Μανώλης Μαυροματάκης: «Το εγχώριο σταρ σίστεμ είναι ερασιτεχνικό»

Μανώλης Μαυροματάκης: «Το εγχώριο σταρ σίστεμ είναι ερασιτεχνικό»

Ο εκλεκτός ηθοποιός συμπρωταγωνιστεί στους «Μεταφραστές», μια διεθνή παραγωγή η οποία θα βγει σύντομα στις αίθουσες.

Στην ακριβή διεθνή παραγωγή «Οι µεταφραστές» µε πρωταγωνιστές γνωστούς σταρ όπως η ΟλγκαΚιριλένκο και θέµα τον εγκλεισµό εννιά µεταφραστών για την ταυτόχρονη µετάφραση ενός µυθιστορήµατος που προβλέπεται να γίνει µπεστσέλερ, η έκπληξη βρίσκεται στην πρωταγωνιστική παρουσία ενός αθόρυβου Ελληνα ηθοποιού, του Μανώλη Μαυροµατάκη.

Πώς προέκυψε η συµµετοχή σας σε µια τόσο φιλόδοξη και ακριβή διεθνή παραγωγή;

Είχα ένα τηλεφώνηµα από την Ελένη Κοσσυφίδου, παραγωγό του «Εχθρού µου», της ταινίας που έκανα µε τον Γιώργο Τσεµπερόπουλο το 2013. Με ενηµέρωσε ότι κάποιοι από ένα γραφείο κάστινγκ θέλουν το µέιλ µου και να κάνουν κάποια δοκιµαστικά για µια γαλλική ταινία που σχεδιάζεται. Επειδή όλο αυτό δεν ήταν σαφές δεν έδωσα πολλή σηµασία. Στη συνέχεια όµως –όταν µου ήρθαν στον νου ο τρόπος της πρώτης επαφής που δεν ήταν άλλος από το τηλεφώνηµα της Ελένης και το γεγονός ότι ο «Εχθρός µου» είχε παιχτεί πριν από κάνα χρόνο στο Παρίσι στη διάρκεια ενός φεστιβάλ, οπότε κάποιοι µπορεί να µε είχαν προσέξει στο φιλµ– υπέθεσα ότι µπορεί να έχει κάποια βάση.

Τελικά σας έστειλαν µέιλ;

Ναι, βέβαια. Και µε οδηγίες για να κάνω µια σκηνή ώστε να τους τη στείλω. Την ετοίµασα σε τρεις τέσσερις µέρες αφού φρέσκαρα λίγο τα γαλλικά µου –δεν ξέρω καλά γαλλικά, απλώς ό,τι είχα µάθει στο σχολείο έχοντας κυρίως γνώση για τη δοµή και τη λειτουργία της γλώσσας– και την έστειλα. Μετά µε ειδοποίησαν ότι άρεσα στον σκηνοθέτη αλλά και πάλι θεώρησα πως µπορεί να ήταν µια τυπικά ευγενική απάντηση. Ωσπου επανήλθαν και µου ζήτησαν να ετοιµάσω δεύτερη σκηνή και να ταξιδέψω στο Παρίσι µε τον ατζέντη µου για την τελική επιλογή.

Είχατε ατζέντη;

Οχι, αλλά αναγκάστηκα να βρω ώστε να µπορέσει να ασχοληθεί µε πράγµατα τα οποία δεν ήξερα και στα οποία δεν µπορούσα να βοηθήσω. Είχα και το άγχος της πρώτης φοράς –ήταν πρωτόγνωρο ό,τι µου συνέβαινε, µε τα γυρίσµατα στο εξωτερικό, τη διεθνή παραγωγή κ.λπ.–, ενώ επίσης ήθελα να δουλέψω χωρίς να µου αποσπά την προσοχή κάτι άλλο εκτός του ρόλου που θα αναλάµβανα.

Τα γυρίσµατα πού έγιναν;

Στο Παρίσι. Εναν µήνα έµεινα εκεί.

Τι σας έκανε περισσότερο εντύπωση στα γυρίσµατα;

Η θερµή υποδοχή και η γενναιοδωρία όλων απέναντί µου. Αυτό το σηµειώνω χωριστά, επειδή στην πραγµατικότητα µου έκαναν εντύπωση πολλά πράγµατα, όπως ο επαγγελµατισµός τους, το πώς δουλεύουν στο τεχνικό κοµµάτι του φιλµ – για παράδειγµα ο τρόπος που προετοιµάζουν τις σκηνές δράσης τις οποίες αναθέτουν σε ειδικές εταιρείες µε κασκαντέρ κ.λπ.

