Ληξούρι εκπέμπει SOS, τρία χρόνια μετά τον Εγκέλαδο

Το μεσημέρι της 26ης Ιανουαρίου 2014 θα μείνει για πάντα χαραγμένο στη μνήμη των κατοίκων της Κεφαλονιάς.

 Η ισχυρή σεισμική δόνηση των 5,9 Ρίχτερ και οι δεκάδες μετασεισμοί που ακολούθησαν χτύπησαν βάναυσα το νησί, μετατρέποντάς το σε κρανίου τόπο, αφήνοντας πίσω αμέτρητες καταστροφές σε σπίτια, δρόμους και λοιπές υποδομές. Το κέντρο του σεισμού ήταν κοντά στο Ληξούρι, που γνώρισε και τις περισσότερες καταστροφές. Σήμερα, τρία χρόνια μετά τον καταστροφικό σεισμό, οι κάτοικοι του Ληξουρίου που είδαν από τη μια στιγμή στην άλλη την πόλη τους να μετατρέπεται σε βομβαρδισμένο τοπίο, αναγκάζονται καθημερινά να θυμούνται τον Εγκέλαδο, αφού μεγάλο μέρος των καταστροφών δεν έχει ακόμα επισκευαστεί, μη επιτρέποντάς τους να επιστρέψουν σε ομαλούς ρυθμούς.

Παραθαλάσσιο Λύκειο Ληξουρίου

Από τα συνολικά έξι σχολεία του Ληξουρίου, στα πέντε τα μαθήματα γίνονται σε κοντέινερ, αφού τα σχολικά κτίσματα έχουν κριθεί ακατάλληλα. Την τραγική κατάσταση που βιώνουν οι 171 μαθητές και καθηγητές του Γενικού Λυκείου Ληξουρίου, που αναγκάζονται να κάνουν επί τρία χρόνια μάθημα σε κοντέινερ βρισκόμενα δίπλα στο λιμάνι, ανέλυσε στο Documento ο διευθυντής του σχολείου, Σπύρος Κατσίβελης: «Είναι δραματική κατάσταση για όλους μας, ειδικά τον χειμώνα. Το μέρος πλήττεται με σφοδρότητα από τις καιρικές συνθήκες, με αποτέλεσμα οι μισοί μαθητές να είναι συνεχώς άρρωστοι. Οι περισσότεροι μαθητές –που σχηματικά αναφέρουν το σχολείο ως Παραθαλάσσιο Λύκειο Ληξουρίου– επιλέγουν να μη βγαίνουν από τις τάξεις τους στα διαλείμματα, αφού δεν υπάρχει προαύλιος χώρος». Μάλιστα, όπως γνωστοποίησε ο διευθυντής, πρόσφατα κλάπηκε ολόκληρος ο εξοπλισμός από το εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου, αξίας 6.500 ευρώ, γεγονός που δεν του προκαλεί εντύπωση, «αφού ο χώρος είναι απροστάτευτος, δεν υπάρχει ούτε φύλακας, ούτε επιστάτης».

Οι μελέτες για τα τέσσερα από τα έξι σχολεία μπορεί να ολοκληρώθηκαν πρόσφατα, σύμφωνα με τον δήμαρχο Κεφαλονιάς Αλέξανδρο Παρίση, ωστόσο οι εργασίες επισκευής δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη επειδή, όπως δήλωσε στο Documento, «τα σχολικά κτίσματα δεν έχουν αποκτήσει ακόμα οικοδομική άδεια». Στο ίδιο μήκος κύματος και ο αντιπεριφερειάρχης Κεφαλληνίας και Ιθάκης Παναγής Δρακουλόγκωνας, που έκανε λόγο στο Documento για βασίλειο της γραφειοκρατίας: «Σε κάποια σχολικά κτίρια παλαιότερων δεκαετιών υπήρχαν αυθαίρετες κατασκευές. Η πολεοδομία ήθελε να αντιμετωπίσει τα κατεστραμμένα σχολεία όπως ένα κοινό αυθαίρετο κτίσμα ιδιώτη, μολοταύτα το υπουργείο Υποδομών δέχθηκε να δοθούν οικοδομικές άδειες σεισμόπληκτων για αυτά τα κτίρια. Οι άδειες αυτές, όμως, δεν έχουν εκδοθεί ακόμα. Πώς να δημοπρατήσεις ένα έργο για επισκευή χωρίς οικοδομική άδεια;».

