Μάγκι Σμιθ: Dame και ηθοποιός υψηλής ποιότητας

Μάγκι Σμιθ: Dame και ηθοποιός υψηλής ποιότητας

Η βρετανίδα σταρ μπορεί να έγινε γνωστή στις νεότερες γενιές από τις ταινίες του «Χάρι Πότερ» αλλά έχει πίσω της ένα εντυπωσιακό βιογραφικό.

Ήταν συνδεδεμένη με το απαράμιλλο βρετανικό φλέγμα λόγω της ακρίβειας και του… στυλ με το οποίο εκστόμιζε τις κωμικά βιτριολικές της ατάκες. Από τις πιο αξέχαστες – και η πλέον αγαπημένη μου- ερμηνεία της ήταν στο «Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ» (2001) του Ρόμπερτ Άλτμαν. Ένα whodunit με μαύρο χιούμορ, που εκτυλίσσεται στη διάρκεια ενός σαββατοκύριακου σε εξοχική έπαυλη της Αγγλίας του 1932. Υποδύεται την κουρασμένη από τις συνεχείς ιστορικές αλλαγές βρετανίδα λαίδη Κόνστανς Τρέντθαμ, που απορεί για τον ενθουσιασμό των «ομογάλακτων» της όταν ένας κινηματογραφικός σταρ του Χόλιγουντ παρευρίσκεται στο tea party της βρετανικής αριστοκρατίας. Η κορυφαία της στιγμή στο φιλμ είναι όταν ο «άξεστος αμερικανός ηθοποιός» προσπαθεί να παίξει στο πιάνο μια επιτυχία του από το σινεμά. Ο χαρακτήρας της Σμιθ κυριολεκτικά υποφέρει από τις μουσικές επιδόσεις του σταρ και αντιδρά όταν μερικοί τον χειροκροτούν ζητώντας άλλο ένα κομμάτι. «Όχι, όχι, σας παρακαλώ μην τον ενθαρρύνεται άλλο…».

Για το φιλμ αυτό, η Μάγκι Σμιθ κέρδισε την έκτη οσκαρική της υποψηφιότητα αλλά έχασε το όσκαρ β ρόλου από την Τζένιφερ Κόνελι («Ένας υπέροχος άνθρωπος»). Είχε προλάβει πάντως να κατακτήσει το Όσκαρ δύο φορές. Η πρώτη ήταν το 1970 για τον βασικό ρόλο στο δραματικό «Η δεύτερη νιότη της Τζιν Μπρόντι» του Ρόναλντ Νιμ όπου υποδύθηκε μια προοδευτική σκωτσέζα δασκάλα σε σχολείο θηλέων του Εδιμβούργου η οποία ενώ κερδίζει την εκτίμηση των μαθητριών της έρχεται σε σύγκρουση με την συντηρητική διευθύντρια της. Σχεδόν μια δεκαετία μετά (1979) θα καταφέρει να κερδίσει και το όσκαρ β ρόλου χάρη στην κωμωδία «Καλιφόρνια Οτέλ» σε σκηνοθεσία Χέρμπερτ Ρος και σεναριογράφο τον Νιλ Σάιμον (με τρομερό καστ που περιλάμβανε τους Μάικλ Κέιν, Τζέιν Φόντα, Άλαν Άλντα, Γουόλτερ Ματάου, Ρίτσαρντ Πράιορ, Μπιλ Κόσμπι κ.α.) υποδυόμενη μια βρετανίδα ηθοποιό που… χάνει το βραβείο Όσκαρ! Είχε μεσολαβήσει μια ακόμη υποψηφιότητα για το «Ταξίδια με τη Θεία μου» του Τζορτζ Κιούκορ.

Το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο γίνεται το 1958 με το «Nowhere to Go» των Σεθ Κολ- Μπέισιλ Ντίρντεν, ενώ έχει αρχίσει ήδη να φτιάχνει όνομα στο θέατρο αλλά και να εμφανίζεται στην τηλεόραση του BBC χάρη σε δημοφιλείς σειρές («Aggie») καθώς την κυριακάτικη νυχτερινή εκπομπή του καναλιού που είναι αφιερωμένη στο θέατρο.

Το σινεμά όμως δεν δείχνει να είναι στις προτεραιότητες της Σμιθ κι απέχει από τις κινηματογραφικές παραγωγές για την επόμενη πενταετία. Όμως οι προτάσεις πέφτουν βροχή και μάλιστα για να παίξει πλάι σε μεγάλα ονόματα («The V.I.P.s» με τους Ελίζαμπεθ Τέιλορ και Ρίτσαρντ Μπάρτον). Από το 1963 κι έπειτα ξεκινά να έχει σταθερή παρουσία στον κινηματογράφο και με τον «Οθέλλο» του Στιούαρτ Μπεργκ το 1965 πλάθει μια ανεπανάληπτη Δυσδαιμόνα, δίπλα στους Λόρενς Ολίβιε, Ρόμπερτ Λανγκ, Τζόις Ρέντμαν, Φρανκ Φίνλεϊ και Ντέρεκ Τζάκομπι. Θα προταθεί πρώτη φορά για το όσκαρ αλλά θα χάσει το βραβείο β ρόλου από την Σέλεϊ Γουίντερς («Ο τυφλός άγγελος»).

