοντικά να κατατμηθεί το Boeing 747 που περιέχει απεμπλουτισμένο ουράνιο», ενώ ακόμα ένας πρώην κυβερνήτης της Ολυμπιακής Αεροπορίας έκανε έκκληση προς το δικαστήριο να «μη δολοφονηθεί η Ολυμπιακή στον βωμό της επιτάχυνσης ενός έργου που καρκινοβατεί εδώ και χρόνια».

Σε δηλώσεις τους σε δημοσιογράφους ο Βασίλης Τσατσαράγκος, πρόεδρος ΠΟΛΚΕΟΑ δήλωσε, ο Κώστας Παπαδάκης δικηγόρος ΠΟΛΚΕΟΑ και η Μουγκαράκη Έφη, δικηγόρος Φίλων Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας δήλωσαν:

Κώστας Παπαδάκης

Κώστας Παπαδάκης, δικηγόρος ΠΟΛΚΕΟΑ

«Στη σημερινή δίκη από τη μία πλευρά των εδράνων παραστάθηκαν αυτοί οι οποίοι μιλάνε στο όνομα του ελληνικού Δημοσίου και από την άλλη πλευρά των εδράνων αυτοί οι οποίοι υπηρετούν στην πραγματικότητα τα συμφέροντά του. Το ΠΟΛΤΙΟΑ ο Σύλλογος Φίλων Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας ο Σύλλογος Συνταξιούχων της Ολυμπιακής Αεροπορίας η Ένωση Συνταξιούχων Χειριστών Ιπταμένων Αεροσκαφών αλλά και ο δήμος Βούλας Βάρης Βουλιαγμένης, έδωσαν μία πολύ μεγάλη μάχη σήμερα, απέναντι στην Ελληνικό ΑΕ στο Δημόσιο και στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να αποτραπεί η εκποίηση σε πλειστηριασμό των ιστορικών αεροσκαφών της Ολυμπιακής Αεροπορίας και να εξασφαλιστεί η ακεραιότητα τους η έλλειψη οποιουδήποτε περιβαλλοντικού κινδύνου από την έκλυση ραδιενέργειας και η δυνατότητα να μεταφερθούν σε κοντινό χώρο του αεροδρομίου όπου βρίσκονται τα υπόλοιπα διατηρητέα κτίρια και οι εγκαταστάσεις προκείμενου να αποτελέσουν τμήμα του ενιαίου μουσείου πολιτικής αεροπορίας. Η προσπάθεια των επενδυτών και των οργάνων τους να ενεργοποιήσουν τη διαδικασία του άρθρου 943 αυτή που εφαρμόζει κώδικας πολιτικής δικονομίας απέναντι σε σαβούρες που αφήνει ένας ενοικιαστής που φεύγει νύχτα από ένα μίσθιο διαμέρισμα δεν πέρασε η αίθουσα ήταν ασφυκτικά γεμάτη η κοινωνία δίνει τον αγώνα της μαζί μας και αισιοδοξούμε ότι θα νικήσουμε».

Βασίλης Τσατσαράγκος

Βασίλης Τσατσαράγκος, πρόεδρος ΠΟΛΚΕΟΑ

«Μαχητές του Πολιτισμού λοιπόν, το μουσείο θα γίνει τα αεροσκάφη θα σωθούν δεν πρόκειται να τα εγκαταλείψουμε. Είναι μια μάχη σημαντική που το διακίβευμα είναι ο πολιτισμός και η ιστορικότητα του χώρου. Εδώ βρέθηκαν άνθρωποι που για 26 χρόνια συγκεντρώνουν ένα υλικό και η Πολιτεία αντί να τους βραβεύει, τους διώκει. Η απάντηση είναι λοιπόν, ότι παραμένουμε μαχητές του πολιτισμού, παραμένουμε διεκδικητές της προοπτικής Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό και διεκδικούμε με όλη μας τη δύναμη αυτό να οριστικοποιηθεί με απόφαση, πριν τη μεταβίβαση των μετοχών στον επενδυτή».

Μουγκαράκη Έφη

Μουγκαράκη Έφη, δικηγόρος Φίλων Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας

«Είδαμε σήμερα σε μια επίδειξη ισχύος από την πλευρά του επενδυτή, το παράδοξο, τα συμφέροντα του επενδυτή να υποστηρίζονται από το Ελληνικό Δημόσιο, τουναντίον το Δημόσιο συμφέρον υποστηρίξαμε εμείς, το ΠΟΛΚΕΟΑ, οι Φίλοι του Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας και όσοι παρενέβησαν προσθέτως. Και λέμε ότι υποστηρίξαμε το δημόσιο συμφέρον γιατί δημόσιο συμφέρον και μάλιστα έντονο, σύμφωνα με το Σύνταγμά μας, είναι η διάσωση της βιομηχανικής κληρονομιάς της χώρας μας, κομμάτι της οποίας αποτελεί η αεροναυπηγική κληρονομιά, το κομμάτι δηλαδή της διάσωσης της μνήμης του Εθνικού Αερομεταφορέα και η δημιουργία Δημόσιου Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας μέσα στον χώρο που λειτουργούσε το αεροδρόμιο, που φέρει δηλαδή ως χώρος, αυτή την ιστορική μνήμη. Μια πρόταση που είναι απολύτως εφικτή όπως αποδείξαμε και βέβαια η βέλτιστη για όλα τα μέρη».

Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται να εκδοθεί στο προσεχές διάστημα.

Ετικέτες

Documento Newsletter