Ρημαγμένοι δρόμοι σε όλο το οδικό δίκτυο

Οι σοβαρότατες ζημιές του οδικού δικτύου της περιοχής παραμένουν, αναγκάζοντας τους οδηγούς να κινούνται σε κατεστραμμένους δρόμους. Μολονότι σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη υπογράφηκε σύμβαση με ανάδοχη ιδιωτική κατασκευαστική εταιρεία από τον Σεπτέμβρη του 2014, μόλις «το 20% των έργων έχει πραγματοποιηθεί, ενώ οι εργασίες συνεχίζονται σε μικρό τμήμα του οδικού δικτύου». Αιτία αυτού, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη, οι «καθυστερήσεις μηνών του υπουργείου Υποδομών στην έγκριση μελετών του έργου, όπως και οι καθυστερήσεις πληρωμών στην εργολήπτρια εταιρεία». Οι εργασίες είχαν σταματήσει από τον Ιούνιο 2016 έως τα τέλη Δεκεμβρίου, επειδή «η εργολήπτρια εταιρεία κήρυξε διακοπή εργασιών λόγω μη πληρωμής της δόσης από τη ΓΓ Δημοσίων Επενδύσεων που χρηματοδοτεί το έργο». Η δόση εξοφλήθηκε στις 30/12/2016, εντούτοις οι εργασίες δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει, «λόγω της κακοκαιρίας». Οι μελέτες που πραγματοποίησε η Περιφέρεια και αφορούσαν ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο παραδόθηκαν, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη, στο υπουργείο Υποδομών τον Απρίλιο του 2016 και μολονότι «εγκρίθηκαν στις 20/12/2016, η απόφαση του υπουργείου δεν έφτασε ακόμα στην Περιφέρεια, που είναι η διευθύνουσα αρχή του έργου, ώστε να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες και στο υπόλοιπο τμήμα του οδικού δικτύου».

Μπάζα, κοντέινερ και εμφιαλωμένο νερό

Τα προβλήματα, όμως, δεν σταματούν εκεί. Το σύστημα ύδρευσης παρουσιάζει ακόμη αρκετά προβλήματα, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι κάτοικοι να αναγκάζονται να αγοράζουν εμφιαλωμένο νερό. Το δημαρχείο Ληξουρίου δεν λειτουργεί, αφού το κτίριο έχει σοβαρές ζημίες, όπως και το δημοτικό θέατρο. Το λιμάνι έχει ακόμα σε πολλά σημεία σωρούς από μπάζα, η Πυροσβεστική Υπηρεσία εδρεύει σε κοντέινερ, οι εργατικές κατοικίες έχουν κριθεί ακατάλληλες, ενώ πολλές εκκλησίες παραμένουν ακατάλληλες για να υποδεχτούν τους πιστούς. Οσον αφορά τον τουρισμό, που αποτελεί τη «βαριά βιομηχανία» του νησιού, η πρόεδρος του Συλλόγου Ενοικιαζομένων Δωματίων Παλικής Κατερίνα Ατσάρου τόνισε στο Documento πως μπορεί να μην έχει γνωρίσει ιδιαίτερη πτώση, εντούτοις «όταν ο τουρίστας βλέπει την παρακμή του λιμανιού, την έλλειψη οδικής ασφάλειας, πώς θα επιστρέψει στην Κεφαλονιά;». Αντιστοίχως, ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς-Ιθάκης Γεράσιμος Τιμοθεάτος εστίασε στο Documento στην αναγκαιότητα ολοκλήρωσης των έργων, καθώς «όταν οι τουρίστες βλέπουν ότι οι κάτοικοι δεν έχουν καλή ποιότητα ζωής δεν θα επισκεφθούν πάλι το νησί».

Ετικέτες