Κατά τη συζήτηση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2025, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, παρουσίασε στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, τα έργα και τις δράσεις που υλοποιούνται ή έχουν προγραμματιστεί.
«Ο Πολιτισμός και οι υπηρεσίες του δεν είναι απλοί δέκτες πιστώσεων. Αντιθέτως, ο Πολιτισμός είναι φορέας αυτοτελούς και εγγενούς αναπτυξιακής δυναμικής, αποτελώντας σημαντικό δίαυλο μεγέθυνσης και ακριβοδίκαιης ανακατανομής του εθνικού πλούτου, μήτρα απασχόλησης, και, κατά συνέπεια, μηχανισμός βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών και ανοδικής κοινωνικής κινητικότητας» είπε. Να σημειώσουμε ότι την ίδια στιγμή που γίνονται αυτές οι δηλώσεις, οι ίδιοι οι άνθρωποι του πολιτισμού θεωρούν πως η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και η υπουργός Πολιτισμού έχουν απαξιώσει όσο καμία προηγούμενη κυβέρνηση τον σύγχρονο πολιτισμό.
Η κ. Μενδώνη συνέχισε λέγοντας: «Σήμερα, με ευρωπαϊκούς, κυρίως, πόρους, του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης, το Υπουργείο Πολιτισμού υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων πολιτιστικών υποδομών και δράσεων: Περισσότερα από 830 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,25 δισ. ευρώ. Μόνο από το Ταμείο Ανάκαμψης χρηματοδοτούνται 214 έργα συνολικού προϋπολογισμού 610 εκατομμυρίων. Πρόκειται για τους περισσότερους πόρους, που διέθετε ποτέ, για ανάλογο χρονικό διάστημα, το Υπουργείο Πολιτισμού, και οι οποίοι αξιοποιούνται στο έπακρο. Έργα και δράσεις που καλύπτουν κάθε πτυχή του Πολιτισμού -την πολιτιστική κληρονομιά, όλων των μορφών και όλων των περιόδων, τη σύγχρονη δημιουργία, τον ψηφιακό μετασχηματισμό- στα οποία απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι, όλων των ειδικοτήτων». Υπενθυμίζουμε βέβαια πως στη θητεία της κ. Μενδώνη τα κρατικά μουσεία μετατράπηκαν σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου ανοίγοντας τον δρόμο σε επιχειρηματίες και διορίζοντας καλοπληρωμένους «γαλάζιους» διευθυντές στα διοικητικά συμβούλια. Μην ξεχνάμε επίσης το μεγαλύτερο σκάνδαλο όλων που είναι η «σαλαμοποίηση» των μεγάλων και μικρότερων έργων έτσι ώστε να αποφευχθούν οι ανοιχτοί διαγωνισμοί να γίνονται απευθείας αναθέσεις σε συγκεκριμένους εργολάβους.
«Η διασύνδεση του Πολιτισμού με τις λοιπές παραγωγικές δραστηριότητες αποτέλεσε και αποτελεί βασικό άξονα των πολιτικών μας. Το έτος που κλείνει, το Υπουργείο Πολιτισμού συνέχισε τα έργα αποκατάστασης και αναστήλωσης των μνημείων της Ακρόπολης, αλλά και της μετατροπής του π. βασιλικού κτήματος του Τατοΐου σε έναν υπερτοπικό πυρήνα αναψυχής και πολιτισμού, όπως και της μετασκευής του κτηρίου του παλαιού Σιλό, στον Πειραιά, σε Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων. Έργα που εξελίσσονται απρόσκοπτα, ώστε να παραδοθούν τηρουμένων των χρονοδιαγραμμάτων» δήλωσε η κ Μενδώνη, η οποία να υπενθυμίσουμε ότι θα μείνει στην Ιστορία ως η υπουργός Πολιτισμού που τσιμέντωσε και ιδιωτικοποίησε την Ακρόπολη, την οποία μπορούν πλέον να απολαμβάνουν οι πλούσιοι και διάσημοι επισκέπτες.
