Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μίλησε σήμερα, Παρασκευή, από το Βήμα της Βουλής συνοψίζοντας τη δραστηριότητα του ΥΠΠΟ στη συζήτηση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2024.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η Υπουργός υπερασπίστηκε την πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη και το έργο της σε σχέση με τον πολιτισμό, μιλώντας μάλιστα για προσπάθεια «εκσυγχρονισμού» στην οποία κάποιοι επιμένουν να αντιστέκονται. Οι ίδιοι οι άνθρωποι του πολιτισμού και τα καλλιτεχνικά σωματεία πάντως θεωρούν ότι πρόκειται για την κυβέρνηση και την Υπουργό που απαξίωσε όσο κανένας άλλος τον σύγχρονο και «ζωντανό» πολιτισμό.Και στα υπόλοιπα μέτωπα όμως η πολιτική της Λίνας Μενδώνη δεν έφερε καθόλου «εκσυγχρονιστικά» αποτελέσματα. Μετέτρεψε τα κρατικά μουσεία σε ΝΠΔΔ ανοίγοντας τον δρόμο σε επιχειρηματίες και διορίζοντας καλοπληρωμένους «γαλάζιους» διευθυντές στα διοικητικά συμβούλια, απέκλεισε από τον διαγωνισμό για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία, άφησε το Ακροπόλ κλειστό για έξι χρόνια, ενώ αρκετά από τα μεγάλα έργα που διαφημίζει σήμερα παραμένουν ανολοκλήρωτα. Οι ουρές στην Ακρόπολη, η απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, το μηδενικό έργο στο τομέα του Βιβλίου και του Κινηματογράφου, η νομιμοποίηση της αρχαιοκαπηλίας μέσω της Συλλογής Στερν μάλλον δεν είναι πράγματα για τα οποία θα επρεπε να υπηρηφανεύεται η Υπουργός.
Η Λίνα Μενδώνη είπε χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων: «Στόχος μας είναι η διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης, μιας συλλογικότητας με κοινή συνείδηση και κουλτούρα απέναντι σε όσους υπονομεύουν, την όποια προσπάθεια εκσυγχρονιστικού χαρακτήρα, με δυσμενείς συνέπειες στους εργαζόμενους και τους επαγγελματίες του Πολιτισμού, και εν τέλει στην κοινωνία». Και όλα αυτά, λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση διαμαρτυρίας του φυλακτικού προσωπικού του μνημείου της Ακρόπολης για την είσοδο ιδιωτών στα ταμεία μετά από την οποία άρχισαν και τα αντίποινα με δυσμενείς… μεταθέσεις.
Σε άλλο σημείο τόνισε η Υπουργός: «Πρωταγωνιστές στην προσπάθεια είναι δημιουργοί, καλλιτέχνες, επαγγελματίες του χώρου, οι εργαζόμενοι στο Υπουργείο Πολιτισμού, οι οποίοι συγκροτούν μια πλειοψηφία, που εκφράζει την ισχυρή και δημιουργική Ελλάδα. Είναι αυτοί, που διαμορφώνουν τη σύγχρονη πολιτιστική φυσιογνωμία της χώρας, αναδεικνύοντας τη σε παγκόσμια Επικράτεια Πολιτισμού». Δεν πέρασε ούτε ένας χρόνος από τότε που οι δημιουργοί και οι καλλιτέχνες κατέβηκαν σε κινητοποιήσεις διαρκείας, απεργίες και καταλήψεις δραματικών σχολών, ενάντια στην πολιτική μιας κυβέρνησης που επιμένει να τους απαξιώνει και να τους χρησιμοποιεί εργαλειακά.
Είπε ακόμα η Λίνα Μενδώνη: «Μείζονα προτεραιότητά μας αποτελεί η εξέλιξη των μελετών, σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, για την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενός οραματικού έργου, που αλλάζει την εικόνα της πρωτεύουσας. Κεφαλαιώδους σημασίας είναι και η ολοκλήρωση του προγράμματος προστασίας, ανάδειξης και λειτουργίας του κτήματος του Τατοίου ως πόλου Πολιτισμού και Ψυχαγωγίας, αλλά και ως αναπτυξιακού πόρου για την Αττική». Και τα δύο έργα έχουν αφήσει πολλά ανοιχτά ερωτήματα και έχουν προκαλέσει αντιδράσεις σε σχέση με τη διαφάνεια και τον χρόνο ολοκλήρωσης των διαδικασιών.
Επιπλέον, μίλησε ξανά για προσπάθεια «αναδιάρθρωσης» της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, λίγο καιρό μετά την εκδικητική έξωση του ΣΕΑ από το ιστορικό τους κτίριο στην Ερμού. «Ιδιαίτερη είναι η σημασία των θεσμικών παρεμβάσεων, με σημαντικότερες την ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, την ίδρυση φορέα για το Βιβλίο και του ενιαίου Οργανισμού για τα Οπτικοακουστικά, τον Κινηματογράφο και τη Πνευματική Ιδιοκτησία. Κρίσιμη είναι η αναδιάρθρωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, προκειμένου να υπηρετεί καλύτερα την ολοκληρωμένη προστασία του πολιτιστικού αποθέματος, αλλά και την κοινωνία, τους πολίτες, την επιχειρηματικότητα, την καινοτομία».
Μάλλον για την Υπουργό, ο εκσυγχρονισμός δεν έχει σχέση με οτιδήποτε σύγχρονο.