Μάθημα «Ηθικής» στα σχολεία για τους μαθητές που απαλλάσσονται από τα θρησκευτικά

Μάθημα «Ηθικής» στα σχολεία για τους μαθητές που απαλλάσσονται από τα θρησκευτικά

Το μάθημα της «Ηθικής» έρχεται στο ελληνικό σχολείο για τους μαθητές που έχουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά. Η απόφαση είναι ειλημμένη από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή» και έσκασε σαν βόμβα αφού γεννάει πολλαπλά ερωτήματα ως προς τη φύση και τον προσανατολισμό του νέου μαθήματος. Με την απόφαση αυτή ξεκινούν οι ενέργειες για κατάρτιση του προγράμματος σπουδών και τη συγγραφή των βιβλίων. Η θεσμοθέτηση νέου μαθήματος εκτιμάται από το ΥΠΑΙΘ ότι θα αυξήσει τις αιτήσεις για απαλλαγή από γονείς μαθητών, οι οποίες σήμερα είναι γύρω στις 10.500 ετησίως (περίπου το 1% του συνόλου των παιδιών). Το μάθημα θα διδάσκεται στις ώρες ήδη καθιερωμένες ώρες των Θρησκευτικών, δηλαδή από την Γ΄ Δημοτικού έως την Γ’ Λυκείου. Ειδικά για τις τελευταίες τάξεις του Λυκείου η είδηση ενός τέτοιου μαθήματος στο ήδη υποστελεχωμένο και εξετασιοκεντρικό δημόσιο σχολείο προκαλεί γέλιο. Όπως δηλώνει στο documentonews.gr συνταξιούχος εκπαιδευτικός: «Οι ώρες των Θρησκευτικών ειδικά στην Β’ και Γ΄ Λυκείου αξιοποιούνται από τα παιδιά συνήθως για το διάβασμα των πανελληνίων. Επίσης η Ηθική ως φιλοσοφικός κλάδος δεν είναι κάτι απλό να διδαχθεί στα παιδιά. Το ζήσαμε με το μάθημα της Φιλοσοφίας όπου το κάναμε οι φιλόλογοι».

Σύμφωνα με τα όσα ορίζονται από το Υπουργείο, «μαθητές οι οποίοι δεν είναι xριστιανοί ορθόδοξοι (δηλαδή αλλόθρησκοι, ετερόδοξοι, άθρησκοι, άθεοι, αγνωστικιστές), μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να απαλλαγούν από την υποχρέωση παρακολούθησης του μαθήματος των Θρησκευτικών, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στον διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία θα αναφέρεται το εξής: «Λόγοι θρησκευτικής συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των Θρησκευτικών». Η αίτηση υπογράφεται από τον μαθητή, εάν είναι ενήλικος, ή και από τους δύο γονείς/κηδεμόνες του, εάν είναι ανήλικος». Με βάση απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, για όσους μαθητές παίρνουν απαλλαγή η πολιτεία οφείλει να εισαγάγει εναλλακτικό μάθημα για τους απαλλασσόμενους.

Η απόφαση του ΣτΕ που έφερε το ΥΠΑΙΘ προ των ευθυνών του

Υπενθυμίζουμε πως τον Ιούνιο εκδικάστηκαν από το ΣτΕ οι αιτήσεις ακύρωσης (από το 2021) δυο οικογενειών μαθητριών που ενώ είχαν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά δεν τους δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα εναλλακτικό και ισότιμο μάθημα. Τότε είχε υπάρξει απόφαση κατά του υπουργείου ότι παρέλειψε οφειλόμενη νόμιμη ενέργεια. Με την απόφασή του το ΣτΕ έκρινε πως το κράτος πρέπει να έχει τον απαιτούμενο χρόνο για να προετοιμαστεί, ορίζοντας ότι το μάθημα πρέπει να προσφέρεται από το σχολικό έτος 2023 – 2024. Το ΥΠΑΙΘ ουδέποτε τήρησε αυτή την προθεσμία και οι γονείς προσέφυγαν εκ νέου στο ΣτΕ.

Σύμφωνα με τον ιστότοπο alfavita.gr: «Ο δικηγόρος που εκπροσωπεί τις δύο οικογένειες έχει ζητήσει να εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ άμεσα, εντός του καλοκαιριού. Μετά και από αυτές τις εξελίξεις, εφόσον το υπουργείο Παιδείας δεν εκκινήσει άμεσα τις διαδικασίες για την προετοιμασία του μαθήματος για το ερχόμενο σχολικό έτος 2024 – 2025, οι οικογένειες επιφυλάσσονται να αναζητήσουν κάθε είδους ευθύνη, πειθαρχική αλλά και ποινική για τυχόν τέλεση του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος, κατά παντός υπευθύνου προσώπου».

Η ασυνέπεια του ΥΠΑΙΘ ως προς την προαναφερόμενη προθεσμία εξηγεί και γιατί μέσω της «Κ» ξεκαθαρίζεται πως «μετά την κατάρτιση του προγράμματος σπουδών, θα γίνει πιλοτική εφαρμογή του στα Πειραματικά Σχολεία και κατόπιν θα εισαχθεί στα σχολεία, «το νωρίτερο από το 2027», όπως δήλωσε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας». Για να δημιουργηθεί ένα Τμήμα Ηθικής θα πρέπει τουλάχιστον να έχουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά 10 μαθητές. Στην περίπτωση που πάρουν απαλλαγή από τα θρησκευτικά λιγότεροι από δέκα μαθητές σε μία τάξη, τότε αυτοί την ώρα των Θρησκευτικών είτε θα παρακολουθούν άλλα μαθήματα σε κάποιο άλλο τμήμα της τάξης τους, είτε θα κάνουν κάποια ερευνητική εργασία (project).

