Λουκέτα σε σινεμά, σιωπή από το ΥΠΠΟΑ

Λουκέτα σε σινεμά, σιωπή από το ΥΠΠΟΑ

Η Αθήνα κινδυνεύει να χάσει τους τρεις ιστορικούς κινηματογράφους Ιντεάλ, Aστορ και Iριδα διότι ο e-ΕΦΚΑ αρνείται να τους προστατεύσει, ενώ το υπουργείο σφυρίζει αδιάφορα

Παρόλο που τον περασμένο Νοέμβριο ο e-ΕΦΚΑ καθησύχαζε τους εκπροσώπους των αιθουσών Ιντεάλ και Aστορ ότι «η χρήση των κινηματογράφων προτίθεται να διατηρηθεί», έχει πλέον αλλάξει πολιτική.

Θυμίζουμε ότι στον πλειοδοτικό διαγωνισμό που έγινε στις 23.11.22 για την εκμίσθωση του Ιντεάλ η ανάδοχος επιχείρηση Ξενοδοχεία Ελλάδος Mitsis Company ΑΕ σχεδίαζε τη μετατροπή του κινηματογράφου σε συνεδριακό χώρο και θέατρο. Κι ενώ ο e-ΕΦΚΑ αρχικά δεν ήταν αρνητικός στη διατήρηση των κινηματογραφικών αιθουσών, στη συνέχεια άλλαξε στάση, ζητώντας μάλιστα μέσω εγγράφου από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να μη χαρακτηριστεί διατηρητέο το Ιντεάλ. Ο χαρακτηρισμός της χρήσης του κινηματογράφου ως διατηρητέας ανήκει στην αρμοδιότητα του τμήματος Διατηρητέων Κτιρίων της Διεύθυνσης Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων (ΔΑΟΚΑ), η διεύθυνση της οποίας έχει εισηγηθεί τον χαρακτηρισμό της χρήσης κινηματογράφου – θεάτρου προς το αρμόδιο συμβούλιο. Εκκρεμεί η γνωμοδότηση του αρμόδιου συμβουλίου επί της εισήγησης. Η όποια απόφαση θα επισφραγιστεί με την υπογραφή του υπουργού Περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα.

Η τελευταία εξέλιξη όμως μόνο θετικά μαντάτα δεν φέρνει όσον αφορά το μέλλον των αιθουσών και ειδικά του Ιντεάλ, που είναι η πιο ιστορική κινηματογραφική αίθουσα της Αθήνας και μετρά σχεδόν έναν αιώνα ζωής. Η ανακοίνωση του ομίλου Mitsis Hotel για το Ιντεάλ την Παρασκευή δεν εξασφαλίζει τη διατήρησή του ως κινηματογράφου καθώς αναφέρεται ξεκάθαρα ότι «θα επεκταθεί η χρήση του κινηματογράφου, με αυτές του θεάτρου και του συνεδριακού κέντρου, κάτι που θα αναδείξει το χώρο, θα αναβαθμίσει τη χρήση του και θα αυξήσει την επισκεψιμότητά του. Η ανάθεση της εκμετάλλευσης του κινηματογράφου σε εταιρεία διεθνούς εμβέλειας στο χώρο του θεάματος θα αυξήσει τόσο την αισθητική και τις υποδομές του όσο και την προβολή του». Αντί δηλαδή να απαντά στα ήδη υπάρχοντα ερωτήματα, δημιουργεί νέα θολώνοντας κι άλλο το τοπίο. Τι σημαίνουν άραγε οι παραπάνω λέξεις; Θα λειτουργήσει ο χώρος ως σινεμά, ως θέατρο ή ως συνεδριακός χώρος; Σε καμιά περίπτωση δεν είναι ξεκάθαρη ή δεσμευτική η θέση της επιχείρησης, αφήνοντας σκόπιμα να αιωρείται η υπόσχεση της «αναβάθμισης και χρήσης του χώρου» με σκοπό την καλύτερη αξιοποίησή του στη λογική της «αύξησης της αισθητικής και των υποδομών του». Ενώ δεν γίνεται ούτε μία αναφορά στο πάγιο αίτημα του κινηματογραφικού κόσμου να διατηρηθεί η κινηματογραφική χρήση του Ιντεάλ.

Δράσεις στήριξης

Ηδη ετοιμάζεται σειρά κινητοποιήσεων από τους υπεύθυνους των τριών αιθουσών της Αθήνας ως απάντηση στην αδιαφορία των αρμόδιων φορέων. Η αρχή γίνεται σήμερα Κυριακή, καθώς Ιντεάλ, Αστορ και Ιριδα ανοίγουν τις πόρτες τους με δωρεάν προβολές και live, απευθύνοντας κάλεσμα στήριξης σε όλους τους σινεφίλ και στους κατοίκους της Αθήνας. Παράλληλα γίνεται καμπάνια συλλογής υπογραφών.

