Με την αξιοποίηση ειδικού αισθητήρα γεμίζουν αυτόματα οι ποτίστρες και οι ταΐστρες, ενώ παράλληλα ο ιδιοκτήτης ενημερώνεται με SMS
Με μια ιδιαίτερα πρωτότυπη αλλά και χρηστική ιδέα τέσσερις μαθητές του Γυμνασίου Αγίας Βαρβάρας από το Ηράκλειο Κρήτης κατάφεραν όχι μόνο να δώσουν λύση σε ένα πιεστικό πρόβλημα πολλών κτηνοτρόφων, αλλά και να αποσπάσουν σημαντική διάκριση σε πανελλαδικό διαγωνισμό.
Με το Έξυπνο Κοτέτσι που δημιούργησαν η Χρύσα, ο Γιώργος, η Ευαγγελία και η Ζωή δίνεται η δυνατότητα –χάρη σε ειδικό αισθητήρα στάθμης– να γεμίζουν αυτόματα οι ποτίστρες και οι ταΐστρες στο κοτέτσι κάθε φορά που αδειάζουν, προκειμένου να μη μένουν ποτέ χωρίς τροφή και νερό οι κότες. Ακόμη υπάρχει η δυνατότητα ενημέρωσης του ιδιοκτήτη/κτηνοτρόφου με SMS όταν το δοχείο αδειάσει από τροφή.
Τα ερεθίσματα που οδήγησαν στην πρωτότυπη αυτή κατασκευή δεν θα μπορούσαν παρά να προέρχονται από το ίδιο το περιβάλλον στο οποίο ζουν και μεγαλώνουν οι μικροί μαθητές. «Αρχικά αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με την κτηνοτροφία καθώς πρόκειται για τομέα που απασχολεί μεγάλο μέρος των κατοίκων της περιοχής μας. Επιπλέον, έχει μείνει στάσιμη τα τελευταία χρόνια και χρειάζεται να ενισχυθεί» εξηγούν οι μαθητές. Συζήτησαν με κατοίκους της περιοχής τους και άκουσαν τους προβληματισμούς και τις ανάγκες τους. «Ενας κτηνοτρόφος με τον οποίο μιλήσαμε είχε αναφέρει ότι αρκετές φορές τελείωναν η τροφή και το νερό προτού προλάβει να το αντιληφθεί» αναφέρουν. Επιπλέον, όπως τους εξήγησαν, η εκτροφή των ζώων είναι χρονοβόρα υπόθεση η οποία απαιτεί κόπο αλλά και τακτική παρουσία του ιδιοκτήτη στον χώρο εκτροφής, με αποτέλεσμα να περιορίζεται ο χρόνος του. Κάπως έτσι προέκυψε η ιδέα για το Εξυπνο Κοτέτσι.
Με σχεδόν καθημερινές συναντήσεις, με τηλεφωνικές συζητήσεις και προχωρώντας βήμα βήμα άρχισαν ο σχεδιασμός και η έρευνα αγοράς για τα εξαρτήματα που θα χρειαζόταν να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές για να υλοποιήσουν την ιδέα τους.
«Αρχικά το στοίχημα που έπρεπε να κερδίσουμε σαν ομάδα ήταν πώς θα μπορούσαν τα παιδιά να κάνουν την ιδέα τους πράξη χωρίς να γνωρίζουν κάποια γλώσσα προγραμματισμού» εξηγεί στο Documento ο Ηλίας Κουκουράκης, αναπληρωτής καθηγητής ΠΕ84 και μέλος της ομάδας.
Οι δυσκολίες, όπως σημειώνει, ξεπεράστηκαν με την καθοδήγησή του κι έτσι οι μαθητές κατάφεραν
> Την ώρα που ο όρος «άριστος» απασχολεί όλο και περισσότερο την ελληνική κοινωνία, αφού πολλοί είναι αυτοί που τον οικειοποιούνται για τους λάθος λόγους, το Documento θα φιλοξενεί πλέον τους δικούς μας άριστους, από ανθρώπους της διπλανής πόρτας μέχρι επιστήμονες που αξίζει να αναδειχθούν λόγω του καθημερινού αγώνα που δίνουν
Αναδείχτηκε μία από τις τρεις καλύτερες κατασκευές στον πανελλαδικό διαγωνισμό καινοτομίας STEMpowering Youth
να ερευνήσουν, να κατανοήσουν τη νέα γνώση και να υλοποιήσουν την κατασκευή μόνοι τους λειτουργώντας ως ομάδα.
Διάκριση
Μάλιστα το Εξυπνο Κοτέτσι που κατασκεύασαν κατάφερε να αποσπάσει σημαντική διάκριση και να αναδειχτεί μία από τις τρεις καλύτερες κατασκευές στον πανελλαδικό διαγωνισμό καινοτομίας STEMpowering Youth. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό στο πλαίσιο προγράμματος που έχει κύριο στόχο να ενθαρρύνει τους μαθητές να συνδέσουν τις επιστήμες και την τεχνολογία με τη καθημερινή τους ζωή και να φανταστούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να βελτιώσουν ή να επιλύσουν κάποιο τοπικό πρόβλημα. Το πρόγραμμα εστιάζει στις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, παρέχοντας τεχνογνωσία και εκπαιδευτικά εργαλεία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν και μετά το πέρας του προγράμματος.
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού προηγήθηκαν κύκλοι διδασκαλίας στους οποίους οι μαθητές έμαθαν με βιωματικό τρόπο τις επιστήμες, δούλεψαν σε ομάδες και κατέκτησαν δεξιότητες όπως της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της δημιουργικότητας, της επιχειρηματολογίας και της χρήσης ψηφιακών εργαλείων για την επίτευξη των στόχων τους. Από τον Φεβρουάριο του 2017 μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί τρεις κύκλοι μαθημάτων στη Θράκη, στα Δωδεκάνησα, σε νησιά του ΒΑ Αιγαίου και στην Κρήτη. Στο τέλος του προγράμματος ζητήθηκε από τα παιδιά να παρουσιάσουν μια κατασκευή η οποία θα έδινε λύση σε κάποιο πρόβλημα της τοπικής κοινωνίας προκειμένου να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό.
«Οταν ανακοίνωσα στα παιδιά τα αποτελέσματα του διαγωνισμού ξαφνιάστηκαν και ενθουσιάστηκαν για την επιτυχία τους. Ηταν η ανταμοιβή τους για τις πολλές ώρες που θυσίασαν από τον προσωπικό τους χρόνο και την προσπάθεια που κατέβαλαν» σημειώνει ο κ. Κουκουράκης. Αλλά και οι ίδιοι οι μαθητές δήλωσαν στο Documento περήφανοι για τη διάκριση. «Ευχόμαστε η κατασκευή μας να φανεί χρήσιμη στην τοπική κοινωνία και να ανταποκριθεί στις ανάγκες που μας περιέγραψαν οι συνάνθρωποί μας. Πιστεύουμε ότι θα καταφέρουμε να την εξελίξουμε με νέες δυνατότητες και είμαστε ανοιχτοί στην προσθήκη νέων λειτουργιών» απαντούν.