Σήμερα οι μαθητές που παίρνουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά «εάν δεν παραμένουν στο προαύλιο την ώρα του μαθήματος, μπορεί να παρακολουθούν μάθημα σε κάποιο άλλο τμήμα», ανέφερε στην «Κ» έμπειρος θεολόγος. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως δεν κάνουν τίποτε.

Η πενταμελής Επιτροπή που ορίστηκε για το μάθημα

Για την κατάρτιση των προγραμμάτων σπουδών έχει οριστεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) πενταμελής επιτροπή. Συντονιστής του έργου ορίστηκε ο κ. Στέλιος Βιρβιδάκης, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής θα είναι η κ. Βάσω Κιντή, καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο ΕΚΠΑ, η κ. Αννα Ντιντή, εξειδικευμένη στο πεδίο της διδασκαλίας της Φιλοσοφίας και Ηθικής στα παιδιά, ο κ. Σταύρος Καραγεωργάκης, φιλόλογος σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, και η κ. Χαρινέλα Τουρνά, σχολική σύμβουλος. Όπως επισήμανε στην «Κ» ο συντονιστής Στ. Βιρβιδάκης ο μάθημα θα αναφέρεται σε ηθικές αξίες, και για τη διαμόρφωση της ύλης του ανά τάξη θα μελετηθούν αντίστοιχες περιπτώσεις στο εξωτερικό. Ενδεικτικά, στη Γερμανία σε κάποια κρατίδια διδάσκεται ηθική φιλοσοφία σε όσους μαθητές απαλλάσσονται από τα Θρησκευτικά. Επίσης, στόχος είναι το πρόγραμμα σπουδών να διαμορφωθεί με βάση την ηλικία των μαθητών, ενώ κρίσιμο είναι ποια ειδικότητα θα επιλεγεί να το διδάξει. Οι πρώτες σκέψεις κάνουν λόγο για σύνταξη δύο βιβλίων του μαθήματος για το δημοτικό και από ένα σε γυμνάσιο και λύκειο. Προς το παρόν δεν έχει αποσαφηνιστεί, αλλά προτεραιότητα φαίνεται να έχουν οι φιλόλογοι και οι θεολόγοι. Δικαίωμα μπορούν να κατοχυρώσουν και οι απόφοιτοι τμημάτων κοινωνικής ανθρωπολογίας. Επίσης, πρέπει να βρεθούν επιπλέον αίθουσες για τη διδασκαλία του μαθήματος.

Θα διδάσκεται όντως «Ηθική Φιλοσοφία» ή «Τάξις και Ηθική»;

Ακόμα και οι καλύτερες προθέσεις να υπάρχουν δύσκολα κανείς μπορεί να έχει καλή τη πίστει προς μια κυβέρνηση που εξοστράκισε το σημαντικότατο μάθημα της Κοινωνιολογίας. Αλησμόνητες παραμένουν οι δηλώσεις του ΆδωνηΓεωργιάδη πως για το μάθημα της Κοινωνιολογίας «ότι κάνει τα παιδιά Αριστερά». Η «Ηθική» που θα καθιερωθεί ως μάθημα τι ακριβώς θα προσφέρει στα παιδιά; Πώς θα εξηγηθεί ένας ξεχωριστός κλάδος της Φιλοσοφίας χωρίς να έχει τη θεοκρατική προσέγγιση που διακατέχει το ελληνικό Σχολείο; Θα είναι μια ηθική «Κεραμέως» που θα κουνάει το δάκτυλο στα παιδιά; Το βάρος της ευθύνης πέφτει ιδιαίτερα στην πενταμελή επιτροπή και στο πως αυτή θα καθορίσει ποιοι θα διδάσκουν το μάθημα και πως θα διαμορφωθεί ανά τάξη. Ευχής έργον θα ήταν η κυβέρνηση να αφήσει τους ακαδημαϊκούς να κάνουν τη δουλειά τους. Το παρελθόν της δεν προκαλεί αισιοδοξία. Ο χρόνος θα δείξει πως το μάθημα θα διδάσκεται στα παιδιά ή αν θα αποτελεί ένα ακόμα φιάσκο που θα βαφτίσει «success story» το Υπουργείο Παιδείας.

Δείτε επίσης: 

Ούτε στην Κολομβία

Τζο Μπάιντεν: Θέμα χρόνου η αποχώρησή του – Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα, εκτοξεύτηκαν τα στοιχήματα

Κορονοϊός: «Καμπανάκι» των επιστημόνων για μεγάλη αύξηση κρουσμάτων τις επόμενες ημέρες

Καιρός – Καύσωνας: «Βράζει» η χώρα για 12η μέρα – Στους 42 βαθμούς η θερμοκρασία (LIVE)

Βρες από το σύνθηµα ποιος είναι ο υποψήφιος

Τραμπ: Aποδέχτηκε το χρίσμα, υποσχέθηκε «απίστευτη νίκη» – «Αισθανόμουν ασφαλής» είπε για την απόπειρα δολοφονίας του (Photos-Video)

Εργαζόμενοι στον τουρισμό μιλούν στο Documento για τις τραγικές συνθήκες εργασίας: Κλείνουν για πάντα την πόρτα στις σεζόν – κόλαση

Έκρηξη στο κέντρο του Τελ Αβίβ: Ένας νεκρός από την επίθεση με drone – Οι Χούθι ανέλαβαν την ευθύνη

 

Documento Newsletter