Οι προβολές θα ξεκινήσουν το απόγευμα και θα διαρκέσουν έως το βράδυ μέσα αλλά και έξω από τους κινηματογράφους, στην πλατεία Κοραή και την Ακαδημίας 55, όπου θα στηθούν οθόνες. Ο Μπάμπης Κονταράκης, διανομέας της Weird Wave και υπεύθυνος του Αστορ, μας μίλησε γι’ αυτή την πρωτοβουλία αλλά και αυτήν που θα ακολουθήσει: τη δημόσια συζήτηση που θα πραγματοποιηθεί στο Ιντεάλ την ερχόμενη Τρίτη στις 12. «Ελπίζουμε να μαζευτεί όλος ο κόσμος που ενδιαφέρεται για τη σωτηρία των αιθουσών μας. Κάνουμε ένα κάλεσμα προς εκείνους που θέλουν να βλέπουν ταινίες στο κέντρο της Αθήνας στα αγαπημένα τους σινεμά. Η συνέντευξη Τύπου που θα δώσουμε απευθύνεται σε όλους και κυρίως στους επίσημους φορείς. Ελπίζουμε να τοποθετηθούν για να δούμε ποιοι είναι υπέρ της διατήρησης του πολιτισμού στην Αθήνα και ποιοι όχι είτε με την απουσία είτε με την αφωνία τους».

Αδιαφορία από Μενδώνη

Ο κ. Κονταράκης δηλώνει εντυπωσιασμένος από τη συμπαράσταση του κινηματογραφικού χώρου. «Τα θετικά σχόλια που λαμβάνουμε μας δίνουν δύναμη και μας κάνουν αισιόδοξους. Εχουμε συνειδητοποιήσει ότι δεν πρόκειται για ένα ειδικό θέμα που αφορά μόνο τις δυο τρεις αίθουσες, αλλά για κάτι ευρύτερο καθώς έχει ευαισθητοποιήσει πολύ κόσμο. Από την άλλη υπάρχει η αγωνία για το τι μέλλει γενέσθαι καθώς απέναντί μας υπάρχει ένας αναξιόπιστος συνομιλητής, ο διοικητής του e-ΕΦΚΑ. Ή ένας άφαντος συνομιλητής, στην περίπτωση του υπουργείου Πολιτισμού». Και συνεχίζει: «Ακόμη κι ο δήμος της Αθήνας έβγαλε ομόφωνο ψήφισμα για την αναγκαιότητα της διατήρησης της χρήσης των αιθουσών».

Για το υπουργείο Πολιτισμού επανέρχεται: «Το υπουργείο Πολιτισμού εξακολουθεί να αδιαφορεί, λες και οι κινηματογραφικές αίθουσες της πόλης δεν είναι σημεία πολιτισμού. Στην πραγματικότητα κρατάει συνεπή στάση. Αδιαφορεί όπως και για άλλα ζητήματα πολιτισμού. Υπουργός και υφυπουργός δεν έχουν κάνει ούτε μια τυπική παρέμβαση, με τη δικαιολογία ότι δεν είναι δική τους αρμοδιότητα. Λες και το θέμα των δύο κινηματογραφικών αιθουσών δεν σχετίζεται με τον πολιτισμό της πόλης της Αθήνας».

Το μεγάλο πρόβλημα βεβαίως είναι η στάση του e-ΕΦΚΑ. «Τον Νοέμβριο είπαν ότι δεν υπήρχε πρόβλημα και να μην ανησυχούμε. Τρεις μήνες μετά τα αλλάζουν. Προφανώς και έχουμε καταρχάς πρόβλημα συνεννόησης. Εχουμε όμως επίσης συνειδητοποιήσει ότι απέναντί μας βρίσκεται ένας αναξιόπιστος συνομιλητής από τον οποίο κρίνεται το μέλλον μας. Κανονικά, κατά την άποψή μου, ο διοικητής του ΕΦΚΑ θα έπρεπε να παραιτηθεί μετά τα τελευταία γεγονότα. Οταν είσαι υπεύθυνος για ένα δημόσιο φορέα, διαχειρίζεσαι χρήματα ασφαλισμένων και υποτίθεται πως δρας για το δημόσιο συμφέρον δεν μπορείς να κάνεις τέτοια κωλοτούμπα μέσα σε τρεις μήνες χωρίς να υποστείς τις συνέπειες. Είναι τραγικό να μην έχεις το θάρρος να πεις αυτό που σκέφτεσαι για τις τρεις αίθουσες κι απλώς να κρύβεσαι. Μια σωστή αλλαγή, λοιπόν, θα ήταν η αντικατάσταση του Παναγιώτη Δουφεξή. Να μπει κάποιος άλλος στη θέση του, ο οποίος θα αντιλαμβάνεται τι θα πει δημόσιο συμφέρον, τι σημαίνουν οι λέξεις πόλη, ιστορικότητα, πολιτισμός κ.λπ.».

Documento Newsletter