Επί ποδός πολέμου βρίσκονται μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς για τη μετατροπή των δημόσιων σχολείων ευάλωτων περιοχών σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜΩΣ), με τη σύμφωνη γνώμη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, του ΠΑΣΟΚ και της Πλεύσης Ελευθερίας που υπερψήφισαν τη σύμβαση με το Ιδρυμα Ωνάση. Αν και στην αρχή διαφαινόταν ότι οι ιδιώτες θα επενέβαιναν σε καθαρά τεχνικά – κτιριακά ζητήματα των σχολείων όπου οι σοβάδες πέφτουν καθημερινά, εντέλει η κυβέρνηση παραχωρεί σχολεία που χτίστηκαν με δημόσια δαπάνη, εμπορευματοποιώντας περαιτέρω τη δημόσια εκπαίδευση και προκαλώντας τεράστια προβλήματα στην ανακατανομή του σχολικού πληθυσμού σε περιοχές όπως το Πέραμα.
Στον Δήμο του Περάματος, στον οποίο κατοικούν οικογένειες με χαμηλό εισόδημα και άνεργοι, υπάρχουν τρία γυμνάσια και μόλις δύο λύκεια. Με το 1ο Γυμνάσιο και 1ο ΓΕΛ να μετατρέπονται σε ΔΗΜΩΣ προκύπτει σαφές πρόβλημα πού θα φοιτήσουν οι μαθητές που θα πάνε στο λύκειο. Μάλιστα, ενώ στον χώρο του 1ου Γυμνασίου υπάρχει οικόπεδο διαθέσιμο για ανέγερση κι άλλης σχολικής μονάδας, μια λύση που προτείνει η εκπαιδευτική κοινότητα, η δημοτική αρχή του Γιάννη Λαγουδάκου δεν εισακούει τις ανησυχίες και τάσσεται υπέρ της παραχώρησης του 1ου Γυμνασίου στο Ιδρυμα Ωνάση.
Παράλληλα, παραμένει άγνωστο τι μέλλει γενέσθαι για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, ενώ η λειτουργία των ΔΗΜΩΣ ήδη από την ερχόμενη σχολική χρονιά γεμίζει ανασφάλεια τους μαθητές. Ο Θοδωρής Τζημακαρέας, μαθητής της γ΄ γυμνασίου και πρόεδρος του δεκαπενταμελούς του 1ου Γυμνασίου Περάματος, εξηγεί στο Documento: «Φοβόμαστε πού θα πάμε την επόμενη σχολική χρονιά και για τις παρέες μας που αναγκαστικά θα χωριστούν. Μας προβληματίζει ιδιαίτερα τι θα γίνει με τους συμμαθητές μας από τη δομή του Σχιστού. Υπάρχει πρόβλημα, διότι δεν υπάρχουν αίθουσες σε άλλα σχολεία για να στεγαστούν. Εχουμε συμμαθητές μας με μαθησιακές δυσκολίες, για τους οποίους δεν ξέρουμε καν αν θα έχουν βοήθεια για τις εξετάσεις τους ή, αν περάσει κάποιος από εκείνους, αν θα έχει παράλληλη στήριξη στο σχολείο».
Μένει μόνο ένα λύκειο στη γειτονιά
Μόλις τα μισά παιδιά της περιοχής αναμένεται να καταφέρουν να περάσουν στα ΔΗΜΩΣ, κάτι που σημαίνει ότι τα υπόλοιπα μισά θα αναγκαστούν να φοιτήσουν σε άλλο σχολείο, το οποίο όμως στο Πέραμα… δεν υπάρχει. Την κατάσταση εξηγεί στο Documento ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Πειραιά Ηλίας Πατίδης: «Πρόκειται για ένα παιδαγωγικό έγκλημα. Η ποσόστωση, που επικαλείται και η δημοτική αρχή του Περάματος, είναι η ομολογία πως πέντε στους δέκα μαθητές του 1ου Γυμνασίου και ΓΕΛ Περάματος θα βρεθούν εκτός του σχολείου τους. Το σχολείο έχει 630 παιδιά και, ακόμη κι αν δεχτούμε ότι το 50% θα παραμείνει, έχουμε τις εξετάσεις. Μιλάμε για αλλαγές που δεν θα φανούν του χρόνου, αλλά σε ορίζοντα τριετίας, όταν θα έχουν αποκλειστεί μαθητές με τον κόφτη του 50% και για τις τρεις τάξεις κάθε χρονιά. Τα υπόλοιπα 300-330 παιδιά θα πρέπει να μεταφερθούν στο 2ο και 3ο Γυμνάσιο και στο 2ο ΓΕΛ. Θα μείνουμε με ένα μόνο λύκειο! Στο δε 2ο Γυμνάσιο δεν υπάρχουν αίθουσες και στο 3ο Γυμνάσιο κάνουν μάθημα στο χημείο και στη βιβλιοθήκη, που έχουν μετατραπεί σε σχολικές τάξεις».