Η Ολγκα Κιριλένκο πώς σας φάνηκε;

Α, τώρα µιλήσατε γι’ αυτό ακριβώς το πρόσωπο που µε θάµπωσε περισσότερο. Πηγαίνοντας στα γυρίσµατα τις πρώτες µέρες είχα λίγη δουλειά και σκεφτόµουν ότι αυτό ήταν καλό προκειµένου να ζεσταθώ περισσότερο και να µπω πιο έτοιµος στις δύσκολες σκηνές. Αν και είχα πολύ καλό feedback από τους βοηθούς και τη σχεδιάστρια παραγωγής, σε σχέση µε τους υπόλοιπους ηθοποιούς ένιωθα ότι δεν ήµουν όπως αυτοί. Στεκόµουν ντροπαλός, µόνος, κάπως σαν ξένος ή σαν το χωριατόπουλο που βρέθηκε ξαφνικά στην πόλη. ∆ικό µου σύµπλεγµα κατωτερότητας ήταν αφού εκείνοι δεν είχαν κάνει κάτι κακό. Ωσπου ήρθε η πρώτη ζόρικη σκηνή µου και ύστερα από πολλές λήψεις που τις έβλεπαν σχεδόν όλοι –εγώ δεν µπορώ να βλέπω τον εαυτό µου στο µόνιτορ– ήρθε µε τέτοιο ενθουσιασµό η Ολγκα, σχεδόν ζητωκραυγάζοντας, λέγοντάς µου πόσο καταπληκτικός, φανταστικός ήµουν κ.λπ. Ακολούθησαν ο Ρικάρντο (Σκαρµάτσο) και ο Εντουάρντο (Νοριέγκα) λέγοντάς µου επίσης θετικά σχόλια για τη σκηνή. Τότε αισθάνθηκα καλά και είπα µέσα µου ότι είµαι ένας από αυτούς – όχι µε την έννοια του σταρ φυσικά που είναι εκείνοι, αλλά του ισότιµου µέλους στην παρέα αυτή.

Πάντως, αν στη θέση που βρίσκεστε τώρα εσείς µε το συγκεκριµένο έργο υπήρχε ένας Ρουβάς π.χ., η είδηση θα είχε γίνει πρώτο θέµα σε κάποια κανάλια ή τηλεοπτικές εκποµπές.

Κοιτάξτε, κάποιοι άνθρωποι όπως ο Ρουβάς που είπατε έχουν έναν µηχανισµό που µπαίνει σε λειτουργία µε το παραµικρό. Κάποιοι άλλοι, που είµαστε πιο lowprofile, δεν το έχουµε αυτό. Η καθηµερινότητά µας έχει να κάνει µε τη βιοπάλη του θεάτρου, ενώ το ζήτηµα είναι και οικονοµικό. Κάποιος που βγάζει πολλά λεφτά έχει τη δυνατότητα να συντηρεί αυτό τον µηχανισµό. Είναι έτσι φτιαγµένο και το εγχώριο σταρ σίστεµ, που είναι κάπως πιο δεύτερο ή ερασιτεχνικό αν θέλετε.

Πώς θα περιγράφατε τον ήρωα που υποδύεστε;

Τον συµπαθώ παρά τα κουσούρια του γιατί είναι χαρακτήρας απλός και ανθρώπινος. Οι σεναριογράφοι για να τον φτιάξουν πάτησαν σε κάποια στερεοτυπικά χαρακτηριστικά όπως η αντιδραστικότητά του ή η µεγάλη ιδέα που έχει για τον εαυτό του. Θεωρεί ας πούµε ότι είναι άξιος για να κάνει τη µετάφραση ενός σηµαντικού λογοτεχνικού έργου και όχι ενός µπεστσέλερ όπως αυτό που ανέλαβε. Παρ’ όλα αυτά πήγε εκεί και όπως παραδέχεται –έχει µια ειλικρίνεια αυτό– είναι υπηρέτης του κεφαλαίου. «Είµαι εδώ και προσκυνώ το µεγάλο κεφάλαιο για να µην πεινάσω» λέει χαρακτηριστικά. Επίσης παρότι αντιδραστικός λέει κάποια σωστά πράγµατα, µε ουµανιστική διάθεση αλλά και µε ειρωνεία, η οποία φυσικά παρότι είναι καλό όπλο για να επιτίθεσαι και να κριτικάρεις τα πράγµατα, κάποιες φορές µεταβάλλεται σε µέσο για να κρύβεται ο πραγµατικός εαυτός σου και τα ελλείµµατά του.

