Μαρία Καλλιµάνη: Όλοι κουβαλάµε τις νίκες και τις ήττες µας

Μαρία Καλλιµάνη: Όλοι κουβαλάµε τις νίκες και τις ήττες µας

Λίγες µέρες πριν από την πρεµιέρα του «Γυάλινου κόσµου» του Τενεσί Ουίλιαµς σε σκηνοθεσία του Αντόνιο Λατέλα στο Θέατρο Τέχνης η ηθοποιός µάς συστήνει τη δική της Αµάντα

Η ηθοποιός Μαρία Καλλιµάνη δεν χρειάζεται πολλές συστάσεις. Από τη Φιλοσοφική Σχολή βρέθηκε στη σκηνή πρωταγωνιστώντας σε αξιόλογες παραστάσεις. Η µεγάλη οθόνη τη λατρεύει. Οι σινεφίλ τη γνώρισαν κυρίως από τις ταινίες του Γιάννη Οικονοµίδη.

Η Αµάντα, ο εµβληµατικός ρόλος από τον «Γυάλινο κόσµο» του Τενεσί Ουίλιαµς, τη βρίσκει σε µια φάση της ζωής της που ήθελε πολύ να καταπιαστεί µε ρόλους πιο κλασικούς. Γι’ αυτό είναι και τόσο ενθουσιασµένη. Αυτό τον καιρό ολοκλήρωσε τα γυρίσµατα για τη νέα σειρά «Οι αθώοι», σε σκηνοθεσία του Νίκου Κουτελιδάκη και σενάριο της Ελένης Ζιώγα, βασισµένη στο διήγηµα «Ο κατάδικος» του Κωνσταντίνου Θεοτόκη.

Στον κινηµατογράφο περιµένουµε να τη δούµε µεταξύ άλλων στη «Σπασµένη φλέβα» του Οικονοµίδη και στο «Κρέας» του ∆ηµήτρη Νάκου που πρόσφατα έκανε πρεµιέρα στο ∆ιεθνές Φεστιβάλ του Τορόντο.

Πώς προέκυψε η συνεργασία µε τον σκηνοθέτη Αντόνιο Λατέλα;

Ο «Γυάλινος κόσµος» ήταν έργο που διάλεξε ο Αντόνιο. Η γνωριµία µας κρατάει εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια. Πρώτα δηµιουργήθηκε ανάµεσά µας µια σχέση φιλίας και αργότερα πήραµε απόφαση να συνεργαστούµε. Σκεφτήκαµε διάφορα έργα, περάσαµε από µια πορεία για να καταλήξουµε στον «Γυάλινο κόσµο». Ηταν ένα έργο που οµολογουµένως δεν είχα σκεφτεί σε αυτήν τη φάση, όµως νιώθω στ’ αλήθεια τυχερή γι’ αυτήν τη συνάντηση γιατί ο Αντόνιο είναι φωτεινός άνθρωπος.

Σας ακούω πολύ ενθουσιασµένη γι’ αυτήν τη δουλειά.

Μα είµαι! Εχετε δίκιο που το λέτε. Πρόκειται για ένα σπουδαίο πολυεπίπεδο έργο. Επίσης, οι πρόβες και όλη η διαδικασία της προετοιµασίας έγιναν σε πολύ καλό κλίµα. Υπήρξε ανταλλαγή σκέψεων και συναισθηµάτων τόσο µε τον σκηνοθέτη όσο και µε τους υπόλοιπους συνεργάτες πάνω και κάτω από τη σκηνή. Ξέρετε, το θέατρο µέσα στην οµορφιά του είναι κι αυτό χώρος εργασίας κι έχει σηµασία να νιώθεις ασφάλεια και αξιοπρέπεια. Το θέατρο είναι οι συναντήσεις µε τους ανθρώπους και µε τον εαυτό σου.

Μιλήστε µου για τη δική σας Αµάντα.

Η Αµάντα είναι µια γυναίκα της επιβίωσης, µια πληγωµένη γυναίκα. Προσπαθεί να κάνει ό,τι καλύτερο µπορεί για να στηρίξει τα παιδιά της. Μιλάει διαρκώς για το ένδοξο παρελθόν της µήπως και καταφέρει να αντέξει το παρόν της. ∆εν θέλει να αφήσει τα κοµµάτι της ζωής της που υπήρξε νέα, όµορφη και γεµάτη προσδοκίες για τη ζωή. Αγαπάει τα παιδιά της, αγωνιά κι εκεί κάνει και λάθη. Αυτός είναι και ο λόγος που αυτά ασφυκτιούν κοντά της. Θυµίζει πολύ τις οικογενειακές σχέσεις που εκτός της αγάπης χαρακτηρίζονται κι από εξουσία.