Στα 80’ς και 90ς η Σμιθ παίζει σταθερά στο σινεμά. Αποτελεί την πρώτη επιλογή για δράματα εποχής του Τζέιμς Άιβορι («Ερωτικό κουαρτέτο», «Δωμάτιο με θέα» όπου είχε άλλη μια οσκαρική υποψηφιότητα) αλλά και χολιγουντιανές παραγωγές («The first wives club», «Hook», «Sister act» κλπ). Από τις υπόλοιπες παρουσίες της στο σινεμά ξεχωρίζουμε τους ρόλους της στα «Μυστικός κήπος» και «Washington Square» και τα δύο της Ανιέσκα Χόλαντ.

Από το 2000 κι έπειτα θα ζήσει μια δεύτερη μεγάλη καριέρα χάρη στην παρουσία της στη σειρά ταινιών του Χάρι Πότερ και τον ρόλο της κυρίας Μακ Γκόναγκαλ αλλά και την τρομερή επιτυχία του τηλεοπτικού «Downton Abbey». Από το 2011 μέχρι και το 2016 θα προταθεί χάρη στην βρετανική τηλεοπτική σειρά 5 φορές – κάθε χρόνο εκτός του 2015- για το Primetime Emmy και θα το κερδίσει 3 φορές χάρη στην αξιολάτρευτο ρόλο της Βάιολετ Κρόουλι.

Η Μάγκι Σμιθ ήταν τόσο πειστική στους ρόλους της κυνικής αριστοκράτισσας που υποδύθηκε, ώστε αρκετές φορές την ρωτούσαν κατά πόσο βρισκόταν ο πραγματικός της εαυτός μέσα σε αυτούς. Εκείνη απαντούσε με μισόλογα και συνήθιζε να λέει ότι το μεγαλύτερο λάθος που κάνουμε οι άνθρωποι είναι να παίρνουμε τα πράγματα υπερβολικά σοβαρά («η ζωή είναι πιο απλή από όσο πιστεύουμε»). Όταν την ρώτησαν κάποια στιγμή αν της λείπει το μαγικό σχολείο του Χάρι Πότερ είπε το εξής: «Όχι, έζησα δέκα χρόνια εκεί και αυτά ήταν υπεραρκετά»!

Η Σμιθ μετακινούνταν με χαρακτηριστική άνεση μεταξύ κινηματογράφου, θεάτρου και τηλεόρασης. Ανήκει μάλιστα στις μόλις 15 γυναίκες από τους συνολικά 24 ηθοποιούς που έχουν κάνει το τρεμπλ (νίκες στα τρία κορυφαία βραβεία Oscar, Tony και Emmy) στην καριέρα τους. Επίσης έχει κερδίσει πέντε βραβεία BAFTA και τρεις Χρυσές Σφαίρες.

Διαβάστε επίσης

Νέος εκλογικός νόμος: Με 35% θα διασφαλίζεται η αυτοδυναμία – Σε ρόλο «λαγού» ο Γεωργιάδης

«Θα σου σπάσω τα μούτρα»: Μαθητής απείλησε καθηγήτρια μετά από παρατήρηση για χρήση κινητού

Λαύριο: Πώς έγινε η ληστεία αλά Casa De Papel σε χρηματαποστολή – Oλόσωμες φόρμες, σκασμένα λάστιχα, μπογιές και καλάσνικοφ (Video)

Ναόμι Κάμπελ: Δάκρυσε μετά τον σάλο για το φιλανθρωπικό ίδρυμα – «Πλήρωνε ξενοδοχεία, σπα μέχρι και τσιγάρα»

Λυών – Ολυμπιακός: Ο 17χρονος Μπάμπης Κωστούλας άγγιξε το γκολ με «ψαλιδάκι» στο ευρωπαϊκό ντεμπούτο (Video)

Λίβανος: Διπλωματικός «πυρετός» για το σχέδιο κατάπαυσης πυρός, ενώ το Ισραήλ διαμηνύει ότι θα «πολεμά μέχρι τέλους»

Μητσοτάκης στον ΟΗΕ: Παράθυρο ευκαιρίας για την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας

Ο κάμπος της οργής και της απελπισίας – Ένα χρόνο μετά τον Daniel, η Θεσσαλία είναι αντιμέτωπη με το κράτος του παραλόγου

 

Ετικέτες

Documento Newsletter