Με αφορµή τη σκηνή όπου ο ήρωάς σας δέχεται την επίθεση µιας συναδέλφου του µε τη φράση «εσείς οι Ελληνες δεν πληρώνετε τους φόρους σας» µπορούµε να πούµε ότι το φιλµ είναι πολιτικό και µάλιστα σχετίζεται µε τη σύγχρονη κρίση;

Αν και είναι κάπως γραφικές αυτές οι αντιδράσεις, µπορούµε να πούµε ότι ένα από τα θέµατα µε τα οποία ασχολείται η ταινία αφορά το τώρα και την καταγραφή της πραγµατικότητάς µας. Είναι σύγχρονη ταινία και ευτυχώς όχι trendy. Ασχολείται δηλαδή µε πράγµατα ουσιαστικά, πραγµατικά και όχι της µόδας. Για παράδειγµα, αν και πρόκειται για φιλµ νουάρ, ασχολείται µε τη λογοτεχνία και µέσω αυτής δείχνει εύστοχα στον θεατή πώς ξετυλίγεται µια ιστορία µε πολλαπλές αναφορές, σασπένς και τροµερές ανατροπές. Βασισµένο σε φόρµες τύπου Αγκαθα Κρίστι και µε όχηµα το αστυνοµικό µυστήριο το φιλµ καταφέρνει να µιλήσει για πολιτικά θέµατα και για µια Ευρώπη όπου όλοι τρώγονται µεταξύ τους, υποταγµένη κι εκείνη στο κεφάλαιο όπως λέει κι ο ήρωάς µου, που χάνει την αξιοπρέπειά της για το κυνήγι του χρήµατος. Γιατί αυτό κάνουν οι µεταφραστές του φιλµ. ∆έχονται να αποκλειστούν κάπου για να πάρουν κάποια καλά λεφτά και να εξυπηρετήσουν σε τελική ανάλυση τα συµφέροντα του µεγαλοεκδότη. Υπό αυτή την έννοια, ναι, η ταινία είναι βαθιά πολιτική.

Αν δεν είχατε γίνει ηθοποιός,τι θα κάνατε στη ζωή σας;

Είχα ήδη το πτυχίο του ηλεκτρολόγου µηχανικού από το Πολυτεχνείο, αλλά από τότε µε είχαν πιάσει τα αντιδραστικά µου και είχα αποφασίσει να δώσω συνέχεια στα εφηβικά και µετεφηβικά µου όνειρα. Είχα επαφές και µε µια ερασιτεχνική οµάδα που µε έκανε να συνειδητοποιήσω ότι τελικά ήθελα να γίνω ηθοποιός. Πάντως µπορούσα να γίνω και γιατρός, αφού µου αρέσει να βοηθάω και είχα ένα φαντασιακό τέτοιου τύπου: επιδιώκω να βοηθάω τους ανθρώπους. Πάντως και ο ηθοποιός είναι κάποιος που µπορούµε να ισχυριστούµε ότι δίνει παυσίπονο στην πονεµένη ψυχή των ανθρώπων. ∆εν θεραπεύει αλλά απαλύνει τον πόνο του ανθρώπου ακόµη και σε περιόδους που δεν έχουµε κρίση όπως αυτή. Τα υπαρξιακά άγχη και τα βάσανα του ανθρώπου είναι διαχρονικά και η τέχνη πολλές φορές είναι το βάλσαµο για να τα ηρεµήσει ή να τα καταπραΰνει.

Οι σπουδές στο Πολυτεχνείο σας βοήθησαν στο επάγγελµα σας;

Νοµίζω πως ναι. Με έκαναν πιο µεθοδικό. Να χρησιµοποιώ µαθηµατικές µεθόδους για να περιορίζω λίγο το χάος των πιθανοτήτων που αντιµετωπίζει ένας ηθοποιός στον ρόλο του. Ή να ξεφορτώνοµαι πιο εύκολα πράγµατα που δεν είναι τόσο σηµαντικά στο πλάσιµο ενός ρόλου. Αυτές είναι λειτουργίες µε τις οποίες εξοικειώνεται πιο εύκολα κάποιος µε τα µαθηµατικά ή τις θετικές επιστήµες. Κάποιοι φίλοι µου µηχανικοί µου λένε: «Εσύ παίζεις σαν µαθηµατικός».

Σας τροµάζει ο κορονοϊός;

Στην αρχή όχι. Τώρα τον υπολογίζω περισσότερο. Ανεξαρτήτως των θεωριών συνωµοσίας η λειτουργία του είναι κάπως αντιδραστική. Με την έννοια πως µας αποπροσανατολίζει από τα πραγµατικά µας προβλήµατα και περιορίζονται οι αντιδράσεις µας στα ζητήµατα που µας καίνε. Θα επισηµάνεις ότι µέχρι τώρα δεν είχαµε αντίδραση στα θέµατα που µας έθιγαν. Σωστό, αλλά πριν τα δεχόµασταν πιο δύσκολα από ό,τι τώρα.

INFΟ

Οι «Μεταφραστές» του Ρεζί Ρουανσάρ με τους Ολγκα Κιριλένκο, Λαμπέρ Γουίλσον, Εντουάρντο Νοριέγκα, Μανώλη Μαυροματάκη, Ρικάρντο Σκαρμάτσο σε διανομή Feelgood ήταν προγραμματισμένοι να βγουν στις αίθουσες στις 12 Μαρτίου. Η νέα ημερομηνία θα ανακοινωθεί προσεχώς

Documento Newsletter