Οι ήρωες στη δραµατουργία του Τενεσί Ουίλιαµς συνήθως παρουσιάζονται επί σκηνής ως πλάσµατα µεταφυσικά. Τους συναντάµε στην καθηµερινή µας ζωή; Ο Τοµ θα µπορούσε να είναι ένας νέος που δουλεύει δέκα ώρες την ηµέρα;

Εννοείται ότι µας είναι οικεία πρόσωπα. Ανθρωποι εγκλωβισµένοι σε ζωές που δεν τους αφήνουν να ανασάνουν. Προσπαθούν να επιβιώσουν µέσα από ζωτικά ψεύδη. ∆εν είναι τρελοί ούτε µειοψηφία. Είναι άνθρωποι όπως είµαστε όλοι που δίνουµε τον αγώνα µας σε µια σκληρή πραγµατικότητα. Η Αµάντα θα µπορούσε να είναι µια µητέρα που προσπαθεί να βοηθήσει τα παιδιά της και βασανίζεται από τις προσωπικές της µαταιώσεις. Ο Τοµ ασφυκτιά στη δουλειά του και τη Λόρα ενδεχοµένως να την έδειχναν στον δρόµο και να τη σχολίαζαν. Ο λόγος που νιώθουµε συµπάθεια γι’ αυτά τα πρόσωπα είναι ότι µας µοιάζουν. Ολοι κουβαλάµε τις νίκες και τις ήττες µας.

Ο «Γυάλινος κόσµος» είναι το πιο βιογραφικό έργο του συγγραφέα. Πρόκειται για έργο µνήµης;

Ο Τενεσί Ουίλιαµς επαναφέρει στο έργο τις δικές του αναµνήσεις. Ο «Γυάλινος κόσµος» γράφτηκε µετά το οικονοµικό κραχ του 1929. Ο πατέρας του συγγραφέα ήταν στρατιωτικός που αργότερα δούλευε ως πωλητής παπουτσιών. Ηταν βάναυσος απέναντι στην οικογένειά του. Η µητέρα του ήταν ένα όµορφο κορίτσι του νότου και η αδερφή του Ρόουζ υπέστη λοβοτοµή σε µια προσπάθεια καταπολέµησης της ασθένειάς της που δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόµη αν ήταν σχιζοφρένεια ή αν ήταν στο φάσµα του αυτισµού. Ολες αυτές τις πληροφορίες ο συγγραφέας τις µεταφέρει στον «Γυάλινο κόσµο» και γι’ αυτό και ο ίδιος το αποκαλεί έργο µνήµης.

Για τους ήρωες υπάρχει έξοδος κινδύνου από τον «Γυάλινο κόσµο»;

Για τον συγγραφέα λύτρωση υπήρξε η συγγραφή, η δηµιουργία… Για τα άλλα πρόσωπα δεν είµαι και τόσο σίγουρη πως τα κατάφεραν. Πάντως στον «Γυάλινο κόσµο» που θα δείτε στο Θέατρο Τέχνης υπάρχει µια χαραµάδα φωτός για όλους.

Βλέπω στα χαρτιά µου πως εκτός από τη «Σπασµένη φλέβα» του Οικονοµίδη παίζετε και σε άλλες τρεις παραγωγές. Σας αγαπάει ο κινηµατογράφος.

Κι εγώ τον αγαπάω πολύ. Νιώθω ευγνώµων για όλες τις συνεργασίες µου. Φέτος, εκτός από τον Οικονοµίδη, παίζω στο «Κρέας» του ∆ηµήτρη Νάκου που πρόσφατα έκανε πρεµιέρα στο ∆ιεθνές Φεστιβάλ του Τορόντο, στην «Πάτι» του Γιώργου Γεωργόπουλου και στις «∆εξιώσεις» του Φίλιππου Τσίτου. Επίσης, ολοκλήρωσα τα γυρίσµατα για τη νέα σειρά «Οι αθώοι», σε σκηνοθεσία του Νίκου Κουτελιδάκη, σενάριο της Ελένης Ζιώγα, βασισµένη στο διήγηµα «Ο κατάδικος» του Κωνσταντίνου Θεοτόκη. Είναι µια σειρά δεκαέξι επεισοδίων που θα προβληθεί από το Mega µέσα στο 2025.

INFO

«Ο Γυάλινος κόσμος» του Τένεσι Ουίλιαμς

Σκηνοθεσία: Αντόνιο Λατέλα

Μετάφραση: Δήμος Κουβίδης

Σκηνικά – κοστούμια: Χριστίνα Κάλμπαρη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Ηθοποιοί: Μαρία Καλλιμάνη, Βαγγέλης Αμπατζής, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Νίκος Μήλιας

Από 23 Οκτωβρίου  στο Θέατρο Τέχνης

Διαβάστε επίσης:

Γάζα: Οι τελευταίες στιγμές του Γιαχία Σινουάρ – Το βίντεο από drone των IDF

Ο Αδωνης μαλώνει με την Αγαπηδάκη και το ΕΣΥ δεν έχει ούτε βαμβάκι – Πρωτοφανής ο κατήφορος στο δημόσιο σύστημα υγείας

Aνάλυση BBC: Σοβαρό πλήγμα για τη Χαμάς ο θάνατος του Σινουάρ, αλλά όχι το τέλος του πολέμου

Κυβέρνηση αναθέσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών

Αλέξανδρος Γιωτόπουλος: Έλαβε εξαήμερη άδεια από τις φυλακές Κορυδαλλού

Καιρός: Ψύχρα και θυελλώδεις άνεμοι, έως τους 25 βαθμούς η θερμοκρασία – Σε ποιες περιοχές θα βρέξει

Documento Newsletter