Η Μαρία Γεωργουδή, εκπαιδευτικός του 1ου Γυμνασίου, συμπληρώνει: «Οι μαθητές εκδιώκονται από το σχολείο της γειτονιάς τους και ανατρέπεται η ζωή τους. Σε μια ευαίσθητη ηλικία τα παιδιά μαθαίνουν ότι το σχολείο τους παραχωρείται σε επιχειρηματία. Αυτά όμως δεν έχουν θέση σε αυτό, παρά μόνο αν περάσουν στις εξετάσεις. Κατάλαβαν ότι δεν θα είναι πια μαζί με τους συμμαθητές τους. Ετσι άρχισαν οι εκδηλώσεις άγχους, η αβεβαιότητα για το μέλλον και ειδικά για τα παιδιά του γυμνασίου με μαθησιακές δυσκολίες και με ιδιαιτερότητες, που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε αλλαγές, οι κρίσεις πανικού».
«Αποτυχημένα» και «επιτυχημένα» παιδιά
Με τις εξετάσεις, πέραν του διαχωρισμού από τις παρέες τους, τα παιδιά θα έρθουν αντιμέτωπα με τη στάμπα του «αποτυχημένου» σε μια ευαίσθητη ηλικία, όπως αυτή των 11 και 15 χρόνων. «Εχουν αναρωτηθεί οι ιθύνοντες αν τα παιδιά της στ΄ δημοτικού και της γ΄ γυμνασίου αντέχουν να υποβληθούν σε έναν ακόμη εξεταστικό μαραθώνιο για να πάνε στο σχολείο της γειτονιάς τους;» αναρωτιέται ο Ηλ. Πατίδης και επισημαίνει: «Είναι κοινωνικός δαρβινισμός να απαιτούν από παιδιά στη στ΄ δημοτικού να δίνουν εξετάσεις και αν δεν περάσουν μετά να χωρίζονται από τους φίλους τους και να έχουν τη στάμπα του αποτυχημένου».
Από την πλευρά του ο μαθητής Θ. Τζημακαρέας μας λέει: «Τα περισσότερα παιδιά δεν έχουν τόσο υψηλό μέσο όρο στο σχολείο μας. Οποιο παιδί έχει κάτω από 17 στον μέσο όρο του θα το διώξουν για να βάλουν τους άριστους μαθητές. Πολλά παιδιά θα ψάχνουν σχολείο στη μέση της χρονιάς, δεν θα βρουν λόγω της απουσίας θέσεων και θα πρέπει να ψάξουν ή στη Δραπετσώνα ή στο Κερατσίνι». Ετσι αντιλαμβάνεται η εκπαιδευτική κοινότητα το κυβερνητικό σχέδιο, καθώς τα σχολεία θα συσταθούν σε λαϊκές περιοχές όπως το Μενίδι ή ο Κολωνός. Οι μαθητές κάτω του 17 θα διαχυθούν και θα στοιβαχτούν σε άλλα σχολεία, επομένως τι θα προσφέρει το Ωνάσειο σε αυτή την ευάλωτη περιοχή; Αντίθετα, όπως προκύπτει από τις αντιδράσεις, θα δημιουργήσουν μαθητές πολλών ταχυτήτων.
Διαβάστε επίσης:
Ο απρόβλεπτος μπάλος των Ρίχτερ στη Σαντορίνη – Επιστήμονες εξηγούν στο Documento
Σόου Μασκ στο Οβάλ Γραφείο: Ο Τραμπ υπέγραφε νέο διάταγμα και ο γιος του σκάλιζε τη μύτη του (Video)
Εύβοια: Συναγερμός σε σχολείο – Εξερράγη σωλήνας καλοριφέρ εν ώρα μαθήματος (Video)