Λέανδρος Πολενάκης: «Λιλήθ ή το φτύσιμο και το φίλημα» – Μια νουβέλα σε έξι μέρη

Λέανδρος Πολενάκης: «Λιλήθ ή το φτύσιμο και το φίλημα» – Μια νουβέλα σε έξι μέρη

Παρουσιάσεις Βιβλίων

Χρονικό, Ιστορία, Μυθοπλασία. Πως μεγαλώνει ένα παιδί από «καλό σπίτι» στα «Πέτρινα Χρόνια». Η εφηβεία μέσα στην χούντα, το σχολείο, τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, το Παρίσι, η επιστροφή σε μια Ελλάδα σκοτεινή και επικίνδυνη. Ταξίδια σε ανθρώπους και θεωρίες, η επιστήμη, η πολιτική και η γραφή. Τελικά, μ΄ ένα λόγο, πως γίνεται συγγραφέας ένας συγγραφέας.

Ο Λέανδρος Πολενάκης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Είναι διδάκτωρ του τμήματος Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Πολιτιστικής Διαχείρισης του Παντείου Πανεπιστημίου Αθήνας. Διατηρεί την μόνιμη στήλη θεατρικής κριτικής της εφημερίδας Αυγή από το 1978. Έχει μεταφράσει κλασικούς και νεώτερους συγγραφείς από τέσσερις γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά, ρωσικά) όπως επίσης και αρχαίους έλληνες από το πρωτότυπο. Έχει συνεργαστεί με τα κυριότερα επιστημονικά και λογοτεχνικά περιοδικά και έχει εκδώσει δώδεκα βιβλία ποίησης, πεζογραφίας, θεατρικών έργων και μελετών. Δίδαξε στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Πάτρας, ενώ διδάσκει σε δραματικές σχολές.

Αυτή είναι η πρώτη γνωριμία με έναν άνθρωπο που απόλυτα δικαιολογημένα χαρακτηρίζεται ως διανοούμενος. Ένας σύγχρονος λόγιος που ξεχειλίζει από ευγένεια, χωρίς την παραμικρή επιτήδευση και πρόζα. Η γραφή του Λέανδρου Πολενάκη ισορροπεί ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό. Τα γεγονότα και την μυθοπλασία. Έχει την ικανότητα να περιγράφει με τον πιο αιχμηρό και εύστοχο τρόπο το πολιτικό περιβάλλον μια συνθήκης και την ίδια στιγμή  να εκτονώνει τεράστιες δόσεις χιούμορ που σε κρατούν σε αναγνωστική επαγρύπνηση. Βαθύς γνώστης της ιστορίας την οποία την χρησιμοποιεί όχι μόνο στα θεωρητικά του έργα, αλλά την μεταφέρει και στο θέατρο του.  Είναι ολοφάνερο πως λατρεύει τους συμβολισμούς, παίζει με τις λέξεις και τις έννοιες, μπλέκει στοιχεία από τον Πλάτωνα, τον Αριστοφάνη, τους μεγάλους Ρώσους συγγραφείς και τον Στρατή Τσίρκα.

Στην «Λιλήθ ή το φτύσιμο και το φίλημα» μας αποκαλύπτει σημαντικές πτυχές του εαυτού του. Μας αφήνει να δούμε λίγες γωνιές από την αγωνιστική του δράση και μας ταξιδεύει στους πρώτους του έρωτες. Τι σχέση μπορεί να έχουν οι μαύρες τρύπες του διαστήματος με την πολιτική; Η ασφάλεια με την ξανθιά Βούλα από την Καλλιθέα και ποια γυναίκα σήκωνε το τηλέφωνο και έλεγε «εδώ Μόσχα»; Και όλα αυτά κατά την σκοτεινή περίοδο της επταετίας. Και, επιτέλους ποια είναι η Λιλήθ και γιατί ο συγγραφέας συγκινήθηκε τόσο πολύ κατά την διάρκεια της παρουσίασης  του βιβλίου του που έλαβε χώρα στο Θέατρο Σταθμός, την Τρίτη 7 Δεκεμβρίου; Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να ανακαλύψετε τους θησαυρούς αυτού του λογοτεχνικού διαμαντιού και να αφεθείτε στην μαγεία ενός δεινού παραμυθά.

Σε μια σύντομη συζήτηση που είχα μαζί με τον κύριο Λέανδρο Πολενάκη ο συγγραφέας μου εκμυστηρεύτηκε πως: «Η ιστορία που θα σας αφηγηθώ είναι μια  νουβέλα σε έξι μέρη που αποτελείται από  αληθινά συμβάντα και μυθοπλασία. Αληθινά γεγονότα είναι όσα σας φανούν παράδοξα και εξωφρενικά. Όσα σας φανούν κοινότυπα τα έχω επινοήσει. Η ιστορία μου αποτελείται σε ποσοστό 90 τοις εκατό από αληθινά συμβάντα, το υπόλοιπο 10 είναι μυθοπλασία που δίνει το χρώμα στα αληθινά γεγονότα. Όμως, μη με ρωτήσετε τι είναι τι… αυτό δεν πρόκειται να σας το αποκαλύψω. Ξέρεις Ειρήνη στην ζωή και στην τέχνη δεν μπορούμε να ξεκόψουμε το πραγματικό από το φανταστικό, αποτελούν μέρη ενός ενιαίου τμήματος και αυτό είναι η ίδια η ζωή. Είναι αν θέλεις σαν το ποιητικό κινηματογραφικό μοντάζ ενός Αϊζενστάιν που ένα και ένα δεν κάνουν δύο, αλλά τρία».

Documento Newsletter