«Κύριοι, πρόκειται για ληστεία»

«Κύριοι, πρόκειται για ληστεία»

Οι πιο θεαματικές κλοπές έργων τέχνης στην Ιστορία, που θα μπορούσαν να γίνουν ταινία

Με αφορμή το σκάνδαλο της κλοπής αρχαιοτήτων από υπάλληλο του Βρετανικού Μουσείου θυμόμαστε τις πιο εντυπωσιακές αρπαγές έργων τέχνης, από την εξαφάνιση της «Τζοκόντα» μέχρι την κλοπή της «Κραυγής» του Μουνκ και της «Γέννησης» του Καραβάτζιο. Η διακίνηση έργων τέχνης άλλωστε είναι μια «βιομηχανία» αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Στις 21 Αυγούστου του 1911 ο Λουί Μπερού, ερασιτέχνης ζωγράφος, διαπίστωσε ότι η «Μόνα Λίζα» δεν βρισκόταν στη θέση της. Δύο χρόνια αργότερα ένας Ιταλός ζωγράφος επικοινώνησε με έναν έμπορο έργων τέχνης στη Φλωρεντία ισχυριζόμενος ότι την είχε στην κατοχή του. Η αστυνομία συνέλαβε τον Βιτσέντσο Περούτζια, πρώην υπάλληλο του Λούβρου, ο οποίος είτε είχε κρυφτεί στο ομώνυμο μουσείο από την προηγούμενη νύχτα είτε μπήκε απαρατήρητος το πρωί μαζί με τους εργάτες και αφαίρεσε ανενόχλητος τη «Μόνα Λίζα» από το κάδρο.

Οι σέρφερ και η μαφία

Τον Οκτώβριο του 1964 δύο νεαροί ευκατάστατοι σέρφερ από το Μαϊάμι σκαρφάλωσαν με σκοινί στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Νέας Υόρκης, ενώ ένας τρίτος κρατούσε τσίλιες μέσα σε μια λευκή Cadillac. Οι δράστες αφαίρεσαν αμύθητους πολύτιμους λίθους, όπως το ζαφείρι 563 καρατίων «Star of India» και το μαύρο ζαφείρι 116 καρατίων «Midnight star». Αποδείχτηκε ότι οι μπαταρίες του συναγερμού του μουσείου δεν λειτουργούσαν, ενώ τα παράθυρα της αίθουσας με τους πολύτιμους λίθους έμεναν μισάνοιχτα κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Η «Γέννηση», ένα αριστούργημα του Καραβάτζιο το οποίο βρισκόταν για 360 χρόνια στο παρεκκλήσι του Σαν Λορέντζο, εκλάπη από τη σικελική μαφία το 1969. Οι δράστες έκοψαν με ξυράφι τον καμβά από την κορνίζα του, τον τύλιξαν και εξαφανίστηκαν. Η υπόθεση παραμένει ανεξιχνίαστη.

Ο πίνακας του Ρέμπραντ «Jacob de Gheyn III», ένα πορτρέτο του 1632, κλάπηκε για πρώτη φορά το 1966 από την γκαλερί Dulwich Picture στο Λονδίνο. Ακολούθησαν άλλες τρεις κλοπές το 1973, το 1981 και το 1983. Η αστυνομία συνήθως εντόπιζε τον πίνακα στα πιο παράξενα σημεία, όπως ένα ταξί, ένα παγκάκι ή ένα καλάθι ποδηλάτου.

Το ταχύπλοο και ο… Spiderman

Ο Νορβηγός ζωγράφος Εντβαρντ Μουνκ φιλοτέχνησε τέσσερις εκδοχές της «Κραυγής» (1894). Τον Φεβρουάριο του 1994, την περίοδο που όλοι ασχολούνταν με την τελετή έναρξης των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων, διαρρήκτες έσπασαν ένα παράθυρο του Εθνικού Μουσείου στο Οσλο και έκλεψαν μια εκδοχή του εμβληματικού πίνακα. Αφησαν ένα σημείωμα που έγραφε: «Ευχαριστούμε για την κακή ασφάλεια». Δέκα χρόνια αργότερα, τον Αύγουστο του 2004, δύο άτομα με μάσκες μπήκαν στο Μουσείο Μουνκ του Οσλο κρατώντας ομήρους τουρίστες και υπαλλήλους μέχρι να αποσπάσουν μια άλλη εκδοχή της «Κραυγής» αλλά και τη διάσημη «Μαντόνα».

Τον Δεκέμβριο του 2000 στο Εθνικό Μουσείο Καλών Τεχνών στη Στοκχόλμη είχαμε άλλη μία φαντασμαγορική ληστεία. Ενας δράστης απείλησε το προσωπικό ασφαλείας με πολυβόλο και οι άλλοι δύο αφαίρεσαν δύο πίνακες του Ρενουάρ και έναν του Ρέμπραντ. Οι συνεργοί τους είχαν ανατινάξει αυτοκίνητα σε άλλα σημεία της πόλης για να εμποδίσουν την έλευση της αστυνομίας. Οι ληστές διέφυγαν με… ταχύπλοο που τους περίμενε έξω από το μουσείο.

Το 2003 κλάπηκαν πίνακες του Γκογκέν, του Πικάσο και του Βαν Γκογκ από τη Whitworth Art Gallery στο Μάντσεστερ. Οι δράστες έβαλαν τους πίνακες σε χάρτινο σωλήνα τον οποίο έκρυψαν στη συνέχεια σε μια τουαλέτα κοντά στο μουσείο.

Τα ξημερώματα της 25ης Νοεμβρίου 2019 άγνωστοι εισέβαλαν στο μουσείο Green Vault της Δρέσδης με μάσκες και τσεκούρια και απέσπασαν κοσμήματα με περισσότερα από 4.300 διαμάντια σε κομμάτια του 18ου αιώνα, αξίας άνω των 98 εκατ. δολαρίων.

Στις 20 Μαΐου 2010 ένας άντρας με μάσκα γάτας που είχε το ψευδώνυμο «Spiderman» μπήκε στο Μουσείο D’Art Moderne του Παρισιού και κατάφερε να αποσπάσει πέντε πολύτιμους πίνακες, μεταξύ των οποίων τους «Le Pigeon aux Petits Pois» του Πάμπλο Πικάσο, «La Pastorale» του Ανρί Ματίς και «Woman with a fan» του Αμεντέο Μοντιλιάνι.

Το ντοκιμαντέρ του Netflix «This is a robbery: The world’s biggest art heist» κατέγραψε ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια όλων των εποχών. Ληστές μεταμφιεσμένοι σε αστυνομικούς εισέβαλαν στο Μουσείο Γκάρντνερ της Βοστόνης τον Μάρτιο του 1990. Αφού έδεσαν τους φρουρούς στο υπόγειο, μόλις 81 λεπτά μετά την άφιξή τους έφυγαν με 13 έργα τέχνης, μεταξύ των οποίων πίνακες των Ρέμπραντ, Βερμέερ, Ντεγκά και Μανέ. Παρά το έντονο ενδιαφέρον του Τύπου για την υπόθεση –και την αμοιβή ύψους 10 εκατ. δολαρίων που πρόσφερε το μουσείο– τα κλεμμένα έργα δεν βρέθηκαν ποτέ. «Κύριοι, πρόκειται για ληστεία» είπαν απλώς.

Οσο για τα του οίκου μας, ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο «Γυναικείο κεφάλι» και ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Πιέτ Μοντριάν, που είχαν κλαπεί τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη, βρήκαν… ξαφνικά τον δρόμο για το σπίτι τους.

Documento Newsletter