Μάνος Καρατζογιάννης: «Σημασία έχει ν’ αγαπάς»

Μάνος Καρατζογιάννης: «Σημασία έχει ν’ αγαπάς»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Σταθμός γράφει για τη νέα παράσταση με τίτλο «Bella Figura» που σκηνοθετεί.

Το Θέατρο Σταθμός παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο της Γιασμίνα Ρεζά, «Bella Figura» σε μετάφραση του Γιώργου Αρχιμανδρίτη και σκηνοθεσία του Μάνου Καρατζογιάννη. Στο νέο έργο της αναγνωρισμένης Γαλλίδας συγγραφέα (“Art”, “Ο θεός της σφαγής”), η δράση εκτυλίσσεται έξω από ένα εξοχικό εστιατόριο. Ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής, η Γιασμίνα Ρεζά υφαίνει αριστοτεχνικά ένα σύγχρονο έργο για τις ανθρώπινες σχέσεις, τα υπαρξιακά αδιέξοδα, το πέρασμα του χρόνου, την κοινωνική υποκρισία, τη ματαιοδοξία και τη ματαιότητα. «Ποτέ δεν διηγήθηκα ιστορίες στα έργα μου», τονίζει σε σημείωμά της για το έργο.

Ο Μάνος Καρατζογιάννης γράφει στο Docville για το «φαινόμενο Ρεζά», τον άνθρωπο που βαλτώνει και το παιχνίδι της ζωής.

«Οι ανεπαίσθητες χαραμάδες της καθημερινότητας. Εκεί στις αόρατες λεπτομέρειες κρύβεται ο ψυχισμός μας. Κι η Ρεζά το γνωρίζει αυτό καλά. Μέσα από μυστικά, γέλια, βλέμματα, ψέματα, αγγίγματα, κοάσματα και σιωπές μιλάει για τι άλλο; Για τον χρόνο που φεύγει. Τον άνθρωπο που βαλτώνει. Και ξεχνά να ζήσει. Συμβιβάζεται κι ασφυκτιά. Συνεχίζει να παίζει όμως το παιχνίδι της ζωής και να ρισκάρει επίμονα σαν άλλος τζογαδόρος παλεύοντας να ξεγελάσει το χρόνο και το θάνατο σε μια παρτίδα με σημαδεμένα χαρτιά. Κι ο έρωτας, συχνά απαγορευμένος, ματαιώνεται.

Ματαιότητα και ματαιοδοξία εναλλάσσονται άλλοτε με χιούμορ κι άλλοτε με τραγικότητα. Είναι η φύση μας τέτοια. Χορεύουμε, τραγουδάμε, μοιραζόμαστε, κρύβουμε, γελάμε και κλαίμε, ξεσπάμε, φλερτάρουμε…. Μέχρι να «απορρυθμιστεί» η βραδιά. Μέχρι να ξαναπάρουμε τον οπλισμό μας στα χέρια μας: ένα ζευγάρι παπούτσια και μια τσάντα που μας συνοδεύουν στον αστικό μας ιστό, στον απρόβλεπτο ιστό της ζωής μας και της ζωής των άλλων.

Κι οι άλλοι, είναι η κόλασή μας; Ή είναι κι αυτοί ένα μέρος, μικρό έστω, του παράδεισου; «Κι η φούστα μου είναι κοντή; Θα χρεοκοπήσω! Δεν θυμάμαι… Ο δικαστής… Το Παρίσι και η Ρώμη!» Και όνειρα όνειρα… Να τα λέμε και να μην τα ζούμε. Τα φάρμακα, τα χάπια, το αλκοόλ, τα τσιγάρα, οι εξαρτήσεις μας… και το βλέμμα των άλλων πάνω μας σε κάποια από τα γενέθλια μας. Περνάει η ζωή κι η μελαγχολία μας δεν αρκεί. Χρειάζεται ένα στιλ, μια μπέλα φιγούρα, να πιαστούμε από κάπου. Να τη βγάλουμε καθαρή. Για όσο…

Μια βραδιά, Έξι σκηνές και τέσσερις χώροι: ένα αυτοκίνητο, μια τουαλέτα, ένα εστιατόριο, το μέσα και το έξω του στη σκηνή του Σταθμού. Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός μας εαυτός. Που συγκρούονται και που συναντιούνται; Αν συναντιούνται. Αυτή την ψυχική συνάντηση επιδιώξαμε στις πρόβες με τη Φαίη και τη Ραφίκα στη δεύτερη συνεργασία μας, τον Χρήστο και τον Παναγιώτη. Και βέβαια την Υβόννη που συμπωματικά έχει το όνομα του ρόλου της για να μας θυμίσει αφοπλιστικά ότι στο θέατρο αφηγούμαστε την ιστορία κάποιου άλλου που, που και που, βέβαια μπορεί να είναι κάπου κάπου και δική μας.

Δεν έχει σημασία η υπόθεση. Θα μπορούσε να είναι και «Τα κίτρινα γάντια». Σημασία έχει το παιχνίδι. Να ακούς και να μιλάς. Κι ας σε ενοχλούν τα κουνούπια, κι ας μην έχει αχινούς, κι ας μην έρχεται ποτέ η τούρτα με τ’ αχλάδια. Κι ας μαίνεται ο αιώνιος πόλεμος μεταξύ ανδρών και γυναικών. Οι ψυχές περιπλανιόνται από πάνω μας. Μας προστατεύουν αλλά και μας τρομάζουν. Τα τζιτζι ντουλ είναι ακριβά. Παραπατάμε πάνω τους. Αλλά περπατάμε ακόμη.

404 λέξεις έχω γράψει μέχρι τώρα αλλά χρειάζονται κι άλλες για να μιλήσω για το φαινόμενο Ρεζά. Τη Γαλλίδα δραματουργό που γεννήθηκε από Ουγγαρέζα μητέρα και Ρωσο – Ιρανό πατέρα κι είδε τα έργα της να μεταφράζονται σε παραπάνω από 35 γλώσσες και να αποσπούν μερικές από τις σημαντικότερες διακρίσεις διεθνώς. Και τι σημασία έχει; Αυτό δεν καταθέτει σχεδόν μεταφυσικά και το τελευταίο έργο της συγγραφέως του «Θεού της Σφαγής» «Bella Figura» που παρουσιάζουμε για πρώτη φορά στη χώρα μας 7 χρόνια μετά την πρώτη του σκηνική ανάγνωση από τον Τόμας Οστερμάγερ στη Σαουμπίνε; Έτσι κι αλλιώς τα έχουμε δει όλα…».

-Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τον Τόμας Οστερμάγιερ στη Σάουμπίνε το 2015. Στην ελληνική παράσταση ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Υβόννη Μαλτέζου, Φαίη Ξυλά, Παναγιώτης Μπουγιούρης, Ραφίκα Σαουίς, Χρήστος Κοντογεώργης. Η μουσική είναι του Τηλέμαχου Μούσα, τα σκηνικά της Τέτας Τσαβδαρίδου, οι φωτισμοί του Άγγελου Παπαδόπουλου.

ΙΝFO
Πρεμιέρα: Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου. Θέατρο Σταθμός Μεταξουργείο – Βίκτωρος Ουγκώ 55, Αθήνα 10437, Ελλάδα – Τηλ: 2105230267.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 19.00
Πέμπτη 21.00
Σάββατο 21.00
Κυριακή 21.00

Η προπώληση έχει ξεκινήσει μέσω του δικτύο more.com

Documento Newsletter