Αναφέρθηκε επίσης στη σύσταση των δύο νέων φορέων: «Στις θεσμικές τομές, επισημαίνεται η σύσταση δύο νέων φορέων: Του Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας και του Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου και Πολιτισμού. Οι δύο Οργανισμοί λειτουργούν και σταδιακά ενισχύονται με προσωπικό και πόρους, προωθώντας την επαφή του ελληνικού κοινού με την εγχώρια παραγωγή, στους αντίστοιχους τομείς, και, κυρίως, ενισχύοντας την εξωστρέφειά τους και το άνοιγμά τους στο παγκόσμιο ακροατήριο». Να σημειώσουμε ότι από το μεταβατικό ΔΣ του πρώτου φορέα απουσιάζουν οι κινηματογραφιστές, δηλαδή οι επαγγελματίες του χώρου –προτιμήθηκαν οι τεχνοκράτες– ενώ ο δεύτερος φορέας δημιουργήθηκε χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή των εκδοτών.
«Δεν μπορώ, βέβαια, να παραλείψω την απόδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης. Ενός εμβληματικού έργου, που αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής των πολιτών και την ελκυστικότητα της πόλης. Αλλά και ενός μείζονος έργου πολιτισμού. Πρώτον, στο πλαίσιο του έργου διεξήχθη η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα που πραγματοποιήθηκε ποτέ στη χώρα. Δεύτερον, η Θεσσαλονίκη διαθέτει σε διεθνές επίπεδο τον μεγαλύτερο αρχαιολογικό χώρο, τον μοναδικό θα έλεγα, ενταγμένο εντός μείζονος εθνικού κοινωφελούς έργου» είπε η υπουργός αναφερόμενη στη «μεταφύτευση» των ευρημάτων του σταθμού Βενιζέλου. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μιλάει για τεχνολογικό θαύμα την ίδια στιγμή που αρκετοί είναι εκείνοι που αναρωτιούνται πώς γίνεται να τοποθετήθηκαν στο ίδιο επίπεδο ρωμαϊκά και βυζαντινά ευρήματα αλλά και για ποιο λόγο τελικά πληρώσαμε τόσα εκατομμύρια στους εργολάβους, εξαιτίας των καθυστερήσεων.
Η Λίνα Μενδώνη επίσης σημείωσε ότι «για το 2025, ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Πολιτισμού ανέρχεται σε 575 εκατομμύρια ευρώ: Πόροι που κατανέμονται ισόρροπα και αναλογικά στη συντήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και στην ενθάρρυνση και στήριξη της σύγχρονης δημιουργίας. Ιδιαίτερα αυξημένα είναι τα ποσά που αφορούν τις δημόσιες επενδύσεις».
Επισήμανε τέλος ότι «ο Πολιτισμός διαπερνά και επηρεάζει σχεδόν όλες τις πτυχές της κοινωνικής ζωής και της παραγωγικής δραστηριότητας. Διακρίνεται από ισχυρή κοινωνικοοικονομική δυναμική. Συνιστά εξέχον κοινωνικό αγαθό, αλλά και πολύτιμο αναπτυξιακό πόρο, που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη οριζόντια στη χάραξη πολιτικών, που είναι καθοριστικές για την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη». Πολύ ωραία είναι όλα αυτά στα λόγια, το ζήτημα όμως είναι τι γίνεται στις πράξεις.
Διαβάστε επίσης
Οι «επενδυτές» του Ναυαγίου και οι τζιχαντιστές της Συρίας – Αυτή την Κυριακή στο Documento
Σύγκρουση Τσίπρα-Ανδρουλάκη, με φόντο το ρόλο των προοδευτικών δυνάμεων
Κώστας Πηλαδάκης: Η τράπεζα Πειραιώς του κούρευε δάνεια και τώρα τον ψάχνουν για μαύρο χρήμα